Gilla Gilla:  4
Resultat 1 till 18 av 18
    Skriver mycket! Tyrannosauruss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Angry Nya P-regler i Stockholm

Läste att de blårödagröna protesterar mot de rödgrönrosas parkeringshantering som de anser är odemokratisk http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trafi...ler-i-P-fragan

Jag vet faktiskt inte vilka som ljuger värst. Tyvärr är folkets/väljarna minne inte så långt, men jag ska passa på att friska upp det lite.
    - De blårödagröna skulle iiinte höja bränsleskatten - Dom höjde bränsleskatten rejält.
    - De blårödagröna skulle iiinte införa biltullar, eller dom skulle iaf inte vara permanenta - Dom infördes, blev permanenta, höjdes och infördes även på Essingeleden.
    Det var bara ett par saker som jag kom på i en hast, men det finns åtskilligt mer. Fyll gärna på med svek här nedanför i tråden.
    Själv säger jag bara som Hoola Bandoola Band https://www.youtube.com/watch?v=2a5ZDUrmJdQ

Varför kallar jag dom då för blårödgröna? Ja, vilka samarbetade dom med när dom satt i regeringsställning fram till hösten 2014?

Då säger kanske nån, "det var ju för att inte ge SD inflytande som 87% röstade emot."
    Man kan tycka vad man vill om SD, men om man ska resonera på det sättet så ska men betänka att 94% röstade emot MP i senaste valet, ändå sitter dom i regeringen och har flera ministerposter
    Å andra sidan, om vi nu ska räkna baklänges hur många procent som inte röstade på ett specifikt parti så skulle ingen ha kunnat bilda regering efter nån gång på 1960-talet när ett parti senast hade egen majoritet eftersom det sedan dess alltid har varit fler som har röstat emot de aktuella partierna än som har röstat för dom. Alternativet skulle vara att göra som i franska presidentval och införa två valomgångar.

Faktum är att jag litar mer på begagnade bilhandlare än på dom blårödgrönrosa partierna. Förresten, men tanke på de olika epiteten dessa partier och inte minst de nuvarande rödgröna i regeringskansliet brukar svänga sig med. Vad får man när man blandar rött och grönt? De ni!

Som avslutning ska jag berätta en kort fabel om skorpionen och grodan:
    Det var en gång en skorpion som behövde ta sig över ett vattendrag.
    Men skorpioner kan inte simma så den gick fram till en groda som satt vid strandkanten och frågade om han kunde få åka på grodan rygg över vattendraget.
    Men grodan sa: Du kommer ju bara att sticka mig med din gadd om jag låter dig åka.
    Nej, sa skorpionen, dels behöver jag komma över vattendraget och dels om jag sticker dig så kommer jag också att dö [drunkna].
    Grodan tyckte att det lät vettigt och gick med på att ta skorpionen över vattendraget.
    Men när de hade kommit ungefär halvvägs över så kände grodan plötsligt en brännande smärta i ryggen och förstod på att skorpionen ändå hade stuckit honom.
    Grodan sa: Varför gjorde du så? Nu kommer vi ju båda att dö.
    Jag beklagar, sa skorpionen, men det ligger i min natur.

Nu får vi se om någon kommer på sensmoralen av den historian.
    Robban
    V65 Sabre - Brute Force
    Links portal
    Sabmag

"If everything seems under control you're just not going fast enough"
    - Mario Andretti -

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Jag förstår inte vad din poäng är? Att andra har gjort fel tidigare så är de styrandes agerande i denna fråga ok?

Den normala demokratiska processen i Sverige är att när beslut ska tas så skickas ett förslag ut på remiss till berörda myndigheter, stadsdelsnämnder och andra organisationer. Remissvaren tas sedan in och en ny version av förslaget tas fram där hänsyn tas till svaren. Sedan tas beslut om det nya förslaget.

I det här fallet har trafiknämnden tagit beslut innan remisstiden gått ut. Remissvaren har alltså ignorerats och den brukliga demokratiska processen har åsidosatts. Det kan knappast ses som något annat än odemokratiskt.

Att andra fel har gjorts tidigare påverkar inte det.

Mvh,
    Ingvar

Skriver mycket! Tyrannosauruss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Min poäng är att politiker i största allmänhet är odemokratiska, maktfullkomna, lögnare och inte går att lita på eftersom dom säger en sak och gör det rakt motsatta.
    Alla klockor ringer för fullt, men folket sover. Sen spelar det ingen roll om det handlar om ignorerade remisstider eller nåt annat.

Det står ju i artikeln jag hänvisade till att det handlar om det rödgrönrosa styret i stadshuset, men jag menar att det inte spelar någon roll vad det är för färg på dom utan det är SSA (Samma Skit Alltihop).
    Jag vet inte om det ens hjälper att rösta på nåt annat, utan folkets måste ställa sig upp som en man och säga "NU RÄCKER DET!"
    Det gäller helt enkelt att genomskåda skorpionens sanna natur och tala om att den inte är välkommen, att man inte vill ha med den att göra, att man inte litar på den och sen att kräva sin rätt. Demokrati betyder folkstyre och inget annat, oavsett vilka floskler politikerna och journalisterna försöker lägga in i begreppet.

Kort och gott behövs det lite civilkurage och civil olydnad och då menar jag inte den sorten som journalister och våldsvänstern brukar förknippa med det.
    1. Civilkurage betyder INTE att "våga" hålla med makten mot oppositionella, utan tvärt om.
    2. Civil olydnad betyder INTE att slå sönder stan och kasta sten på polisen, utan att t.ex. skapa en dags totalstrejk i landet för att visa vilka som egentligen har makten (kolla hur varvsarbetarna i Gdansk gjorde när dom startade Solidaritet).

Jag är så jävla less på det här och att folk bara säger "ja och amen" oavsett vilka propåer politikerna kommer med. Sätter dom upp P-automater vid MC-parkeringar så är det väl för fan bara att dra till den med en stor slägga - "ojdå, den gick sönder"
    Jag hade nåt mer i tankarna, men det föll bort i ilskan. Kanske kommer senare.
    Robban
    V65 Sabre - Brute Force
    Links portal
    Sabmag

"If everything seems under control you're just not going fast enough"
    - Mario Andretti -

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tycker att du är något orättvis mot SMC och dess medlemmar;

SMC har startat en protestaktion, ett antal av dess medlemmar har protesterat hos trafiknämnden m fl instanser, jag själv har JO-anmält trafiknämnden för att de inte följer den sedvanliga demokratiska processen och för slöseri med kommunala medel genom att påbörja en inköpsprocess utan att det formella beslutet tagits.

Vad mer kan man göra?

Jag kommer inte på något mer jag kan göra men visst kan jag tycka att det vore på sin plats att göra som de franska bönderna när de anser att gränsen är nådd. Tyvärr har jag dock vare sig traktor eller dyngspridare men annars skulle jag kunna tänka mig en mera "väldoftande" protest

Mvh,
    Ingvar

5. Gilla nilfons gillade inlägget
    Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Jag har Googlat litet och efter vaf jag kan se så tycks en normalstor parkeringsruta vara ca 2.40 gånger 5 meter, dvs 12 kvadratmeter.

En motorcykel klarar sig bra på 2.40 gånger 1 meter, dvs en femtedel.

Eftersom argumentet för att införa avgifter på moped/mc är att vi tar upp plats på gatorna på samma sätt som bilar så är det nog svårt att komma undan utan att avgifter införs men nog borde det väl gå att föra något slags rättviseargumentation att moped/mc inte ska behöva betala högre markhyra än bilister?

I så fall skulle en femtedel av bilavgiften vara rimlig, inte hälften!

Mvh,
    Ingvar

Skriver mycket! Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Om det är så att politiker inte följer de lagar och regler som är beslutade ("... trafiknämnden för att de inte följer den sedvanliga demokratiska processen och för slöseri med kommunala medel genom att påbörja en inköpsprocess utan att det formella beslutet tagits".), så kan man ju undra varför medborgarna ska göra det?!

Det näst viktigaste i Tyrannosaurus texter är följande: "Alla klockor ringer för fullt, men folket sover." Jag håller helt med, och svenskarna är så otroooligt naiva och tror att politiker gör allting riktigt bara för att de är "folkvalda". Herregud, VAKNA Svensson! Vi blir alla röv___ade på ett eller annat sätt - det måste vi inse, och börja säga ifrån.

Varför kan politikerna inte inse att MC/moped upptar betydligt mindre plats (vid parkering) och dessutom bidrar till att trafiken flyter bättre? Köra MC/moped ger färre bilar, där de senare kräver betydligt större utrymme. Det vet vi alla att så är fallet.
    Svaret kanske kan stå att utläsa ungefär så här:
    Motorcyklister är inte välkomna på svenska allmänna vägar - det får den som utbildar sig för A-behörighet lära sig på Risk-kurserna (väl?). Hörde av en bekant att utbildarna säger "helst ska ni köra MC på bana och inte i trafiken, för det är farligt".

Att införa P-avgift för MC är såklart ytterligare ett steg mot ett samhälle fritt från 2-hjulingar. Jag kan bara inte tro att det är för att få in några fler kronor till stadskassan som man inför avgift för MC, vilka utgör en relativt liten del av alla motorfordon.
    Om man inte frågar får man inga svar.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tror att man har bestämt att det ska bli avgifter för moped/mc och vad vi säger struntar man i. Att de inte ens avvaktade remisstidens utgång tycker jag visar att det är så.

Däremot så tror jag att det kan finnas möjlighet att föra ett juridiskt resonemang där moped/mc-förare har rätt att kräva samma markhyra som bilister.

Är det någon som har någon ide om vilken juridik man skulle kunna stödja sig på?

Hade kommunen varit en ekonomisk förening så tror jag att man kunnat hävda att alla föreningens medlemmar har rätt till samma markhyra med hänvisning till lagen om ekonomiska föreningar.

Finns det någon liknande lagtext för kommuner som kräver att de behandlar kommunens "medlemmar" lika?

Har vi några jurister i gruppen?

Mvh,
    Ingvar

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Jag har rotat vidare och hittat detta:

I kommunallagen finns de grundläggande principer som gäller för all kommunal verksamhet. I den mån frågor uppstår om hur principerna ska
    tolkas avgörs detta i domstol.

Likställighetsprincipen

Kommunen ska behandla alla invånare lika.

Lokaliseringsprincipen

Kommunen får bara bedriva verksamhet inom det egna geografiska området.

Självkostnadsprincipen

Kommunen är i princip förbjuden att bedriva verksamhet som genererar vinst. En orsak till detta är att kommunen har monopol på flera områden.

Förbud mot stöd till enskilda

Kommunen får inte ekonomiskt hjälpa enskilda personer eller företag om inte denna rätt ges i en särskild lag. Ett exempel är socialtjänstlagen, som innebär att kommunen ska lämna bidrag och stöd till individer och familjer med särskilda behov.

Förbud mot retroaktiva beslut

När kommunen fattar beslut om exempelvis nya taxor får de inte gälla bakåt i tiden. Invånarna ska kunna lita på vilka taxor och avgifter
    som gäller vid varje tillfälle.

Den princip som jag tycker att Stockholms parkeringsförslag bryter mot är likställighetsprincipen eftersom förslaget tar ut helt olika priser i markhyra för bilister och motorcyklister.

Lagtexten för likställighetsprincipen medger dock att att medlemmarna i en kommun behandlas olika om det finns sakliga skäl till det.

Lagtexten för likställighetsprincipen:
    2 § Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.

Om det finns sakliga skäl så får man alltså ta ut olika avgifter för olika medborgare men i fallet markhyra för parkering för motorcyklister och bilister så kan jag inte komma på vad de skälen ska vara.

Sammanfattning:

Enligt lag 1957:259 får kommuner ta ut avgift för parkering men enligt likställighetsprincipen så borde den avgiften vara samma per ytenhet för motorcyklister och bilister. Det skulle i så fall betyda att avgiften per timme för motorcyklister måste sänkas avsevärt.

Om kommunen inte gör det så tycker jag att det finns anledning att låta JO titta på saken.
    Senast redigerat av ingvarolsson den 2016-04-17 klockan 19:13.

10. Gilla TMax500, Hojkul! gillade inlägget
    Super Moderator Petras avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Den 23 april 9.30-11.30 samlas vi på Raoul Wallenbergs Torg, bredvid Nybroplan.

Viktigt - Parkera din tvåhjuling i en vanlig P-ruta i city, betala avgiften och ta en bild på din parkerade MC eller moped (gärna så att papperskvitto syns om du fått sådant) ladda gärna upp bilden på SMC:s Facebooksida eller här på forumet. Promenera sedan till Raoul Wallenbergs Torg, där vi ses klockan 9.30-11.30. Ha gärna på dig en gul varselväst med text "Stoppa nya P-regler".
    Ju fler vi blir som visar vårt missnöje desto större chans att påverka. Ju fler P-rutor som är upptagna på morgonen - desto bättre förstår bilisterna att våra P-regler inte ska försämras.
    Fortsätt att parkera en MC eller EU-moped i varje P-ruta fram till 13 juni för att visa ditt missnöje.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--...-nya-P-regler/
    Petra Holmlund
    SMC

Skriver mycket! Peter1980s avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ålder
    39
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av ingvarolsson Visa inlägg
    Jag tror att man har bestämt att det ska bli avgifter för moped/mc och vad vi säger struntar man i. Att de inte ens avvaktade remisstidens utgång tycker jag visar att det är så.

Däremot så tror jag att det kan finnas möjlighet att föra ett juridiskt resonemang där moped/mc-förare har rätt att kräva samma markhyra som bilister.

Är det någon som har någon ide om vilken juridik man skulle kunna stödja sig på?

Hade kommunen varit en ekonomisk förening så tror jag att man kunnat hävda att alla föreningens medlemmar har rätt till samma markhyra med hänvisning till lagen om ekonomiska föreningar.

Finns det någon liknande lagtext för kommuner som kräver att de behandlar kommunens "medlemmar" lika?

Har vi några jurister i gruppen?

Mvh,
    Ingvar
    En annan fråga är om det finns möjlighet att överklaga den här typen av beslut (när det väl klubbats i fullmäktige), och vart man isåfall gör det?

Ofta så är det ju så att medans utredning pågår så gäller gamla reglerna. Så om någon instans mot förmodan tar upp det så kanske man kan köpa sig tid till 2018 och nästa val.
    Mina bilder finns på:
    www.arvidzone.se

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Jag snodde detta från Wikipedia:

Överklagande till förvaltningsrätten
    Ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått emot denne. Överklagandeskriften ska ställas till förvaltningsrätten men i allmänhet ges in till kommunkansliet eller den nämnd som fattat det beslut som överklagas. Den tid man har på sig att klaga kallas besvärstid och är normalt tre veckor.
    I förvaltningsrätten dömer enligt huvudregeln en juristdomare och tre nämndemän. Handläggningen är som regel skriftlig. Målet avgörs då i allmänhet efter föredragning.
    I många mål som handläggs enligt lag med särskilda bestämmelser om vård av unga och lagen om psykiatrisk tvångsvård ska muntlig förhandling ske.

Överklagande till kammarrätten
    Förvaltningsrättens dom kan överklagas skriftligen till kammarrätt. Överklagandeskriften ska ges eller sändas in till den förvaltninjgsrätt som meddelat domen. I vissa fall fordras prövningstillstånd. Målen handläggs ofta skriftligen. Part har rätt att begära muntlig förhandling, vilket sällan bifalls.

Överklagande till Högsta förvaltningsdomstolen
    Kammarrättens dom kan överklagas skriftligen till Högsta förvaltningsdomstolen. Överklagandet ske ges eller sändas in till den kammarrätt som meddelat domen. Domstolen tar inte upp alla mål utan prövar först om målet har prejudikatsintresse då prövningstillstånd kan lämnas.

Mer finns att läsa här:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunalr%C3%A4tt

Mvh,
    Ingvar

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag räknar med att beslutet överklagas, oavsett vad resultatet blir.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Jag fick i dag ett mail från en av Stockholms stads jurister:

hej,

Kommunen kan reglera parkering genom att avgiftsbelägga parkeringsplatser. Parkeringsavgifter är ett effektivt verktyg för att öka omsättningen på parkerade fordon och för att styra parkeringen till lämpliga platser. Möjligheten regleras i Lag om kommuners rätt att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. (KAL, SFS 1957:259).

Det finns inga lagliga förutsättningar att gynna MC förare. Kan jämföras med rättsfallet nedan.

Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att det strider mot kommunallagen att favorisera miljöbilsägare och därmed inte tillämpa likställighetsprincipen (HFD 2014 ref 57). I domskälet anförs att det endast är parkering för boende och nyttoparkering som kan ges reducerad avgift samt endast parkering för rörelsehindrade som kan avgiftsbefrias (Lag (1957:259 2§) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats m.m)

Parkeringsplanen som innebär att MC ska erlägga parkeringsavgift antogs i Trafiknämnden förra veckan. Planen ska vidare till Kommunfullmäktige för beslut.

Hälsningar,

Jarina Edlund (jurist/projektledare)

www.stockholm.se

Jag svarade då:

Att kommunen har rätt att reglera parkering och ta ut parkeringsavgift är inget jag bestrider.

Däremot anser jag att nivån på parkeringsavgiften strider mot likställighetsprincipen eftersom avgiften per ytenhet är avsevärt lägre för bilister än för motorcyklister.

Det handlar alltså inte om att favorisera MC-ägare, utan att vi kräver samma rätt som bilister.

En motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil. Då kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil. Något annat är ett brott mot likställighetsprincipen.

I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter,avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Jag anser jag att det är ett brott mot likställighetsprincipen att motorcyklister som har boendeparkering måste ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till då detta inte krävs för bilister.

Mvh,
    Ingvar

Skriver mycket! Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Petra Visa inlägg
    Den 23 april 9.30-11.30 samlas vi på Raoul Wallenbergs Torg, bredvid Nybroplan.

Ha gärna på dig en gul varselväst med text "Stoppa nya P-regler".

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--...-nya-P-regler/
    -

Jag fick låna en väst när protesten vid Stadshuset genomfördes och har västen kvar hemma. Tyvärr måste jag delta i en kursdag på annat håll imorgon lördag 23 april, så den som har behov av en väst kan höra av sig ikväll (skicka PM!) så kanske det går att ordna med överlämnande av densamma! Västen finns just nu i Bromma.
    /H
    Om man inte frågar får man inga svar.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ålder
    36
    Post Thanks / Like

Standard

Kan någon tala om för mej mer exakt vad det är vi protesterar emot när det gäller det här?
    För ska jag vara helt ärlig tycker jag att det inte är helt orimligt att vi också ska betala parkeringen. Hur det ska lösas praktiskt med biljett och att summan kan diskuteras är en annan sak och som bör lösas först, men just att vi ska betala tycker jag nästan är märkligt att det inte behövs tidigare.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Sen lade jag också till:

Jag pratade med en vän i dag. Min vän är motorcyklist och handikappad. Att han kan
    köra motorcykel beror till stor del på att det råkar finnas en motorcykelparkering utanför
    hans port där han fram till nu har kunnat parkera gratis.

För boendeparkering så görs kontrollen av boendeparkeringstillståndet med hjälp av
    fordonets registreringsnummer och en handdator. Boendeparkeringstillståndet behöver
    därmed inte finnas på eller i fordonet.

För handikapptillstånd finns inget sådant system utan tillståndet, ett inplastat kort om ca
    15x20 cm, måste finns i/på fordonet synligt utifrån så att parkeringsvakterna kan kontrollera
    det.

Man kan inte ha ett handikapptillstånd på en motorcykel eftersom det är mycket stöldbegärligt.

Så länge det inte införs ett system där kontroll av handikapptillstånd görs via registreringsnummer
    så kommer han inte att kunna utnyttja den parkering han har rätt till.

Det är också ett brott mot likställighetsprincipen.

Mvh,
    Ingvar

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ålder
    56
    Post Thanks / Like

Standard

Och jag skickade henne ytterligare ett mail:

Som en vän påpekade detta för mig:

Domen säger att miljöbilar inte får gynnas framför andra bilar när de parkerar på samma yta - inget annat. Det går fortfarande alldeles utmärkt för kommuner att på vissa platser upplåta fria mc eller bilparkeringar (bara det gäller lika för alla mc och lika för alla bilar) eller fixa gratisparkeringar med laddstolpar. Fria bussparkeringar på en del av en gata samtidigt som resten av gatan har avgiftsbelagd bilparkering osv...

När jag läser domen så visst är det så, den säger att miljöbilar inte får favoriseras över vanliga bilar,
    den säger ingenting om att avgifter måste tas ut på alla parkeringar eller för alla fordonstyper.

Vidare så tycks det vara ett missförstånd att avgift måste tas ut för MC i vilket fall som helst.
    Se t ex SKLs hemsida:
    http://skl.se/samhallsplaneringinfra...ykel.7834.html

Där säger de:

"Plats reserverad för motorcykel
    För de kommuner som inte vill ta ut parkeringsavgift för motorcyklar och moped klass I finns alternativet att ordna särskilda parkeringsplatser och reservera dessa för nämnda fordon.

Då ska tilläggstavla T8 med symbolen S7 användas under P-märket. Innebörden av denna symbol är ”Tvåhjulig motorcykel och moped klass I utan sidvagn”. Om fordon med fler hjul ska kunna parkeras krävs en lokal trafikföreskrift som märks ut med lämplig tilläggstavla."

Det är alltså inget tvång på att ta ut avgift för MC enligt SKL. Hur kommer det sig att Stockholms stad har en annan åsikt?

Jag har ännu inte fått något svar...

Mvh,
    Ingvar

20. Gilla Maria Nordqvist gillade inlägget
    Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Igår klubbades beslutet av kommunfullmäktige. Nu hoppas vi på möten i höst med Stockholms stad för en rimligare avgift för MC och moped. Fortsätt bidra med bilder. Du som är bosatt i Stockholms stad har också möjlighet att överklaga beslutet. Läs mer här;: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/P-str...bbades-igenom/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •