Gilla Gilla:  1
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 90

Ämne: Kedjevård.

  1. #1
    Skriver mycket! S1000RRs avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Lite utanför, fast fortfarande hemma i min barack
    Ålder
    31
    Inlägg
    144
    Post Thanks / Like

    Red face Kedjevård.

    Med risk att bli idiotförklarad.
    Har skaffat hoj med kedja efter nästan 10 år med kardanhoj.
    Hur ser utbudet ut nu med kedjesprayer?
    Vad rekommenderas?
    Vill inte ha en massa kladd på fälgen, så lättflyktiga oljor osv går bort.

    Vad ska man ha, och var får man tag på produkten i Stockholmområdet?

  2. #2
    Skriver mycket! Zopilotes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Norrköping
    Ålder
    49
    Inlägg
    436
    Post Thanks / Like

    Standard

    Jag kör med "Profi DryLube" inköpt på louis.de. Vet inte om det finns att köpa i Svedala, men det är garanterat kladdfritt iallafall
    Speak with a soft voice, but always carry a big stick


    Kör: VStrom 2015
    Skruvar: Honda VF750C Magna -95

  3. #3
    Batman
    Guest

    Standard

    köpte en liten flaska kedjefett på OKQ8, idealiskt för O-ringskedjor m.m. märkt med Q8 Chain Lube

  4. #4
    Skriver mycket! Frank Ss avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    216
    Post Thanks / Like

    Standard

    OKq8 tycker jag funkar bra. Har provat en del dyra smörjor från "riktiga" mc-delsmärken och kunde konstatera att de var...dyra. Ett "köp inte"-tips skulle väll vara Biltemas kedjeolja. Den skvätter ordentligt enligt många.

  5. #5
    Aktiv skribent Wrooms avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Västerbotten, Schweden
    Ålder
    48
    Inlägg
    55
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Batman Visa inlägg
    köpte en liten flaska kedjefett på OKQ8, idealiskt för O-ringskedjor m.m. märkt med Q8 Chain Lube
    Den flaskan är liten och smidig och lätt att ta med sig.
    Passar perfekt på tvären under sadeln på en V-strom...

  6. #6
    Skriver mycket! S1000RRs avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Lite utanför, fast fortfarande hemma i min barack
    Ålder
    31
    Inlägg
    144
    Post Thanks / Like

    Standard

    Hej.
    OKQ8´s alternativ, som en del av er förspråkar, fäster den bra?

    Vax kom väl när jag la av med kedja, finns det någon uppfattning om detta?
    En del verkar tycka att det inte e något bra, då vaxet inte smiter in i länkarna.
    Stämmer det?

    //Lasse

  7. #7
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    6
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av S1000RR Visa inlägg
    Hej.
    OKQ8´s alternativ, som en del av er förspråkar, fäster den bra?

    Vax kom väl när jag la av med kedja, finns det någon uppfattning om detta?
    En del verkar tycka att det inte e något bra, då vaxet inte smiter in i länkarna.
    Stämmer det?

    //Lasse
    okq8 tycker jag du ska prova blir mitt val nästa gång iaf

  8. #8
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    50
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av S1000RR Visa inlägg
    Hej.
    OKQ8´s alternativ, som en del av er förspråkar, fäster den bra?

    Vax kom väl när jag la av med kedja, finns det någon uppfattning om detta?
    En del verkar tycka att det inte e något bra, då vaxet inte smiter in i länkarna.
    Stämmer det?

    //Lasse
    Det där med att "smita in" i länkarna är nog passé. Kan olja smita in kan vatten också det och ännu värre det fett som sitter innanför oringarna på en modern landsvägshojs kedja kan läcka ut. Det vax eller den olja som du lägger på utanpå kedjan fyller mest en funktion och det är att minimera torrgång mot dreven och därmed ökat slitage. Smörj med ett vax på "insidan" av kedjan dvs. på rullarna som är den del som löper mot dreven. All annan smörjning är i stort sett överflödig och bidrar starkt till ökad risk för kladd, om det är det du är orolig för. Om du torkar av kedjan med en trasa efter att du smörjt in den får du lite vax/olja även på sidorna av kedjan vilket hindrar rostangrepp och minimerar kladdet. Så fort kedjerullarna börjar se metallblanka ut vet du att det var för länge sedan du smörjde kedjan! Den kan tom. börja låta torr och rasslig mot dreven och då slits det ordenligt fort eftersom friktionen mellan drev och kedja blir hög. Dessutom blir det varmt och värmen som bildas kan tänkas driva ut en hel del fett från din dyra oringskedja! Smörj lagom dvs. lite men ofta och lura kedjefabrikanterna på många sköna stålars!

    Själv kör jag med Motorex Chain Lube för landsvägshojar (622, tror jag det heter) som är relativt torrt och klistrigt vaxartad smörja. Fungerar perfekt för mig. Däremot har jag upplevt Motuls motsvarighet som rejält kladdig och nedstänkande. Farsgubben har kört på den sistnämnda i alla år utan kladd, men det kan nog ha att göra med hur och var man kör kanske... Lycka till! Vågar påstå att kedjesprayen inte är det som kostar mest när man kör hoj...

  9. #9
    Skriver mycket! S1000RRs avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Lite utanför, fast fortfarande hemma i min barack
    Ålder
    31
    Inlägg
    144
    Post Thanks / Like

    Standard

    Tack för alla svar.
    Nu blev det Motuls sörja av den anledningen att jag som vanligt hade panik, och fick åka till närmaste handlare och ta det som bjöds.
    Men, än så länge är jag ganska nöjd iallafall

  10. #10
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    30
    Post Thanks / Like

    Standard

    att tänka på är att många typer av vax och kedje-klister skall sprutas på kedjan EFTER körning då kedjan är varm och har lättare att få det att tränga in.

  11. #11
    Skriver mycket! Spiffs avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Täby, stan på landet...
    Inlägg
    636
    Post Thanks / Like

    Standard

    Här står rätt mycket skrivet om vård av kedjan och olika produkter:
    http://www.webbikeworld.com/t2/motorcycle-chain-lube/
    /Jörgen "spiff" Larsson
    >> KTM SMR 990 <<
    -----------------------------------------------------------

  12. #12
    Moderator SGMs avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Västeråskrokarna
    Ålder
    45
    Inlägg
    688
    Post Thanks / Like

    Standard

    ...det intressanta är väl att göra ren kedjan ibland med, det skadar inte.

    Biltemas lampolja är precis utomordentligt bra för ändamålet, och kostar "gratis" - på med spraymunstycke och kör, veva lite med Biltemas kedjeborste (mc-sortimentet, klockren produkt), så brukar jag spola och torka av kedjan (någon gammal handduk får stå till tjänst), och lägga på lite kedjevax, som någon redan saden, det är ingen mening att coata hela kedjan, se till att du smörjer rullarna, och torka av överflödet.

    Det där med att kedjan skall vara varm brukar jag inte bry mig alls i.
    GI, AI - SMC Västmanland

    Nürburgring - Die Grüne Hölle - Paradiset ...vad väntar du på?

  13. #13
    Skriver mycket! Spiffs avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Täby, stan på landet...
    Inlägg
    636
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SGM Visa inlägg
    ...det intressanta är väl att göra ren kedjan ibland med, det skadar inte.

    Biltemas lampolja är precis utomordentligt bra för ändamålet, och kostar "gratis" - på med spraymunstycke och kör, veva lite med Biltemas kedjeborste (mc-sortimentet, klockren produkt), så brukar jag spola och torka av kedjan (någon gammal handduk får stå till tjänst), och lägga på lite kedjevax, som någon redan saden, det är ingen mening att coata hela kedjan, se till att du smörjer rullarna, och torka av överflödet.

    Det där med att kedjan skall vara varm brukar jag inte bry mig alls i.
    Du får tipsa den där siten om ditt sätt att göra rent kedjan. Dom hade ju problem med det, först använde dom WD-40 men efter att någon som jobbade med att utreda flygplanskrascher hade visat en bild på ett kullager som hade blivit rengjort med WD-40 så va inte det någon bra idé längre.
    Ska prova lampolja och Biltemaborste nästa gång =)
    /Jörgen "spiff" Larsson
    >> KTM SMR 990 <<
    -----------------------------------------------------------

  14. #14
    Moderator SGMs avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Västeråskrokarna
    Ålder
    45
    Inlägg
    688
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Spiff Visa inlägg
    Du får tipsa den där siten om ditt sätt att göra rent kedjan. Dom hade ju problem med det, först använde dom WD-40 men efter att någon som jobbade med att utreda flygplanskrascher hade visat en bild på ett kullager som hade blivit rengjort med WD-40 så va inte det någon bra idé längre.
    Ska prova lampolja och Biltemaborste nästa gång =)
    Det var väl på SH det var en lång tråd ang detta ämne, där någon hade gjort tester med o-ringar från en kedja, och utsatt dessa för bensin, fotogen, wd40, etc - och lampolja/fotogen var väl helt oskadligt för ringarna.

    Samtidigt som det är extremt effektivt att göra rent kedjan med (och "gratis").
    GI, AI - SMC Västmanland

    Nürburgring - Die Grüne Hölle - Paradiset ...vad väntar du på?

  15. #15
    Skriver mycket! Spiffs avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Täby, stan på landet...
    Inlägg
    636
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SGM Visa inlägg
    Det var väl på SH det var en lång tråd ang detta ämne, där någon hade gjort tester med o-ringar från en kedja, och utsatt dessa för bensin, fotogen, wd40, etc - och lampolja/fotogen var väl helt oskadligt för ringarna.

    Samtidigt som det är extremt effektivt att göra rent kedjan med (och "gratis").
    Är väl samma sak som "kerosine" som de pratar om i artikeln.
    /Jörgen "spiff" Larsson
    >> KTM SMR 990 <<
    -----------------------------------------------------------

  16. #16
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Post Thanks / Like

    Standard Re: Kedjevård.

    Yepp. Fotogen heter kerosene på engelska. Det hävdas dock att lampoljan är för "torr" jämfört med fotogen som är mer oljig. Vanlig fotogen är svår att hitta idag.

    Som kuriosa kan nämnas att lysfotogen/lampolja är renad från olja för att inte sota när använder den i en fotogenlampa eller värmare...

    /Tomas

  17. #17
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Post Thanks / Like

    Standard

    Jag använde Motuls smörja och rengöring på en gammal och ruggigt kletig kedja. Rengöringen var otroligt imponerande effektiv. Bara att torka av med ett antal trasor efter att ha sprayat på - det blev kanonrent! Man kan ju också som tidigare nämnts även spraya på fotogen istället för att dränka kedjan i fotogen vilket väl var det gamla sättet.

    Förra ägaren smorde med motorolja - ni kan tro att det var smetigt i kåpan vid framdrevet... där var det inte fråga om att torka utan att börja skrapa/gräva :-)

    /Tomas

  18. #18
    Moderator SGMs avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Västeråskrokarna
    Ålder
    45
    Inlägg
    688
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tomasw Visa inlägg
    Yepp. Fotogen heter kerosene på engelska. Det hävdas dock att lampoljan är för "torr" jämfört med fotogen som är mer oljig. Vanlig fotogen är svår att hitta idag.

    Som kuriosa kan nämnas att lysfotogen/lampolja är renad från olja för att inte sota när använder den i en fotogenlampa eller värmare...

    /Tomas
    Bilbuttericks lampolja är paraffinbaserat guck, funkar utmärkt, och upplevs absolut inte som torr.
    GI, AI - SMC Västmanland

    Nürburgring - Die Grüne Hölle - Paradiset ...vad väntar du på?

  19. #19
    honda cbf 500
    Guest

    Standard

    Jag har för mig att jag har hört folk använt sig av lithium för att smörja kedja men vet ej resultatet. Har bara hört det i förbi farten. Någon som testat och kan dela med sig resultatet?

    //Amir


    Citat Ursprungligen postat av SGM Visa inlägg
    Bilbuttericks lampolja är paraffinbaserat guck, funkar utmärkt, och upplevs absolut inte som torr.

  20. #20
    Skriver mycket! Spiffs avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Täby, stan på landet...
    Inlägg
    636
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SGM Visa inlägg
    Bilbuttericks lampolja är paraffinbaserat guck, funkar utmärkt, och upplevs absolut inte som torr.
    Men det är lite skumt att den funkar bra till att lösa gammal kedjesmörja och skit för man pratar ju om att lika löser lika dvs ska man lösa upp olja så får man använda olja för att lösa upp det. Men det är kanske tillräckligt lika för att det skall funka.

    Citat Ursprungligen postat av honda cbf 500 Visa inlägg
    Jag har för mig att jag har hört folk använt sig av lithium för att smörja kedja men vet ej resultatet.

    //Amir
    Det är ju svårt att veta, det vita i den motul gegga jag använder kan mycket väl vara litium eller så är det något annat de har blandat i för att det skall se ut som litium. Sedan finns det säkert de som använder rent litiumfett för att smörja men jag ser inte riktigt finessen med det.
    Senast redigerat av Spiff den 2010-05-02 klockan 20:17.
    /Jörgen "spiff" Larsson
    >> KTM SMR 990 <<
    -----------------------------------------------------------

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •