Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 12 av 12
    Moderator Emos avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Smile Mc-dag - Hemlig tur - 6 juni

Hemlig tur 6 juni

I fjol så arrangerade SMC:s distrikt i hela landet för första gången en gemensam mc-dag i hela landet.

Vi i Gävleborg följer upp succén även i år!

Vi startar från olika platser i länet (se tider nedan) och har gemensam målgång ca kl 14.00 på ett hemligt ställe någonstans i Gästrikland.

Vid målet finns kaffe och macka för 55kr

STARTTIDER
    Ljusdal: Statoil kl 11.30
    Hudiksvall: Möljen 11.30
    Bollnäs: Petras Kiosk och Spel kl 12.30
    Sandviken: Bilmetro 12.30
    Sandviken (grustur): Thunbergs bil 12.30
    Gävle: Konserthuset 12.30
    Söderhamn: Statoil 12.30
    Senast redigerat av Emo den 2011-04-30 klockan 16:01.
    ----------------
    Emo

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Oct 2006
    Post Thanks / Like

Standard MC-dag ??

Ni skriver inget om MC-dagen i Gävle ?
    Vi fick just redan på att den är inställd..??!!
    I hela Sverige arrangeras mc-dagen med öppet hus hos mc-handlare och korteger arrangerade av mc-klubbar.
    Varför inställt i Gävle ? Är det för att polisen vill förhindra oss våra demokratiska rättigheter och arrangera en kortege/demonstration ?
    Om polisen i Gävle är så ogina att dom inte vill ge tillstånd så vad är det som hindrar oss att åka ändå?
    Eller vi kanske måste bilda ett parti på högerkanten och då få full polisiärt beskydd.?
    Jag trodde att SMC kämpade för oss motorcyklister och våra rättigheter, men nu verkar SMC ha lagt sig platt för statsmakterna, detta är inget jag känner igen hos SMC.

Så här såg det ut på startplatsen :

Ola Hasselgren, Gävle

Moderator Emos avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ola H Visa inlägg
    Ni skriver inget om MC-dagen i Gävle ?
    Vi fick just redan på att den är inställd..??!!
    I hela Sverige arrangeras mc-dagen med öppet hus hos mc-handlare och korteger arrangerade av mc-klubbar.
    Varför inställt i Gävle ? Är det för att polisen vill förhindra oss våra demokratiska rättigheter och arrangera en kortege/demonstration ?
    Om polisen i Gävle är så ogina att dom inte vill ge tillstånd så vad är det som hindrar oss att åka ändå?
    Eller vi kanske måste bilda ett parti på högerkanten och då få full polisiärt beskydd.?
    Jag trodde att SMC kämpade för oss motorcyklister och våra rättigheter, men nu verkar SMC ha lagt sig platt för statsmakterna, detta är inget jag känner igen hos SMC.

Så här såg det ut på startplatsen :

Ola Hasselgren, Gävle
    Jodå, visst skriver vi om mc-dagen. Det står klart och tydligt på vår hemsida http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2828 att det inte arrangeras någon mc-dag i år. De två klubbar som under många år arrangerat mc-dagen i Gävle ville inte hålla i det hela i år.

Då det dessutom är typ omöjligt att få tillstånd för oss att kunna köra i en sammanhängande kortege, utan är tvungen att stanna vid trafikljus, så tyckte vi att det miste sin glans. I fjol körde vi så och vi tyckte inte att det blev bra alls. Vi kom fram i små klungor och vissa halkade efter och hittade inte rätt färdväg. Så vill vi väl inte ha det.

Jag tror att du förstår att vi i SMC inte kan uppmana dem som kör i kortegen att "åka ändå" och på så vis göra ett lagbrott. Vi måste såklart liksom alla andra trafikanter som trängs i centrala Gävle följa lagen.

Förresten, du skriver att:
    "hela Sverige arrangerar mc-dagen med öppet hus hos mc-handlare och korteger arrangerade av mc-klubbar"
    Var du hittat denna info? Att handlarna har öppet i helgen är allmänt känt, men det har ju inte SMC något att göra med. Men att mc-klubbar ordnar kortege, är jag lite nyfiken på. Kan ju vara bra att veta till ett annat år så att man kan delta i något grannlän etc..
    Senast redigerat av Emo den 2011-05-07 klockan 16:21.
    ----------------
    Emo

Skriver mycket! Cattas avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Emo Visa inlägg
    Jodå, visst skriver vi om mc-dagen. Det står klart och tydligt på vår hemsida http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2828 att det inte arrangeras någon mc-dag i år. De två klubbar som under många år arrangerat mc-dagen i Gävle ville inte hålla i det hela i år.

Då det dessutom är typ omöjligt att få tillstånd för oss att kunna köra i en sammanhängande kortege, utan är tvungen att stanna vid trafikljus, så tyckte vi att det miste sin glans. I fjol körde vi så och vi tyckte inte att det blev bra alls. Vi kom fram i små klungor och vissa halkade efter och hittade inte rätt färdväg. Så vill vi väl inte ha det.

Jag tror att du förstår att vi i SMC inte kan uppmana dem som kör i kortegen att "åka ändå" och på så vis göra ett lagbrott. Vi måste såklart liksom alla andra trafikanter som trängs i centrala Gävle följa lagen.

"hela Sverige arrangerar mc-dagen med öppet hus hos mc-handlare och korteger arrangerade av mc-klubbar"
    Var du hittat denna info? Att handlarna har öppet i helgen är allmänt känt, men det har ju inte SMC något att göra med. Men att mc-klubbar ordnar kortege, är jag lite nyfiken på. Kan ju vara bra att veta till ett annat år så att man kan delta i något grannlän etc..
    Tillstånd kan vi få från polisen (till en rimligt kostnad) att få köra och stanna på den avsedda platsen det är fråga om. Men att få tillstånd av kommunen för att stänga av trafikljusen kostar en slant och vem ska betala den? Ska vi ta en start avgift om vi nu ska arrangera detta något annat år.
    Som Emo skriver ovan så finns informationen om varför vi inte har någon kortege i år. Men du och övriga är välkommen till vår hemliga tur den 6 juni istället.
    Ordförande i SMC Gävleborg
    GI-instruktör

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Oct 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Emo Visa inlägg

Det är ju tråkigt att de arrangerande klubbarna inte orkar med att ordna detta mer, jag vet ju inte vad det beror på. Förra året var det ju en riktig trafikcirkus men det gick ju i alla fall, ett saknat tillstånd borde inte kunna hindra att vi åker i alla fall och naturligtvis håller oss inom lagens råmärken, något annat är väl inte sagt.
    Som tips på någon annan kortege så är det ju bara att titta på er hemsida , där står det om Sundsvall , där verkar allting fungera normalt.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Oct 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Catta Visa inlägg
    Tillstånd kan vi få från polisen (till en rimligt kostnad) att få köra och stanna på den avsedda platsen det är fråga om. Men att få tillstånd av kommunen för att stänga av trafikljusen kostar en slant och vem ska betala den? Ska vi ta en start avgift om vi nu ska arrangera detta något annat år.
    Som Emo skriver ovan så finns informationen om varför vi inte har någon kortege i år. Men du och övriga är välkommen till vår hemliga tur den 6 juni istället.
    Jasså, det går att få polistillstånd , vad är då problemet? Stänga av trafikljus ? Varför ? Vi kan väl ha egna flaggvakter som det alltid finns på Guldwinge-träffar runt om i landet.?

Moderator Emos avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ola H Visa inlägg
    Det är ju tråkigt att de arrangerande klubbarna inte orkar med att ordna detta mer, jag vet ju inte vad det beror på. Förra året var det ju en riktig trafikcirkus men det gick ju i alla fall, ett saknat tillstånd borde inte kunna hindra att vi åker i alla fall och naturligtvis håller oss inom lagens råmärken, något annat är väl inte sagt.
    Som tips på någon annan kortege så är det ju bara att titta på er hemsida , där står det om Sundsvall , där verkar allting fungera normalt.
    Ja förra året var det inte alls bra, det blev mer eller mindre kaos, vilket är en av orsakerna till att det helt enkelt inte känns roligt längre. Om vi ska åka med det tillstånd vi kan få, så blir det precis som förra året. Det var många som inte tyckte att det arrangemanget kändes bra. Så tills att vi kommit på en bättre lösning så kommer inte motorcykelns dag i Gävle att arrangeras av oss i alla fall.

SMC Västernorrlands ordförande är polis, så han kan nog dra i de rätta trådarna. Det kostar flera tusen att stänga av trafikljusen och frågan är då; vem ska stå för den kostnaden?
    ----------------
    Emo

Skriver mycket! mudders avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    62
    Post Thanks / Like

Standard

Idag har Christer och jag rekat och beräknat tidsåtgången på grusvägar som vi tänker köra på den hemliga rundan.
    Alla vägar är farbara även med tyngre hojar typ BMW 1200 GS. Grova däck, minst TKC80 eller liknande nabbdäck är dock att föredra.
    Senast redigerat av mudder den 2011-05-22 klockan 13:50.
    KTM 990 Adventure R
    KTM 690 Enduro
    SMC: 257370
    Hojresor
    Hojresor's YouTube kanal

Skriver mycket! Cattas avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Vad trevligt att så många kom och var med idag.
    Vad jag har för mig så var det runt 180st hojar och 196personer som deltog.
    Vi tar gärna emot alla synpunkter angående detta evenemang.
    Bilder kommer att komma så småningom på hemsidan.
    Ordförande i SMC Gävleborg
    GI-instruktör

Moderator Emos avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Catta Visa inlägg
    Vad trevligt att så många kom och var med idag.
    Vad jag har för mig så var det runt 180st hojar och 196personer som deltog.
    Vi tar gärna emot alla synpunkter angående detta evenemang.
    Bilder kommer att komma så småningom på hemsidan.
    Riktigt trevligt var det och dessutom kanonväder ju!

Vi från Ljusdal tyckte att Gruvstugan var ett ställe att återkomma till
    ----------------
    Emo

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Oct 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Det var en trevlig tur i det gröna men från Gävle tror nog aldrig det tagit så lång tid att åka från Gävle till Högbo :-D Blev lite tungt och åka efter ett tag pga hastigheten, sen blev det lite förvirring i rödljusen från Gävle mot Hedesundavägen även om rutten ska vara hemlig får man nog lägga ut lite kompassåkare som ser till att alla hittar rätt...

Men trevligt och träffa allt folk och språkas lite grand i Högbo :-D

Skriver mycket! mudders avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    62
    Post Thanks / Like

Standard

Gruskörningen lockade 7 deltagare. Den gröna hojen ser lite udda ut i gänget, men enligt uppgift var han en van grusåkare.
    Men med nabbdäck är det säkrare och bättre på våra körningar.

En kort paus på den fina vägen i den djupa skogen.

15 minuter före utsatt tid var vi framme vid målet Högbo bruk, utanför Sandviken.
    Men det är väl klart att vi kom fram först, eftersom vi körde genvägen rätt genom skogen.
    Senast redigerat av mudder den 2011-06-06 klockan 22:24.
    KTM 990 Adventure R
    KTM 690 Enduro
    SMC: 257370
    Hojresor
    Hojresor's YouTube kanal

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •