När slutar din säsong?

Jari69

New member
Nyfiken som jag är, nu när säsongen närmar sig slutet för de flesta hojåkare:

När slutar din säsong? Vart i landet bor du?
Kanske kör du även vintertid och/eller sent på säsongen, vad för hoj kör du?

Vad gör du med den tid du nu får över?
 

Carnivore

New member
Min säsongen slutade förmodligen i torsdags, nu har det blivit så halt då tempen i vägbanan kommit ned till 0 och även under vissa tider av dygnet.

Imorse påväg till jobbet så blev det lite sladd med bilen t.o.m.

Bor i Sthlm och med tiden jag nu får över blir det till att terrorisera frun och sönerna istället. :)
 

JHkillen

New member
Ställde in pärlan för en vecka sedan då dom få dagarna med sol o klar himmel inte väger upp att den får stå ute i regn o rusk som är utöver dom få soltimmarna.


Längtar redan till våren.
/Sov gott min lilla engelska ros.....
 

mudder

Member
I år ska jag köra hoj vid 12 slaget på nyårsafton. Då blir jag garanterat sist in och först ut.
 

stagfock

New member
Stockholm november-december

Jag kör inte när det är risk för halka. Det innebär att jag inte kör på morgonen om det varit frost, jag kör inte om det varit under noll en längre tid och jag ser till att komma hem innan det fryser på kvällen. Hittills har jag inte kört i december, januari eller februari. I slutet av mars har marken åter blivit tillräckligt varm för att inte överraska med is när jag inte kan förutse den.
Jag kör en vanlig hoj med vanliga däck;)

Även om däcken blir lite varma när man kör får man ändå ta det lugnare än på varma torra sommardagar.
"Säsongen slutar aldrig, det blir bara glesare mellan turerna".
 

Pisken

New member
Petade in Yamman i garaget efter en 3-3,5 timmars tur igår (söndag) , har dock ej "vinterfixxat" den ännu men finns risk för att gårdagen var den sista svängen ... men ´man vet aldrig kanske är kanonväder nästa helg åxå :)
 

Marie

Banned
Jag kör inte när det är risk för halka. Det innebär att jag inte kör på morgonen om det varit frost, jag kör inte om det varit under noll en längre tid och jag ser till att komma hem innan det fryser på kvällen. Hittills har jag inte kört i december, januari eller februari. I slutet av mars har marken åter blivit tillräckligt varm för att inte överraska med is när jag inte kan förutse den.
Jag kör en vanlig hoj med vanliga däck;)

Även om däcken blir lite varma när man kör får man ändå ta det lugnare än på varma torra sommardagar.
"Säsongen slutar aldrig, det blir bara glesare mellan turerna".

Det går utmärkt med vanliga hojdäck på snö och is också.
Man får bara ta det lite lugnare.

Jag har ju bara vanliga touringmaskiner med vanliga däck.
Däremot så har jag inte bättre kläder än att jag tycker att det blir i kallaste laget om jag skall köra mer än 10 mil och det är kallare än -10°C
 

XT600Z

New member
Själv försöker jag köra till 14~15/11 innan jag kör in hojen i garaget för vinterservice!

Bor utanför Jönköping och kör en V-Strom 1000 med Anakee 2 däck!
Kan väl tillägga att jag har både handtagsvärme och sätesvärme på hojen :p
 

Zopilote

New member
Samma som många andra: Finhojen kanske får rulla en eller ett par lugna rundor till i år, innan jag ställer av den för vintern. Geggmoppen däremot funderar jag på om jag skall lyxa till med ett par nya dubbdäck. Förra vintern blev så fö#&#¤ hal med biltemas endurodäck i snön :)
 

adrian_vg

New member
Aldrig. bara byter hoj:p

+1

Bor i Uppsala. Vaddå tid? Tid på motorcykeln är tid väl förunnad. :D

Om somrarna smiskar jag Knix, jobbpendlar och småtourar med en fejksvart Honda VFR800Fi-2000 medan jobbpendlingen om vintrarna görs osäkra för bildrullarna med en ordentligt patinerad röd Honda XL600R-1983, landsvägsdubbade crossdäck sitter på.

XL:en plockas fram när väggreppet för viffern blir alldeles för slingrigt. Båda hojarna är åretrunt-försäkrade, så det är bara att byta när vädret inte längre är VFR-lämpligt.

Kolla snön på fordonen på bilden nedan. Vilket av fordonen används mest om vintern tror ni? ;-)

 
Last edited:

suzuki-micke

New member
Jag köpte en BMW 650 GS förra hösten som jag utrustade med dubbdäck
och skidor åkte hela vintern, kan rekomenderas det fungerade även i -20
med skoterställ över mcstället varma stövlar och styrmuffar.
http://www.pixbox.se/alb_show_id1154646_page0.html

hur gör du när du växlar? släpper du skidan när du växlar ,eller startar du på 3.an o håller stumt?

hur gör du med inbromsning? eller motorbromsar du bara?
jag funderar på att sätta ett extra bromshandtag som bara går till bakhjulet
bromsa med framhjulet känns lite osäkert......

/micke
 

hebymats

New member
hur gör du när du växlar? släpper du skidan när du växlar ,eller startar du på 3.an o håller stumt?

hur gör du med inbromsning? eller motorbromsar du bara?
jag funderar på att sätta ett extra bromshandtag som bara går till bakhjulet
bromsa med framhjulet känns lite osäkert......

/micke

Jag tar bort foten från skidan när jag växlar
Bromsar går bra med handbroms ABS
Har funderat på att montera knäbroms på fotbromsen
Sedan har jag fått en handväxelspak men har ej monterat den än.
 
Top