Gilla Gilla:  0
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31
    Skriver mycket! Avarages avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
    ... vilket går mycket snabbare om man håller kroppen stilla och låter endast MC;n rolla. Kroppens massa(tröghet) bromsar ju inte rörelsen.
    Vilket var exakt vad jag menade! Att flytta runt kroppen, oavsett om det är hela kroppen eller bara överdelen tar tid. Tid som man i en paniksituation inte har. Alltså förespråkar jag, i kombination med att det de facto också är hög risk för att det innebär att hojen blir instabil, att man helt enkelt inte gör ett skit med kroppen utan helt enkelt motstyr så effektivt som man bara kan och att man tränar blick för att öka förmågan att se "öppningar" dit man kan styra.

// Niklas

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Avarage Visa inlägg
    Vilket var exakt vad jag menade! Att flytta runt kroppen, oavsett om det är hela kroppen eller bara överdelen tar tid. Tid som man i en paniksituation inte har. Alltså förespråkar jag, i kombination med att det de facto också är hög risk för att det innebär att hojen blir instabil, att man helt enkelt inte gör ett skit med kroppen utan helt enkelt motstyr så effektivt som man bara kan och att man tränar blick för att öka förmågan att se "öppningar" dit man kan styra.

// Niklas
    Ok, då fattar jag. Och då kan man komma in på nästa grej, att det inte tränas alls vid normal kuvtagning - där man ju verkligen låter kroppen följa med och rotera med MC;n och t o m ännu mer genom "hang out" liksom. Man kanske bör träna den andra varianten också?

Citat Ursprungligen postat av gube Visa inlägg
    Jag behöver öva broms med undanmanöver. Kan inte minnas att det momentet fanns med på School förra året.....
    Senast redigerat av Olsson den 2006-12-15 klockan 11:01.

Administrator Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Risken är i stället att man då "missar målet"!

Så vad vi måste försöka göra är att marknadsföra våra kurser på olika sätt för attt nå olika typer av motorcyklister. Och i viss mån, självklart, ändra innehållet att "matcha" deltagarens behov!

Edit: Stavfel.

Mvh!
    // Niklas
    Är det inte därför vi har:

• Broms & Kurv kurser - BKK
    • Sporthojs kurser
    • (+ såklart MC grundutbildning = Avrostning)
    BKK, har blivet extremt populärt i bl. a BMW MC Klubben, var gennomsnitts åldern är runt 54 år!
    Senast redigerat av Galne Dansken den 2006-12-15 klockan 10:54. Anledning: Clömde att att: Sporthojs kurs nästan är samma som BKK :)
    Kör motorcykel som om du älskar livet!

Galne Dansken alias Jesper Christensen
    Sveriges Motorcyklister´s ganska så
    inofficiella Generalsekreterare

Läs gärna Livet på MC

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
    Är det inte därför vi har:

• Broms & Kurv kurser - BKK
    • Sporthojs kurser
    • (+ såklart MC grundutbildning = Avrostning)
    BKK, har blivet extremt populärt i bl. a BMW MC Klubben, var gennomsnitts åldern är runt 54 år!
    Jopp, mitt svar var endast för att förtydliga att vi INTE kan rikta in vår marknadsföring till kustååmstina, racerkalle och långåkarkjell på en och samma gång. Vilket vi heller inte gör iom. BKK, Sporthojskurser och avrostningskurser.

Mvh!
    // Niklas

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ok, då fattar jag. Och då kan man komma in på nästa grej, att det inte tränas alls vid normal kuvtagning - där man ju verkligen låter kroppen följa med och rotera med MC;n och t o m ännu mer genom "hang out" liksom. Man kanske bör träna den andra varianten också?

Stop och belägg NU! Vad jag menar är att kroppen, i FÖRHÅLLANDE till mc´n, INTE flyttas. Medan jag tolkar ditt svar, se ovan, som att hojen lutas medan kroppen INTE gör så, eller missuppfattar jag dig?

Vilket som är snabbas är nog svårt att mäta, tiden det tar att luta mc´n vid resp. tillfälle är nog näst intill densamma. Skulle jag tro!

Vilka övriga för/nackdelar de två olika metoderna har kan ju alltid dryftas. Men just nu hinner jag inte skriva mer utan får återkomma om det nu är nödvändigt!

Mvh!
    // Niklas

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ok, då har vi nog båda missuppfattat en drös med inlägg.

Tränas denna manöver? (se bilder)

1.jpg: Rakt fram
    2.jpg: Styrinput
    3.jpg: Etablerad lutning(MC) men med kroppen vertikalt.

(Hela filmen i mpeg här)

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ok, då har vi nog båda missuppfattat en drös med inlägg.

Tränas denna manöver? (se bilder)

1.jpg: Rakt fram
    2.jpg: Styrinput
    3.jpg: Etablerad lutning(MC) men med kroppen vertikalt.
    Nej, inte på våra kurser under 2006! Men innehållet i våra kurser är ju inte statiska och om du, eller någon annan, kan komma upp med tillräckligt bra argument med fördelar och godtagbara nackdelar med att öva den så varför inte!?

Försök koppla ihop övningen med en helhetsbild av en eller flera olyckstyper, gärna enl. vv´s statistik, där den skulle kunna ge en större fördel än det vi fn. tränar. Det blir bra mycket lättare att motivera, inte bara instruktörer utan även deltagare så!

Mvh!
    // Niklas

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ett sätt att snabbare (än om kroppen roterar med) etablera kursändringar och bör vara nödvändigt i situationer där oförutsedda undanmanövrar krävs, t ex korta s-svängar och där utrymmet inte tillåter att man manövrerar på ett mer sävligt sätt.

Nackdelarna är att det passar dåligt när branta svängar behövs. Relativt tidigt nås gränsen där skillnaden mellan hoj-lut och kroppens läge blir onaturligt och för stor. För sporthojar passar det klart sämre än för hojar med en mer upprät körställning.

För att koppla ihop det med en helhetsbild och olyckstyper så kan det vara av värde i en mängd situationer t ex där en gångtrafikant, hare, sköldpadda, tvättbjörn eller lastbil transporterar sig över vägen samt i förarens tänkta färdlinje. Mc-föraren vill helt enkelt undvika hindret och behöver då troligen snabbt etablera en hög kursändringshastighet åt ett håll - ofta följt av en lika eller kanske ännu snabbare kursändringshastighet, men åt andra hållet, för att behålla ekipaget på vägbanan.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ett sätt att snabbare (än om kroppen roterar med) etablera kursändringar och bör vara nödvändigt i situationer där oförutsedda undanmanövrar krävs, t ex korta s-svängar och där utrymmet inte tillåter att man manövrerar på ett mer sävligt sätt.

Nackdelarna är att det passar dåligt när branta svängar behövs. Relativt tidigt nås gränsen där skillnaden mellan hoj-lut och kroppens läge blir onaturligt och för stor. För sporthojar passar det klart sämre än för hojar med en mer upprät körställning.

För att koppla ihop det med en helhetsbild och olyckstyper så kan det vara av värde i en mängd situationer t ex där en gångtrafikant, hare, sköldpadda, tvättbjörn eller lastbil transporterar sig över vägen samt i förarens tänkta färdlinje. Mc-föraren vill helt enkelt undvika hindret och behöver då troligen snabbt etablera en hög kursändringshastighet åt ett håll - ofta följt av en lika eller kanske ännu snabbare kursändringshastighet, men åt andra hållet, för att behålla ekipaget på vägbanan.

Vilka nackdelar ser du?

Jag har några på lut men vill inte förgå dig nu när du är på G!

Mvh!
    // Niklas

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Vilka nackdelar ser du?
    Svårt att komma på något speciellt annat än det jag nämnde tidigare. Det om manövern i sig. Sedan finns såklart en mängd nackddelar runt "administrering" och träning av flera olika sätt att utföra undanmanöver på. Det vore ju smidigt om det bara fanns ett sätt liksom.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Svårt att komma på något speciellt annat än det jag nämnde tidigare. Det om manövern i sig. Sedan finns såklart en mängd nackddelar runt "administrering" och träning av flera olika sätt att utföra undanmanöver på. Det vore ju smidigt om det bara fanns ett sätt liksom.
    Det mest negativa jag ser med denna metoden i en paniksituation är just, som jag nämnt tidigare, att hojen blir instabil. Och vi vet ju alla att när vi blir rädda (läs får panik) så blir våra rörelser och koordination mindre exakt (ända upp till väldigt oexakt). Vilket kan resultera i en väldigt ostabil hoj som i sig kan resultera i krasch.

Det är dessutom svårt (läs svårare) att avgöra lutningsvinkel varpå en viss risk finns för att man lutar hojen för mycket = krasch!

Ju mer man tränar på metoden och ju mer man använder den, till vardags, desto mindre är naturligtvis risken för negativa effekter.

Metoden göre sig dessutom, som du redan skrivit, bäst på vissa hojmodeller och mindre bra (kanske till och med dåligt) på andra. Detta torde vara det viktigaste skälet till att vi i vissa kurser inte bör öva detta eftersom vi riskerar att hamna i en situation där vi ber deltagaren öva på något som är direkt olämpligt alt. mindre bra medan andra deltagare mycket väl kan dra nytta av en sådan övning.

Körtekniken fyller dock ett behov för vissa hojtyper och i vissa situationer så jag avskriver inte helt detta som en övning vi kanske i framtiden kommer att väva in i vissa av våra kurser. Jag får därför tacka för dina synpunkter och att du uppmärksammade oss på en körteknik som vi visserligen inte idag övar men väl känner till.

God Jul & Gott Nytt År!
    // Niklas

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •