Gilla Gilla:  20
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 81
    Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Blir det OK att köra i bussfil behövs samtidigt någon form av Code of Conduct. I London har man tagit fram ett sådant i samband med att man öppnat massor av filer under en 18-månaders försöksperiod. Läs den här: http://www.mcia.co.uk/downloads_temp...orted_File.PDF

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2011
    Post Thanks / Like

Standard Jobba vidare med frågan mc i bussfil

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Blir det OK att köra i bussfil behövs samtidigt någon form av Code of Conduct. I London har man tagit fram ett sådant i samband med att man öppnat massor av filer under en 18-månaders försöksperiod. Läs den här: http://www.mcia.co.uk/downloads_temp...orted_File.PDF
    Hej Maria (m.fl.),

Håller med om att någon form av Codes of Conduct behövs kopplat till en rättighet för mc i bussfil. Ser det som mycket viktigt att frågan drivs vidare då vi med en rättighet att köra i bussfil kan nå en rad fördelar i den besvärliga Stockholmstrafiken. Effekt - ökad säkerhet, Stockholm har investerat miljoner i cykelbanor med ökad säkerhet för cyklister. Med MC i bussfil fås en direkt ökad säkerhet för MC förare. Effekt - ökad framkomlighet, en direkt avlastning av vägnätet då plötsligt fler MC-förare vågar ta cykeln till jobbet. Detta gynnar hela trafikflödet i Stockholm. Effekt - minskade utsläpp, bättre framkomlighet för övrig trafik samt att motorcyklar är mer energieffektiva bör medföra en avlastning på miljön. Som sagt ge inte upp utan driv frågan vidare. Just nu är det rörigt vad som gäller och många av oss är nog lagbrytare från och till p.g.a. oklarheterna.

Skriver mycket! AndersXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Jag hjälpte SMC Stockholm i oktober 2006 att ansöka om att få köra mc i fler bussfiler ..................

...........De flesta som svarade på remissen var positiva; SL, polisdistrikten och några kommuner. Vägverket och ett antal kommuner var däremot negativa och det är statens vägar.

Vad har vägverket och kommunerna för skäl mot MC i kollektivfälten?
    X=(Adv990R)
    Jag åker inte hoj. Jag kör hoj.

Skriver inte limes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    45
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av AndersX Visa inlägg
    Vad har vägverket och kommunerna för skäl mot MC i kollektivfälten?
    Ett av problemen ligger i att vi i Stockholm har många busskörfält som temporärt tar slut, t.ex. vid på och avfarter. Många hojförare anser sig, felaktigt, ha rätt till väg i samband med t.ex. påfarter. Det skapar farliga situationer.

Även bussförare har anledning att klaga på att hojförare inte respekterar deras företräde när de kommer ut från busshållplatser. Har själv varit med om att lämna plats för buss som svänger ut, bara för att bli omblåst av två motorcyklar (av större touringmodell med senior förare, så slipper vi den diskussionen) som mer eller mindre tränger bussen. Den bristande respekten från mc-förare mot den trafik som bussfilerna är till för tror jag är ett tungt vägande skäl till förbudet.

Om vi kunde få till en "code-of-conduct" som följdes tror jag att det skulle vara enklare. Men så länge som den dominerande attityden hos mc-kollektivet är att "jag har rättigheter" utan "jag har skyldigheter också" tror jag vi får svårt att få rätt att köra i kollektivkörfälten.

Just my $.02
    Ove "Lime" Lindström
    GI AI
    MCK Dalton - burger flipping team
    Taz - Shiver
    Olivia - Tuono R Factory

Skriver mycket! AndersXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av lime Visa inlägg
    Ett av problemen ligger i att vi i Stockholm har många busskörfält som temporärt tar slut, t.ex. vid på och avfarter. Många hojförare anser sig, felaktigt, ha rätt till väg i samband med t.ex. påfarter. Det skapar farliga situationer.

Även bussförare har anledning att klaga på att hojförare inte respekterar deras företräde när de kommer ut från busshållplatser. Har själv varit med om att lämna plats för buss som svänger ut, bara för att bli omblåst av två motorcyklar (av större touringmodell med senior förare, så slipper vi den diskussionen) som mer eller mindre tränger bussen. Den bristande respekten från mc-förare mot den trafik som bussfilerna är till för tror jag är ett tungt vägande skäl till förbudet.

Om vi kunde få till en "code-of-conduct" som följdes tror jag att det skulle vara enklare. Men så länge som den dominerande attityden hos mc-kollektivet är att "jag har rättigheter" utan "jag har skyldigheter också" tror jag vi får svårt att få rätt att köra i kollektivkörfälten.

Just my $.02

Du har säkert en poäng där....... men enligt Maria är de som övervakar trafiken och de som använder kollektivfälten SL och polisen positiva till MC.
    Det är byråkraterna på kommuner och Vägverket som har negativ inställning till MC, det är deras synpunkter jag är nyfiken på.
    X=(Adv990R)
    Jag åker inte hoj. Jag kör hoj.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Jun 2010
    Post Thanks / Like

Standard

I Göteborg kostar det 1 000:- att köra i bussfilen med MC.
    *jepp, jag har provat...
    www.advman.se
    upplev äventyret på två hjul…

Skriver mycket! powerglides avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Försöken i London verkar permanentas nu (nej, har inget med hår på tanter att göra).

Motorcycles in bus lanes

Motorcycles in bus lanes

Following the completion of two trials, it has been decided that motorcycles will be given permanent access to bus lanes on the majority of the Capital's red routes from 23 January 2012.

We will now make a permanent traffic regulation order to reflect the decision.

Benefits include reduced journey times for motorcyclists and less carbon dioxide emissions. The safety of motorcyclists and other vulnerable road users is unaffected.

It also helps achieve a key strand of the Mayors Transport Strategy - helping to smooth traffic flow.
    Senast redigerat av powerglide den 2011-12-21 klockan 17:50.
    /Dennis

8. Gilla lime gillade inlägget
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Detta ska undersökas vidare! SMC har väntat på utvärdering från UK och London för att kunna gå vidare med frågan i Sverige. Kanonbra julklapp i London!

10. Gilla Hoke gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    35
    Post Thanks / Like

Standard

Har det hänt någonting nytt i den här frågan?

Skriver mycket! janrics avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av iceaway Visa inlägg
    Har det hänt någonting nytt i den här frågan?
    Inom SMC Väst pågår just nu ett arbete kring detta. Se särskild tråd om detta http://forum.svmc.se/showthread.php?...rfält-Göteborg.

Vi ska upprätta en ansökan till länsstyrelsen och Göteborgs stad. Men först vill vi få synpunkter och önskemål från Göteborgsmotorcyklisterna (och kanske andra), vilket hittills varit lite segt.
    Sedan igår finns en tråd även på sporthoj.com där det kanske är lite mer fart?;-)

Om vi når framgång här i väst kan man kanske tänka sig att detta bidrar till att det så småningom leder till regeländringar och vi får motsvarande det som gäller i Norge - generell tillåtelse och där det inte är tillåtet gäller förbud.

Jan Rickardsson
    Sekr SMC Väst

13. Gilla iceaway gillade inlägget
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Nej, inget nytt har hänt. Jag lyfter frågan gång på gång i olika sammanhang. T ex då det gäller Trafikverkets kapacitetsutredning och Stockholms stads framkomlighetsstrategi. Jobbar på att få till ett morgonmöte med Stockholms stad vid en av Stockholms infarter med SMC stockholm för att bl a visa att många pendlar med MC. Och att rätten att köra i bussfil ökar framkomlighet och ger säkrare resor.

15. Gilla iceaway gillade inlägget
    Aktiv skribent koddes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Post Thanks / Like

Standard

Tack för att ni jobbar med denna frågan. Ser fram emot när och om Sverige även hakar på med denna möjligheten.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Nu har vi kommit en bit till på vägen! Nästa vecka har SMC och SMC Stockholm bjudit in berörda parter till ett upptaktsmöte för att diskutera utökning av bussfiler där motorcyklar får framföras. 1463 namnunderskrifter kommer att överlämnas. Mer info kommer efter mötet där vi hoppas på positiva tongångar!

18. Gilla Carnivore, iceaway, Hoke, SuperMek, Petter, kodde gillade inlägget
    Skriver mycket! DearHunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Bravo. Bra jobbat!!
    Bättre vara ute på hal is och ha ett glatt liv, än gå i lera och sörja

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Mar 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Då har skyltarna som sa att det var ok att köra i bussfilen mellan Naturhistoriska riksmuseet och roslagstull i Stockholm tagits bort har nån på SMC fått reda på varför? Blev ju lagom glad när man såg det idag😥

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

lst beslut.pdfJag har blivit informerad och haft kontakt med Trafikverket och Länsstyrelsen. Begäran skickades in från Trafikverket i slutet av februari. SMC ej blivit informerade eller tillfrågade. Länsstyrelsen skickar inte ut förslag på remiss, detta ska ha skett tidigare. Ska söka ansvarig tjänsteman, ska begära att MC införs igen och återkommer i ärendet.
    Det känns extra surt med detta förbud eftersom vi hade ett möte i mitten av juni med berörda parter, bl a Trafikverket om att UTÖKA antalet bussfiler där MC får köra och ingen sa något om detta.
    Den nya föreskriften bifogas.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard Skrivelse länsstyrelsen

IDag går en begäran till Länsstyrelsen om att ändra beslutet som innebär att MC inte är tillåten i kollektivkörfält E18-20 Ålkistan-Roslagstull. Se bilaga
    Bifogade filer Bifogade filer

23. Gilla Fredrik-s gillade inlägget
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Mar 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Kanon Maria tack för det 😃

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Aug 2012
    Post Thanks / Like

Standard

Arbetet ni utför i denna fråga är mycket uppskattat av oss på vägarna, även om jag inte varit buren av endast två hjul tidigare så har jag redan insett vilken skillnad det gör att kunna lägga sig i bussfilerna vid köbildning. Hoppas att ögonen öppnas hos beslutsfattarna och att vi inom kort (ja med politiken är det väl 2-3 år som bäst) kan se att alla bussfiler är fri mark för oss som föredrar att glida fram på två hjul istället för fyra eller fler.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Aug 2012
    Post Thanks / Like

Standard

Har ni fått någon respons på det ni har skickat in till länsstyrelsen i ärendet Roslagsvägen? Ser många som fortsatt kör i bussfilen medans många också kryper sig fram mellan bilarna. Så att en olycka sker är bara väl bara en tidsfråga skulle jag tro :/

Liknande ämnen

1. Ingen körning på banan för Folksam?
    Av Ducatista i forum Trafiksäkerhet & Försäkringsfrågor
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 16:44
  2. Begreppet aktiv körning
    Av P-O Noren i forum Trafiksäkerhet & Försäkringsfrågor
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 18:08
  3. Körning i Anderstorp
    Av affe i forum SMC - Jönköpings Län
    Svar: 3