Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 17 av 17
    Skriver mycket! HåkanPs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard Årsmöte 2010

Och när tänker ni publicera årsmötesprotokollet då? Finns bara tidigare år på hemsidan.

Skriver mycket! Thundercats avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Norr om Falkenberg, söder om Kinnekulle och väster om Anderstorp
    Post Thanks / Like

Standard

Jag skulle tippa på att det kommer när dom ideellt arbetande personerna har haft tid och möjlighet att både skriva, justera och publicera det!

Skriver mycket! janrics avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard En helt ...

Citat Ursprungligen postat av Thundercat Visa inlägg
    Jag skulle tippa på att det kommer när dom ideellt arbetande personerna har haft tid och möjlighet att både skriva, justera och publicera det!
    ... korrekt tippning.

Men protokoll är sällan skojiga. Det bästa är att gå på årsmötena. Alldeles för få bryr sig om att komma. På mötena får man informationen direkt.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard Årsmötesprotokoll

Hej, det kommer i dagarna, har precis blivit justerat och klart hälsar ordförande.

Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av janric Visa inlägg
    ... korrekt tippning.

Men protokoll är sällan skojiga. Det bästa är att gå på årsmötena. Alldeles för få bryr sig om att komma. På mötena får man informationen direkt.
    Goddag yxskaft.

Folk kanske inte alltid kan komma loss en lördag men vill veta vad som beslutas i den förening de betalar avgift till. Det kallas för föreningsdemokrati något som ideella föreningar tenderar att präglas av.

Lillemor = Tack för informationen

Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lillemor Holm Visa inlägg
    Hej, det kommer i dagarna, har precis blivit justerat och klart hälsar ordförande.
    En vecka gått och fortsatt inget protokoll...

Skriver mycket! janrics avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Unhappy HåkanP

Citat Ursprungligen postat av HåkanP Visa inlägg
    Goddag yxskaft.

Folk kanske inte alltid kan komma loss en lördag men vill veta vad som beslutas i den förening de betalar avgift till. Det kallas för föreningsdemokrati något som ideella föreningar tenderar att präglas av.

Lillemor = Tack för informationen
    Yxskaft var det ja.
    Det blir säkert bättre när man kallar personer på forumet för diverse öknamn. Själv kände jag att arbetslusten ökade nått alldeles oerhört när jag läste ditt svar.

Jag kvarstår dock vid min åsikt att fler borde ha tid att gå på årsmöte. Av föreningsdemokratiska skäl. För det är på årsmötet de viktiga besluten röstas fram.
    Att några/många inte kan förstår alla. Men 10 ej förtroendevalda närvarande av 11000 medlemmar är dock skamligt. Blir det demokrati då?

Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av janric Visa inlägg
    Yxskaft var det ja.
    Det blir säkert bättre när man kallar personer på forumet för diverse öknamn. Själv kände jag att arbetslusten ökade nått alldeles oerhört när jag läste ditt svar.

Jag kvarstår dock vid min åsikt att fler borde ha tid att gå på årsmöte. Av föreningsdemokratiska skäl. För det är på årsmötet de viktiga besluten röstas fram.
    Att några/många inte kan förstår alla. Men 10 ej förtroendevalda närvarande av 11000 medlemmar är dock skamligt. Blir det demokrati då?
    Hur tycker du man skall svara då på ditt oförskämda raljerande inlägg på en enkel förfrågan om protokoll? Men det är klart med er attityd, så lär ju knappast fler känna sig välkomna.

Reg.datum
    Feb 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Hur tycker du man skall svara då på ditt oförskämda raljerande inlägg på en enkel förfrågan om protokoll? Men det är klart med er attityd, så lär ju knappast fler känna sig välkomna.
    Det här kan ju bli skoj och då jag ändå yttrat mig i tråden så kan jag lika gärna fortsätta komma med lite input.

Kära Håkan, hur du kan yttra att Jan svarat oförskämt fattar jag inte. Kan du förklara vad i hans påpekande, om att han vill få mer medlemmar till årsmötet, är oförskämt?
    DU väljer att gå ut med en fråga i ett allmänt forum, där din ton i frågan antyder en viss irritation att styrelsens företrädare inte är tillräckligt snabba ut med protokollet. Redan där kan jag anse att det finns ett visst mått av okunskap/oförstående för att vi som arbetar i föreningen faktiskt har andra saker att utföra i våra liv oxå. Sedan svara du Jan på ett himla surt sätt och till råga på allt så har du mage att påpeka att inte alla kan offra en lördag.
    Jag vågar inte ens tänka på hur mycket tid jag lagt på SMC enbart detta år, men en ganska trolig gissning är 30-50 heldagar (och då har jag ett heltidsjobb, familj med barn och en del andra fritidsintressen). Allt för att jag brinner för det SMC står för och för att våra medlemmar skall kunna göra en massa aktiviteter. Med detta i åtanke så är inte Jan´s påstående speciellt anmärkningsvärt.
    Du har mage att på ett otrevligt sätt kräva en massa saker från personer som redan offrar betydligt mer än en lördag för den organisation du själv är medlem i. Jag har ju inte en aning om hur mycket tid du lägger på att driva och hjälpa SMC i dess arbete, men att visa respekt för dom som lägger ner en massa fritid är normalt hyfs.

Vi som arbetar ideellt får ju inget extra för den tid vi lägger ner, inte mer än den glädje som vi ofta möts av från våra medlemmar vid olika arrangemang. Det räcker långt och då tänker man inte ens på att man trots all tid man lägger får betala precis lika mycket i medlemskap som den medlem som inte engagerar sig alls. Vi som engagerar oss känner ju en inre glädje över att få förmedla och göra något vi älskar samtidigt.

Jag vidhåller Jan´s påpekande att det är viktigt med god närvaro av våra medlemmar på årsmötet. Detta för att föreningen skall kunna vidareutvecklas och driva de frågor som ligger medlemmarna närmst om hjärtat. Jag tycker att om du har ett så brinnande intresse och behöver informationen snabbt, vore det bästa om du kom på årsmötet. Där kan du även prata och ställa frågor till föreningens valda företrädare. Är du riktigt "Wild and crazy" kan du kasta in en motion i förväg på något du vill att föreningen skall arbeta med.
    Vi vet att alla inte kan engagera sig aktivt eller vill. Men den krassa sanningen är den att ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Naturligtvis är vi positivt inställda till att våra medlemmar påtalar om dom inte får den information som dom skall/brukar, på de ställen de skall. Det kan ju vara så att det blivit något fel. Men själva tonen i en sådan fråga kan vara lite mer ödmjuk, för då känns det lite bättre för mottagaren. Sedan kan det ju inte skada om du har lite mer förståelse för att vi måste prioritera mellan våra privatliv, ordinarie arbeten och den roll vi själva valt att ta inom föreningen.

Nu skall det bli intressant att se hur detta utvecklas, hoppas du kan se med positiva ögon och förstå vad jag menar. Vi vill våra medlemmars bästa och gör vårt yttersta för att försöka blidka allas viljor.

Mvh
    Mikael
    MCT, TL, AI
    SMC Väst, SMC Riks

Skriver mycket! TMax500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ålder
    58
    Post Thanks / Like

Standard

Nu skall jag också lägga mig i. Jag som inte ens var med på årsmötet, utan bara betalar min avgift och ser glad ut. Kan konstatera minst två saker:

* På lördag är det 8 veckor sedan årsmötet (18/9, väl? Rätta mig om jag har fel). Åtta veckor är en väldigt lång tid för att skiva rent och justera ett protokoll.

* Från SMCs förtroendevalda hörs ibland klagosånger om hur mycket tid man lägger i form av ideellt arbete.

Att beklaga sig över hur mycket man gör är ingen framkomlig väg att entusiasmera andra att bidra. Det kan snarare vara tvärtom. ("17 vad det gnälls, verkar skitjobbigt, inget kul gäng!")

Det är otacksamt att ge sig in med hull och hår i ideella föreningar. Det är "få tack och mycket snack". Men det är the name of the game, och det är en svår konst att bemöta folk som kritiserar det man gör (jag vet, jag har själv klagat! :-). Men konfrontation är nästan aldrig rätt sätt.

Blev något bättre av det här inlägget - eller är det ännu fler som är förb*nnade nu?
    Senast redigerat av TMax500 den 2010-11-11 klockan 23:50.

Reg.datum
    Feb 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Nu skall jag också lägga mig i. Jag som inte ens var med på årsmötet, utan bara betalar min avgift och ser glad ut. Kan konstatera minst två saker: ...
    Nu vill väl jag bara påpeka att jag inte är förbannad eller klagar på att jag valt att ta på mig ett uppdrag som tar tid. Jag vill snarare påvisa att vi försöker göra så gott det går under de förutsättningar som finns för respektive person.
    Jag tycker inte heller att man kan ställa samma krav på en förening som man kan ställa på t.ex ett företag med avlönad personal.
    Det tredje jag tycker är att har man tillräckligt med tid för att sitta på ett forum och yttra en massa åsikter, kan man istället välja att använda den tiden på att aktivt delta i föreningens arbete. På det sättet får man möjlighet att påverka och man kan också hjälpa till med saker som man tycker inte fungerar på det sätt man själv anser.

När det gäller konfrontation så håller jag med om att det sällan är en bra metod, dock så måste man få sätta ner foten och säga till när man anser något är helt fel. Det är så lätt i dagens samhälle att med text bli missförstod, om vi alla kan lära oss att använda smilies och tänka på hur folk uppfattar det vi skriver så undviker vi en massa problem.

Kort och koncist handlar mitt inlägg om att vi skall visa respekt för varandra. Ställ gärna frågor och kom gärna med konstruktiv kritik. Men det blir trevligare och enklare om vi gör det på ett sätt som gagnar saken och då behövs inte en massa sura inlägg med personangrepp.

Vi har väldigt roligt och merparten av tiden gör vi våra åtaganden med inlevelse och glädje. Men ibland slå höstdepressionen och utevarandet av mc-körning igenom .

Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard

Det här kan ju bli skoj och då jag ändå yttrat mig i tråden så kan jag lika gärna fortsätta komma med lite input.

Kära Håkan, hur du kan yttra att Jan svarat oförskämt fattar jag inte. Kan du förklara vad i hans påpekande, om att han vill få mer medlemmar till årsmötet, är oförskämt?
    DU väljer att gå ut med en fråga i ett allmänt forum, där din ton i frågan antyder en viss irritation att styrelsens företrädare inte är tillräckligt snabba ut med protokollet. Mvh
    Mikael
    MCT, TL, AI
    SMC Väst, SMC Riks
    Mikael
    Ni väljer väldigt väl ut vad att citera som sagt.

kanske var jag irriterad över att protokollet saknades, men inte så som du påstår. I så fall blev det fel. Toner i skriven text beror helt på hur man väljer att läsa den. Faktiskt ett av de vanligaste problemen inom arbetsplatser efter att mejl kom till. konstanta missuppfattningar uppstår. det gäller naturligtvis att väga sina ord när man skriver också. Det har du rätt i.

Vad jag blev sur över dock var att förs du skrev som svar:
    "Jag skulle tippa på att det kommer när dom ideellt arbetande personerna har haft tid och möjlighet att både skriva, justera och publicera det!"
    Sedan Jan skrev:
    "... korrekt tippning. "

Det var raljerande/oförskämt och det var vad jag irriterade mig över.

Sedan är vi fler som lägger ner en massa arbete i SMC. Att du valt att bli AI för att du brinner av att få åka hoj på bana och vill lära andra samma sak är ju jättebra men knappast något vi skall vara tacksamma över (dvs. att du använder SMC för att utveckla ditt fritidsintresse).

Jag skulle i alla fall aldrig göra det med våra gruskurser. De gör jag för att jag älskar åka på grus och vill ha fler till att göra samma sak.

HP

Skriver mycket! Blåflaggs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Sedan är vi fler som lägger ner en massa arbete i SMC. Att du valt att bli AI för att du brinner av att få åka hoj på bana och vill lära andra samma sak är ju jättebra men knappast något vi skall vara tacksamma över (dvs. att du använder SMC för att utveckla ditt fritidsintresse).

Jag skulle i alla fall aldrig göra det med våra gruskurser. De gör jag för att jag älskar åka på grus och vill ha fler till att göra samma sak.

HP
    Vad är skillnaden?? Att ditt fritidsinresse inte är grusåka utan du gör det för att frälsa alla????
    En BMW går aldrig sönder, den bara tillfälligt slutar fungera

SMC School Skåne
    Resursperson

Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Blåflagg Visa inlägg
    Vad är skillnaden?? Att ditt fritidsinresse inte är grusåka utan du gör det för att frälsa alla????
    Suck!!!!
    Nä men att vi kan ju inte beklaga kritik för att vi minsann jobbar en massa i föreningen. Det är ju självvalt och i flera avsikter vårt fritidsintresse vi själva tillgodoser.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard Årsmötesprotokoll

Oj, vilken följetong detta blev. Sedan ett par veckor ligger årsmötesprotokollet inne på hemsidan. Där finns också våra stadgar där det framgår att årsmötesprotokoll ska vara publicerade och tillgängliga 3 månader efter årsmötet så jag tycker att vi klarat den tidsgränsen med god marginal. Vi försöker naturligtvis att få våra protokoll skrivna och undertecknade så fort vi kan och även om de inte är påskrivna på hemsidan så betyder det att när dom publiceras så är dom justerade och klara. Vi tackar för livliga inlägg och ser fram emot fortsatt engagemang.

Reg.datum
    Feb 2007
    Post Thanks / Like

Standard

HP
    Jag hänger inte heller med i ditt resonemang.

Sedan kan det ju vara bra att veta, innan du förutsätter hur och varför jag är AI, vad som verkligen är anledningen. Att utveckla mitt fritidsintresse gör jag inte som AI. AI är jag och jobbar som i syfte att utveckla och utbilda mc-förare att bli säkrare i trafiken. Det ger mig personligen mycket att kunna förmedla den kunskap jag har och på ett handfast sätt kunna påverka trafiksäkerhetsarbetet. Det har inget med att utveckla mitt fritidsintresse att göra, det gör jag genom egen träning och tävling utanför SMC´s ramar och namn.
    Du verkar tro att enda anledningen till storbanekurser är att få folk att köra bana. Det vi sysslar med handlar om trafiksäkerhetsutbildning och syftar till att ge våra deltagare verktyg som dom kan applicera i sin vardagliga körning. Sedan finns naturligtvis en bieffekt av att vissa inser att det är kul med bankörning och kanske är det så att vi lyckas locka över en del unga/gamla riskförare till en säkrare miljö, där dom kan köra på ett sätt som inte hör hemma i trafiken. Därmed har vi kanske lyckats rädda ytterligare liv.
    Det finns ju ingen konkurrens situation om vilken sorts mc man kör eller vad man gillar. Jag tycker det är svinskoj att köra grus, enduro, cross och isracing oxå. Men jag har valt att bli instruktör för att minska antalet skadade och döda i trafiken, inte för att få gratis körning på banor.
    Sedan har jag aldrig påstått att någon skall vara tacksam för att jag jobbar som instruktör, däremot kan man visa respekt för att någon gör en insats. Vare sig det är som instruktör, kassör, ordförande eller sekreterare.

//M

Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard

Jag hänger inte heller med i ditt resonemang.

//M
    Ja ja, alles Gut.

Slutar delta i tråden nu. Fick sedan ett tag sedan just det jag ville dvs. få ett årsmötesprotokoll.

Resten kan jag diskutera någon annanstans

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •