Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Räfflorna

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Exclamation Räfflorna

Hej Norrbotten! Läste idag Maria Öhdalens krönika om räfflorna som testas mitt i körfältet någonstans uppe hos er: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4640979
    OM inte Vägverket kontaktat er i styrelsen, kan väl ni höra av er till dem. Är räfflorna bra eller dåliga? Vilken effekt har de på oss som motorcyklister? Hur är skillnaden när räfflorna är mitt i vägen? Hur är räfflornas utformning; djup, bredd, längd?
    Det är viktigt att få veta vad ni tycker! Det är möjligt att detta försök sprider sig till andra delar av landet.

Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Kände direkt att jag vet vad ni pratat om, och jag har inte varit norr om Uppsala på år.

Min spontana upplevelse är att både broms och svängmöjligheter kraftigt försämras. För gemene förare bidrar också "skaket" till ett betydligt kraftigare tag i styret vilket direkt kan leda till märkliga styregenskaper för ekipaget. Inte lätt att slappna av och göra det man borde när man kör på en tvättmaskin!
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Skriver mycket! Catherines avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ålder
    54
    Post Thanks / Like

Standard

Jag fattade inte förrän jag läste andra gången - räfflor MITT I körfältet! Låter helt galet i mina öron. Det räcker väl med de räfflor som är MELLAN körbanorna. Jag tycker iofs inte att jag märkt så stor faktisk effekt av dessa räfflor när jag kört på dem, men jag får en otäck osäkerhetskänsla. Den känslan kan räcka för att körningen ska påverkas negativt.

Ett faktum är också att varje däck har grepp motsvarande en handflata. Den kontaktytan blir ju i princip halverad när man kör över räfflorna. Det verkar ju rimligt att greppet blir sämre på räfflorna, vilket inte känns alls bra.

Det är verkligen trist att man från Vägverkets sida inte tar hänsyn till motorcyklisterna. VTI gjorde tidigare en utvärdering av räfflor mellan körbanorna, se deras rapport. Där konstaterar man att motorcyklister inte har något emot räfflor. Slutsatsen om motorcyklisternas åsikt är baserad på intervjuer med sex(!) motorcyklister. Med så lite population, hur kan det över huvud taget kunna användas som underlag för några slutsatser whatsoever?

Skriver mycket! Titanias avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Räfflor mellan körfälten finns redan i mellansverige. Jag är nästan 100 säker men kommer tyvärr inte ihåg var Men gör en tråd i Allmänt MC-diskussioner så får du förhoppningsvis större respons. Jag har inte heller varit norr om Uppland den senaste tiden.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    51
    Post Thanks / Like

Standard

Räfflor mellan körfälten finns även i Blekinge t.ex- mellan Bromölla (Skåne) och Olofström (Blekinge). För några veckor sedan gjorde dom räfflor mellan Pukavik och Olofström var dom även kletade nån sorts tjära över räfflorna. Nu körde jag som tur var bil vid tillfället, annars hade jag ströpet (strypt) dom. Något annat roligt är ju oljegrusen dom kör med på landsortsvägarna där våran kategori gärna håller till. Dom bryr sig inte för mycket.

Aktiv skribent StefanBs avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Ålder
    70
    Post Thanks / Like

Standard

Va...? räfflor mitt i körfälten?

Är hål i huvudet ett krav för att hantera trafikfrågor i politiken?

Detta måste var för att tjäna in kostnaden för räfflor mellan körfälten. Istället för att ha tre räfflor på vägen, mellan och på sidorna av körfälten så har någon tänkt till och menat att....aha... här kan vi tjäna pengar genom att inte behöva räffla mellan körfälten.

Jag vet inte men detta är väl i allra högsta grad en olägenhet...eller?

Saxat ur trafikförordningen:

"
    1 kap. Allmänna bestämmelser

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
    Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten "

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jul 2009
    Post Thanks / Like

Post provsträcka

Körde själv på provsträckan mellan Gällivare och Kiruna, kom från Lofoten. Vid detta tillfälle var det häftigt regn, vilket försvårade sikten. Till detta var det räfflor på vägen vilket tvingade en att antingen ligga nära väggrenen eller nära mötande trafik. Detta kändes väldigt olustigt, rent av farligt.

Jag blev så förb...på detta tilltag, från vägverkets sida så jag skrev ett långt och sakligt mail till vägverket, ni andra som också drabbats av dessa TOKIGA räfflor, tala gärna om det för vägverket. För skall de nå sin NOLL version så kan man ju inte samtidigt skapa livsfarliga hinder på sina vägar.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Kanonbra med synpunkter. Jag skickar dem vidare till ansvarig person på Vägverket.
    Syftet är att minska kollisioner. Vägen är för smal för att fräsa räfflor i mitten som är den normala placeringen av räfflor. Då ökar bullret istället av den tunga trafiken, av miljöhänsyn har man därför valt att göra räfflor i mitten av körfältet.
    Vägverket lovade i samband med detta test att kontakta motorcyklister i Norrbotten för att få synpunkter. Vet inte om detta skett, därför skickas denna tråd.
    I Borlänge där jag mellanlandat på min semester idag är det molnigt men upphåll. Drar snart söderut på fortsatta MC-turer. Gränsö i slutet av veckan och sedan St Anna Skärgård om vädret är bra.
    Ha en fortsatt skön sommar!

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Feb 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Varför håller Vägverket på som de gör? När det här förslaget/testet ska skrotas, så kan ju alltid snabelbilen komma fram och täppa igen hålen. Är det så att man måste vara lite dum ihuvudet för att få arbete på VV? I alla fall i de högre regionerna då man är ägare av en sidenslips och en fet häck och kommer med VÄL uträknade förslag...
    Åk till Danmark och titta på vilken fin och slät asfalt de lägger på sina nya vägar. Och nej kära VV, kom inte med ursäkten att vi har dubbdäck i Sverige som förstör och att vi därför inte kan lägga samma fina yta. Det är ren och skär inkompetens/intresse från er sida. Snälla, gör fina vägar med bra avåkningszoner. Titta på en RR-bana och konstruera vägar efter samma tankesätt. Då spelar det inte någon roll om "Åke kvällstrött" kör av vägen för han stannar i en slänt med bromsande lekakulor. Med lite repor i lacken på sin höjd som störst skada. Suck!

Skriver mycket! Titanias avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag trodde det rörde sig om fräsningar i mitten av vägen. Att det handlade om att fräsa spår i mitten av körfälten var så befängt att jag inte ens kunde tänka tanken...

Aktiv skribent StefanBs avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Ålder
    70
    Post Thanks / Like

Standard

Jag trodde detta var ett skämt från början men när jag ser bilderna så förstår jag inte annat än att det är ett klart brott mot trafikförordningen ... av en myndighet!!!!!
    Vad i hel...e håller dom på med?

Saxat ur trafikförordningen:

"
    1 kap. Allmänna bestämmelser

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
    Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten "

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jan 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Hej Norrbotten! Läste idag Maria Öhdalens krönika om räfflorna som testas mitt i körfältet någonstans uppe hos er: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4640979
    OM inte Vägverket kontaktat er i styrelsen, kan väl ni höra av er till dem. Är räfflorna bra eller dåliga? Vilken effekt har de på oss som motorcyklister? Hur är skillnaden när räfflorna är mitt i vägen? Hur är räfflornas utformning; djup, bredd, längd?
    Det är viktigt att få veta vad ni tycker! Det är möjligt att detta försök sprider sig till andra delar av landet.
    Hej Maria
    Ja Vägverket har som väntat inte hört av sig till styrelsen för SMC Norrbotten. Jag har varit och kört den vägsträckan i Skaulo på väg upp till Abisko och Riksgränsen med hoj och har definitivt synpunkter på dessa räfflor mitt i körbanan. Svårt att hålla blicken på håll för att bevaka vilt när man måste hålla blicken på körbanan.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2007
    Post Thanks / Like

Standard räfflor

Hej.

Läste någonstans att v.v skulle disskutera med berörda organitationer/trafikanter om teststräckan avakko-skaulo,
    varför har dom inte hört av sig till smc norrb styrelse. verkar som att v.v inte bryr sig om mc åkare.förstår att vi är en liten grupp trafikanter men tycker att v.v skulle i allafall kontaktat smc norrb /smc riks.
    Samtidigt verkar många ha skickat mail och påminnelser till v.v men dom har inte svarat på dom.

Kan det vara läge för smc riks att ta en disskution med v.v och trycka på
    om att få vara med i utvärderingen av teststräckan?.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Bilden på räfflad väg i inlägg 12 visar antydan till vad som kommer att ske väldigt snart: Spår kommer att uppstå vid vardera sidan av räfflorna som gör vägen väldigt svårkörd oavsett vilket fordon man har och vid blött väglag kommer de att vattenfyllas. Detta sker redan på oräfflade vägar men kommer på grund av att man styr upp trafiken till att på som på räls att accentueras.
    Körfältet kommer att se ut så här: Vägkant med kantlinje, spår, fräst linje, spår och mittlinje.

Forskning på området är att spilla tid, det räcker med lite erfarenhet för att se vad som kommer att ske. Förstår inte vad det är för folk som hittar på sådana dumheter och dessutom genomför dem?

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Smile En utvärdering kommer från VTI

Har idag talat med Vägverket. VTI har utvärderat försöket i Norrbotten. Talat med MC-förare och yrkestrafik. Slutlig rapport kommer i slutet av året. Men, ingen av grupperna var imponerade av räfflor i körfältets mitt.

Skrivit ett fåtal inlägg guinnesss avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Har idag talat med Vägverket. VTI har utvärderat försöket i Norrbotten. Talat med MC-förare och yrkestrafik. Slutlig rapport kommer i slutet av året. Men, ingen av grupperna var imponerade av räfflor i körfältets mitt.
    Å det betyder med stor säkerhet att vägverket tycker det är en bra idé och permanentar det *pessimist mode off*
    Nä kanske dom fattar det som alla vi andra fattat redan innan... att det är komplett vansinne.

/Per som kör förbi sträckan dagligen och är mkt irriterad på räfflorna även när jag kör b*l

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av guinness Visa inlägg
    Å det betyder med stor säkerhet att vägverket tycker det är en bra idé och permanentar det *pessimist mode off*
    Nä kanske dom fattar det som alla vi andra fattat redan innan... att det är komplett vansinne.

/Per som kör förbi sträckan dagligen och är mkt irriterad på räfflorna även när jag kör b*l
    Tror det betyder precis tvärtom Per.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Smile

Klipp från Norrländska Socialdemokraten idag som har en mycket hängiven motorcyklist som medarbetare: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4902545

Moderator Mr_Hayabusas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Lightbulb Vatten & isbildning ?

Min första tanke som slog mig var att det bildas vatten & nu på hösten så är ju risken stor även för lite kyla om nätter norr över.
    Vet ej hur flororna ser ut men är de liknade de som de satt på mitt linjen i Blekinge så är de livsfarliga om det samlas vatten i de & sedermera fryser till.
    Is kuber som verkligen ställer till det för oss motorcyklister.
    Vad jag förstått har de gjort sådan över hela vägbanan norr över.
    Då är det verkligen något man borde skrika högt om.
    Vi motorcyklister som kör året om vill verkligen kunna känna oss säkra på vägen.

// Mats Mattiasson Webmaster SMC Blekinge.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ålder
    47
    Post Thanks / Like

Standard

Hallå, själv har jag varit nära att dra åt skogen pga av räfflorna,, finns en sträcka på E20 vid skara,, och dom är riktigt djupa,,, fick ordentlig vobbel när jag åkte över dom,, är det det vägverket kallar trafik-säkerhet...
    /Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •