Gilla Gilla:  1
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Varggropen

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jan 2014
    Post Thanks / Like

Standard Varggropen

Hej!

Skriver lite om knixkursen på Varggropen i söndags. Bra kurs med roliga och mycket nyttiga övningar. Speciellt roligt att se att alla typer av mc och förare var med. Som så ofta när det anordnas kurser i vårt distrikt är det enda negativa de få deltagarna. Vi som var där hade en bra dag på gokartbanan. Trevliga mc-kamrater, duktiga instruktörer, nyttiga och roliga övningar och tack vare regnet fick vi all möjlighet att testa greppet på vått underlag. Tråkigt för alla hojåkare som missade tillfället. Till nästa år vore det roligt med fler och nya ansikten. Om vi samlar oss som kör mc till nästa års kurser blir det stark manifestation för vår hojar och vårt intresse att köra hoj och viljan att bli en bättre förare.
    Gör vi det kan även nästa års kurs på storbana, på Molande i Järpen, bli den succé det har möjlighet att bli.

Gert

2. Gilla Maria Nordqvist gillade inlägget
    Skriver mycket! Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jättebra att du skriver här och jätteroligt att du tycker det är skojigt att gå kurs!

Det är tyvärr ett vanligt fenomen när vi försöker hålla kurser i norra sverige att det inte kommer så många deltagare att det går att få det att gå runt. Mittsverigebanans kurser är nedlagda sedan ett par år efter många år med förlust och negativ trend. Västerbotten fick ställa in både knix och gruskurs nu i somras. Västernorrlands gruskurs hade tre deltagare och fick ställa in andra dagen. Det finns flera distrikt som inte har råd att arrangera kurser eftersom det så tydligt visar att det är svårt att få det att gå runt.

I södra sverige är det kö till kurserna oavsett om det är storbana, knix eller gruskurs, här uppe kommer det inga deltagare.
    Vi har inte råd att köra så många fler kurser så risken är att det kommer att bli ännu färre tillfällen.

Är norrlänningarna så duktiga på att köra hoj att de inte behöver gå kurs eller är sörlänningarna nog ödmjuka för att veta att alla måste träna på att köra hoj? Varför kommer det inte några deltagare? Är det fel på kurserna? Ska vi ha andra upplägg? Vad är problemet?
    Alla de som gått kurserna har i alla år tyckt att det varit jätteskoj och lärorikt, jag har bara hört positiv feedback i 10 år!
    Ändå kommer det så få deltagare, varför?

Ni som inte kommer på kurserna, skriv varför så att vi har en chans att göra något. Hjälp oss att göra kurserna attraktiva för er som inte kommer. Vad krävs för att ni ska gå en kurs?
    N.S.L.A.M.C.A.G
    North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tror att norrlänningarna är kloka nog att inse att Stenmarks teorem håller även för hojåkning. "Dä ä bar å åk"

...som har gått en SMC-kurs och det var två för många...

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg
    Jag tror att norrlänningarna är kloka nog att inse att Stenmarks teorem håller även för hojåkning. "Dä ä bar å åk"

Varför tycker du så? Konkret? Jag vill väldigt gärna veta varför du inte tyckte att det var bra?
    N.S.L.A.M.C.A.G

Skriver mycket! HkanBs avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lottafia Visa inlägg

Lätt å säga när man e Stenmark. För resten av oss innebär det också ett och annat dä är bar å åk omkull.

Jag undrar också vad som tydligen måste gått väldigt fel?

Not sent from an I-Thing!
    Here today! In next week tomorrow!

Skriver massor! Hampes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Varför tycker du så? Konkret? Jag vill väldigt gärna veta varför du inte tyckte att det var bra?

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Bingo, Hampe!

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hampe Visa inlägg
    Nu klickade det... Tyckte väl att jag kände igen det hela...

Nä, vi har ingen tejp på våra Knix- och gruskurser och kommer aldrig heller att ha det...
    N.S.L.A.M.C.A.G

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Jättebra att du skriver här och jätteroligt att du tycker det är skojigt att gå kurs!

Det är tyvärr ett vanligt fenomen när vi försöker hålla kurser i norra sverige att det inte kommer så många deltagare att det går att få det att gå runt. Mittsverigebanans kurser är nedlagda sedan ett par år efter många år med förlust och negativ trend. Västerbotten fick ställa in både knix och gruskurs nu i somras. Västernorrlands gruskurs hade tre deltagare och fick ställa in andra dagen. Det finns flera distrikt som inte har råd att arrangera kurser eftersom det så tydligt visar att det är svårt att få det att gå runt.

I södra sverige är det kö till kurserna oavsett om det är storbana, knix eller gruskurs, här uppe kommer det inga deltagare.
    Vi har inte råd att köra så många fler kurser så risken är att det kommer att bli ännu färre tillfällen.

Är norrlänningarna så duktiga på att köra hoj att de inte behöver gå kurs eller är sörlänningarna nog ödmjuka för att veta att alla måste träna på att köra hoj? Varför kommer det inte några deltagare? Är det fel på kurserna? Ska vi ha andra upplägg? Vad är problemet?
    Alla de som gått kurserna har i alla år tyckt att det varit jätteskoj och lärorikt, jag har bara hört positiv feedback i 10 år!
    Ändå kommer det så få deltagare, varför?

Ni som inte kommer på kurserna, skriv varför så att vi har en chans att göra något. Hjälp oss att göra kurserna attraktiva för er som inte kommer. Vad krävs för att ni ska gå en kurs?
    Kan det ha med avstånden att göra? Sörlänningar kan ju också ha långt men de större tätorterna ligger ju där så om man håller en kurs i närheten av en eller flera städer med 70 000 invånare var, kanske t.o.m i närheten av Stockholm eller Göteborg så har man väl större möjligheter att fylla platserna än om man har en stad med 40 000 samt några mindre samhällen inom "radien".

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Kan det ha med avstånden att göra? Sörlänningar kan ju också ha långt men de större tätorterna ligger ju där så om man håller en kurs i närheten av en eller flera städer med 70 000 invånare var, kanske t.o.m i närheten av Stockholm eller Göteborg så har man väl större möjligheter att fylla platserna än om man har en stad med 40 000 samt några mindre samhällen inom "radien".
    Visst är det så, större folkmängd inom samma storlek på upptagningsområde blir fler deltagare. Å andra sidan så har de 20 gånger fler kurser också så det kan inte vara den enda förklaringen?
    N.S.L.A.M.C.A.G

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Sep 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tillhör en som åker på bandagar vi åkte till gelleråsen från Örnsköldsvik den 16/9 o 17/9 vilket är en resa på 61mil.
    Varför? Jo för det är sjukt roligt, jag har blivit biten av banräven (eller vad man nu säger).
    Det går mer och mer mot en ren banhoj och jaga tider, men steget från att gå från att bara köra och anse att det är okej och det går bra till att man vill börja köra bana är ett ganska långt steg.

Först och främst, tycker man att det är kul att köra och man tar sig fram på hojjen så är man kanske rätt nöjd.
    Alla kan bli bättre på att laga mat, på att köra bil osv osv.
    Men få "utbildar" sig vidare och få vill lägga pengar på det.

Jag tror att fler måste marknadsföra kurserna, de som går kurserna känner säkert människor som kör hojj och där kan man dra ihop några.
    Men de som är söderöver så märker man att det är lite alla känner alla och desto fler kurser man åker på desto fler ansikten känner man igen.
    Så jag tror det är de som verkligen brinner för det här är dom som kommer på storbana.
    Steget framåt är prova på dagar för att växa intresset och då är alla nybörjare likt Arlanda TT Prova på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •