Gilla Gilla:  2
Resultat 1 till 16 av 16
    Skrivit ett fåtal inlägg chrillekryckas avatar
    Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard Hur många lektioner?

Hejsan!

Tänkte skaffa en hoj typ den jag provsitter på bilden (Suzuki Marauder, 800cc). Bekymret är förstås att jag har körkort för bil sen snart 40 år, men inget körkort för MC!
    Tänkte fixa teoriplugg via en app (iKörkort MC), men praktiska lektioner måste förstås till också. Finns ett par bra körskolor här i Malmö, men tänkte höra om nån av er har nån fundering kring hur många lektioner jag måste ta (ungefär) innan jag kan testa att köra upp?
    Jag kommer inte ha nån möjlighet att köra privat, för jag känner ingen med mc...
    Mina "förkunskaper" är att jag körde fotväxlad moppe en hel del i tonåren, och att jag har kört otroligt mycket bil, och att jag nog har åtminstone lite feeling för mc "i blodet" - hoppas jag iallafall.

Tacksam för feedback!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mc_1.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	8273  
    Senast redigerat av chrillekrycka den 2019-08-06 klockan 07:49.

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Välkommen hit till forumet!

Jag tog typ 20 lektioner tror jag men det är olika för oss alla, det kommer även bero på din körskola och hur mycket de vill mjölka dig. Jag skulle nog säga att det inte finns någonting alls att ta med sig från moppekörande men ditt bilkörande kommer hjälpa dig otroligt mycket vad gäller allmän självsäkerhet i trafiken. Det som skiljer MC från bil i trafiken är placeringen vid sväng men det lär man sig snabbt. Det som tar tid att sätta är manöverbanorna låg/broms/undanmanöver och dessa utrymmen har oftast endast läraren tillgång till om du inte vill köra hemmagjort på någon parkeringsplats.

Ett tips bara angående din marauder, körskolan har helt andra hojar och du VILL köra upp på en liknanade hoj (helst exakt samma) som du övningskört på. Så om du inte ska övningsköra och köra upp privat så vänta med hojköpet.

Jag tror jag brände någonstans 30-35000 allt som allt, körde också precis varenda grej från start till slut på körskola.

Skriver mycket! HkanBs avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av chrillekrycka Visa inlägg
    Hejsan!

Tänkte skaffa en hoj typ den jag provsitter på bilden (Suzuki Maruder, 800cc). Bekymret är förstås att jag har körkort för bil sen snart 40 år, men inget körkort för MC!
    Tänkte fixa teoriplugg via en app (iKörkort MC), men praktiska lektioner måste förstås till också. Finns ett par bra körskolor här i Malmö, men tänkte höra om nån av er har nån fundering kring hur många lektioner jag måste ta (ungefär) innan jag kan testa att köra upp?
    Jag kommer inte ha nån möjlighet att köra privat, för jag känner ingen med mc...
    Mina "förkunskaper" är att jag körde fotväxlad moppe en hel del i tonåren, och att jag har kört otroligt mycket bil, och att jag nog har åtminstone lite feeling för mc "i blodet" - hoppas jag iallafall.

Tacksam för feedback!
    Det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är.
    Du kommer inte undan risk2:an och utöver det så är det enda svaret, det beror på. Det finns de som kommer undan med 4-6 lektioner och de som behöver betydligt fler. Först efter 1:a lektionen så lär du med lite tur få ngn vink om hur landet ligger.
    Bättre kalkylera med många och bli positivt överraskad än tvärtom.
    I vilket fall som helst. Lycka till!
    Here today! In next week tomorrow!

Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Tack Alexander76!
    En massa bra info där, nu känns det som att jag vet lite mera!

Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Tack HkanB!
    Japp, ett snöre kan förstås vara lite olika långt, det visar sig som du säger, bra inställning förstås - hoppas dock att det är närmare fyra lektioner än hundra :-)

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    40
    Post Thanks / Like

Standard

3 lektioner på körskolan + risk 2. Sen hoppade jag av körskolan och bokade egna tider för uppskrivning samt uppkörning, körskolan ville inte släppa fram mig då de ej ansåg mig redo eftersom jag inte klarat manöverbanan lågfart på deras lektioner. De ville kränga på mig ett antal lektioner extra.
    Detta berodde dock på den makalöst usla hojen (kawasaki er6n), inte mig. Jag klarade lågfartsbanan på första försöket, och det var även första gången jag gjorde den övningen på min egen hoj (Bmw f800st med packväskor).
    Privat hade jag bara kört på landsväg under några hundra mil, inga manöverövningar alls.

Mitt råd är att skaffa en handledare, kör privat och ta då med denne så du får köra KNIX via smc, där kommer du lära dig något, hos körskolan får du bara lära dig använda bankomaten och öppna plånboken för att Å K A hoj, inte K Ö R A hojen, det får du lära dig hos smc.
    If loud pipes save lives, imagine what learning to ride that thing could do.

Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av F800ST Visa inlägg
    3 lektioner på körskolan + risk 2. Sen hoppade jag av körskolan och bokade egna tider för uppskrivning samt uppkörning, körskolan ville inte släppa fram mig då de ej ansåg mig redo eftersom jag inte klarat manöverbanan lågfart på deras lektioner. De ville kränga på mig ett antal lektioner extra.
    Detta berodde dock på den makalöst usla hojen (kawasaki er6n), inte mig. Jag klarade lågfartsbanan på första försöket, och det var även första gången jag gjorde den övningen på min egen hoj (Bmw f800st med packväskor).
    Privat hade jag bara kört på landsväg under några hundra mil, inga manöverövningar alls.

Mitt råd är att skaffa en handledare, kör privat och ta då med denne så du får köra KNIX via smc, där kommer du lära dig något, hos körskolan får du bara lära dig använda bankomaten och öppna plånboken för att Å K A hoj, inte K Ö R A hojen, det får du lära dig hos smc.
    Japp, inser att körskolor har behov av att tjäna så mycket pengar som möjligt på oss stackare som vill ta körkort. Mitt problem vad gäller det är dock att jag inte känner nån som kan vara handledare, så det får nog ändå bli en trafikskola...

Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av F800ST Visa inlägg
    körskolan ville inte släppa fram mig då de ej ansåg mig redo
    Exakt, det är den stilen dom kör med. "Vi bokar tid åt dig när vi anser att du är redo".

Grejen är att jag tror fan inte det stämmer att körskoleelever har någon fördel på uppkörningarna. Klarar du manövrarna så gör du.

9. Gilla F800ST gillade inlägget
    Skrivit ett fåtal inlägg MartinSwedes avatar
    Reg.datum
    Mar 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Tog mitt körkort i somras och jag har helt andra erfarenheter av körskolan jag använde.
    Bra struktur, bra handledning och det var absolut ingen som försökte sälja på mig fler lektioner. Tvärtom. När jag närmade mig uppkörning så avbokade läraren flera redan inbokade lektioner eftersom jag inte ansågs behöva dem.
    Totalt körde jag 13 lektioner på skolan och även privat med vänner när dom hade tid och lust.
    Jag är 55 år gammal och har inte ens kört moped tidigare så jag började verkligen från noll. Svårast för mig var utan tvekan den långsamma manöverbanan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

11. Gilla adamlarsmalmborg gillade inlägget
    Skriver mycket! jan-olovjs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    68
    Post Thanks / Like

Standard

Vi som kar kört en del år vi har alltid egna olater som inte skall läras ut så därför bör man gå på en riktig körskola, så att eleven lär sig rätt från början. Gäller både bil o MC.
    Jan-Olov

Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av MartinSwede Visa inlägg
    Tog mitt körkort i somras och jag har helt andra erfarenheter av körskolan jag använde.
    Bra struktur, bra handledning och det var absolut ingen som försökte sälja på mig fler lektioner. Tvärtom. När jag närmade mig uppkörning så avbokade läraren flera redan inbokade lektioner eftersom jag inte ansågs behöva dem.
    Totalt körde jag 13 lektioner på skolan och även privat med vänner när dom hade tid och lust.
    Jag är 55 år gammal och har inte ens kört moped tidigare så jag började verkligen från noll. Svårast för mig var utan tvekan den långsamma manöverbanan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    Låter hoppfullt - ska fixa riskettan imorgon, därefter blir det dags för körskolan att göra en utvärdering av min förmåga att lära mig köra mc, och sen drar det igång - dom kör visst bara dubbellektioner, så det blir nog ganska intensivt.
    Är också 55 feta bast förresten

Skickat från min H8416 via Tapatalk

Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av jan-olovj Visa inlägg
    Vi som kar kört en del år vi har alltid egna olater som inte skall läras ut så därför bör man gå på en riktig körskola, så att eleven lär sig rätt från början. Gäller både bil o MC.
    Haha okej
    Har du några exempel på olater som nybörjare ska låta bli att ta efter?

Skickat från min H8416 via Tapatalk

Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

exempel på olater som nybörjare ska låta bli att ta efter?
    Jag tror jan-olovj egentligen menar att man helst ska ta ett par lektioner på körskola för att plocka upp på alla skumma specialregler de håller på med. På uppkörningen ska man tex titta sig omkring i korsningar så nacken nästan går ur led (om det är högerregeln, annars ska du INTE titta för mycket för det kan tyda på att du inte fattar att du har företräde... osv), och sedan har vi placeringen - i verkliga livet slickar man inte trottoarkanten när man ska svänga höger men på uppkörningen är det placering placering placering som gäller.

Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    På uppkörningen ska man tex titta sig omkring i korsningar så nacken nästan går ur led (om det är högerregeln, annars ska du INTE titta för mycket för det kan tyda på att du inte fattar att du har företräde... osv), och sedan har vi placeringen - i verkliga livet slickar man inte trottoarkanten när man ska svänga höger men på uppkörningen är det placering placering placering som gäller.
    Ofydå, precis sån skit som jag inte alls gillar. Har bara intresse av att kunna köra hoj, inte att göra cirkuskonster för att uppfylla idiotkrav.

Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Ofydå, precis sån skit som jag inte alls gillar. Har bara intresse av att kunna köra hoj, inte att göra cirkuskonster för att uppfylla idiotkrav.
    Jag tror poängen med det är att vara tydlig med budskapet att du måste ha uppsikt i korsningar, visa att du kan trafikreglerna och visar dina avsikter för övriga trafikanter så olycksrisken minskas. Man kanske kan tycka det är lite överdrivet men det fyller i alla fall sin funktion. Verkliga cirkuskonster får man göra på krypkörningen, när jag tänker tillbaka på det hela så var det den som var jobbigast och som hindrade hela processen från att vara en allt igenom rolig upplevelse. Trots att jag aldrig hade speciellt stora problem med den. Det hängde konstant över mig som ett orosmoln, nånting som verkligen stog i vägen mellan mig och kortet.

För dig kanske det blir någonting annat, eller inget - vi är som sagt alla olika! Och förresten, det är så jag anser att man ska försöka se på utbildningen som - en rolig upplevelse. Tex om man går på en matlagningskurs eller nåt, det är ju inte bara att du till slut kan brässera kammusslor efter dessa 2 veckor utan det är ju själva resan dit också, med folk man träffar, nya verktyg och helt enkelt sysselsätta sig med nånting roligt

Reg.datum
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Tex om man går på en matlagningskurs eller nåt, det är ju inte bara att du till slut kan brässera kammusslor efter dessa 2 veckor utan det är ju själva resan dit också, med folk man träffar, nya verktyg och helt enkelt sysselsätta sig med nånting roligt
    Var nog lite extra grumpy igår kväll... visst, detta tar jag absolut med mig - visst är det en kul grej

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •