Gilla Gilla:  8
Resultat 1 till 9 av 9
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    May 2018
    Post Thanks / Like

Angry Trafik & P-plats avgifter i Stockholm

Apropå detta med avgifter i Stockholm för att parkera sin MC. Jag kommer att parkera min MC på en vanlig p-plats och ta upp en HEL bilplats. Detta kommer ju givetvis att försvåra för alla bilister vg p-plats. Men varför ska jag "klämma" in hojen på ett mindre utrymme när jag betalar för en normal p-plats. Den som ställer till problem för hela Stockholms innerstad är MP-politikern Daniel Helldén som sitter och domderar utan nån som helst koll på trafikproblematiken. Han verkar vara en populistisk MP politiker som agerar och spenderar pengar utan någon som helst underlag för sina beslut. Det mäkliga är ju att han som mest av alla förespråkar för en försvåring för alla motorfordon med neddragningar av p-platser o.dyl. sitter som ordförande i Stockholms Parkering AB, dvs de som bötfäller och tjänar pengar på det som han är med och åstadkommer i just det syftet! För mig låter det som att jag skulle få vara domare och döma i en match där min hemmaklubb är med och spelar. Undrar vem som får fördelar...En annan anledning till att jag kommer att parkera på vanlig p-plats är att jag har skaffat boendeparkering fö min hoj! Eftersom jag följer de nya reglementet för avgifterna för mc så innebär det att min anskaffning av dylikt INTE gäller på vanlig MC-parkering utan bara på en vanlig p-plats. Snacka om dåligt och ogenomtänkt beslut som försvårar för alla motortrafikanter som kommer till vår huvudstad!

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gusse Visa inlägg
    Jag kommer att parkera min MC på en vanlig p-plats och ta upp en HEL bilplats.
    MC-parkering kostar 5-10kr beroende på var i stan den är så det blir generellt sett mycket billigare för MC att stå i MC-ruta än på bilplats.

Citat Ursprungligen postat av Gusse Visa inlägg
    Eftersom jag följer de nya reglementet för avgifterna för mc så innebär det att min anskaffning av dylikt INTE gäller på vanlig MC-parkering utan bara på en vanlig p-plats.
    Menar du att boendeparkering ej gäller på MC-ruta? Var har du läst det? Låter lite konstigt. Fast är det verkligen ett problem för dig eftersom du redan nu med gratis MC-parkering väljer att parkera bland bilarna på gatorna där du bor? Eller missuppfattade jag saken?

Personligen är det slutpendlat med hoj eftersom jag vägrar pröjsa ca 1800kr extra i månaden för parkering, och därmed kan man säga att de lyckats minska trafiken med ett fordon. Well played staten, well played.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    39
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    MC-parkering kostar 5-10kr beroende på var i stan den är så det blir generellt sett mycket billigare för MC att stå i MC-ruta än på bilplats.

Menar du att boendeparkering ej gäller på MC-ruta? Var har du läst det? Låter lite konstigt. Fast är det verkligen ett problem för dig eftersom du redan nu med gratis MC-parkering väljer att parkera bland bilarna på gatorna där du bor? Eller missuppfattade jag saken?

Personligen är det slutpendlat med hoj eftersom jag vägrar pröjsa ca 1800kr extra i månaden för parkering, och därmed kan man säga att de lyckats minska trafiken med ett fordon. Well played staten, well played.
    Lugn du, när nog många slutar åka egna fordon och istället brukar allmänna transportmedlen går priserna upp där, för pengarna in ska de ha, så då blir det så att det dom inte får in på karusellerna tar dom igen på gungorna.

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av F800ST Visa inlägg
    Lugn du, när nog många slutar åka egna fordon och istället brukar allmänna transportmedlen går priserna upp där, för pengarna in ska de ha, så då blir det så att det dom inte får in på karusellerna tar dom igen på gungorna.
    Jo men så är det nog. Som när dom införde "vägskatt" för elbilar eftersom de inte kan beskattas för utsläpp. Får helt klart känslan av att det inte alls handlar om miljön, de hittar helt enkelt på nya grejer i takt med att det "behövs" pengar

5. Gilla F800ST gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Det är sant men bara vid parkering på gatumark. På Stockholm Parkerings parkering vid Norr Mälarstrand (vilket är parkering på tomtmark) så kostar det 20 kr/timme att parkera en hoj.

Mvh,
    Ingvar

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Har talat med Stockholms stad. Parkerar man med boendeparkeringstillstånd får man inte stå i MC-ruta. https://www.svmc.se/Distrikt/Stockho...ockholms-stad/

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    May 2011
    Post Thanks / Like

Standard Parkeringsstrategi

Debatten om P-avgifter har blivit helt sned. Det finns två sidor, dels den privata där det handlar om att hyra ut tomtmark.
    Då vill ju naturligtvis markägaren ha in en hyra, vilket är naturligt och det lämnar vi där.

Sedan är det kommunala. Om vi går tillbaka till grundtanken vad är syftet med parkeringsavgifter och även parkeringsböter.
    Jo, det är att tillgodase parkeringsbehovet, att det blir rotation på platserna så ingen ställer upp fordon permanent.
    Ingen skall heller få blockera för andra. Syftet är inte att dra in en massa pengar till kommunen.
    Det är inte heller så att politiker och tjänstemän på kommunen äger kommunen.
    Det är ju alla vi alla som bor, lever, jobbar och betalar skatt i kommunen som gör det.
    Man hör ofta att politiker uttrycker sig "vi behöver marken till annat".
    Vilka är "vi", jo det är ju alla vi som lever där.
    Tyvärr har bilen blivit en symbol för miljöförstöring och då åker MC'n med av bara farten.
    När det fanns ett fåtal bilar var inte parkering ett problem därför var det gratis att parkera.

Tillbaka till motorcylar.
    Har vi ett problem med gator och torg översvämmade av motorcyklar? Svar: Nej!
    Går det att parkera en MC i anslutning till cykelställ eller på annan avskiljd plats utan att ta upp plats eller var ivägen för cyklister, gående eller bilar? Svar: Ja, med extremt få undantag.
    Är MC-parkering ett generellt problem? Svar: Nej!
    Skall MC-parkering avgiftsbeläggas? Svar: Nej
    Senast redigerat av Sundegor den 2018-05-07 klockan 12:14.

9. Gilla Maria Nordqvist, TMax500, paho, HkanB gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Ja fast det är inte riktigt så det fungerar:

Det privata är vad det är, det lägger jag mig inte i, där kan jag välja att inte parkera.

Kommunen hyr dels ut gatumark genom Trafikkontoret men man hyr dessutom ut kommunal tomtmark genom kommunala parkeringsbolag.

De beslut som gäller gatumarken ska tas i kommunalfullmäktige, kan överklagas osv.

De beslut som gäller tomtmarken tas i parkeringsbolagen, går inte att överklaga osv.

I Stockholm Parkerings fall så sätts parkeringsavgifterna av VD. Den politiskt tillsatta styrelsen tillfrågas inte enligt den information jag har fått av Stockholm Parkering.

Att det är så för tomtmark beror på att kommunala bolag inte omfattas av kommunala lagar så där kan bolagen göra som de vill när de sätter avgifter och annat. Kommunala bolags beslut går inte att överklaga utan det enda som går att göra är att försöka få en annan majoritet i kommunen som sedan river upp besluten. Sannolikheten för att det ska hända är inte stor.

Att kommuner kan ta sig runt kommunala lagar genom att lägga ut verksamhet i kommunala bolag går inte ihop med min rättsuppfattning direkt....

Mvh,
    Ingvar

11. Gilla F800ST, Maria Nordqvist, HkanB gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    39
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av ingvarolsson Visa inlägg
    Ja fast det är inte riktigt så det fungerar:

Det privata är vad det är, det lägger jag mig inte i, där kan jag välja att inte parkera.

Kommunen hyr dels ut gatumark genom Trafikkontoret men man hyr dessutom ut kommunal tomtmark genom kommunala parkeringsbolag.

De beslut som gäller gatumarken ska tas i kommunalfullmäktige, kan överklagas osv.

De beslut som gäller tomtmarken tas i parkeringsbolagen, går inte att överklaga osv.

I Stockholm Parkerings fall så sätts parkeringsavgifterna av VD. Den politiskt tillsatta styrelsen tillfrågas inte enligt den information jag har fått av Stockholm Parkering.

Att det är så för tomtmark beror på att kommunala bolag inte omfattas av kommunala lagar så där kan bolagen göra som de vill när de sätter avgifter och annat. Kommunala bolags beslut går inte att överklaga utan det enda som går att göra är att försöka få en annan majoritet i kommunen som sedan river upp besluten. Sannolikheten för att det ska hända är inte stor.

Att kommuner kan ta sig runt kommunala lagar genom att lägga ut verksamhet i kommunala bolag går inte ihop med min rättsuppfattning direkt....

Mvh,
    Ingvar
    Inte mycket i detta landet är rättssäkert.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •