Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 12 av 12
    Skriver mycket! wigges avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Post Thanks / Like

Standard Hösttur 9-10 Oktober? (grustur igen...)

Lika bra att annonsera nästa tur med en gång...

Helgen innan älgjakten drar igång tar vi återigen en tur på Blekinges och (lite av) Kronobergs grusvägar. Långtidsprognosen verkar lovande, men vi får se exakt vilken dag som det kommer att bli i slutet av nästa vecka.

Rutten kommer att bestå av mestadels normala grusvägar och bara en liten del asfalt. Ett fåtal km kommer att vara riktigt knölig så jag kan inte rekommendera skjuts denna gång. Trots dessa partier så är detta ett bra tillfälle att prova på för de som inte så ofta utforskar våra grusvägar då vi kommer att hålla lämpligt tempo för de som kommer med på turen. Känner du dig osäker så tipsar vi gärna hur du ska göra.

Vi utgår ifrån den grusplan som finns rakt över vägen från den civila flygterminalen i Kallinge. Mellan klockan 9 och 10 så blir det möjlighet till att friska upp teknik och bli lite uppvärmd. Är det första gången visar vi gärna.

Gruppstorlek? max 8-10 hojar
    Hojtyp? En on/off-road:are rekommenderas
    Däckstyp? Grövre än landsvägsdäck (måste inte vara nabbadäck)
    Skjuts? Inte rekommenderat.

Klockan 10 så börjar vi rundan, då ska alla vara tankade och klara. Rundan är ca 12 mil lång och jag hoppas att vi kommer att vara klara till 15-snåret. Det blir en lunch-paus någonstans på vägen, så ta gärna med något ätbart. Jag rekommenderar starkt att ha med dricka.

Tänk på att ta med:
    Verktyg till din hoj.
    Vatten att dricka.
    Något att äta. Mackor, frukt etc.
    Gott humör.

Prelimenär rutt: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UT...9e04b38da92d02

MvH
    Magnus
    Att vara ute i lera och köra är bättre än att vara på hal is och ha det glatt

Skriver mycket! Wallfärders avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ser ut som om jag kan vara med.

Reg.datum
    Sep 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Ok, det ser ut att vara hugget som stucket vilken dag som blir bäst till helgen.

Då jag fått önskemål om att ta det på Söndag så tar vi denna dag för turen.

Dvs: Söndagen den 10 Oktober
    Klockan 9 för uppvärmning/tekniktips
    Klockan 10 kör vi!

Skrivit ett fåtal inlägg Mannemans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ålder
    52
    Post Thanks / Like

Standard

Söndagen tycker jag var ett mycket gott val för då kan både jag och grabben delta, så om inget oförutsett inträffar så kommer vi.

Reg.datum
    Sep 2007
    Post Thanks / Like

Thumbs up

Ja, det blev väl en trevlig tur, eller vad säger ni andra?

Termometern visade knappa 6 grader när jag åt frukost och jag undrade hur många som skulle tveka till att dyka upp. Kylan bet i hakan när jag körde de knappa kilometrarna till mötesplatsen, men till slut var vi åtta tappra grabbar som trotsade dis och dimman och mötte upp vid grusplanen.

Innan vi gav oss iväg så blev det lite teknikgenomgång av Jörgen.

Och sedan sprättes det lite grus.

När rundan började så var det fortfarande disigt, men det tog inte många kilometer förän solen bröt igenom och den råa kylan försvann.

En enklare lunch passade vi på att ta vid en badplats utanför Konga.

Under resten av rundan så var det blå himmel och alla njöt av turen, vädret och höstfärgerna.

Fler bilder finns på mitt smugmug konto http://wigge.smugmug.com/Motorcycles/20101010-Höstrunda

Om November blir fin kanske det blir fler körningar iår... Håll koll på forumet!

Ha'at
    Magnus

Skrivit ett fåtal inlägg Mannemans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ålder
    52
    Post Thanks / Like

Standard

Tack för igår, jätteroligt.
    Det första grabben sa när han vaknade idag var -Kan vi inte ut och köra samma runda idag med? Det är ett toppbetyg från honom och en bekräftelse på att han hade kul igår.
    Jag kan bara instämma, inte med att jag kan göra det idag också, det sätter ryggen stop för men att det var en toppendag igår, både vad det gäller körning och väder och inte minst trevligt sällskap, så med allra största säkerhet så kommer vi att infinna oss fler gånger till dessa körningarna.
    Mvh
    Manne & Emil

Reg.datum
    Sep 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Manneman Visa inlägg
    Tack för igår, jätteroligt.
    Det första grabben sa när han vaknade idag var -Kan vi inte ut och köra samma runda idag med? Det är ett toppbetyg från honom och en bekräftelse på att han hade kul igår.
    Jag kan bara instämma, inte med att jag kan göra det idag också, det sätter ryggen stop för men att det var en toppendag igår, både vad det gäller körning och väder och inte minst trevligt sällskap, så med allra största säkerhet så kommer vi att infinna oss fler gånger till dessa körningarna.
    Mvh
    Manne & Emil
    Härligt Men som jag skrev i första inlägget, idag börjar älgjakten.. Så låt skogen och grusvägarna tillhöra jägarna ett par veckor nu så att de kan få sitt behov tillfredställt, vi har ju resten av året trots allt..

Vi får väl se ifall det kommer att bli fler möjligheter i år...

/Magnus

Aktiv skribent Janners avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Wink

Hej Wigge!

Du skrev ju att man skulle ha mer mönster än asfaltdäck, ju, men jag såg åtminstone två med lika fina, släta däck som jag !

Vi satt hemma och vred våra funderingar ur led, men konstaterade att det var fasligt långt till Ronneby (och lite till) innan 9 på morgonen. Speciellt som råkylan och diset(= noll sikt) börjar komma.

Dessutom såg jag inga bilder på den lite svårare passagen du skrev om .

Hoppas vi kan tuffa upp till er en annan gång, köra grus är ju så himla kul

Eva Jansson

Live, Love, Ride

SMC Skåne

Reg.datum
    Sep 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Heh

En hade gatdäck ja... Och han tyckte att det var halt...
    Dock så funkade det bra denna gång då vi hade de som var ute på grusvägar för första gången (på riktigt) och därmed höll ett lugnare tempo.

Jag jobbar på en liten filmsnutt på denna runda oxo, ska dock fixa den förra rundans film först bara. I filmen för denna rundan blir det nog lite ifrån den knöligare sträckan oxo.

/Magnus

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Vad sägs som en repris på den här rundan? Hade varit kul att komma ut en sväng nu när jag har lämplig hoj!
    Andra helgen i oktober funkar bra...

Skriver mycket! Wallfärders avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av tlundberg Visa inlägg
    Vad sägs som en repris på den här rundan? Hade varit kul att komma ut en sväng nu när jag har lämplig hoj!
    Andra helgen i oktober funkar bra...

Skulle vara kul, tyvärr jobbar jag utomlands större delen av oktober.
    Magnus har påbörjat sin sedan länge planerade resa och är borta även han, så vi lär nog få passa denna gången.
    Hur många har kört hoj i en vulkan?

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Ajdå, ja, då blir det nog svårt...

Får satsa på att ta det till våren i stället då

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer