Gilla Gilla:  4
Resultat 1 till 9 av 9
    Skriver mycket! Bansaies avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard Hastighetsundersökning 2016, resultatrapport

Hastigheten på svenska vägar minskar inte jämfört med 2012

Mätningar under sommaren 2016 visar att hastigheten på de statliga vägarna är oförändrade jämfört med 2012 då den senaste rikstäckande mätningen genomfördes. Av den totala trafiken är det endast 44 procent som kör i tillåten hastighet.

Under perioden 15 maj till 30 september genomfördes en rikstäckande hastighetsundersökning med mätningar med slangsensorer på 1460 platser på det statliga vägnätet. Ett sannolikhetsurval av mätplatser har använts vilket gör att man kan beräkna osäkerheter för de mått som tas fram. Resultatrapport från undersökningen finns nu i webbutiken, se länk under rubriken länkar. I rapporten redovisas bland annat medelhastigheter och andel som kör i tillåten hastighet uppdelat per hastighetsgräns och region.

Hastighetsminskningen har avstannat
    Den genomsnittliga reshastigheten på de statliga vägarna skattas till 78,7 ± 0,6 km/tim. När undersökningen senast genomfördes 2012 var den genomsnittliga hastigheten 78,2 ± 0,5 km/tim. Skillnaden är så liten att den inte är statistiskt signifikant. Enklare årliga mätningar, som bygger på endast ett 80-tal fasta mätplatser, har gett en indikation på att den minskning av hastigheter som varit tydlig sedan 2004 har avstannat sedan 2011. Med den nya större undersökningen ser vi nu att detta stämmer.

Andelen fordon som framfördes med tillåten hastighet var 44,0 ± 1,6 %. Motsvarande resultat för år 2012 var 46,1 ± 1,6 %. Inte heller denna skillnad är signifikant. Hastighetsefterlevnad är det enskilt viktigaste området, sett ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, för att det ska vara möjligt att kunna närma sig uppsatta trafiksäkerhetsmål.

Länk till rapporten
    https://trafikverket.ineko.se/Files/...tatrapport.pdf
    Bansaie

2. Gilla roffe_s gillade inlägget
    Skriver mycket! roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Sidan 14 tabell d är kalasbra! Den visar att medelhastigheten för mc sjunker för nästan alla hastigheterna Däremot kan jag omöjligt förstå hur totala mätvärdet kan indikera en ökning, har de så få mätvärden på de hastigheter där snittfarten sjunker eller finns där ett fel i sammanräkningen?

Tydligt är väl ändå att det ser bra ut för mc i f t övriga fordonsslag.
    Senast redigerat av roffe_s den 2017-01-11 klockan 21:33.

Administrator Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av roffe_s Visa inlägg
    Sidan 14 tabell d är kalasbra! Den visar att medelhastigheten för mc sjunker för nästan alla hastigheterna Däremot kan jag omöjligt förstå hur totala mätvrdet kan indikera en ökning, har de så få mätvärden på de hastigheter där snittfarten sjunker eller finns där ett fel i sammanräkningen?

Tydligt är väl ändå att det ser bra ut för mc i f t övriga fordonsslag.
    Nordqvist - kan du kolla på en förklaring med Trv - jag är nyfiken också och har inte enkelt att se hur matten ska vara..
    Men, jag ser att 5-600 nya ATK ger en ökning av fordon som kör över h-gränsen. Och, då undrar jag varför vi ska ha flera sådan?
    Kör motorcykel som om du älskar livet!

Galne Dansken alias Jesper Christensen
    Sveriges Motorcyklister´s ganska så
    inofficiella Generalsekreterare

Läs gärna Livet på MC

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag är på! Hur kommer det att se ut om två år då 426 mil väg sänkts från 100/90 till 80? Andelen trafik som kör över gällande gräns kommer att öka rejält är min gissning.

6. Gilla Hoke gillade inlägget
    Skriver mycket! roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Jag är på! Hur kommer det att se ut om två år då 426 mil väg sänkts från 100/90 till 80? Andelen trafik som kör över gällande gräns kommer att öka rejält är min gissning.
    Mmm, sedan tidigare vet vi ju att en sänkning med tio km/h sänker snitthastigheten med 2-3 km/h och att motsvarande gäller vid en ökning av hastigheten.

En annan intressant notering är att Norrlänningarna (eller i vart fall det rapporten kallar "Norr" - Norrbotten och Västerbottens län) uppenbarligen vridit på gasrullen rejält mellan de två senaste mätningarna!!?? Det vore lite intressant att veta om TrV har någon egen teori om varför det ser ut på det viset. Vilka mätsträckor gäller? Har hastigheterna sänkts längs mätsträckorna under mellantiden? Eller har folk bytt glidarna mod Adventure? Det stora problemen är 70-90 km/h där medelhastigheterna tydligen ökat med mer än 10 km/h (sid 35 tabell d)

Ökningen för motorcyklisterna just i norr är så pass dramatisk att det vore intressant att borra lite mer i de siffrorna.
    Senast redigerat av roffe_s den 2017-01-12 klockan 08:37.

8. Gilla Galne Dansken, HkanB gillade inlägget
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

bansaie: har du något namn och telefonnummer på ansvarig tjänsteman för hastighetsstudien?

Skriver mycket! Bansaies avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    bansaie: har du något namn och telefonnummer på ansvarig tjänsteman för hastighetsstudien?
    Författarnas namn står i rapporten på sidan före innehållsförteckningen. Gösta Forsman och Åsa Greijer
    Bansaie

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag har kontaktat dem och återkommer.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Nu har jag fått svar. Författarna håller med om att "totalen" blir felaktig. Det finns två förklaringar till bilden på sidan 14 och som förklarar väldigt många andra. Dels har fler MC-förare kört på vägar med högre tillåten hastighet jämfört med 2012. Dels handlar det om skattningar där antalet motorcyklar är förhållandevis få. Det är förklaring till högre medelhastighet.
    Jag frågade om skattningen och fick till svar att detta alltid görs utifrån 1500 slumpvis utvalda platser. Att mäta i hela Sverige på alla vägar vore omöjligt. Trafikverket menar att underlaget ändå är tillförlitligt. Mätningarna görs 15 maj-31 oktober.
    Eftersom antalet motorcyklar som kört på vägar med olika hastighet 2012 och 2016 varierar går det inte att dra några slutsatser utöver att motorcyklisterna i varje fall inte kör mer över tillåten hastighet jämfört med tidigare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •