MC-tester, vad vill vi veta?

BMW R90s

New member
Med anledning av tråden om låg sadelhöjd så kanske vi kan hjälpa
de som testar hojar med lite synpunkter:)
Personligen vill jag veta:
Mått mellan sadel och fotpinnar för förare resp. passagerare.
Justerbara fotpinnar, styre,
 

faga

New member
Komplettera måttuppgifter med bilder från sidan när föraren sitter på hojen så vi kan se körställningen, även med passagerare. Se senaste utgåvan med testet av BMW:n.
Om det inte finns utrymme i tidningen kan bilder publiceras på webben.
Bensinförbrukning under testet och inte bara uppgiven förbrukning enligt importör.

//Anders
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag vill veta bensinförbrukningen. Jag anser att det borde införas körcyklar för motorcyklar i likhet med det som finns för bilar även om det inte riktigt överenstämmer med verkligheten.

Gärna att Ni lyfter fram bränslesnåla alternativ.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Vad jag är intresserad av är om hojen har en ramkonstruktion och motor som lämpar sig både praktiskt och utsendemässigt för att bygga om till tex Chopper, Trike, Äventyrshoj , Café racer eller något annat roligt!:)

Anders.J
 

klys

New member
mått och sånt

Vad kul att ni har synpunkter på våra tester. Vi tar upp det på nästa redaktionsmöte så snart vi är tillbaka efter helgerna och ser vad vi kan göra. Det är ju inte alltid vi själva kommer på alla möjligheter så fortsätt gärna fylla på med sånt ni kanske vill veta om hojarna.
 

NeXTer

New member
Nu kan det ju vara lite knepigt att fixa på de testturer som kan göras när exempelvis tillverkare bjuder in till provkörningar, men det hade varit väldigt intressant med exempelvis bränsleförbrukningen på 1400GTR vid jämnt tempo i 130 (eller närmsta lagliga hastighet), så man kan bilda sig en liten uppfattning om den som touringmaskin på längre resor.

Siffrorna som uppgavs i testet var ju vid blandad körning och fick i alla fall mig att höja ögonbrynen. Har annars tittat ganska mycket på denna maskin som en möjlig uppgradering om ett par år, men med en sådan förbrukning kanske R1200RT är ett lämpligare steg uppåt.

Sedan kan man ju fundera lite på det där med försäkringsuppgifterna. K1300GT kostade ju som en sporthoj hos de flesta försäkringsbolag, men BMW har ju väldigt förmånliga märkesförsäkringar vilket jag misstänker hade varit intressantare uppgifter för presumptiva köpare.
 

Ove 60+

Active member
Nu kan det ju vara lite knepigt att fixa på de testturer som kan göras när exempelvis tillverkare bjuder in till provkörningar, men det hade varit väldigt intressant med exempelvis bränsleförbrukningen på 1400GTR vid jämnt tempo i 130 (eller närmsta lagliga hastighet), så man kan bilda sig en liten uppfattning om den som touringmaskin på längre resor.

Väldigt intressant frågeställning, speciellt som man får betala alltmer för soppan eller kanske rent av är miljömedveten.

Med tanke på att det mesta motståndet kommer av dålig aerodynamisk utformning - vore det möjligt att köra hojarna i vindtunnel med "standardförare" för att kunna jämföra motståndet hos olika hojar?

I så fall skulle man kunna göra test i olika hastigheter och få bra jämförbara kurvor. Kanske inte något för SMC, men ändå. ;)
 

badpitt

New member
Vikten! Uppmätt av er med full tank.

Om ni själva väger hojarna, det vore jätteintressant, vissa tillverkare (typ BMW) uppger alldeles för låga siffror.
 

Maru

New member
Med anledning av tråden om låg sadelhöjd så kanske vi kan hjälpa
de som testar hojar med lite synpunkter:)
Personligen vill jag veta:
Mått mellan sadel och fotpinnar för förare resp. passagerare.
Justerbara fotpinnar, styre,

Gärna jämnföra olika modeller i samma segment. En eloge till att SMC även återger en bedömning av bönpallen. Det kan vara bra å veta om hojen är raggvänlig eller ej.. ;)
 

Igge

New member
Jag är faktiskt ganska nöjd med tidningen men skulle gärna vilja se lite mer om bränsleförbrukningen:
Typ om det är importörens siffror, egentestade, körsätt (blandad, landsväg, stad, skogskörning etc.)

Sedan skulle jag gärna vilja se serviceintervallerna och vad som ska göras

Gärna fler begtester också

Ha det!

Mvh Erik
 

knivsta_jimmy

New member
Skulle tycka att det var kul med en "oerfaren" testpilot.

En som fortfarande övningskör eller just tagit körkort som inte har samma erfarenhet vad gäller vibrationer, turbulens runt hjälmen och liknande saker.
 

mc-ist

New member
test

Skicka in Elving plus hoj med kåpa i ett mörkt (svart) garage och be honnom byta glödlampa (fram)
ps skicka med ficklampa och lite nödproviant samt ta tiden, fler hojar-olika märke,modeller= roligare,vetenskapligare test.:cool:

Vinterpyssel
 

Chahak

New member
Som nybliven mc-förare håller jag med om knivstajimmy:s förslag om "oerfarna testpiloter". Det är inte alltid så lätt att förstå de djuplodande faktatermerna som finns i en del tidningstester. (Därmed inte sagt att de inte ska finnas där).

Det som jag (som nybörjare och tjej) ofta har saknat uppgifter om inför köp av min första mc var t ex;
Kopplingshandtaget – Är kopplingshandtaget justerbar? Är kopplingen svår/hård att jobba med för de med mindre händer? Hydralisk eller vajer?

Bromshandtaget – Är bromshandtaget justerbart?

Körställning - Hänga över tanken eller sitta avslappnat upprätt? Bedömningar kan ju skilja beroende på hur storväxt (eller liten) testpersonen är, något som bör tas med i bedömningen. Bild från sidan på mc med förare som någon annan föreslog vore jättebra.

”Kurvvänlig”? – Är mc:n lätt att lägga ner i kurvor eller får man ”kämpa” för att få ner den?

Sitthöjd

Lättkörd i stadstrafik: Jämn gång eller ryckig på låg fart/krypkörning?
 

SuperRetard

New member
Eftersom tjejor är en växande målgrupp skriver jag under på de punkter som berör dessa varelser. Justerbara reglage mm är ett stort problem för många, jag fick byta sånt och fixa en del när tjejen började övningsköra eftersom hon inte riktigt nådde runt med fingrarna = farligt.


Flera tar också upp soppaförbrukning. Rätt ointressant i sig enligt mig, men en mer realistisk (naturligtvis spekulativ om ny modell, men ändå) ägandebudget vid X antal mil / säsong vore intressant. Ekonom i hjärtat som jag är så skiljer jag på kostnad och utgift. Om hojen sen drar 0,55 eller litern gör ingen större skillnad på ett år vid mer "aktiv" körning. Däcksslitage är enormt olika på olika hojar, servicekostnader likaså. Försäkringar skiljer markant (oftast beroende på effekt, men även för mig som gillar att vrida på rullen kan man ha kul med "ynkliga" 130 häst också) och vissa hojar kommer nästar med ett tvunget krav om eftermarknadstillbehör :cool:. Reservdelar, garantier och eventuella specialare är också intressant.

För den som köper ny hoj får man hoppas att det är sak samma om det är dyrt att tanka, utan att intresset ligger vid årskostnaden (för annars ska man inte köpa nytt, då har man inte råd).

Jag räknar på ca 35-40:- / mil på SuperDuken, plus värdeminskning. Hade SpeedTriplen som var det andra alternativet visat på en lägre totalkostnad innan jag köpte så hade det nog blivit den (då hade jag ångrat mig nu, men det hade varit avgörande). Andrahandsvärden är alltid spekulativt, men vissa märken och modeller står sig bättre än andra, så det är också relevant att upplysa om.
 

erkagn

New member
Körställning för olika längder för förare.

Varvtal vid 100 km/timmen.

Effekt och vrid uppmätt på bakhjulet.
 

HåkanP

New member
Ljuslängder, precis som t.ex. MC nytt gör.

BMW 800 r halvjlus i mörker i Mc Nytt gav mig denna insikt. Jösses vad dåigt det var i relation till motsvarande hojar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag ser gärna att Ni testar mer av biltemas produkter och jämför med kvalitets märken. Biltema tror jag åtminstone har pressat priserna ner åt, ngt som jag antar att alla motorcyklister gillar oavsett vad man tycker om biltema.

Får biltemas produkter bra kritik och fortsätter hålla vettiga priser så kanske kvalitetsmärkena tvingas sänka sina priser och får biltema dålig kritik så kanske de tar åt sig av kritiken och förbättrar sina produkter.

I vilket fall som helst så tror jag att vi motorcyklister gynnas av fler tester på biltemas produkter.

//Amir
 

adrian_vg

New member
Med anledning av tråden om låg sadelhöjd så kanske vi kan hjälpa
de som testar hojar med lite synpunkter:)
Personligen vill jag veta:
Mått mellan sadel och fotpinnar för förare resp. passagerare.
Justerbara fotpinnar, styre,

Klicka fram den testade motorcykeln på http://cycle-ergo.com/ och knappa sen in era egna mått. Jämför sen med en hoj ni tycker är bekväm, och se om det är nån skillnad.

Behövs egentligen inga måttangivelser än kanske sadelhöjden i testerna som snabb-referens, så länge modellen finns med på länken ovan.

Tycker jag...
 

Oldbiker

New member
Det jag saknar från samtliga motorcykeltidningar är mer tester på begagnade hojar. Det säljs 6-7000 nya motorcyklar om året och det säljs säkerligen fyra gånger så många. En hastig koll på Blocket just i dag visar att det finns drygt 20000 hojar till salu i landet. När jag efter över 20 års paus i hojåkandet åter började titta på motorcyklar visade det säg ha skett mycket genom åren. jag började köpa gamla tidningar för att läsa tester på hojar för att försöka utröna vad som fanns på begagnatmarknaden.
Men några tester av äldre hojar hittade jag inte annat än hos Allt om MC, där de varje nummer har en test eller koll på en lite äldre hoj.
Många av de hojar som testas kommer inte att säljas mer än på sin höjd i en handfull exemplar i Sverige. Däremot säljs det flera 100 begagnade Virago varje år. eller av vilken modell som helst.
När det gäller nya och unga hojåkare så är det ytterst få som har möjlighet att köpa en helt ny hoj, än mindre försäkra den. Så för att nå denna grupp måste motortidningarna också rikta sig mot dem.
Nu är det några år sedan som jag åter ställde en hoj i garaget och för mig har visserligen testerna varit intressanta och den modell som jag nu köpt har dessutom blivit testad i flera olika tidningar.
Bensinförbrukningen kan visserligen vara intressant, men den har väldigt liten påverkan för den genomsnittlige hojåkare. För den som kör 250 mil om året innebär en deciliter mer eller mindre per mil en skillnad på under 400 kronor på en hel säsong. Då känns försäkringskostnaden, reservdelar och servicekostnader betydligt mer intressanta.
 

Diversion

New member
Har den själ? Är det en hoj man skulle trivas med i ur och skur under många år eller ytterligare en utslätad PK bil på två hjul, med ABS, Traction Control, fäste för GPS och annat trams?
 
Top