Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 17 av 17
    Aktiv skribent mc4evers avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Post Thanks / Like

Thumbs up Nya Instruktörer

Det är riktigt bra att ni söker nya MC instruktörer i norrbotten dom behövs för att leva upp till önskemålen om ytterligare fortbildning.

1. Ni fick i fjol en lista av mig på ett tiotal intresserade som ni aldrig kontaktade eller informerade om det senaste utbildnings tillfället. Kolla med dom om dom fortfarande är intresserade. Tyvärr så visste jag inte då att de aldrig blev kontaktade annars skulle jag ha sagt till att de skulle ha kontaktat Patrik på riks precis som jag sa till Håkan.

2. Ni ska kontakta lokala MC klubbar om ni ska hitta de som är duktiga och engagerade som motorcyklister. Det är där kunskapen finns om vem som är eller borde bli lämplig som MC instruktör. Det finns MC klubbar i länet som redan i dag har egna grundkurser/avrostningar utan att gå via SMC.

3. Ta vara på dom instruktörer som redan finns i länet och se till att göra rätt för er där med obetalda reseräkningar och ersättningar.
    Det är inte billigt att vara instruktör i SMC norrbotten som ni sköter det i dag. SMC norrbotten är i dag skyldig mig drygt 5000:- i olika ersättningar och kostnader med direkt anknytning till mitt ideella arbete som MC instruktör. Personligen tycker jag inte att man ska behöva betala själv för att utföra ett ideellt arbete! Det ska räcka med att man offrar ett drygt tiotal helgdagar om året av sin egen fritid.
    Jag trodde tidigare att detta handlade bara om mig men nu vet jag att även andra instruktörer i norrbotten har samma problem.

Eje Forsmark
    MC instruktör

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

[

3. Ta vara på dom instruktörer som redan finns i länet och se till att göra rätt för er där med obetalda reseräkningar och ersättningar.
    Det är inte billigt att vara instruktör i SMC norrbotten som ni sköter det i dag. SMC norrbotten är i dag skyldig mig drygt 5000:- i olika ersättningar och kostnader med direkt anknytning till mitt ideella arbete som MC instruktör. Personligen tycker jag inte att man ska behöva betala själv för att utföra ett ideellt arbete! Det ska räcka med att man offrar ett drygt tiotal helgdagar om året av sin egen fritid.
    Jag trodde tidigare att detta handlade bara om mig men nu vet jag att även andra instruktörer i norrbotten har samma problem.

Eje Forsmark
    MC instruktör[/QUOTE]

I vårt län distrikt får då instruktörer och medhjälpare alltid ut rese esättning.

Skriver mycket! #46s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ålder
    49
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    2

Standard

Ja endera kortsiktigt så går ni instruktörer över till Västerbotten där det finns en väl fungerande verksamhet och jobbar för dom.

Eller så satsar ni långsiktigt och går in i styrelsen tar över MCT arbetet och styr upp det som det skall vara!

Som ni såg ni som var i Borlänge i helgen på Storkurshelgen för olika styrelser så är ca 75% av alla som jobbar inom SMC idag utbildade instruktörer!!

Är ni flera instruktörer i styrelsen så blir jobbet mycket lättare eftersom ni kan avlasta varandra.

Mvh Per ledamot i X-läns styrelse och sitter i X-läns School-grupp
    Senast redigerat av #46 den 2009-11-17 klockan 19:38.
    SMC Ai Avancerad Instruktör/Sporthojsinstruktör och Grundkursinstruktör samt Träningsledare/Arrangör

Skriver mycket! roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Tjaa Ni, är det inte framför allt trafiksäkerhet och utbildning som SMC ska syssla med så har jag nog bommat något väsentligt här Enligt årsmötet saknas ju inte precis pengar i kassan för att göra rätt för sig och en väl fungerande kursverksamhet kan ju på sikt inbringa en del slantar... Väntar faktiskt ivrigt på att en del protokoll ska publiceras på hemsidan för att få en klarare bild av verksamheten 09/10.

Bra ide Per, vi får helt enkelt reda ut hur vi ska ha det 2010. Vi instruktörer är nog välkomna och har ju inga problem alls att jobba för Västerbotten med sin fina organisation, det känns ju bara surt att i så fall lämna kursverksamheten i Norrbotten åt sitt öde...

Vi får nog helt enkelt ta ett snack med styrelsen för att lyssna på deras intentioner, sitter det i en MCT ska vi nog kunna skaka fram ett bra namn ur någon rockärm

Roffe Skoog, Grund- och Sporthojsinstruktör
    Senast redigerat av roffe_s den 2009-11-17 klockan 22:24.

Skriver mycket! Pärallans avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ålder
    47
    Post Thanks / Like

Standard Jämtland

Om inte annat så behöver vi i Jämtland fler instruktörer, men kanske lite väl långt från Norrbotten och hit.
    Pär Nilsson
    Ledamot
    SMC Riks
    Kassör
    SMC Jämtland

Aktiv skribent UglyJazzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard Jag har aldrig haft problem med ersättningar

Jag har aldrig haft problem med ersättningar då jag jobbat för något distrikt inom SMC.

Kan det vara så att det saknas underlag? Korrekta eller felaktiga?

Jag har svårt att tro att vi inom SMC gör skillnad på folk och folk.

Folk får alltid ut reseersättningar i vårat län också...
    Att växa är nödvändigt. Att mogna är valfritt...

Reg.datum
    Nov 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Pär. Nu ingår vi ju i en gemensam pool av instruktörer nästa år så jag hoppas att vi får chansen att träffas hur än det blir:-)

Jag hade faktiskt ett långt och positivt samtal med ordförande för Norrbotten idag och vi är överens om att försöka räta ut några frågetecken och komma till beslut innan glöggen ska värmas och det ska slås i glasen.

Det innebär att 2010 bör kunna bli ett himmelens trevligt MC-år också här i norr:-)

Citat Ursprungligen postat av Pärallan Visa inlägg
    Om inte annat så behöver vi i Jämtland fler instruktörer, men kanske lite väl långt från Norrbotten och hit.

Skriver mycket! Pärallans avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ålder
    47
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Roffe!
    Helt klart min mening att vi i Norrland skall ha en gemensam pool för att kunna erbjuda fler utbildningar i Norrland.

Citat Ursprungligen postat av roffe_s Visa inlägg
    Hej Pär. Nu ingår vi ju i en gemensam pool av instruktörer nästa år så jag hoppas att vi får chansen att träffas hur än det blir:-)

Jag hade faktiskt ett långt och positivt samtal med ordförande för Norrbotten idag och vi är överens om att försöka räta ut några frågetecken och komma till beslut innan glöggen ska värmas och det ska slås i glasen.

Det innebär att 2010 bör kunna bli ett himmelens trevligt MC-år också här i norr:-)
    Senast redigerat av Pärallan den 2009-11-18 klockan 15:22.
    Pär Nilsson
    Ledamot
    SMC Riks
    Kassör
    SMC Jämtland

Skriver mycket! HighfidelitYs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ålder
    46
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tror det kommer bli den BÄSTA sommaren!

// Jocke
    New & improved!
    AI, GI, MCT ansvarig och ledamot SMC Jämtland

Skriver mycket! Syster-Tysks avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ålder
    46
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    4

Standard Givet!

Givetvis blir den kommande sommaren den bästa!

Och ser vi i kristallkulan så kommer 2011 bli minst lika bra om inte ännu bättre (vi i norrland vet vad som väntar!)

Så det betyder att vi har en fullspäckad sommar 2010 som vi kommer att behöva utnyttja för att lägga som grund inför kommande säsonger.

Glöm inte att vi behöver fler:

* Medlemmar - Ta med SMC tältet och slå upp det i centrum och visa din hoj och dela ut broschyrer till alla som stannar och funderar vad du håller på med!

* Instruktörer - Ta alla tillfällen i akt att hitta nya instruktörer, kanske hos mc-handlaren då du jul-shoppar!?

* Resurser - Glöm inte dessa viktigaste personer för att vi ska kunna hålla våra utbildningar. Flaggvakter, depåchefer, släpvagnsförare, korvgrillare osv. finns det ett stort behov av. Och får vi tillräckligt med resurser/personal så ska vi försöka fixa en utbildning för dem!

* Deltagare - Vad vore vi utan dem?

Vi har mycket planerat redan, den kommande sommaren. Men vi behöver fler av alla ovannämnda. Så därför har vi ett hundgöra den kommande säsongen, och fixar vi det inte så kommer vi få samma hundgöra 2011!

Glöm inte de personer som redan är engagerade, vi behöver dem fortfarande!

Låt oss fortsätta med denna uppmuntrande diskussion!

Vad kan vi mer göra inför 2010?
    **Celeretati Oramus, Tenent in Speramus**
    **For Speed We Pray, In Grip We Trust**

Jonas "Syster-Tysk" Sjöström *GI & AI*
    Syster-Tysk@gmail.com

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Oct 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Ta det lite lungt i forumsnacket. Det kostar att vara instruktör och meningen är att man får tillbaka så mycket det går. Tyvärr har vi skatteregler som krånglar till det och det gör att SMC inte kan betala ut den ersättning som instruktörerna är värda.
    Bra att ni har samtal där uppe i Norr och jag hoppas det reder ut sig på bästa sätt

Jag tror att vi måste backa lite och se helheten vad som är problemet, analysera problemet för att sedan hitta en lösning. Det arbetet är igång så vi behöver inte analysera i forumet utan ge det lite tid så får vi se vad som händer.

Aktiv skribent mc4evers avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Patrik Ericsson Visa inlägg
    Hej Ta det lite lungt i forumsnacket. Det kostar att vara instruktör och meningen är att man får tillbaka så mycket det går. Tyvärr har vi skatteregler som krånglar till det och det gör att SMC inte kan betala ut den ersättning som instruktörerna är värda.
    Bra att ni har samtal där uppe i Norr och jag hoppas det reder ut sig på bästa sätt

Jag tror att vi måste backa lite och se helheten vad som är problemet, analysera problemet för att sedan hitta en lösning. Det arbetet är igång så vi behöver inte analysera i forumet utan ge det lite tid så får vi se vad som händer.
    Hej Patrik

Det handlar inte om att få någon form av lön för utfört arbete utan rätten till reseersättningar och ersättning för fortbildningsmaterial. Detta har inget med skatteregler att göra!

Att det kostar att vara instruktör är alla instruktörer väl medvetna om, däck bränsle, kläder, tid osv.

Att försöka hymla och gömma konflikter är ett mycket dåligt sätt i en organisation vare sig det är en ideell förening eller ett företag.
    Konflikter ska hanteras snabbt och på ett för berörda parter acceptabelt sätt ju snabbare detta sker ju mindre blir skadan.
    Jag har påtalat problemet här i norrbotten i flera år men det har hela tiden gjorts försökt att bara gömmas undan. Nog skrivet om detta det är äntligen en hantering av det hela på gång.

Personligen så tycker jag att tråden utvecklats till något mycket positivt med goda och konkreta framtidsversioner. Låt oss här i norr fortsätta i den andan när vi nu är på G.

All publicitet är bra reklam och mycket bättre blir den med en öppen diskussion med högt i tak!

Jag ser också fram emot en spännande och rolig MC och instruktörssessong 2010

Eje Forsmark
    Grundinstruktör

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

All publicitet är bra reklam och mycket bättre blir den med en öppen diskussion med högt i tak!

Jag ser också fram emot en spännande och rolig MC och instruktörssessong 2010

Eje Forsmark
    Grundinstruktör[/QUOTE]

Mer av detta skulle nog behövas här i norr. Ett ärligt öppet och väl fungerande forum är bra både för medlemmar och för distriktsstyrelser. Det är ett snabbt och enkelt sätt att nå många medlemmar och andra MC intresserade, eftersom det kan läsas även utan att vara medlem i SMC.
    Ett forum ska ju kunna användas till att informera om allt från en spontan körning, kvällsfika och liknande till att informera om kurser, styrelsemöten, årsmöten, mm.
    Naturligtvis även till att få ställa frågor och diskutera allt som hör Motorcykellivet till.

Reg.datum
    Nov 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Mmm, ibland funkar ju den metodiken, men till slut kommer man kanske till det läget att man får lov att dra ett streck över det som varit, lägga det förflutna till handlingarna och ägna all sin energi på framtiden?

I helgen hade styrelsen ett positivt möte där där man faktiskt gör just det - löser det förflutna, tar ett samlat grepp och tittar framåt. Så nu har Norrbotten en MCT, en budget för utbildningsverksamheten år 2010 och ett grepp om vilka instruktörsresurser som finns inom länet!

Så nu ser vi fram emot ett mycket bra och spännande 2010 med ett välbesökt kursprogram över hela länet

Citat Ursprungligen postat av Patrik Ericsson Visa inlägg
    ...Bra att ni har samtal där uppe i Norr och jag hoppas det reder ut sig på bästa sätt

Skrivit ett fåtal inlägg Hoppes avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Post Thanks / Like

Standard Hej...

...Eder nye MCT här. Hans Olof Pehrson heter jag. 40 år ung och bosatt i Piteå.

Tackar allra ödmjukast för förtroendet och ser fram emot att få vara en del av utbildningsverksamheten inom SMC.

Jag har skickat ett mejl till instruktörerna i Norrbotten med en närmare presentation av mig själv och lite annan info. Utgick ifrån en lista som blivit tillsänd mig. Skulle det vara så att någon instruktör inte fått mejlet vore jag tacksam om den kunde ta kontakt med mig så jag får uppdatera listan. Vill få med alla på tåget!

Hans Olof

Skriver mycket! HighfidelitYs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ålder
    46
    Post Thanks / Like

Thumbs up

Tjohooo!! Välkommen till MCT-norrgruppen! Vi ska ha SÅ kul till sommaren!
    New & improved!
    AI, GI, MCT ansvarig och ledamot SMC Jämtland

Skrivit ett fåtal inlägg Hoppes avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Tackar! Joo, det kommer att bli en grymt bra sommar!

Citat Ursprungligen postat av HighfidelitY Visa inlägg
    Tjohooo!! Välkommen till MCT-norrgruppen! Vi ska ha SÅ kul till sommaren!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •