Gilla Gilla:  1
Resultat 1 till 9 av 9
    Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2015
    Post Thanks / Like

Standard Women Riders World Relay

I slutet av augusti startades Women Riders World Relay (WRWR). Syftet är att förena tjejer som kör MC över hela jordklotet och visa tillverkare av motorcyklar, kläder, tillbehör och annat att kvinnor på MC är många och har andra behov än män.* Hayley Bell från UK är kvinnan bakom sidan. Hayley hoppas på att ha minst 8 500 medlemmar innan 25 september då sidan fyller fyra veckor. Nästa mål är 17...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Wome...s-World-Relay/

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Problemet är att hon lagt det på nylleboken, och vi är inte så få som aldrig i livet skulle få för oss att besöka den sajten....

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Har kvinnor andra MC-behov än män? Avses den kortare medellängden då eller talar vi om nånting ytterligare?

Alltså, bra event hur som helst. Dit hade man ju viljat kika in lite snabbt

Och sen:
    "Det finns över 27000 kvinnliga MC-ägare i Sverige"

What? Var är dom då? Jag hade gissat på kanske 500, på riktigt.
    Senast redigerat av Alexander76 den 2018-09-26 klockan 06:38.

Skriver mycket! gundjs avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

De 26500 du saknar är mammorna som står som ägare på sina söners mc.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Jag hade gissat på kanske 500, på riktigt.
    Nog måste det finnas fler än så?
    Bara inom en mycket snäv krets hittar jag tre. Jag, min sambo och min svärdotter. På dessa tre tjejer ägs det fyra hojar.

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag är förvånad över matematikkunskaperna. Varje år tar drygt tusen kvinnor MC-kort. Varför skulle deras mammor äga motorcyklarna när de flesta är i mogen ålder (snittålder 38)? https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20...02000-2017.pdf
    Under de 20 år jag jobbat här har den kvinnliga andelen MC-ägare legat på 10 %. Det är färre än i många andra länder i Europa.
    Vi har mängder av förtroendevalda kvinnor i SMC och deras andel av medlemsantalet är 15 %, knappt 10 000 personer. Det är alltså fler än 500, det är många fler än mödrar som äger motorcyklar och en hel del kvinnor som kör MC och blir medlemmar i SMC. Det tyder också på att kvinnor engagerar sig mer än män.
    WRWR har nu ökat till 9000 medlemmar i världen.

7. Gilla Lottafia gillade inlägget
    Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Jag är förvånad över matematikkunskaperna. Varje år tar drygt tusen kvinnor MC-kort. Varför skulle deras mammor äga motorcyklarna när de flesta är i mogen ålder (snittålder 38)?
    I texten stod "MC-ägare" och inte exempelvis "A-kortsinnehavare" vilket kan öppna för en fri tolkning. Själv ser jag kanske 3 kvinnliga MC-förare på vägarna per säsong ungefär, och det i Stockholm, så siffrorna i statistiken och det jag observerar ute i verkligheten går inte riktigt ihop för mig. Eller så borde jag bli mer uppmärksam på min omgivning

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    I texten stod "MC-ägare" och inte exempelvis "A-kortsinnehavare" vilket kan öppna för en fri tolkning. Själv ser jag kanske 3 kvinnliga MC-förare på vägarna per säsong ungefär, och det i Stockholm, så siffrorna i statistiken och det jag observerar ute i verkligheten går inte riktigt ihop för mig. Eller så borde jag bli mer uppmärksam på min omgivning
    De tre inom en mycket snäv krets som jag nämnde, är alla tre både ägare och förare. Att se skillnad på killar och tjejer som kör hoj ute i trafiken är nog inte det lättaste för dig. Du har garanterat mött åtskilligt fler, men om det är fel på din uppmärksamhet vill jag låta vara osagt...
    Senast redigerat av Lottafia den 2018-09-27 klockan 14:21.

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Välkommen till SMC:s aktiviteter, där finns massor av kvinnor som kör MC, som är instruktörer, funktionärer, resurser, guider, ledamöter eller bara vanliga motorcyklister. Tre kvinnor på MC?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •