Tyck till om touring med elmotorcyklar

smcrobot

New member
Nyhetsdatum: 2022-11-01 07:34

Att åka på resor, träffar och i grupp korta och långa sträckor är något som uppskattas av många motorcyklister. Nu genomför FIM en global undersökning om touring på elektriska motorcyklar. Enkäten kan besvaras av alla, oavsett om du testat el-MC eller inte. Frågorna handlar främst om laddning. SMC hoppas att du tar dig tid att besvara enkäten.

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2022/tyck-till-om-touring-med-elmotorcyklar/
 

Lottafia

Member
Enkäten var dels felkonstruerad, det krävdes svar på märke och årsmodell för testad elhoj även om man svarat att man aldrig testat någon elhoj!. För att öht komma vidare svarade jag "ingen 2022".

Sedan utgick man från i mitt tycke orimligt långa laddtider. Alla laddtider 5% till 100% är i mina ögon orimligt långa om de överstiger 5 minuter. Det är den tid det brukar ta att fylla tanken och betala. Allt därutöver är oacceptabelt. Jag fick alltså bara samtliga mina negativa åsikter kring elhojar bekräftade.

Jag kan fortfarande inte förstå hur jag skall kunna köra Rostock-Hermagor (104 mil) på en dag med elhoj? Fyra tankstopp a 5 min och ett tankstopp + dricka och kissa 20 min behövs med bensinhoj. Man brukar komma i land vid sjutiden på morgonen, och att komma fram senare än vid sjutiden på kvällen funkar inte när man skall riva vinterstagningen i husvagnsförtältet, bädda, äta middag, skita mm. Lite stau på Autobahn - och det är det ju alltid - medför att cirka 11 tim körtid för 104 mil, varav bara cirka 80 mil är Autobahn och resten är landsväg, huvudsakligen i alpint område kräver väldigt hög hastighet på autobahn där förhållandena så medger.
Skulle man då nagga tillgänglig körtid i kanten med de laddtider en elhoj erfordrar skulle det vara helt omöjligt om inte elhojen hade en toppfart i jetplansklass, och utnyttjande av en sådan toppfart skulle erfordra ånnu mera laddning..... Ekvationen går helt enkelt inte ihop!!!

Och väl på plats är jag van vid dagsturer på runt 60 mil på alpina vägar. Att köra sådant med en elhoj med dess långa laddpauser skulle förta hela nöjet. Dessutom förutsätter det ju att man hittar en ledig snabbladdare, annars tillkommer kötider. Och vad ingen talar om är ju varifrån elkraften skall komma??? Varken kraftproduktion eller överföring är ju inom överskådlig tid dimensionerat för att klara det ökade effektuttag som elektromobilitet skulle kräva. DET verkar inte någon ha fattat....

Tur att man är så gammal som man är, men jag tycker synd om mina barnbarn....
 
Top