Vill dela med mig av en upplevelse min granne haft. Här är hans ord:

En Härlig Onsdag

Sol, vind och lagom varmt. Skulle kunna stämma in på en seglare men nu är det faktiskt hojen som gäller.
Med utgångspunkt från Borlänge tänkte jag mig denna dag att utforska vägarna kring Garpenberg och sedermera Stjärnsund där jag för mitt inre såg mig sitta med en Fika. Det har på något vis blivit att hojåkning kretsar mycket just kring denna företeelse.

En mörk tanke smög sig dock upp i mitt sinne. Har de öppnat för säsongen? Men va f-n jag chansar. Man måste leva lite farligt ibland. (Sa han och drog i väg på motorcykel).

Efter en blandning av helt underbara vägar till en önskan om rejäl satsning på infrastrukturen närmade jag mig målet från Horndalshållet. Nu var det spännande! Jag hade sparat mig i nästan två timmar! Jag var så j-a fikasugen att t.o.m. hojen gick lite ojämnt!

Där är det!

Jag bromsar in, parkerar, hänger av mig hjälmen och går fram till dörren. Äntligen!

------------??? #%½=`¤”!!! Öppet Lördag och Söndag.

Tomheten hade inte varit större om jag så hade suttit i en satellitbana runt Saturnus.
Jag tar två tunga steg tillbaks mot hojen.
Då öppnas dörren och en röst ställer den mest underbara fråga jag kunnat få i detta tillfälle. –Vill du ha kaffe?

Det här är unikt! Trevligt bemötande, gott kaffe med bröd och den enorma förmågan att bry sig i en stackars motorcyklist i nöd. Här fick jag trots allt genomleva min dröm om Fika och avnjuta en stund i härlig miljö.

Jag ber att med värme och innerlighet få rekommendera Café Gabriel Stierncrona i Stjärnsund som under sommaren har öppet varje dag.

Det var en mycket nöjd och glad mc-förare som letade sig tillbaka till Borlänge. Jag tror ta mig f-n att också Grålle gick lite jämnare.

Håkan Nilsson