Skye

Min Ironbutt från i somras

Betygsätt det här inlägget
Startade 03:00 från hemmet för att vara i Macon, 8 mil norr om Lyon vid midnatt, 179 mil senare. Sedan fortsatte färden ner till Barcelona och hade en oförglömlig helg med denna sommarens vackraste väder. Resan hem gav sedan en färd över Pyrenéerna och lite lugnare tempo med dagsetapper på ca 100 mil. Är ju så när det inte ges så mycket ledighet. Då får jag sätta fart..

Har tagit en bild var 5:e minut med kameran och fått byta batteri vid varje tankstopp. Förskräckt av hur dålig information Frankrike är på att ge hur man gör för att ta sig förbi motorvägsbommar och inte en kotte att fråga. Visst vill jag till Spanien igen men kommer inte korsa Frankrike på det sättet. Kan hamna i Frankrike igen och då i deras alper men då vet jag att jag inte kommer att stanna längre än nödvändigt.

Uppdaterad 2013-02-05 klockan 11:23 av Skye

Kategorier
filmer

Kommentarer

1. Bodensarens avatar
    Fina bilder, är det tagit med en Go.Pro eller, är den inställd på automatik (var 5:e minut).
    Har sett en del av dina alster på XL-Forum, är själv intresserad av fotografering dock stillbild håller på att försöka klura ut hur jag ska kunna fästa kameran på cykeln samt kunna sköta den också, det verkar som att jag får investera i en mindre och lättare kamera med automatik.

T.J
  2. Skyes avatar
    Jag har två GoPro kameror. En är en HD som jag filmar med den andra är en Hero Wide SD som egentligen ett felköp men som jag använder till "timelapse" och enklare fotografering. Filmerna från den "lilla" blir i dålig upplösning och bara 4:3 format.

"Timelapse" är automatiska bilder tagna med angivet mellanrum som sedan sätts ihop till film. Finns att välja på 1, 2, 5, 30 och 60 sekunders mellanrum. Trodde själv att jag satt till 5 minuters mellanrum men det är 868 stillbilder i filmen så mellanrummet är 1 minut.

Skrev igår på XL-forum att Clas Ohlson nu säljer en kopia av GoPro kameror som rent utav verkar vara bättre och heter AAE. Fästen och sådant är så lika att det går att använda AAE's till GoPro och blir en billigare peng istället för att köpa GoPro's egna

Fästet jag gjort är eget konstruerat och sitter på backspegelarmen.

http://varadero.skye.se/2011/06/nytt-kamerafaste/

Det har fungerat såpass bra att jag nu kommer att ha ett fäste på högra armen oxå. Precis beställt delar från HongKong
  3. Hampes avatar
    Fan Magnus!
    Blir alltid lika sugen att ge mig ut när jag ser denna, och jag reagerar på samma saker när jag ser den här som när jag såg den första gången:

Gryningen som kommer smygande, skuggorna som rör sig under stoppen och tydligt pekar på tiden som obevekligt rinner iväg, skitvädret och skymningen som rullar in med sina färger.
    ...och musiken!

En grej som jag däremot inte reagerat på förrän nu är hur otroligt få hojar som fastar på timelapsbilderna. När man är ute och kör själv så känns det normalt att ibland inte se hojar under flera timmar, men det blir ändå tydligare när får det hela kondenserat ner i ett timelapsformat.

Bra underhållning!

Hampe
  4. Skyes avatar
    Tack Hampe!

Tyvärr tar batterierna i kameran slut fortare än bensinen tar slut. Så allt kommer inte med och visst jag hade massor av hojar framför mig ett tag men då gick inte kameran.

Sedan är det ju så att kameran ser bara ögonblicket av den minut det är emellan. Jag själv ser hela minuten hur jag närmar mig och kör om eller blir omkörd. Alla har vi olika takt när vi är ute och kör. Ligger jag lagstadgad hastighet på våra vägar här i Sverige så är det sällan jag kommer ikapp någon annan motorcyklist.
  5. Skyes avatar
    och en liten uppdatering. Visade sig att jag editerat och klippt denna film lite för fort för det saknades en hel del bilder. Så nu har jag gjort om filmen och då blev den hela 3 minuter längre och det blev då oxå till att redigera in mer ljud för hitta anpassad atmosfär även där.

Tror även jag löst problemet med sviktande batterier. Så nästa gång kommer inte kameran stoppas nånting, det blir konstantström in från mc-batteriet med USB-plugg som drar ner till det rätta volt-talet för kameran.

Så till filmen:

Uppdaterad 2013-02-05 klockan 11:03 av Skye