Cyborg

Vad är magin med "Associera Ordlek" och "Ja eller Nej"?

Betygsätt det här inlägget
Om man har hängt på detta forum ett tag så är det svårt att undkomma att de nästan alltid två populäraste och mest aktiva trådarna är "Ja eller Nej" och "Associera Ordlek".

Varför är dessa så populära? är det för att de är extremt givande? är de så pass intressanta att man inte kan sluta skriva?
Jag svarar helt klart nej på dessa. Jag tror faktiskt att det har att göra med att medelåldern är hög på detta forum.
Tar man en titt på åldern över vilka som skriver i dessa båda trådar ser vi att i "Associera Ordlek" är de 5 sista sidorna i regel skrivna av folk över 40 år. I "Ja eller Nej" är det väl inte så värst förvånande att det är ungefär samma användare som skriver här som i "Associera Ordlek". Däremot är inte "Ja eller Nej" lika aktiv som "Associera Ordlek" så här hittar vi då iallafall en liten blandning.

Har då åldern att göra med intresset för dessa typer av trådar?
Ja det tror jag helt klart. Jag menar att detta faktiskt är en tendens man kan se hos äldre internetanvändare och forum där medelåldern är högre. Man hittar i regel inte dessa trådar på forum där användarna är yngre (exempelvis fz.se, sporthoj.com, zatzy.com, garaget.org m.m.).

Vad är då magin?
Jag tror magin sitter i:
1. De är enkla, de bygger på att man inte behöver sätta sig in i mer än det föregående inlägget.
2. Det tar inte lång tid att skriva i dessa trådar.
3. Man kan egentligen inte få någon form av kritik för det man skriver där.
4. Det är ett tidsfördriv på ett väldigt vuxet sätt. Med vuxet sätt menar jag "tråkigt" för yngre människor.

Så är detta blogginlägg en form av kritik mot att medelåldern är hög på detta forum eller kritik mot deltagarna av dessa trådar?
Nej, detta är enbart ett konstaterande att så här ser det ut och att man skulle kunna se om ett forum har en hög medelålder eller inte med hjälp av om dessa trådar existerar och hurvida de är populära eller inte.

Kommentarer