Gilla Gilla:  6
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21
    Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Inlägg
    123
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Eller så hade det visst blivit en kollision. Datorn kanske kände av att föraren inte svängde med ratten tillräckligt och att färdriktningen hade lett in i lastbilen, rätt svårt att veta utifrån.
    Med tanke på avståndet i sidled till lastbilen hade det funnits oceaner av tid att öka rattutslaget. Jag litar inte ens en nanosekund på artificiell intelligens.

  2. #22
    Skriver mycket! TMax500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Ålder
    57
    Inlägg
    403
    Post Thanks / Like

    Standard

    Sådant händer. Hände mig i min bil i går. Fast inte lika allvarligt.

    Kom ikapp en kortare kö som startade efter ett rödljus. De andra låg i högerfil och började accelerera när det blev grönt. Jag kom körande i den tomma vänsterfilen.

    Det var en svag vänsterkurva.

    Så när min adaptiva farthållare fick syn på de andra bilarna (i högerfilen) började min bil bromsa ned. Inte till stillastående, men rejält. Typ från 60 till 30. Besvärande nog! Hade det legat någon (alltför tätt) bakom mig hade det kunnat bli otäckt.

    Har varit med om andra incidenter kopplade till automatiska system. Rullade ikapp en långsam bil efter en korsning. Växlade ned, gjorde mig redo att köra om - det var lite kort omkörningssträcka men egentligen inga problem att komma förbi om man tog i lite. Precis när jag trycker ned gaspedalen och svänger ut så börjar bilen (min bil alltså) bromsa hårt! Den tyckte jag kommit för nära. Så istället för en smidig omkörning fick jag nära nog en tvärnit ned till väldigt låg hastighet. Samma här. Det låg ingen bakom, annars hade det kunnat bli farligt.

    Så systemen är i normalfallet ganska bra. Ganska bra bara. De känns inte helt färdiga.

  3. #23
    Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Inlägg
    213
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg
    Med tanke på avståndet i sidled till lastbilen hade det funnits oceaner av tid att öka rattutslaget. Jag litar inte ens en nanosekund på artificiell intelligens.
    Det skulle dessutom kunna vara tvärtom - det var föraren i bilen som gjorde en onödig och farlig nit, i ett läge där ett automatiserat system kanske inte hade gjort det. Det enda som syns utifrån är en bil som nitar, det går liksom inte att dra några slutsatser av det.

  4. #24
    Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Inlägg
    123
    Post Thanks / Like

    Standard

    Och det går alltid att in absurdum försvara de mest hjärndöda projekt. Detta handlar i första hand om att förbilliga vägtransporter, genom att plocka bort förarlönen. Ingenting annat.

  5. #25
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    7
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg
    Jag köper aldrig i livet ett fordon som självsvåldigt ingriper i körningen i större utsträckning än vad ABS och möjligen ASR gör. Det innebär visserligen att jag får hålla mig till nittiotalsfordon, men än sen?

    Jag såg något skrämmande i våras.

    Låg på Rv41 efter en sprillans ny Volvo V90 och framför den ett Semitrailerekipage. I slutet av en raksträcka kom en svag vänsterkurva med perfekt sikt så långt man kunde tänkas behöva och dubbelt upp. Volvoföraren påbörjade en omkörning efter sista mötet. När han var nästan förbi började vänsterkurvan och då fick automatiken i Volvon spatt och lade i världens tvärnit eftersom den inbillade dig att det höll på att bli en kollision med dragbilen i semitrailerekipaget. Som tur var hade jag inte hängt på Volvon i omkörningen, för ett sådant komplett idiotbeteende hade jag knappast varit beredd på.
    Det botade mig från all eventuellt återstående tillförsikt beträffande självkörande fordon. De är faktiskt idiotiskt oberäkneliga i långt större utsträckning än människor.

    Jag vägrar följaktligen att sätta mig bakom ratt eller styre i ett fordon som kan få för sig att omyndigförklara de åtgärder jag gör som förare. I det läget kräver jag att fordonstillverkaren också övertar föraransvaret i samma ögonblick som fordonet själv ingriper och kontramanderar mina order.
    Hände mig en liknande sak i min firmabil (Volkswagen Transporter 2017) i förrgår. Jag körde i vänster körfält på 40!-väg i Malmö, på just den biten svänger vägen lite svagt vänster. Min bil trodde i "svängen" att jag var på väg in i lastbilen som låg i höger körfält, och smällde på autobromsen i typ 2 sekunder innan den fattade att den var fel ute. Jag är glad att ingen låg tätt bakom mig... Det är inte första gången den har autobromsat i onödan heller, men detta var värsta gången.

  6. #26
    Administrator Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Vaxholm & Borlänge
    Inlägg
    4 168
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

    Standard

    Tack f info om dessa vänstersväng och autobroms - har inte hört om detta tidigare..
    Inget bra för oss på MC att ligga nära..
    Kör motorcykel som om du älskar livet!

    Galne Dansken alias Jesper Christensen
    Sveriges Motorcyklister´s ganska så
    inofficiella Generalsekreterare

    Läs gärna Livet på MC

  7. #27
    Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Inlägg
    123
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
    Inget bra för oss på MC att ligga nära..
    Nej definitivt inte.
    Hade jag suttit på hojen och inte i en 2,5 ton automatväxlad veåttadrög så hade jag sannolikt hängt på Volvon i omkörningen. Och då hade jag säkerligen aldrig kunnat berätta vad som hände.

  8. #28
    Skriver mycket! nir_scorpios avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    144
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
    Tack f info om dessa vänstersväng och autobroms - har inte hört om detta tidigare..
    Inget bra för oss på MC att ligga nära..
    Det beror förmodligen på att autobromssystemen inte har någon uppfattning om vägens utformning utan endast reagerar på hur objekt rör sig i förhållande till bilen själv och dess aktuella parametrar. Lång/stora fordon riskerar nog att aktivera inbromsningen i större utsträckning är små. I princip borde det lika gärna kunna ske i högersvängar men det är kanske inte så ofta man blir omkörd av en lastbil i en högersväng...


    GI, AI - SMC Stockholm

  9. #29
    Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Inlägg
    213
    Post Thanks / Like

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nir_scorpio Visa inlägg
    Det beror förmodligen på att autobromssystemen inte har någon uppfattning om vägens utformning
    Det går säkert att kombinera med sånna "filhållningsassistenter" för bättre funktion - och ännu hemskare resultat när det verkligen går snett

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •