Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byte av däck

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jun 2019
    Post Thanks / Like

Standard Byte av däck

Jag har gjort mitt absolut första däckbyte.

Jag tog med mina nya däck + MCn till däckteam här i Falun.

För bytet tog de 1500kr. Tyckte det var rätt dyrt, så jag tänkte bara kolla om det är normalpris eller inte?

Skriver mycket! Zopilotes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    50
    Post Thanks / Like

Standard

Kommer du med hela motorcykeln, tycker jag väl att det är ett ganska rimligt pris. Jag skulle däremot ALDRIG låta en däckverkstad skruva med någon av mina hojar, men det är jag det...
    Byte på lösa hjul anser jag 200-500:-/hjul vara rimligt inklusive balansering. Har för mig jag brukar ge en femhundring för två hjul.
    Speak with a soft voice, but always carry a big stick

Kör: VStrom 2015 där terrängen är skaplig, KTM400EXC där det är lite geggigare.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    41
    Post Thanks / Like

Standard

Aldrig att en däcknasare får skruva på min hoj.

När e skruvade på din, hade alla moment till de olika skruvarna, bromsok som måste släppas osv eller har de "kört på känn" ?

Sen 1-2 år så kränger jag däcken själv oxå, la ihop med en kompis till denna mackapär, så nu behöver jag bara köpa däck och ha på hyllan och byter när det passar mig eller behövs.

https://max2h.com/reifenmontiergeraet-evo2-12-21?c=133

Ventiler, vikter och däckjärn samt alla annan lös utrustning för jobbet köptes på biltema.
    If loud pipes save lives, imagine what learning to ride that thing could do.

Skriver mycket! hamres avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Den här använder jag billig och bra, funkar även för bilen, fyrhjuling! Användbar från 4-21 tumshjul.

https://www.ebay.com/itm/D%C3%A9mont...72.m2749.l2648
    CUSTOM NEJ TACK

Skrivit ett fåtal inlägg IvanBorings avatar
    Reg.datum
    Sep 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av jgauffin Visa inlägg
    Jag har gjort mitt absolut första däckbyte.

Jag tog med mina nya däck + MCn till däckteam här i Falun.

För bytet tog de 1500kr. Tyckte det var rätt dyrt, så jag tänkte bara kolla om det är normalpris eller inte?
    Beror ju lite på hur mycket de fick jobba och hur man genomförde det hela. En skicklig mekaniker som skruvar av allt och sätter samman med rätt moment (under din uppsikt givetvis) så tycker jag nog inte det var så dyrt. Själv skruvar jag av mina hjul och kör de till en däckhandlare nästgårds och betalar 250 kr för oläggning/däck. Jag har en BMW R1200GS -10 och den är extremt lätt att skruva av hjulen på, så det finns liksom inge anledning att ge däckhandlaren de extra slantarna. Skulle gissa att varje hjul tar max 10 minuter att få av hojen.

Däremot hade jag en Goldwing 1500 tidigare och då snackar vi omständligt. Första gången jag skulle ta av bakhjulet trodde jag inte mina ögon. Hela bytet inkl avtagning hjul, demontering, montering, balansering och montering av hjulet tog en hel arbetsdag första gången. Alla väskor, ljuddämpare, dragkrok och annan skit runt bakhjulet måste bort innan du kommer åt att skruva av själva hjulet. Hade däckhandlaren tagit 1500 kr för det bytet hade de gått med rejäl förlust
    Senast redigerat av IvanBoring den 2020-06-07 klockan 21:58.
    I Sverige är lagom bäst. I alla andra länder är bäst bäst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •