NTFs senaste utspel - "Inga mc på allmän väg"

Jåke

New member
De har iallafall börjat få gehör av opinionen. Vilket är synd, jag anser att NTF inte alltid har kontakt med verkligheten och att mycket av det de säger saknar fakta som de utelämnar. Av uppenbara skäl...

Olsson

New member
Man får endå ge NTF lite 'cred' för att de har kommit så pass långt i sin analys.

"På motorcykeln finns inget skyddande hölje av plåt, inga deformationszoner, inga sidokollisionsskydd, inga bälten eller krockkuddar säger Thomas Carlson."

Josef

New member
Det skrivs i artikeln om att man tror att främre regplåtar och ägaransvar skulle minska dödsolyckorna. Är det verkligen så att MC-förarna kör ihjäl sig på den typ av vägsträckor som har kameraövervakning?
Känns lite som att man redan har en agenda och desperat försöker hitta argument som passar...

Med tanke på att SMC med våra 70.000 medlemmar måste vara en av de större medlemssorganisationerna i NTF känns det förvånansvärt ofta som vi motorcyklister blir motarbetade av NTF.:confused:

Jåke

New member
Känns lite som att man redan har en agenda och desperat försöker hitta argument som passar...

Med tanke på att SMC med våra 70.000 medlemmar måste vara en av de större medlemssorganisationerna i NTF känns det förvånansvärt ofta som vi motorcyklister blir motarbetade av NTF.:confused:
Visst är det så, NTF har jobbat emot motorcyklister i många år. Fast inte öppet såklart, eller kanske inte ens medvetet på lägre nivåer.

Swedie

Administrator
Personal
De verkar inte ha allt för mycket insikt inom MC-världen. Undra om de ens känner någon som kör MC? De gör de nog inte i med att de är så kritiska mot 2-hjuligt. Deras förslag om skylt fram som sätt att minska dödsolyckor? Hallå eller? Vilken nöt satt i 0.5 sekunder och kom fram till det...

Hasse

New member
Storlekens betydelse

De verkar inte ha allt för mycket insikt inom MC-världen. Undra om de ens känner någon som kör MC? De gör de nog inte i med att de är så kritiska mot 2-hjuligt. Deras förslag om skylt fram som sätt att minska dödsolyckor? Hallå eller? Vilken nöt satt i 0.5 sekunder och kom fram till det...

Jag var också inne på tanken hur det skulle gå till men ... här kommer troligtvis storleken att ha stor inverkan. Hur många kvadratmeter kan det röra sig om tro?

:eek:

VFunRider

New member
Risken att dö på motorcykel är 20 gånger högre per kilometer, jämfört med en personbil, säger Thomas Carlson, mediechef på NTF.

SMC hade tidigare i år här på hemsidan en artikel från den engelska ridorganisationen som sa "att rida är 20 gånger farligare än att åka motorcykel". Skall den sporten förbjudas också eller kanske skall hästerna tvingas att har en reg skylt på pannan ?

Kent@

New member
Känns så idiotiskt med sån här debatt från NTF.
Vem f*n tror på allvar att en reg.skylt och ägaransvar är lösningen :mad:

Det ska bli intressant att få hela statistiken för olyckorna så man kan göra en ordentlig analys av orsaken bakom varje olycka.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har i dag pratad med NTF´s Direktör Öhman, och talad om att SMC önsker att få ett möte med NTF´s ledelse för att diskutera hur NTF ska jobba med sina medlem specifikt SMC. Härunder har jag påpekad att endast SMC, jobbar aktivt med trafiksäkerhet för MC och SMC är den aktör i hela trafiksäkerhetsmarknaden som har reducerad sina olyckor som mest över dom senasta 20 åren.
Det är därför inte fattbart att man går emott sin medlemsorganisation i media - utan att ha haft en dialog först.

Vi kommer sålunda att träffas och SMC har ganska klara åsikter.

witecat

New member
Ja, man kan ju bevisa allt man vill med statistikvrängning... Det är allmänt känt faktum att statistik är ingen exakt vetenskap.
När man tar enstaka faktapåståenden ur ett större sammanhang låter det mycket dramatiskt, men blir inte sannare för det.
Detta behöver påpekas, istället för att mata allmänheten med ensidigt framtagna fakta. Jag tycker att vi (och SMC) bör begära rättning av sådana inslag i press och media - de bör belysa MC situationen i jämförelse med andra transportmedel/sporter.
Dessutom håller jag, och säkert många andra här att det är VISST skillnad mellan bilförare och motorcyklister. Hur många gånger kör du om en bil i höghastighet, och hur många gånger blir man själv omkörd? Bara denna enkla fråga kastar ett helt annat ljus...

Katarina

Helt okej
”Reg-skylt fram och ägaransvar”… Näää jag tror inte det skulle minska några olyckor, ägaransvar har man ändå om man själv är vållande och skylten fram skulle knappast bidra till sänkt hastighet. Då måste den vara riktigt stor om den ska hjälpa till att sänka hastigheter. ;)

Tjata om att köra med insidan istället (kanske använda skrämseltaktik som visa folk som åkt av och hur de ser ut efteråt?).

Mitt förslag:
Vid byte av hoj — gå en kurs och lär känna nya hojen och dess egenskaper. Öva broms- och kurvteknik med den, tids nog lär man behöva bromsa hårt med den.

Inte kört hoj på många år — gå en kurs, t ex i trafikskola och rosta av dig före du ger dig ut på vägarna (man är nog ganska ovan och rena nybörjaren), börja med mindre kubik, byt upp när du känner dig mogen.

morsan

New member
Citerat från länken i första inlägget.
"NTF bygger sina månatliga olycksstudier på underlag från Strada – ett gemensamt rapporteringssystem för polisen och sjukhusen. Tyvärr finns det en viss eftersläpning. Enligt Strada har 13 motorcyklister omkommit till och med maj månad, men vi känner till minst ytterligare två, som polisen ännu inte lagt in i Strada. Det betyder minst fem fler döda än motsvarande period i fjol. Det är alarmerande. Totalt dog då 56 motorcyklister."

Undrar hur NTF läser Strada då VV rapporterar 14 dödade tom 15/6

http://www.vv.se/templates/page3wide____2051.aspx