Gilla Gilla:  20
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 81
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2008
    Post Thanks / Like

Smile Körning med mc i bussfil

Jag undrar om det är någon som kan tala om för mig om det är tillåtet att
    köra i bussfil ock vilka i så fall. Ragnarok

Aktiv skribent GAMMAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    50
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av ragnarok Visa inlägg
    Jag undrar om det är någon som kan tala om för mig om det är tillåtet att
    köra i bussfil ock vilka i så fall. Ragnarok

Det står på skylten.........
    Endast ett mindre antal bussfiler är godkända för motorcyklister.
    Ta't lugnt, ta en Toy.

www.hojdack.se

Skriver inte limes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    46
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av GAMMA Visa inlägg
    Det står på skylten.........
    Endast ett mindre antal bussfiler är godkända för motorcyklister.
    Exakt. Det skall stå "Gäller även MC" på tilläggsskylt på bussfilsskyllten annars så får du inte köra där.

Personligen har jag inte träffat på någon företrädare av ordningsmakten som höjt på ögonbrynen när jag kört i kollektivkörfält där mc inte är tillåten.
    Ove "Lime" Lindström
    GI AI
    MCK Dalton - burger flipping team
    Taz - Shiver
    Olivia - Tuono R Factory

4. Gilla kawa 900 gillade inlägget
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2008
    Post Thanks / Like

Cool Bussfil

Ok då vet jag urman skall befara det. Ragnarok

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag hjälpte SMC Stockholm i oktober 2006 att ansöka om att få köra mc i fler bussfiler som öppnats för taxi och färdtjänst:
    - E 18 i Solna kommun mellan Ulriksdalsvägen och Bergshamra Bro i västlig och östlig riktning,
    - E 4 i Solna och Sollentuna kommuner mellan trafikplats Kista och trafikplats Järva Krog i sydostlig riktning,
    - E 18 i Järfälla och Stockholms kommuner mellan trafikplats Jakobsberg och Bergslagsvägen i sydostlig riktning,
    - E 18 i Täby och Danderyds kommuner mellan trafikplats Viggbyholm och trafikplats Roslags Näsby i sydvästlig riktning samt trafikplats Lahäll och trafikplats Danderyds sjukhus i sydlig riktning.
    De flesta som svarade på remissen var positiva; SL, polisdistrikten och några kommuner. Vägverket och ett antal kommuner var däremot negativa och det är statens vägar.
    SMC och SMC Stockholm kommer att göra en ny ansökan till Länsstyrelsen, så snart jag har hittat tiden. Ska då också undersöka exakt vilka bussfiler som tillåter mc och vilka som inte gör det. Finns all anledning att återkomma i frågan alltså!

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    42
    Post Thanks / Like

Standard

Hej
    När du ändå är i farten med bussfilsansökningar.Har du lust att lägga till väg 73 (nynäsvägen) på samma gång.Bättre om vi får köra i bussfilen än att trängas bland alla bilar.
    Fredrik

Skrivit ett fåtal inlägg Wånkans avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ålder
    42
    Post Thanks / Like

Standard 73:an

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Åkesson Visa inlägg
    Hej
    När du ändå är i farten med bussfilsansökningar.Har du lust att lägga till väg 73 (nynäsvägen) på samma gång.Bättre om vi får köra i bussfilen än att trängas bland alla bilar.
    Fredrik
    Det har jag redan försökt med för ca 4 år sedan men fick avslag pga att det var så många påfartsleder där och då kunde dom inte tillåta mc. Men å andra sidan har jag för mig att dom även skrev i avslaget att jag skulle försöka på nytt när södra länken var klar. Men det har inte blitt av så testa gärna på nytt!

//Wånkan

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Tack för tips. Om någon därute kan få fram vilka bussfiler motorcyklar är tillåtna i och vilka mc inte är tillåtna i vore det kanon. Stockholms stad kan nämligen inte ge mig den uppgiften.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    42
    Post Thanks / Like

Standard

Det ställe jag tycker man ska få köra med mc i bussfilen är på väg 73 från Hökarängen till Globen.
    Fredrik

11. Gilla kawa 900 gillade inlägget
    Skriver mycket! Spiffs avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Tack för tips. Om någon därute kan få fram vilka bussfiler motorcyklar är tillåtna i och vilka mc inte är tillåtna i vore det kanon. Stockholms stad kan nämligen inte ge mig den uppgiften.
    Ett ställe där det är tillåtet är från naturhistoriska riksmuseet och in till roslagstull. Enda stället i stan jag känner till.

/spiff

Skriver mycket! Bo Westermarks avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Spiff Visa inlägg
    Ett ställe där det är tillåtet är från naturhistoriska riksmuseet och in till roslagstull. Enda stället i stan jag känner till.

/spiff
    Ulvsundavägen från Shellmacken, till Ulvsundaplan.
    Ekerövägen från Tappström mot Drottningholmsbron.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Vid Danvikstull/ Londonviadukten är det tillåtet en bit i alla fall, har inte koll på hur långt.
    Suzuki DRZ 400S för grusbus
    BMW F650CS för asfaltssväng

Skrivit ett fåtal inlägg Jocces avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Kan inte SMC jobba fram mot att alla Bussfiler skall vara öppna för Motorcyklister?

En jag saknar är E4:an från Polishögskolan till Järva Krog....

/Jocce

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag vet att Maria på SMC riks jobbar med denna fråga. Hon har även pratat just om detta med att alla bussfiler ska vara öppna för motorcyklister. Det är visst så i Norge och där fungerar det av vad jag har hört bra.

Det skulle gynna alla om vi kan ha samma regler här tycker jag. Men det finns alltid någon i en tung beslutande position som tycker något annat...

Jag ska meddela Maria om denna tråd så kanske hon kan ge ett aktuellt svar i frågan.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Idag har jag träffat ledamöterna i Riksdagens trafikutskott. Tog upp bussfilerna och föreslog att det skulle bli lag i hela landet i kombination med "code of conduct" som man har i London. LAg om att MC och moped klass I får köra i bussfil finns i Norge och Grekland.
    Jag har också tagit upp frågan i arbetet med Nationell strategi med Vägverket, RPS, Transportstyrelsen.
    Jag har talat med Bussbranschens riksförbund som diskuterar frågan i sina led.
    Kort sagt; jag och SMC arbetar med frågan, men den är inte enkel att lösa.

18. Gilla Kjell E gillade inlägget
    Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av KJECOP Visa inlägg
    Det skulle gynna alla om vi kan ha samma regler här tycker jag. Men det finns alltid någon i en tung beslutande position som tycker något annat...

Jag ska meddela Maria om denna tråd så kanske hon kan ge ett aktuellt svar i frågan.
    Jag åker ju naturligtvis bara bussfil där det är tillåtet , eller åkte när jag bodde i sverige. Här i glesbygden lägger man istället spårvagnar mitt i gatan (läs: gräv ner t-banan för i h-vete).

Min reflektion är att många bilister i sthlm trots förbud kastar sig ut i bussfilen lite hur som. Faktum är att de sannolikt gör klart att det inte kommer bussar, möjligtvis andra bilar bakifrån, men de är absolut inte förberedda på en hoj som syns dåligt i tättrafik.

Just bussfilsåkande är något jag ser som ganska vanskligt pga detta. Och i en övergångsperiod finns STOR risk för tråkiga olyckor pga detta.

Åsikter?
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hund Visa inlägg
    Jag åker ju naturligtvis bara bussfil där det är tillåtet , eller åkte när jag bodde i sverige. Här i glesbygden lägger man istället spårvagnar mitt i gatan (läs: gräv ner t-banan för i h-vete).

Min reflektion är att många bilister i sthlm trots förbud kastar sig ut i bussfilen lite hur som. Faktum är att de sannolikt gör klart att det inte kommer bussar, möjligtvis andra bilar bakifrån, men de är absolut inte förberedda på en hoj som syns dåligt i tättrafik.

Just bussfilsåkande är något jag ser som ganska vanskligt pga detta. Och i en övergångsperiod finns STOR risk för tråkiga olyckor pga detta.

Åsikter?
    Jag har inte upplevt det som något större problem med andra fordon som plötsligt svänger ut i bussfilen. Fast å andra sidan så kör jag bara i dessa när jag jobbar och i de bussfiler man får köra i när jag är ledig (det skulle ju inte vara snyggt om jag kör runt olagligt i bussfilerna...). Och det kanske är därför som jag inte drabbats av denna typ av incident.

En tanke är att bilisterna vet att det bara kommer bussar i bussfilerna och därför bara tittar efter bussar. Omedvetet sorterar sedan hjärnan bort andra fordon som är mindre, syns sämre och inte uppfattas som samma hot. Om det istället skulle finnas en lag på att hojar får köra i bussfilerna så skulle det bli mera känt att dessa körfält även trafikeras av andra fordon och därmed så kanske och förhoppningsvis andra trafikanter ser oss och är mera vaksamma om de får för sig att köra in i bussfilen.

Skulle lagen ändras så att hojar och mopeder får trafikera bussfilerna så måste det ut information om detta till alla andra trafikanter. Och i detta arbete så tror jag att SMC spelar en stor roll.

Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av KJECOP Visa inlägg
    En tanke är att bilisterna vet att det bara kommer bussar i bussfilerna och därför bara tittar efter bussar. Omedvetet sorterar sedan hjärnan bort andra fordon som är mindre, syns sämre och inte uppfattas som samma hot.

Min cyniska känsla är att folk är så förbannat egoistiska att de har större fokus för sina egna rädlsor (att bli påkörd av en buss) än för andras (att köra på en bil med mc).

Jag måste tom erkänna att jag själv trots troende hojåkare tänker mindre på det så fort jag har fler än 2 hjul. Visst är man enormt mkt mer generös mot hojåkare än Svenne Svensson, men jag vette fan om man planerar körningen efter att det kan komma en hoj i 60 blås i bussfilen.
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    61
    Post Thanks / Like

Standard

Jocce saknar att få köra i bussfilen polishögskolan-Järva krog. Jag förstår dig men när jag körde flygbuss i Stockholm 99-2000 så kom den bussfilen till genom att flygbussarna betalde vägverket för att få den till stånd och det var också förenat med krav på oss när vi nyttjade den, den är ju en ombyggd vägren. Men jag tror inte det skulle vara några större problem att låta Mc använda den.

Vad gäller en del andra bussfiler så går de mitt i gatan med hållplatslägen mitt i gatan och spärrlinjer runt omkring så det är lätt att fastna bakom en buss eftersom man inte får korsa spärrlinjerna när behov uppstår.
    Hälsningar
    Janne Hammarström

Skrivit ett fåtal inlägg Surikatens avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Post Thanks / Like

Thumbs up Fildelning

Det är bra att det enhetliggörs. Samtidigt finns nog många intellektuellt utmanande juridiska krumelurer att bena ut.

En är om det nu blir tillåtet att åka mc i en bussfil så måste det bli tydligt om denna påbjudna mc-fil också innebär att man måste välja just den eller om det bara är en valmöjlighet. Bilarna kommer annars tuta på alla mc som inte åker bussfil.

En annan som måste göras helt klar är hur gör jag vid stopplysena. Skall jag kasta mig ut (och nita) i bilfil strax innan stoppljus (tex på Stadsgårdsleden i Stockholm) eller följa de lite kryptiska kör/stopp för buss (som oftare står på "grönt", men som inte gäller mc).

Lycka till med synkroniseringsarbetet! Det vore bra för det är för mycket improviserande (diverse småförsök, tex parkering) över landet idag. Jag hoppas det går att hitta en bästa lösning från annat land (tex Norge) som löst mc/bussfil-frågan bra.

Liknande ämnen

1. Ingen körning på banan för Folksam?
    Av Ducatista i forum Trafiksäkerhet & Försäkringsfrågor
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 16:44
  2. Begreppet aktiv körning
    Av P-O Noren i forum Trafiksäkerhet & Försäkringsfrågor
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 18:08
  3. Körning i Anderstorp
    Av affe i forum SMC - Jönköpings Län
    Svar: 3