Gilla Gilla:  1
Resultat 1 till 14 av 14
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Nov 2020
    Post Thanks / Like

Standard Inspirera unga tjejer till att ta MC-kort?

Hej!

Jag som själv är en ung tjej med MC-kort funderar på vilket sätt man skulle kunna inspirera fler tjejer till att ta kortet. Vad tror ni? Nå ut via sociala medier? Höra av sig till SMC/andra organisationer för eventuella event/liknande? Vad skulle man kunna starta för något?

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Kanske det behövs förebilder? Min farmor - salig i åminnelse - körde hoj.
    Är ju numera själv gamla kärringen, men jag lärde min son och svärdotter att köra hoj, och nu har de en son och två döttrar. Jag hoppas innerligt att de också vill lära sig att köra hoj när den dagen kommer.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Nov 2020
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg
    Kanske det behövs förebilder? Min farmor - salig i åminnelse - körde hoj.
    Är ju numera själv gamla kärringen, men jag lärde min son och svärdotter att köra hoj, och nu har de en son och två döttrar. Jag hoppas innerligt att de också vill lära sig att köra hoj när den dagen kommer.
    Ja.. man vill gärna bli en förebild absolut! Kul... håller tummarna att dem vill det. Kanske kan dem åka med dig bak, om åldern är inne dvs.

Skrivit ett fåtal inlägg IvanBorings avatar
    Reg.datum
    Sep 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Själv har jag lyckats inspirera min kära hustru att ta MC-kort. Hon är dock inte så ung, men vad gör det Hon fixade lappen i juni 2018. Dessutom har vår äldsta dotter blivit inspirerad och till våren ska jag ut och övningsköra med henne.

Kort sagt, tillväxten i vår familj är bra och förhoppningsvis har tre fjärdedelar av familjen A-körkort inom något år. Återstår bara att få yngsta dottern intresserad, men just nu studerar hon och har väl inte riktigt de ekonomiska musklerna. Nåja, det kanske kommer lite senare.
    I Sverige är lagom bäst. I alla andra länder är bäst bäst.

5. Gilla Maria Nordqvist gillade inlägget
    Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

SMC:s distrikt har Knix-kurser för enbart tjejer. Dit är man välkommen att övningsköra. Håll ögonen öppna i ditt distrikt. Det finns flera nätverk för tjejer som kör MC på Facebook. Sök MC tjejer och du kommer att hitta dem. Bike Babes finns i Stockholm, Göteborg och Dalarna.
    I Borlänge kör MCKT varje år ett rally bara för kvinnor som kör MC. Vet ej hur det blir i år p ga pandemin. Kolla under Häxrallyt på denna sida: https://mckt.se/ Det finns ett antal olika MC-klubbar bara för tjejer som kör MC. Det finns organisationer i hela världen, t ex WIMA. 2019-2020 gick en stafett jorden runt med tjejer. https://womenridersworldrelay.com/?lang=sv
    Är det något du saknar som inte finns?

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av dbiker Visa inlägg
    Ja.. man vill gärna bli en förebild absolut! Kul... håller tummarna att dem vill det. Kanske kan dem åka med dig bak, om åldern är inne dvs.
    För lillstumpan är det lite i tidigaste laget. Hon blev åtta veckor igår!

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Motorcycle safety Foundation MSF och Triumph erbjuder kvinnliga körkortstagare och återfallsknuttar en gratis online-kurs innan man anmäler sig till en ordinarie kurs. Observera att körkortsystemet för MC i USA:s olika delstater inte motsvarar det vi har i EU/EES-länderna.
    https://www.womenridersnow.com/pages..._IQMHHfrm7iYV8

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Systrarna van Buren korsade USA 1916 på var sin Indian för att visa att kvinnor kunde köra MC och skulle kunna tjänstgöra som kurirer. De arresterades ett stort antal gånger för att de använde byxor. Trots den fantastiska resan så räckte det inte. Kvinnor fick inte vara kurirer. https://en.wikipedia.org/wiki/Van_Buren_sistersKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	systrarna van buren.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	187,3 KB 
Id:	8819

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Nov 2020
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av IvanBoring Visa inlägg
    Själv har jag lyckats inspirera min kära hustru att ta MC-kort. Hon är dock inte så ung, men vad gör det Hon fixade lappen i juni 2018. Dessutom har vår äldsta dotter blivit inspirerad och till våren ska jag ut och övningsköra med henne.

Kort sagt, tillväxten i vår familj är bra och förhoppningsvis har tre fjärdedelar av familjen A-körkort inom något år. Återstår bara att få yngsta dottern intresserad, men just nu studerar hon och har väl inte riktigt de ekonomiska musklerna. Nåja, det kanske kommer lite senare.
    Vad roligt! Önskar din dotter lycka till

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Nov 2020
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    SMC:s distrikt har Knix-kurser för enbart tjejer. Dit är man välkommen att övningsköra. Håll ögonen öppna i ditt distrikt. Det finns flera nätverk för tjejer som kör MC på Facebook. Sök MC tjejer och du kommer att hitta dem. Bike Babes finns i Stockholm, Göteborg och Dalarna.
    I Borlänge kör MCKT varje år ett rally bara för kvinnor som kör MC. Vet ej hur det blir i år p ga pandemin. Kolla under Häxrallyt på denna sida: https://mckt.se/ Det finns ett antal olika MC-klubbar bara för tjejer som kör MC. Det finns organisationer i hela världen, t ex WIMA. 2019-2020 gick en stafett jorden runt med tjejer. https://womenridersworldrelay.com/?lang=sv
    Är det något du saknar som inte finns?
    Yes, tack! Är redan med i Bike babes och några andra grupper, men oftast är det då personer som redan har kortet som är med i dem. Samt att medelåldern i dem är rätt så hög. Vilket absolut inte är ett problem utan snarare fantastiskt! Men, jag tänker mer... hur kan man nå ut till dem som ännu inte har kortet, samt yngre som kanske funderar på kortet, men inte vågar av olika anledningar.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Nov 2020
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg
    För lillstumpan är det lite i tidigaste laget. Hon blev åtta veckor igår!
    Ja då är det ett tag kvar tyvärr

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Ja hur inspirerar man folk egentligen? I augusti har jag haft lappen i fem år och får handleda men bland alla mina bekanta är det exakt 0 personer som är sugna på att köra MC, vilket är helt ofattbart. Frågar ni mig borde dom stå utanför och banka på dörren typ??
    Senast redigerat av Alexander76 den 2021-03-20 klockan 00:07.
    Typhoon 50 > MP3 500 > Versys 650 > T120 > Vespa 300 > CBR650R > 765RS

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Ja hur inspirerar man folk egentligen? I augusti har jag haft lappen i fem år och får handleda men bland alla mina bekanta är det exakt 0 personer som är sugna på att köra MC, vilket är helt ofattbart. Frågar ni mig borde dom stå utanför och banka på dörren typ??
    Folk förstår inte sitt eget bästa?
    Eller har du olämpligt umgänge, gröngräsmarxister och liknande?

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Nov 2020
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Håller med...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •