Gilla Gilla:  20
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35
    Skriver mycket! TMax500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ålder
    57
    Post Thanks / Like

Standard

Vadan dessa kinkiga kommentarer?

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Vi har många medlemmar som inte talar svenska -på en gång då de flyttar hit. De är, precis som oss, motorcyklister. Det universella språket är engelska vilket samtliga som gått i svensk skola fått undervisning i. Det är väl självklart att vi svarar på engelska när frågan ställs på engelska?

3. Gilla Hypnos, Lasse01, HkanB gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Nej varför det?
    Folk som pratar engelska ignorerar jag konsekvent.

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg
    Nej varför det?
    Tydligen inte eftersom du är här och lusar ner med onödiga kommentarer.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Nov 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Vad är en onödig kommentar? Bara för att det uppenbarligen är fler medlemmar som anser att det är jobbigt med engelskan som breder ut sig i samhället behöver det inte bemötas med "lusa ner med onödiga kommentarer".
    Kanske går det att ordna med någon form av automatiserad översättning av inlägg som är på engelska, trots allt har vi i Sverige fortfarande svenska som officiellt språk. Hur officiell SMCs hemsida nu är.

Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Transalp 600 Visa inlägg
    Vad är en onödig kommentar? Bara för att det uppenbarligen är fler medlemmar som anser att det är jobbigt med engelskan som breder ut sig i samhället behöver det inte bemötas med "lusa ner med onödiga kommentarer".
    Kanske går det att ordna med någon form av automatiserad översättning av inlägg som är på engelska, trots allt har vi i Sverige fortfarande svenska som officiellt språk. Hur officiell SMCs hemsida nu är.
    Lottafia sa att han ignorerar när folk pratar engelska, vilket jag hävdar inte är sant eftersom han är här med förolämpningar istället för att bara... juste, ignorera. Det är iofs Lottafias vanliga form så jag vet inte varför jag ens bemöter hans trollande, det bidrar bara ytterligare till den dåliga stämningen.

Vad gäller engelska, anser du att icke svensktalande ska hålla sig borta bara för att du ska slippa läsa texten kanske två gånger för att fatta? Människan behövde hjälp med en P-skylt och ställde frågan här. Får man bara hjälp om man kan svenska? Just för att SMC är sveriges största MC-förening bör de och vi här på forumet göra ALLT för att besökare ska känna sig välkomna.

Skriver mycket! HkanBs avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg
    Nej varför det?
    Warum dann nicht auf Deutsch? Zu viel spass?
    Here today! In next week tomorrow!

Reg.datum
    Feb 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Maskinöversättning är bara sådär bra. I vissa ämnen rentutav usel och google translate eller liknade är nästintill farligt att använda om man inte är väldigt försiktig.

Jag är väldigt mycket för att svenska inte skall förflackas till ännu mer svengelska än vad det redan är. Det står dock inte som jag ser det i något motsatsförhållande till att vara tillmötesgående mot den eller de som inte kan svenska alls eller inte har en fungerande motorcykelsvenska.
    Med lite tur och uppmuntran så lär de sig väl får man väl hoppas.

10. Gilla Maria Nordqvist gillade inlägget
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av HkanB Visa inlägg
    Det står dock inte som jag ser det i något motsatsförhållande till att vara tillmötesgående mot den eller de som inte kan svenska alls eller inte har en fungerande motorcykelsvenska.
    Tack, det här var ett bättre sätt att uttrycka saken på. Jag måste öva på att få till mindre krassa formuleringar

12. Gilla HkanB gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Aug 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Lottafia sa att han ignorerar när folk pratar engelska, vilket jag hävdar inte är sant eftersom han är här med förolämpningar istället för att bara... juste, ignorera. Det är iofs Lottafias vanliga form så jag vet inte varför jag ens bemöter hans trollande, det bidrar bara ytterligare till den dåliga stämningen.
    Til info: Lottafia er en dame. Hun drev i flere år med trolling på BMW MC-klubbens forum under navnet Marie, da særlig med anglofobe innlegg som dette siste her. Hun fikk flere ganger utestengelse, men fikk komme tilbake fordi hun av og til tross alt hadde en viss underholdningsverdi. Men hun er nå utestengt på livstid fra BMW MC-klubbens forum.

14. Gilla HkanB gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Nov 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Mitt första inlägg i denna tråd var med ett stänk av ironi. Att det handlade om en skylt var ganska uppenbart. Klart att det är trevligt och bra med medlemmar från övriga delar av världen. Lika självklart tycker jag det är att svara på ett språk som frågeställaren har använt. Men jag anser fortfarande att det känns fel och är ett växande problem att de som har svenska som modersmål och av olika anledningar inte kan/har svårt att tillgodgöra sig en text på exempelvis engelska stängs ute. Problemet är kanske inte helt lätt att lösa. Men att antyda att jag skulle vara lite trög i huvudet och behöva läsa texten två gånger för att fatta är återigen en onödig kommentar. Lottafia jag vet inte vem du är, men kan det vara så att du faktiskt menar det du skriver, att det är svårt att förstå engelska?

Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Men att antyda att jag skulle vara lite trög i huvudet och behöva läsa texten två gånger för att fatta är återigen en onödig kommentar.
    Jag har inte sagt att du är trög i huvudet, jag menade att om det är så att du inte har en hundraprocentig engelska så är det väl bättre att du i dessa fall får läsa en extra gång och ta dig tid att förstå det som är skrivet, än att förbjuda inlägg på engelska eftersom det inte är det officiella språket på dessa forum.

Jag tror de flesta här föredrar att läsa och skriva på svenska men i detta fall var det nån europé som inte kan svenska och behövde hjälp. Det finns dessutom andra inlägg på engelska, tex från Francescoinviaggio som beskriver sina resor i ord (engelska) och bild. Alternativen är ju att antingen förbjuda sånt eller dra hela rasket genom google translate och då blir det garanterat oläsligt.

Lottafias kommentarer är rent främlingsfientliga och gränsar till rasistiska men han/hon är en total knäppgök så jag tar nästan inte åt mig längre.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2018
    Post Thanks / Like

Standard

I was not sure whether replying or not to the previous comments because I didn't want to add some fuel to the flames, but I thought it wouldn't be right for the people that are trying to help and defend the possibility to ask for help in english. I understand the concern of the people that would like the threads in this forum to be just in swedish, and I actually feel sorry if I am still not able to write in swedish, I will certainly try to write in swedish as soon as I will feel confident enough with the language. This being said, I was quite surprised to read this kind of comments on my first post on a swedish Forum. I think it's not really important in what language one asks for help, what's important is that if we have the possibility we help each other. I can read Swedish but when I have troubles doing so, I just use a translator, it's easy, fast and works quite well with Swedish/English. I really hope this was just about the language and not something else, because that would be sad, since it never happened to me to run into this kind of comments when I was writing on similar forums in other countries where I lived (on the paper much more "conservative" than Sweden). As I said I will try to use Swedish as much as I can, I hope you can be a bit patient with people that relatively new to sweden meanwhile we are learning. Thanks again for all your help, I hope I will also be able do my part in this forum.

Inviato dal mio LON-L29 utilizzando Tapatalk

Skriver mycket! TMax500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ålder
    57
    Post Thanks / Like

Standard

danielediaddezio - you have got PM!

Reg.datum
    Feb 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av danielediaddezio Visa inlägg
    I was not sure whether replying or not to the previous comments because I didn't want to add some fuel to the flames, but I thought it wouldn't be right for the people that are trying to help and defend the possibility to ask for help in english. I understand the concern of the people that would like the threads in this forum to be just in swedish, and I actually feel sorry if I am still not able to write in swedish, I will certainly try to write in swedish as soon as I will feel confident enough with the language. This being said, I was quite surprised to read this kind of comments on my first post on a swedish Forum. I think it's not really important in what language one asks for help, what's important is that if we have the possibility we help each other. I can read Swedish but when I have troubles doing so, I just use a translator, it's easy, fast and works quite well with Swedish/English. I really hope this was just about the language and not something else, because that would be sad, since it never happened to me to run into this kind of comments when I was writing on similar forums in other countries where I lived (on the paper much more "conservative" than Sweden). As I said I will try to use Swedish as much as I can, I hope you can be a bit patient with people that relatively new to sweden meanwhile we are learning. Thanks again for all your help, I hope I will also be able do my part in this forum.

Inviato dal mio LON-L29 utilizzando Tapatalk
    No, it's not something else. Something else looks very different. LottaFia in all her incarnations[there are several of them] is a shit stirrer of monumental magnitude. Sometimes she actually hits the sweetspot and makes entries that are really funny but most of the time not so much.
    As for the rest of us, English is not always a fully working second language for all and that can make some feel excluded because of that. As I wrote [In Swedish]some posts or two above, public translation engines like Google Translate are to be avoided if not at all cost, best used very sparingly. And machine translated text should always be identified/marked as being just that, which leads to the next point. Translation engines don't do nuances very well. A well intended stanza can come out the other end as plain silly or really curt and if you can't tell which you might be making people at the receiving end feel a bit awkward.

Tradukita kun Google Traduki:

Impari più velocemente se parli e scrivi solo svedese. Anche se lo sai già.
    Un collega straniero al lavoro ha un cartello con il testo "Oggi parlerai SOLO Svedese con me"

Lycka till med både svenskan och parkerandet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •