Syster-Tysks funderingar.

Whee..nterbloggen

Betygsätt det här inlägget
När nu snön har lagt sig med ett centimetertjock täcke, och blir slask om ett par dar. Samtidigt som Patriks drömmar om sköskoteråkning verkar lika långt borta som nästa hojsäsong. Sitter jag här och funderar om man kanske skall blogga lite i vinter.

Hur svårt kan det vara?

Jag tänkte på nåt jag läste på Wikipedia för ett tag sedan, nämligen den älskade och hatade Wheelien!

När det kommer till acrobatik på fordon så är nog den mest välkända och utövade manövern Wheelien, eller bakhjulsåkningen.

Allt sedan man kunde cykla och man såg sina kompisar rycka tag i styret och försöka få upp framhjulet i luften med mer eller mindre framgång så har liksom denna manöver fascinerat millioner med människor.

Visste du till exempel att din farfar eller morfar, eller kanske till och med hans far troligen höll på med att prova att wheela när han var liten?

Wheelies uppmärksammas till exempel så tidigt som 1943, då USA's motoriserade arme' kavalleri kan ses göra högfarts wheelies på framsidan av Life Magazine.

Vår älskade gamle galning Evil Knievel gjorde även han Wheelies i sin show.

Doug "Bakhjuls-åkar-kungen" Domokos har gjort en fantastisk Wheelie på 233km!

Vidare så är världens snabbaste Wheelie gjord av en svensk som Wheelade i 307.86 km/h.

Drömmar som legender är gjorda av, eller hur?

Men hur kommer det sig då att Wheelien kan vara så älskad, samtidigt som den är så hatad av andra?

Är det så att just drömmen om att åka sin cykel på bakhjulet betraktas som en barnslig dröm, en dröm man borde växa ifrån?

Betraktas inte motorcyklister över lag av många människor som förvuxna barn som borde ha vuxit ifrån den där motoriserade cykeln och köpa sig en bil istället?

Borde vi inte även ha vuxit ifrån vårt godis ätande, sportande och samlande av vad det nu kan vara?

Eller är det så att det betraktas som farligt och därför dumheter som enbart clowner på cirkus borde hålla på med?

Men får jag fråga dig, är det mindre farligt att klä på sig fin kläderna, sätta sig på sin trampcykel och försöka cykla hem efter kvällens besök på lokal med gott vin, öl och goda vänners sällskap?

Är det mindre farligt att cykla till jobbet utan cykelhjälm?

Två forskare (Ulf Björnstig, fd trafiksäkerhetsdirektör, Vägverket och Per-Olof Bylund, akut- och katastrofmedicinskt centrum vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå) har forskat på cykling och alkohol och kommit fram till att 80 procent av de cyklister som får allvarliga skallskador nattetid är onyktra.

Vi vet även att det varje år dör omkring 30 personer i cykelolyckor varav en femtedel är alkoholpåverkade. En stor mängd eftersom de flesta cyklister i Sverige är barn, och därav inte de som varit påverkade!

Kanske är wheelandet ett otyg, vad vet jag? Men varför inte ägna energi åt sådant som verkligen är viktigt, istället för att förbruka energi på att tycka illa om Wheelien?

Ta nu på dig och ditt barn en cykelhjälm, eller ta en taxi, till cirkus och se på clownerna som Wheelar, jag lovar att ni kommer att tycka om det!

Tillägnat min egen lilla clown

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8468.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	292,1 KB 
Id:	4234

Uppdaterad 2011-12-07 klockan 22:31 av Syster-Tysk

Taggar: syster-tysk, wheelie Lägg till/redigera taggar
Kategorier
Okategoriserat

Kommentarer