Gilla Gilla:  20
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 81
    Skriver massor! Hampes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Ja. Och nej.
    Det Gulljenta länkar till är en petitionssida - men den vill att man skall få köra i kollektivkörfält i alla större städer i England.
    Lite sorgligt med bara 284 underskrifter till dags dato...

Två stycken 18-månaders försöksperioder i London http://www.tfl.gov.uk/static/corpora...ive/22125.html ledde fram till att man tillät motorcyklar i kollektivkörfälten på de allra flesta "Red Routes" i stor-London.
    (Red Routes - stamvägar eller "matarleder" inom London - http://www.tfl.gov.uk/roadusers/redroutes/10185.aspx

Alltså har bägge rätt: Det är ett generellt förbud mot MC i kollektivkörfält i England - men på de flesta ställen i London går det bra, och krafter verkar för att man skall få köra på det viset i fler städer.
    Dock: i England är "filtering" tillåtet! *bananarocksmiley* Och uppskattat! *x2*

Hampe

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

En privatperson drog igång en namninsamling som SMC överräckte sommaren 2012 vid ett möte med berörda parter om just MC i bussfil. Trots detta beslutade Trafikverket (utan information eller remissförfarande)stängde den bussfil på E18.20 som vi överklagat till högsta instans, Transportstyrelsen. 1 469 personer skrev under.
    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-i-bussfil/
    Senast redigerat av Maria Nordqvist den 2013-10-15 klockan 07:36.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Dec 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Ytterligare vägytor har dedikerats för busstrafik i Stockholms innerstad. På min synpunkt till Stockholms stad ifall MC/moped kunde tillåtas fick jag följande svar:

"Hej!
    Tack för dina synpunkter.
    Den har vidarebefordrats till ansvariga trafikplanerare. Vi sparar alla synpunkter vi får in och tar dem med oss i vårt arbete.
    Frågan om att tillåta mc/moped i bussfil har diskuterats tidigare men det bedöms helt enkelt vara för farligt för de som kör tvåhjuligt. Så det är tyvärr inte aktuellt.

Med vänlig hälsning

Exxxx Axxxx
    Kommunikatör
    exxxx.k.axxxx@stockholm.se

www.stockholm.se"

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag föreslår att ni ställer frågan till samtliga partier inför valet. Vänta tills svaren från riksdagspartierna är klara. KOmmer att publicera på webben, Det finns hittills inget parti som sagt nej till MC i bussfil, tvärtom säger de JA till detta. Jag har fått svar från fyra partier, ska intervjua resten nästa vecka. Den politiska viljan finns och är tydlig!
    Det är alltså så att enskilda tjänstemän bromsar detta, både i Stockholms stad och Trafikverket. Vilket betyder att vi får försöka ändra detta den politiska vägen.
    Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län. Alltså stor potential att några ställer frågan.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Dec 2013
    Post Thanks / Like

Standard

Det är bara en bilförare som kan komma på argumentet att det är för farligt för en MC att färdas i kollektivkörfältet. Jag skulle vilja se forskningen eller statistiken som styrker detta påstående.

Jag kör hoj i Stockholm, ibland i rusningstrafik. Där det är bilkö och där det finns ett kollektivkörfält använder jag ofta det sistnämnda. Jag vet att jag bryter mot en obegriplig lag och jag är också beredd att ta eventuella konsekvenser, d v s böterna.

Men jag känner mig så oerhört mycket säkrare där. Att stå i bilkö en sommardag, i gassande solsken med en 105 grader varm motor mellan benen som man bara hoppas inte ska smälta ihop av värmen, trängas bland alla andra halvdåsande billister som är mer intresserade av sina facebook-telefoner, spel, barn, telefonsamtal etc än bilkörningen, är inte mitt drömscenario direkt. Det är nog lätt för de billister i sina shorts och 18 grader på klimatanläggningen att bli sura på de motorcyklister som kör förbi kön på olika sätt.

En sak som jag undrar över, om det är så farligt för "tvåhjulingar" att färdas i bussfält. Varför är det då tillåtet för cyklister och mopedister att använda bussfältet? Dessa trafikanter har ju dessutom ingen annan skyddsutrustning än en hjälm i bästa fall.

6. Gilla Hojkul! gillade inlägget
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pricken Visa inlägg
    Det är bara en bilförare som kan komma på argumentet att det är för farligt för en MC att färdas i kollektivkörfältet. Jag skulle vilja se forskningen eller statistiken som styrker detta påstående.

Jag kör hoj i Stockholm, ibland i rusningstrafik. Där det är bilkö och där det finns ett kollektivkörfält använder jag ofta det sistnämnda. Jag vet att jag bryter mot en obegriplig lag och jag är också beredd att ta eventuella konsekvenser, d v s böterna.

Men jag känner mig så oerhört mycket säkrare där. Att stå i bilkö en sommardag, i gassande solsken med en 105 grader varm motor mellan benen som man bara hoppas inte ska smälta ihop av värmen, trängas bland alla andra halvdåsande billister som är mer intresserade av sina facebook-telefoner, spel, barn, telefonsamtal etc än bilkörningen, är inte mitt drömscenario direkt. Det är nog lätt för de billister i sina shorts och 18 grader på klimatanläggningen att bli sura på de motorcyklister som kör förbi kön på olika sätt.

En sak som jag undrar över, om det är så farligt för "tvåhjulingar" att färdas i bussfält. Varför är det då tillåtet för cyklister och mopedister att använda bussfältet? Dessa trafikanter har ju dessutom ingen annan skyddsutrustning än en hjälm i bästa fall.
    Du har helt rätt. Det finns ingen forskning som visar att det är farligt. Det har inte skett några olyckor. Det handlar helt enkelt om tjänstemän som beslutat detta.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Apr 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Jag kör, som de flesta motorcyklister, både mc och bil. Det är särskilt när jag kör bil som jag vore tacksam om motorcyklisterna kunde köra i kollektivfälten. Det känns mycket tryggare att de oskyddade trafikanterna kör där det är mindre trafik och bättre att hojarna inte tar plats i (eller kör fort mellan) filerna för bilar. Bra att frågan lever!
    Med vänliga hälsningar

Lennart Christianson

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Ställ gärna frågan om hur bedömningen gått till. Har man studerat olyckor de senaste 30 åren i de bussfiler det varit tillåtet i Stockholm jämfört med andra gator? Har man jämfört detta med olyckor i andra länder och städer där MC i bussfil är tillåtet?
    Det är viktigt att svenska kommuner och myndigheter fattar beslut utifrån fakta, statistik och forskning och inte baserar sina beslut på tyckanden.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Dec 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Beslutet grundar sig inte på 30 års erfarenheter från Stockholm utan från London, där man tydligen haft mer olyckor med MC i bussfiler.
    Så här skriver trafikkontoret "Bifogar ett tjänsteutlåtande från 2012 som ligger till grund för vårt ställningstagande."
    Själv kan man ju tycka att trafikkontorets slutsats inte är väl underbyggd, ens med de argument de framför. De hade lika gärna kunnat dra den motsatta slutsatsen, men vill man komma fram till ett visst resultat kan man välja det underlag som passar ens syften bäst och då även göra ett hopp i argumentationskedjan. Tänk om vi hade samma krav på tjänstemän som på forskare, där försök och kunskap ligger till grund för slutsatser istället för eget tyckande.

T2012-360-04570
    T2012-360-04570 mc i busskörfält.pdf

Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av stagfock Visa inlägg
    Beslutet grundar sig inte på 30 års erfarenheter från Stockholm utan från London, där man tydligen haft mer olyckor med MC i bussfiler.
    Så här skriver trafikkontoret "Bifogar ett tjänsteutlåtande från 2012 som ligger till grund för vårt ställningstagande."
    Själv kan man ju tycka att trafikkontorets slutsats inte är väl underbyggd, ens med de argument de framför. De hade lika gärna kunnat dra den motsatta slutsatsen, men vill man komma fram till ett visst resultat kan man välja det underlag som passar ens syften bäst och då även göra ett hopp i argumentationskedjan. Tänk om vi hade samma krav på tjänstemän som på forskare, där försök och kunskap ligger till grund för slutsatser istället för eget tyckande.

T2012-360-04570
    T2012-360-04570 mc i busskörfält.pdf

AHA! London, minsann.
    Undrar vilket London man tittat på då. Knappast det där "London" man tänker på först: typ huvudstaden inom UK.

Motorcycles now have permanent access to bus lanes on the majority of the Capital's red routes.

Benefits include reduced journey times for motorcyclists and less carbon dioxide emissions. The safety of motorcyclists and other vulnerable road users is unaffected.

It also helps achieve a key strand of the Mayor's transport strategy - helping to smooth traffic
    Mina fetningar.
    Åsså den där underbara lilla slutklämmen, med länk till radiospottar:
    Listen to our radio safety advert highlighting the importance of looking out for motorcycles in bus lanes.

Läs mera här:
    https://www.tfl.gov.uk/modes/driving...s-in-bus-lanes

Såatte...?
    Vilket "London" har Trafikkontoret i Stockholm tyckt att det det varit lämpligt att studera för att få fram det svar man bestämt sig för att man vill ha?
    Finns det en del att välja bland...

London, England, a city in the United Kingdom
    London, Ontario, a city in Canada
    London, Belize, a village
    London, Equatorial Guinea, a village
    London, Finland, a section of Jakobstad
    London, Kiribati, a small city on Kiritimati
    London, Nigeria, a village
    London, Limpopo, a village in South Africa
    London, Mpumalanga (Noordprovincie) in South Africa
    London, Mpumalanga (Graskop) in South Africa

In the United States:
    London, Conecuh County, Alabama, an unincorporated community
    London, Montgomery County, Alabama, an unincorporated community
    London, Arizona, an unincorporated community
    London, Arkansas, a city
    London, California, a census-designated place
    London, Indiana, an unincorporated community
    London, Kentucky, a city
    London, Michigan, an unincorporated community
    London, Minnesota, an unincorporated community
    London, Missouri, an unincorporated community
    London, Ohio, a city
    London, Richland County, Ohio, an unincorporated community
    London, Oregon, an unincorporated community
    London, Pennsylvania, an unincorporated community
    London, Tennessee, an unincorporated community
    London, Texas, an unincorporated community
    London, West Virginia, an unincorporated community
    London, Wisconsin, an unincorporated community

...om man vill ha svar som man ropar.

Hampe

Edit:
    Trafikkontoret verkar ha stött sig på precis samma underlag som fick London att permanenta försöken med motorcyklister i busskörfälten i sin stad.
    Tänk så olika man kan tolka saker och ting.
    Det jag kan dra ut av Londonförsöket är att det verkar vara en dum idé att blanda cyklister och motorcyklister i samma busskörfält, där har man tydligen sett ökade olyckstal.

Undrar om inte en genomsnittlig trafikant hade kunnat pinpointa det problemet redan utan att "testa" om det inte funkar...?

H
    Senast redigerat av Hampe den 2014-06-24 klockan 08:18.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag häpnar. Har de inte inhämtat nyare kunskap i Stockholms stad? I år har dödstalen bland MC och moped sjunkit med 19 !
    http://www.traffictechnologytoday.co...p?NewsID=59777
    London storsatsar för att minska MC-olyckor på mängder av sätt, främst uppmärksamhetskampanjer mot andra trafikanter som drabbar MC-förare:
    http://www.standard.co.uk/news/trans...s-9208213.html

Det är dags att påminna Stockholms stad att vi finns och att man borde lägga några kronor på MC-säkerhet. Eftersom det är tjänstemän som sitter och fattar dessa beslut tycker jag alla ska uppvakta sina kommuner inför valet. Det kommer ett förslag i MC-Folket. Jag kommer att lägga ut artiklar på hemsidan under Almedalsveckan, bland annat om detta. Det finns INGET riksdagsparti som har något emot att MC får köra i bussfil. Däremot hänvisar några partier till lokala överenskommelser. Därför är det ni som bor i de aktuella kommunerna som kan påverka detta. Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län. Tänk om 10 % skickar brev/mail till sina kommunpolitiker, ställer frågor i valstugor eller ringer upp dem?
    Vi måste skapa en debatt i frågan som ligger utanför tjänstemännen i kommuner och Trafikverket. Vi måste få politikerna att tydligt säga att MC och moped är ett fordon som är ett bra komplement i städerna och att satsningar behövs för att öka säkerheten, t ex genom att låta MC använda bussfiler.

Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Valår, Almedalsvecka - vår kära politiker är sällsynt lyhörda och villiga att svara på frågor.
    Men då gäller det att fråga något också!

SMC riktar under Almedalsveckan varje dag nya frågor till politiker från alla partier.
    Söndagens frågor och svar här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga...--MC-i-stader/

Politikerna (som vill bli valda) säger att det finns ingen agenda som säger att man skall försvåra för motorcyklister i städer.
    Men, dom säger också att det är frågor som bäst handläggs lokalt och regionalt.

Typ där bromsklossarna och surkarten sitter - i nämnder och utskott nära DIG!

Ställ frågor till lokala politiker!

SMC har ställt frågor till ledamöter i de åtta riksdagspartierna.. Självklart kan du och alla väljare ställa frågor till sina riksdagsmän inför valet. Många frågor som rör vår vardag beslutas lokalt i kommunerna. Det handlar till exempel om trafikstrategier, trafikplaner, underhåll, MC-parkeringar och motorcyklar i bussfiler. Motorcyklar glöms tyvärr ofta bort, särskilt nu då ökad cykling, ökat promenerande och ökat resande med kollektivtrafik är i ropet. Politikerna måste få veta att vi finns och vad vi vill. MC-frågor får inte hamna i tjänstemännens papperskorgar!

SMC föreslår därför att ni medlemmar själva ställer frågor till partierna i kommunerna inför valet. Det finns 290 kommuner och här kan alla kommuninvånare ställa frågor, påverka politiker och få till förändringar. De lokala politikerna borde inte ha någon annan uppfattning än riksdagspartierna i dessa frågor.

ett lysande exempel är frågan om MC i bussfil i Stockholm. Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län och så gott som alla vill kunna köra i bussfilerna. Om tusentals motorcyklister börjar ställa frågor till alla partier om hur viktigt det är för er att få köra i bussfil borde partierna reagera. På riksnivå finns det inget parti som är negativ till detta. Efter valet kan man enkelt följa upp med kontakt till partierna i majoritet och fråga hur och när man tänkt infria vad man lovat. Maila gärna dina frågor och svar du fått till SMC.

Förslag på frågor, beroende på problem och möjligheter som finns i din kommun:

# Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska undantas från kravet att P-biljett, P-skiva och P-tillstånd ska läggas ovanpå fordonet i vår kommun?

# Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska parkera avgiftsfritt i vår kommun eftersom det inte finns något system för förvaring av P-biljett, P-skiva och P-tillstånd?

# Anser ditt parti att motorcyklar ska få använda kollektivkörfält om utrymme finns och det sker i samråd med det lokala bussbolaget?

# Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska ingå i kommunens trafikstrategi och trafikplan?

# Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska beaktas i planering, utformning och underhåll av kommunens gator och vägar?
    Vi kan inte öva påtryckning dom som tagit besluten att bromsa och förstöra för motorcyklar i städerna - dessa är mycket sällan politiskt tillsatta, utan är vanliga grå tjänstemänniskor som vill ha det lugnt och skönt omkring sig med minsta möjliga uppmärksamhet kring det dom gör.

Enda sättet att påverka dem är att gå den politiska vägen - alltså genom den politiska ledningen av kommunen.
    Grilla din politiker, förklara att detta är viktigt för dig som motorcyklist och väljare.
    Detta är enda vägen att gå för att få ett MC-vänligare stadsklimat, och det är bara NU som politikerna är påverkbara,
    Från och med valdagens morgon så kan man ju lista sig till vilken lampa som lyser igen...

Engagera dig! Ställ krav! Snacka med dem, och framför vår syn på saker och ting.
    Vem förlorar på att vi tar oss fram säkrare och enklare i staden...?

Hampe

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Idag har vi nästa fråga som handlar om just MC i bussfil: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga...-MC-i-bussfil/
    Det finns 52 000 motorcyklar i trafik i Västa Götaland. Tänk om ni som bor i och runt Göteborg skulle ställa fråga till de politiska partierna ?
    Eller de 45 000 MC-ägare som finns i Stockholms län. Ni kan göra skillnad!

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Jul 2012
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Idag har vi nästa fråga som handlar om just MC i bussfil: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga...-MC-i-bussfil/
    Det finns 52 000 motorcyklar i trafik i Västa Götaland. Tänk om ni som bor i och runt Göteborg skulle ställa fråga till de politiska partierna ?
    Eller de 45 000 MC-ägare som finns i Stockholms län. Ni kan göra skillnad!
    Länken fungerar inte

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Mysko, det fungerar för mig. Gör ett nytt försök: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga...-MC-i-bussfil/

Skrivit ett fåtal inlägg bjorns avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Förhoppningsvis är det något på gång!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-oppnas-for-mc
    Björn W

Ta inte livet alltför allvarligt, du kommer ändå inte ifrån det levande!

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Jul 2012
    Post Thanks / Like

Standard

Kul för er i Stockholm.

Cynikern undrar genast om möjligen trafikborgarrådet har en make eller son som kör MC, eller vad som kan föranleda detta. Eller bara att det är valår kanske.

Här i Muteborg har väl politikerna alldeles för långt kvar tills de börjar lyssna på väljarna. Kanske ett nej i en folkomröstning om trängselskatten kan få dem att vakna.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Nej, Ulla Hamilton har ingen känd koppling till MC. Kan vara valåret, SMC har uppmanat alla medlemmar att kontakta sina lokala politiker inför valet med olika frågor, t ex denna. SMC Väst har haft kontakt med berörda i Göteborg men man har sneglat på Stockholm och väntat på ett uttalande från Trafikverket som aldrig kommer. Så alla er som bor i Göteborg med omnejd, skicka ett mail eller besök en valstuga innan valet och ställ frågan till era lokala politiker. Inget riksdagsparti stänger dörren men hänvisar i flera fall till lokala beslut! http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga...-MC-i-bussfil/

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Jun 2014
    Ålder
    57
    Post Thanks / Like

Standard

Jag skulle önska att de kunde göra en opt-out iställer för en opt-in. Dvs att man som default öppnade alla bussfiler och sen såg till vilka det var olämpligt att tillåta mc i. Nu ska man tydligen göra tvärtom. Default blir som idag, att alla bussfiler är stängda för mc, och sen ser man vilka som är lämpliga att öppna.
    Den approach man tydligen ska välja (default=stängt) kommer troligen leda till att enbart ett fåtal utvalda bussfiler öppnas för mc.

21. Gilla stagfock gillade inlägget
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Liknande ämnen

1. Ingen körning på banan för Folksam?
    Av Ducatista i forum Trafiksäkerhet & Försäkringsfrågor
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 16:44
  2. Begreppet aktiv körning
    Av P-O Noren i forum Trafiksäkerhet & Försäkringsfrågor