Gilla Gilla:  0
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Räfflorna

Skriver mycket! Hellmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ålder
    38
    Post Thanks / Like

Standard

Den siste idioten är inte född. När han/hon är det får denne garanterat jobb hos vägverket/transportstyrelsen med stora löneförmåner. Man blir f-n mörkrädd!
    Retar jag dig så fungerar jag...

Administrator Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hellman Visa inlägg
    Den siste idioten är inte född. När han/hon är det får denne garanterat jobb hos vägverket/transportstyrelsen med stora löneförmåner. Man blir f-n mörkrädd!
    Jag svarar från på mobilen, på semester, efter en bra middag i roligt sällskap!

1. Jag har testbromsad själv på den typ av breda tofflor som är på bilderna (jag delar åsikt m. Guiness)
    2. Ska se om jag kan boka snabb möte m. VV's nya General Direktör redan i Augusti om oxå denna fråga. Jag har själv test bromsad som en galen på denna fräsningstyp annanstans och jag gillar den inte på MC
    3. Sen ska jag jobb ansöka på VV (löneformånerna lockar) NB - detta är såklart ett skämt - Ibland tycker jag vi glömmar lite av motorcyklismens skämtsamhet!)

ha en trevlig sommar alla - kör som Ni brukar - säkert och med marginal - så vill jag åka t. SMCs 4 dagars kurs på Kemora i Finland och på efterföljande hemresa via närmsta omväg Norkap i Norge!
    Kör motorcykel som om du älskar livet!

Galne Dansken alias Jesper Christensen
    Sveriges Motorcyklister´s ganska så
    inofficiella Generalsekreterare

Läs gärna Livet på MC

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jul 2009
    Post Thanks / Like

Post provsträcka

Körde själv på provsträckan mellan Gällivare och Kiruna, kom från Lofoten. Vid detta tillfälle var det häftigt regn, vilket försvårade sikten. Till detta var det räfflor på vägen vilket tvingade en att antingen ligga nära väggrenen eller nära mötande trafik. Detta kändes väldigt olustigt, rent av farligt.

Jag blev så förb...på detta tilltag, från vägverkets sida så jag skrev ett långt och sakligt mail till vägverket, ni andra som också drabbats av dessa TOKIGA räfflor, tala gärna om det för vägverket. För skall de nå sin NOLL version så kan man ju inte samtidigt skapa livsfarliga hinder på sina vägar.

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Kanonbra med synpunkter. Jag skickar dem vidare till ansvarig person på Vägverket.
    Syftet är att minska kollisioner. Vägen är för smal för att fräsa räfflor i mitten som är den normala placeringen av räfflor. Då ökar bullret istället av den tunga trafiken, av miljöhänsyn har man därför valt att göra räfflor i mitten av körfältet.
    Vägverket lovade i samband med detta test att kontakta motorcyklister i Norrbotten för att få synpunkter. Vet inte om detta skett, därför skickas denna tråd.
    I Borlänge där jag mellanlandat på min semester idag är det molnigt men upphåll. Drar snart söderut på fortsatta MC-turer. Gränsö i slutet av veckan och sedan St Anna Skärgård om vädret är bra.
    Ha en fortsatt skön sommar!

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Varför håller Vägverket på som de gör? När det här förslaget/testet ska skrotas, så kan ju alltid snabelbilen komma fram och täppa igen hålen. Är det så att man måste vara lite dum ihuvudet för att få arbete på VV? I alla fall i de högre regionerna då man är ägare av en sidenslips och en fet häck och kommer med VÄL uträknade förslag...
    Åk till Danmark och titta på vilken fin och slät asfalt de lägger på sina nya vägar. Och nej kära VV, kom inte med ursäkten att vi har dubbdäck i Sverige som förstör och att vi därför inte kan lägga samma fina yta. Det är ren och skär inkompetens/intresse från er sida. Snälla, gör fina vägar med bra avåkningszoner. Titta på en RR-bana och konstruera vägar efter samma tankesätt. Då spelar det inte någon roll om "Åke kvällstrött" kör av vägen för han stannar i en slänt med bromsande lekakulor. Med lite repor i lacken på sin höjd som störst skada. Suck!

Skriver mycket! Titanias avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag trodde det rörde sig om fräsningar i mitten av vägen. Att det handlade om att fräsa spår i mitten av körfälten var så befängt att jag inte ens kunde tänka tanken...

Aktiv skribent StefanBs avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Ålder
    69
    Post Thanks / Like

Standard

Jag trodde detta var ett skämt från början men när jag ser bilderna så förstår jag inte annat än att det är ett klart brott mot trafikförordningen ... av en myndighet!!!!!
    Vad i hel...e håller dom på med?

Saxat ur trafikförordningen:

"
    1 kap. Allmänna bestämmelser

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
    Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten "

Skriver mycket! powerglides avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Post FB Grupp

Jag har startat en protestgrupp på Facebook om någon känner för att hänga på.
    http://www.facebook.com/group.php?gid=132908863367
    /Dennis

Skriver mycket! morsans avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    74
    Post Thanks / Like

Standard

Finns en tråd på Sporthoj också

Aktiv skribent STP-69s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    50
    Post Thanks / Like

Standard

Att detta kommer upp här på ett forum är ju för fan löjligt!
    De styrande på VV borde väl för fan inse att det blir problem för hojåkare när de fräser gropar i banan. De borde inse att 120cm är hälften av våran säkerhetmarginal. Okey, man kan köra över dom, när de inte släppt allt för mycket skit. Men efter ett par månader när det ligger en jävla massa grus i dom är det en annan sak. Sedan lär det väl samlas vatten i dom oxå, så vid regn har vi under 60cm att åka på pga hjulspåren som kommer att bildas.
    Ska vi parkera mitt i vägen och vänta på att vattnet försvinner???
    Njuter av friheten

Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Thumbs up Säkerhetsmarginal

Citat Ursprungligen postat av STP-69 Visa inlägg
    De borde inse att 120cm är hälften av våran säkerhetmarginal.
    Det här lät intressant.
    Vad är det för säkerhetsmarginal du refererar till och har du någon källreferens till den?
    /Dennis

Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    50
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av powerglide Visa inlägg
    Det här lät intressant.
    Vad är det för säkerhetsmarginal du refererar till och har du någon källreferens till den?
    Om man kör i en fil utan dessa ligger man kanske lite i mitten, du har då en marginal om det skulle dyka upp något djur eller dyligt. Jag vill inte ligga i dessa rännor, så då är valet: Ligga mera mot mitten eller längra ut mot diket?

Att möta en långtradare när man ligger på vänstersida om rännorna kan inte vara mysigt.

Ligger du till höger om rännorna så blir det kortare tid som du har på dig att upptäcka ett djur som hoppar upp från diket.

Vilket jag än väljer så hamnar jag närmare ett eventuellt hinder som dyker upp eller hur?
    Njuter av friheten

Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

@STP-69
    Jag var mer intresserad av just siffran 2,4 meter.
    Är det hämtat från någon undersökning eller utbildningsmaterial om olyckor på motorcykel?

(508 medlemmar i protestgruppen http://www.facebook.com/group.php?gid=132908863367 för närvarande)
    Senast redigerat av powerglide den 2009-07-26 klockan 08:20.
    /Dennis

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2007
    Post Thanks / Like

Standard Räfflor

Undrar om någon från smc norrbotten har blivit kontaktat av v.v för en utvärdering/diskussion av teststräckan och om vad testgruppen kommit fram till. skulle vara roligt att veta vad som kommit fram.

Har tyvärr inte blivit att jag har åkt på teststräckan ännu men min första tanke är att det blir sämre för oss mc åkare.

Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kawasaki Visa inlägg
    Har tyvärr inte blivit att jag har åkt på teststräckan ännu men min första tanke är att det blir sämre för oss mc åkare.
    Har du möjlighet så återkom gärna med ditt intryck.
    Ta i beaktande hur en udanmanöver/panikbromsning skulle fungera. Jag är rätt övertygad om att det omöjligt kan gå bra på ett sådant underlag.
    /Dennis

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

citat:
    Har du möjlighet så återkom gärna med ditt intryck.
    Ta i beaktande hur en udanmanöver/panikbromsning skulle fungera. Jag är rätt övertygad om att det omöjligt kan gå bra på ett sådant underlag.

Passerade förra veckan, skulle inte vilja göra varken udanmanöver/panikbromsning då vägen är mkt smal.
    Udanmanöver om jag blev tvingad.....

Skriver mycket! mudders avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    62
    Post Thanks / Like

Standard

....Ta i beaktande hur en undanmanöver/panikbromsning skulle fungera. Jag är rätt övertygad om att det omöjligt kan gå bra på ett sådant underlag.
    Det har du alldeles rätt i. Att bromsa hårt i gropigt underlag fungerar inte alls bra. Var det inte VV som nyligen tyckte att ABS på hojar räddar en massa liv? Då kan jag upplysa om att ABS systemet får fullständigt spader om man bromsar hårt i gropar. På typ "tvättbrädor" på grusvägar kan man räkna med 3 gånger långre bromssträcka med ABS än utan och det borde väl bli samma fenomen på räfflorna? Kan någon med ABS testa bromsträcka på räfflor och rapportera i tråden?

En annan sak är vid kraftigt regn. Då måste både bilar och motorcyklar köra i hjulspåren. Det ökar risken för vattenplaning.
    KTM 990 Adventure R
    KTM 690 Enduro
    SMC: 257370
    Hojresor
    Hojresor's YouTube kanal

Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    50
    Post Thanks / Like

Standard

@STP-69
    Jag var mer intresserad av just siffran 2,4 meter.
    Är det hämtat från någon undersökning eller utbildningsmaterial om olyckor på motorcykel?

(508 medlemmar i protestgruppen http://www.facebook.com/group.php?gid=132908863367 för närvarande)
    Jag har räknat med att körfältet är ca 2,7m brett, fräser gropar som är 25cm breda mitt i fältet. Resten är du nog så klok att du kan räkna ut själv. Eller

Inte hämtat från någon undersökning eller dyligt, lite sunt förnuft som VV saknar.
    Njuter av friheten

Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av STP-69 Visa inlägg
    Jag har räknat med att körfältet är ca 2,7m brett, fräser gropar som är 25cm breda mitt i fältet. Resten är du nog så klok att du kan räkna ut själv. Eller

Inte hämtat från någon undersökning eller dyligt, lite sunt förnuft som VV saknar.
    Det är inte jag som ska räkna ut hur det fungerar. Det är VV som ska övertygas med så många och sakliga argument som möjligt.
    Uppskattningar och antaganden håller tyvärr inte.
    /Dennis

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

nu har jag fått köra den berömda sträckan kan bara hålla med vilket hjärnsläpp av den som kom på den iden på vv han skulle kanske behöva göra nån slags undersökning

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •