Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 4 av 4
    Skriver mycket! Igges avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ålder
    28
    Post Thanks / Like

Standard Dricksvatten under färd?

Hej!
    Ska ut på en tredagarstur imorgon och kom och tänka på att vatten kan vara bra
    Var får man lätt och smidigt tag på drickbart vatten?

Tack på förhand
    Mvh
    Erik
    Med vänlig hälsning
    Erik Nilsson

Honda VFR 800, 2012-
    Husaberg FE450, 2012-
    Yamaha XT660Z Ténéré, 2010-2013
    Gasgas EC300, 2009-2012
    Gasgas EC125, 2007-2009
    KTM 125 LC2, 2006-2009
    Yamaha DT50R, 2004-2007

Skriver mycket! Wallfärders avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Från kranar, flaskor och vattendrag.

Jag brukar fylla upp Camelbacken och ett par stadiga PET-flaskor jag sparat innan jag åker. Bara att fylla på när man kommer till bebyggt område. Knacka på och fråga om man får fylla på.
    Sedan går det att köpa vanligt vatten på butiker och mackar, de senare brukar också ha kranar tillgängliga.
    Sist är att inhandla en katadynpump med keramiska filter. Då behöver man bara ett vattenfyllt dike.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wallfärder Visa inlägg
    Från kranar, flaskor och vattendrag.

Sist är att inhandla en katadynpump med keramiska filter. Då behöver man bara ett vattenfyllt dike.
    Vad är en katadynpump? Är dom otympliga att ha med på en långresa? Dyra? Pålitliga? Var finns dom att köpa?
    Jag hade tänkt göra en tusenmilsresa till sommarn och då kanske det kan vara lämpligt att ha med sig.
    "I fix things!"

Skriver mycket! Wallfärders avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Shovelhead Visa inlägg
    Vad är en katadynpump? Är dom otympliga att ha med på en långresa? Dyra? Pålitliga? Var finns dom att köpa?
    Jag hade tänkt göra en tusenmilsresa till sommarn och då kanske det kan vara lämpligt att ha med sig.
    En katadynpump (Katadyn är det ledande varumärket) är en liten behändig pump med keramiskt filter. Det finns olika pumpar för olika behov beroende på hur små organismer och bakterier man vill filtrera bort. en välsorterad friluftsbutik borde kunna fixa fram en sådan. Viktigt är att man kollar upp var och hur man tänker använda den eftersom det finns olika finhetsgrader på filtren i de olika pumparna.

http://www.katadyn.com/seen/

Jag fick en Katadyn Hiker rekommenderad i av leverantören, som menade att den funkade i svenska förhållanden. Man kanske inte ska välja de allra skitigaste vattendragen ändå.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •