Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 7 av 7
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2017
    Ålder
    36
    Post Thanks / Like

Standard Hastighet, lågfartsbanan

Finns det några rekommendationer/uttryckliga riktlinjer kring hastigheten på lågfartsbanan? Har sökt i TSFS 2015:15 utan framgång, men tänker att det ju borde finnas någon praxis (because it always does).

Skriver mycket! gundjs avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Gångfart brukar väl anges som lämpligt.
    Då mina barn kört upp har de blivit tillsagda på provet att bara köra så sakta de kan :-)

Aktiv skribent Camels avatar
    Reg.datum
    May 2016
    Ålder
    54
    Post Thanks / Like

Standard

De flesta filmer som finns på lågfartsbanan visar tid på ca 1 min och 30 sek (från start stillastående till stopp stillastående). Min grabb håller på att ta A1-kort och enligt hans trafiklärare är 1 min och 20 sek också ok. T.o.m. något kortare tid än så kan godkännas om rätt körteknik uppvisas.
    낙타 Yamaha FJR1300A -13

"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."

Skrivit ett fåtal inlägg IvarSs avatar
    Reg.datum
    Apr 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Brukar ”hänga” lite på en trafikskola i Stockholm.
    Ca 10 km/h brukar dom säga till sina elever.
    Lets be careful out there

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Poängen med övningen är att hojen ska balanseras med din kroppsvikt och inte med farten framåt, och det är i ganska låga hastigheter hojen balanserar sig själv. Så se till att öva in att åka RIKTIGT sakta, speciellt när du rundar konerna. Asså jag skulle nog säga att det är långt under gångfart som gäller. Kanske ett kort steg i sekunden - ettusenett, ettusentvå, ettusentre osv. Svinsakta verkligen, utan att faktiskt stå helt still.

Ett tips är att planera körningen så att du "rätar ut" svängen runt konerna så mycket det bara går, hamnar du i en situation där du behöver köra fullt utslag med styret för att följa banan så kanske det blir problem såvida du inte är tokgrym med gas/koppling.

Ett annat tips är att öva som fan.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Jun 2014
    Ålder
    58
    Post Thanks / Like

Standard

När jag gick i körskolan för några år sen sa de 4-5 km/h.

Aktiv skribent Camels avatar
    Reg.datum
    May 2016
    Ålder
    54
    Post Thanks / Like

Standard

Om det t.ex. krävs en körtid på lägst 1 min och 20 sek så kan hastigheten inte vara högre än gångfart då praktiska körsträckan i lågfartsbanan är ganska kort. Uppskattningsvis ca 80-100 m ??.
    낙타 Yamaha FJR1300A -13

"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •