Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 4 av 4
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    May 2011
    Post Thanks / Like

Unhappy Blinkersproblem K100

Har en BMW K100 RS -90 som jag fått lite problem med högerblinkersen.
    Då jag blinkar höger, ibland inte alltid, "hänger" vänstersidan på. den ligger inte alltid i fas utan oftast en halv sekund efter. Verkar leda över någonstans.
    Finns det någon som har varit med om något liknande? Tänkte annars börja med att ta isär höger handtag.

Göran Sundén

Karlstad

Banned Maries avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    63
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundegor Visa inlägg
    Har en BMW K100 RS -90 som jag fått lite problem med högerblinkersen.
    Då jag blinkar höger, ibland inte alltid, "hänger" vänstersidan på. den ligger inte alltid i fas utan oftast en halv sekund efter. Verkar leda över någonstans.
    Finns det någon som har varit med om något liknande? Tänkte annars börja med att ta isär höger handtag.

Göran Sundén

Karlstad
    Ingen mening att ta isär handtaget. Det är sannolikt blinkersreläet som kastat in handduken. Special-special och dyrt som attan...
    Drygt en tusenlapp om jag inte minns fel.
    Känner igen det......

Eländet sitter i reläboxen under tanken, och är fäst med två skruvar har jag för mig.
    Senast redigerat av Marie den 2011-05-31 klockan 15:58.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    May 2011
    Post Thanks / Like

Thumbs up blinkersbox

Citat Ursprungligen postat av Marie Visa inlägg
    Ingen mening att ta isär handtaget. Det är sannolikt blinkersreläet som kastat in handduken. Special-special och dyrt som attan...
    Drygt en tusenlapp om jag inte minns fel.
    Känner igen det......

Eländet sitter i reläboxen under tanken, och är fäst med två skruvar har jag för mig.
    Tack för tipset det funkade. Vill tillägga att om du pillar bort locket på relä't. Håller komponentsidan mot dig, kontakten nedåt. Då sitter det i nedre vänstra hörnet tre st transistorer, BC 337. Tittar man hur de ligger inkopplade så är det ganska troligt att de har med varningsblinkerfunktionen att göra (trots att jag inte har varningsblink på min cykel, men det är samma relä). Hittade inga BC 337 i min källare och det är inte troligt att det är glapp i en transistor, även om det är möjligt. Jag lödde om transistorerna och mina blinkers funkar perfekt nu.:

Banned Maries avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    63
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundegor Visa inlägg
    Tack för tipset det funkade. Vill tillägga att om du pillar bort locket på relä't. Håller komponentsidan mot dig, kontakten nedåt. Då sitter det i nedre vänstra hörnet tre st transistorer, BC 337. Tittar man hur de ligger inkopplade så är det ganska troligt att de har med varningsblinkerfunktionen att göra (trots att jag inte har varningsblink på min cykel, men det är samma relä). Hittade inga BC 337 i min källare och det är inte troligt att det är glapp i en transistor, även om det är möjligt. Jag lödde om transistorerna och mina blinkers funkar perfekt nu.:
    Tack för tipset, du också. Jag har sparat det defekta blinkreläet, och skulle det vara så enkelt så har jag ju en "nygammal" reservdel!

Beträffande varningsblinkers, så är det förberett i kabelstammen, det är bara strömställaren som fattas, så det är ganska lätt att fixa till, om man vill.
    Om man kommer ikapp en "Stau" på Autobahn, så kan man f.ö. varningsblinka för att varna bakomvarande genom att trycka på både höger och vänster blinkersknapp samtidigt (och hålla kvar).

Elektronikkort där lödningarna har gett upp är ett MYCKET välkänt fenomen för den som kör Mercedes av elektronikspäckade årgångar. (men när blinkern på BMWn strulade hösten 2007 så hade jag ännu inte stiftat bekantskap med elektronikspäckade Mercor, så jag anade inte att det skulle kunna vara något så enkelt...)
    Senast redigerat av Marie den 2011-05-31 klockan 22:34.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •