Gilla Gilla:  3
Resultat 1 till 15 av 15
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    May 2010
    Post Thanks / Like

Standard Var köper ni era däck?

Var köper ni era däck? köper ni på nätet och byter själv eller lämnar ni in hela hojen?
    Behöver rekomendationer på bra handlare och bra däck.

Skriver mycket! sporTlovERs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    49
    Post Thanks / Like

Standard

Hojdäck.se brukar jag handla, och sen åker jag till en däcknasare i Köping med löst hjul och däcket, 150 spänn kostar det att lägga om.

Alt att jag ibland åker till Mark Jennings i Kvicksund där du kan komma med hela hojen då han har "ride in ride out" service, tror han tar 400 kr per hjul demonentering, montering och balansering och åter montering på hojen.

Däck, ja det är en djungel..beroende på vem du är och körstil och även budgeten kan spela in där, och vad du vill ha ut mest av däcket, max grepp eller max hållbarhet dessa 2 går inte hand i hand tyvärr.., men de flesta däcken som finns är ju relativt bra! Michelin, Maxxis, Pirelli, Dunlop mm mm
    Senast redigerat av sporTlovER den 2010-05-27 klockan 16:48.
    Grundinstruktör SMC.

Gasa gärna, med med förstånd!

honda cbf 500
    Guest

Standard

Jag köper mina däck hos www.dackonline.se.

//Amir

Aktiv skribent Roberths avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Mynetmoto.com
    Lägger om själv.

Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Kommande blir: Dackonline --> Lägga om själv
    Tidigare: Dackonline --> Lämna löst hjul för byte/balasering

Byte/balansering av löst hjul brukar gå att hitta för 150 - 300 pix. Allt därimellan är helt ok med tanke på vilket jobb de utför. De som ska ha 6-900 för att lägga om lösa däck vill inte ha kunder!

Hur mkt man är beredd att göra själv beror på flera saker.

1. Tycker man att det är kul att pula med?
    2. Hur ofta byter man däck?

Svarar man JA på fråga 1 kanske det är värt att lägga lite pengar och energi på att kunna byta själv. Byter man dessutom däck ofta finns en del pengar att spara.

Vi har kanske 3-4 däcksbyten per år. Hade vi lämnat in hela hojar till verkstad, köpt däck av dem osv hade det kostat ca 3-3500 per bakdäck. När jag lämnade in lösa tyskdäck kostade däcken kanske 1300 och så 200 för omläggning.
    Och med 4 däckbyten, + att jag kanske vänder däck nån gång under säsong så är det 800-1000 bara i däcksjobb.

Till det ska läggas att jag i vårt fall ska åka bil till garaget. Montera av hjul, åka med hjulet till verkstad. Åka hem. Åka tillbaka oftast dagen efter. Åka till garaget och montera hjul.

Gör jag det själv: Åk till garaget, var där några timmar. 0 kronor och klart! Och så får man nöjet av att få jobba med händerna och bli lite sexigt smutsig också !

Så den stora bilden är:

Lämna in allt enligt handlarmodellen - 3500 + 300 vändning om man ska hålla på med sånt
    Nätdäck och omläggning själv - 1200
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Skriver mycket! Mimmis avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    64
    Post Thanks / Like

Standard

Hej!

Jag har precis nu (däcken kom i måndags) för första gången handlat hos:
    http://www.dexon.se/startsida-c-1039-1.aspx

Snabb leverans, beställde i torsdags kväll. Trevlig och bra att ha att göra med, dessutom har han ett säkert kortbetalningssystem (åtminstone om man har Nordea som kortutgivare) eller fakturering om man vill ha det. Det var definitivt inte sista gången jag handlade där!

Jag lämnar in lösa hjul på en mc/bilverkstad. Balanserat och klart brukar det kosta 100-125:- /hjul. (beroende på vem av innehavarna som tar betalt)

Däckval, det beror helt och hållet på vilken typ av mc Du kör. Touring, sport, tungenduro...
    Marie-Louise Grückner med WOLFGANG (BMW K1100LT/Highline)

För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    May 2010
    Post Thanks / Like

Standard Tackar - snabba bra svar!

Snabba svar från folk som bryr sig - Tack för massa bra svar och länkar - Fattar inte varför jag inte gick med i SMC tidigare, men , bättre sent än aldrig!

8. Gilla goshow gillade inlägget
    Skriver mycket! Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Väcker liv i denna "gamla" tråd.

Jag frågade ett par MC-handlare i närheten, om framdäck, och fick till svar att det kostar ca. 1675:- (inkl. mont. hos den ena handlaren). Den andra hann jag inte fråga om det ingår montering.
    Kollade även möjligheten att beställa däck via nätet och få levererat till särskild verkstad, och kostnaden slutade då på som billigast 1500:-.

Valde till slut att följa Mimmi´s råd att köpa via dexon.se - och gissa om jag blev överraskad? Endast ca. 40 timmar efter orderläggning och betalning levererades däcket till min arbetsplats! Otroligt...

Därmed tvingades jag att demontera hjulet själv, lämna detta till en lokal däckverkstad i Spånga (väldigt service-minded personal och bra bemötande!) som demonterade gamla däcket, monterade det nya och balanserade.
    Därefter hämta hjulet och montera själv.
    Det första positiva är att jag fick bra med motion; promenader till och från däckverkstaden 2 ggr (och jag lovar, ett hjul är tungt att bära, eller att rulla med krokig rygg :-) )
    Det andra som är positivt är kostnaden; totalt 1128:-!

Instämmer alltså med Mimmi här ovan.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ja, det kan absolut finnas pengar att tjäna på att gå förbi de traditionella säljkanalerna. Tillverkarnas prispolitik gör att vi konsumenter kan få däck levererade till vår dörr till lägre kostnad än gummiverstädernas inköpsnetto... Helt huvudlöst, men det är bara att tacka och ta emot - det går ju inte att uppfatta läget annorlunda än att tillverkarna vill ha det så här.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Feb 2010
    Post Thanks / Like

Standard

www.dackonline.se
    Sedan lägger jag på själv, då kan jag ta hem i god tid och byta när det passar mig,

jag har två ggr beställt via euromaster och båda gånger har det strulat, fått fel en gång och den andra gången så glömde dom att beställa mitt däck, 7 dagar innan min norgeresa. efter lite jävlar anamma (den morgonen var mitt humör inte på topp) så fick dom ta en annan kunds däck (fel märke, rätt dim. och rejält nedsatt pris, långt under smc-rabatt) samma morgon som jag skulle iväg.... undra om han/hon fick sitt däck?

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ålder
    59
    Post Thanks / Like

Standard

Mynetmoto har bra lev. är billigare än däckonline,dexon, hojdäck,däck365
    och sedan lägger man om själv.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Glömde det kanske viktigaste i mitt inlägg - tidigare (de 5-6 senaste däcken) har jag köpt från mynetmoto och Mark Jennings och bytt själv, men det senaste däcket (Michelin Pilot Road 3 120/60-17) köpte jag faktiskt på Euromaster. Dackonline ville ha 1125 kr, mynetmoto 990 kr och Euromaster faktiskt bara 1270 inkl montering på löst hjul. Den här gången kände jag mig lat och hoppade över att byta själv.

Administrator Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

hojdack.se - eftersom det bara är att ringe Tom där.. Han ger en rådgivning som är klockren - har sparad mycket pengar och fårr däck som matcher mitt behov - vilket är stärkt varierande.. (rakt fram transport, kurvor, varmt, kyligt, blött, bana, etc..)

Sen är det från tid till anan kampanjer och lite medlemsrabatt - men bäst är att för varje däck som köps av ett SMC medlem, går ett litet kickback till SMCs fortbildningsverksamhet.. (så för det är sista 50 lappen på en tysk sajt inte viktig för mig..)
    Kör motorcykel som om du älskar livet!

Galne Dansken alias Jesper Christensen
    Sveriges Motorcyklister´s ganska så
    inofficiella Generalsekreterare

Läs gärna Livet på MC

15. Gilla SGM, goshow gillade inlägget
    Skriver mycket!
    Reg.datum
    Nov 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Jag skulle nyligen ha två däck till en hoj. Kollade på både hojdäck.se och däckomline.se, de ville ha runt 2200 kronor för däcken, lösa till det skulle tilllkomma montering. Kollade även med en handlare som ska ge SMC-medlemmar bra rabatt, han ville ha 2835 inklusive montering på lösa hjul. Tog även kontakt med min ordinarie däckshandlare och han ville ha 2300 kronor inklusiva montering på lösa hjul. Det var dessutom Michelin Commander 2 som han levererade.
    Så det lönar sig inte alltid att handla på nätet.

Regnmakare gluffiss avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Beggade racesulor körde jag länge på.

Ninjan får gå med Sportsmart, 8 bandagar nu men det verkar vara dags för nytt bakdäck iaf efter senaste trippen till Gelleråsen

Köps där det är billigast, hojdäck/mynetmoto/mcdäckonline, lämnas till min lokala SpeedShop som gör det bra o billigt för byte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •