Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 6 av 6
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Dec 2018
    Post Thanks / Like

Standard Ombesiktiga för passagerare

Hej!

Min MC, en Harley Sportster 1200 2009, är inte besiktigad med passagerar-sadel/passagerar-fotpinnar.
    Den har dock fästen för det och den kom helt enkelt inte med det ifrån fabrik.
    Hur går man till väga? Jag lyckas inte hitta någonting matnyttigt när jag söker på internet.
    Jag har dock läst en del om att man behöver ursprungsbesiktning när man gör "ändringar på fordonet"? Svårt att tolka all information tycker jag.

Tacksam för svar!

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Vad står i registreringsbeviset? Det låter märkligt om man inte skickar med fotpinnar och dyna för passagerare om det är en MC som ska ha detta.
    Det finns undantag från när man behöver registreringsbesikta. Har man bara gjort mindre ändringar behövs inte detta. https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202013_54.pdf
    Jag har själv kört Sportster och gjorde motsatsen mot dig - tog bort dyna och fotpinnar. Gjorde aldrig någon registreringsbesiktning.
    Läs mer på SMC:s hemsida: https://www.svmc.se/smc/trafik-och-p...fordonsfragor/
    Ansvarig myndighet är Transportstyrelsen. 0771-14 15 16

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Dec 2018
    Post Thanks / Like

Standard

Just Sportster Nightster-modellerna kommer med singelsadel och utan passagerarpinnar. I registreringsbeviset står det "uppgift saknas" under max antal passagerare.

Sent from my FP3 using Tapatalk

Skriver mycket! jan-olovjs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    70
    Post Thanks / Like

Standard

Åk fram till bilprovningen o fråga, dom bitts inte.
    Jan-Olov

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Dec 2018
    Post Thanks / Like

Standard

Hehe, bra inflik, ibland tänker man för mycket. Ska ändå besiktiga på onsdag, ska passa på att fråga då

Sent from my FP3 using Tapatalk

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    42
    Post Thanks / Like

Standard

Om du monterar dyna och pinnar så kan du regbesikta. Kostar 1800kr om jag minns rätt. Sen kan du ta av och på dom som du vill.
    If loud pipes save lives, imagine what learning to ride that thing could do.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •