handdator

Visa fullständig version : Pumpa!

Freddan.O
2007-06-28, 09:00
Hallå där ute!
En nyinflyttad kille som jag funderar på cvar det finns möjlighet att pumpa sina däck. De vanligaste mackarna har som bekant bra pumpanordningar för bildäck med en stålpinne! Till besvär för mig som inte har något utrymme att få in pumphandtaget på.

Nu vill jag veta om det är nån härinne som vet något ställe i Sundsvall som har pumpanordning för mitt motorcykeldäck? :cool:

Trevliga åkturer i fortsättningen

vormannen
2007-07-22, 11:13
Hallå där ute!
En nyinflyttad kille som jag funderar på cvar det finns möjlighet att pumpa sina däck. De vanligaste mackarna har som bekant bra pumpanordningar för bildäck med en stålpinne! Till besvär för mig som inte har något utrymme att få in pumphandtaget på.

Nu vill jag veta om det är nån härinne som vet något ställe i Sundsvall som har pumpanordning för mitt motorcykeldäck? :cool:

Trevliga åkturer i fortsättningen

Rackarns! Det där måste nog vara den mest vanliga problemet ändå? Jag ska tänka på det fortsättningsvis då man tankar. kanske ngn fler som samlat på sig info redan?

Zopilote
2007-07-22, 13:21
Jag köpte en vanlig fotpump på Biltema. Funkar kanon att pumpa upp till 3 Bar med. Har även införskaffat en bra lufttrycksmätare från Mekonomen. Bara pumpa upp trycket för högt med fotpumpen och sedan släppa ut lagom mycket m.h.a. lufttrycksmätaren. Personligen litar jag iallafall inte på mackarnas misshandlade luftpåfyllare.

Freddan.O
2007-07-24, 16:01
Angående det sista svaret om fotpump och däcktrycksmätare är nog en ide man ska fundera mer på. Får hoppas på att man hittar en relativt pålitlig sådan.

Vet att det finns nån typ av ventilhatt med nån inbyggd tryckmätare, är det någon som har erfarenhet av dessa eller är det bara en sån sak som ställer till det mer än det hjälper?

Måste rikta ett stort tack till Moped & Motor här i sundsvall som hjälpte mig att kolla luften utan problem när jag åkte förbi. Tyckte att hojjen betett sig lite småkonstigt ett tag och tänkte det kunde vara luften som spelade mig ett spratt, ingen luft hade iofs försvunnit så det berodde mest på ovanan.

Tack för svaren iaf! :D

Zopilote
2007-07-24, 19:13
Mekonomen säljer ventilhattar med inbyggd varning för lågt däckstryck. Vet inte om de finns för de höga tryck som är i mc-däck däremot. Bilar har ju oftast 2.0-2.3 bar medan standardtrycket i hojdäck brukar vara 2.5 fram / 2.9 bak. Jag skulle personligen inte lita på dessa på en motorcykel, eftersom de ju håller ventilen öppen hela tiden.
En helt ok lufttrycksmätare kan du köpa på Clas ohlson för 59:- (Art. nr. 35-1710)
Jag har en sådan i en plastpåse i kutsen på hojen, så är den alltid med. Den har visat sig stämma överraskande bra jämfört med den svindyra luftpåfyllaren vi har på jobbet.

edit: Är det en GSX750 du kör? Gillar den hojen (apropå ingenting...)

vormannen
2007-07-30, 14:50
Mekonomen säljer ventilhattar med inbyggd varning för lågt däckstryck. ...

hehehe försökte visualisera hur en sådan varning fungerar - genom en vissling med en visselpipa inbyggd i vetilhatten? hehehe!

Skämt o sido, hur funkar den varningen?

Lucky Luke
2007-07-31, 00:35
Jag vet inte hur det är i Sundsvall men, i Uppsala har Statoil bra pumpar som har lång gummislang utan stålpinne med digital mätare som man ställer in på önskat däcktryck, sedan piper det när rätt tryck är uppnått.
Har du kollat med Statoil?

Zopilote
2007-07-31, 06:55
hehehe försökte visualisera hur en sådan varning fungerar - genom en vissling med en visselpipa inbyggd i vetilhatten? hehehe!

Skämt o sido, hur funkar den varningen?

Hatten är lite längre än en vanlig, och toppen på den är av genomskinlig plast. Inuti plasthylsan finns en annan liten tvåfärgad plastpinne som flyttar sig beroende på trycket. Om trycket är inom felmarginalen så syns den gröna delen, om det blir för lågt (eller för högt?) så syns istället den röda delen. Säkert bra att ha på bilen, men jag vill inte ha någonting som håller nålventilen ständigt öppen på min hoj.
Annars finns ju en mer avancerad (bättre) lösning med en sensor med sändare som sätts med en stor slangklämma runt fälgen INUTI däcket. En mottagare med display monteras på styret och visar alltid däckstrycket i realtid, men det kanske är lite overkill :)

edit: Lite mer info:

http://www.tirerack.com/accessories/smartire/smartire2.jsp
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=44

Freddan.O
2007-08-01, 12:32
Jag vet inte hur det är i Sundsvall men, i Uppsala har Statoil bra pumpar som har lång gummislang utan stålpinne med digital mätare som man ställer in på önskat däcktryck, sedan piper det när rätt tryck är uppnått.
Har du kollat med Statoil?

Jepps, har kollat Statoil och de hade inte den funktionen som du pratade om utan en stålpinne.
Mao ska man bo i Uppsala om man har hoj och bor i lgh? :D

Jepps, det är en GSX750. Tyckte det kunde vara en bra hoj att starta sin karriär på, nu känns den lite för liten, dels pga min längd då jag tycker mig sitta med fel vinkel på benen när jag sitter som man "ska".
Funderar nu på en hoj med mer kåpor så jag dessutom kommer fram lite mindre blöt, ev VFR, FJR, Sprinten, K1200S... Funderade lite på Banditen med men det är en sån sak man får testa sig fram på.
Kan bara hoppas på att det blirlite billigare med försäkrigen om nått år så man kan satsa på nån av dem :rolleyes:

Freddan.O
2008-02-07, 17:17
Nu har jag varit på Statoil vid Bergsgatan/Oscarsgatan och pumpat däcken på bilen och vad ser jag?

Jo, något som får mitt hjärta att pumpa för högtryck då det verkar som om att de läst denna tråden. Är nu bara en lång slang som är kopplad till en mätare inne i pumphuset som man helt enkelt får gå o trycka på för att få i eller ur luft....

Tack Statoil, Ni är en räddande ängel i mitt trista vinterliv!

Bugar och bockar ödmjukast!

StefanB
2008-03-16, 23:50
Måste rikta ett stort tack till Moped & Motor här i sundsvall som hjälpte mig att kolla luften utan problem när jag åkte förbi. Tyckte att hojjen betett sig lite småkonstigt ett tag och tänkte det kunde vara luften som
........

Jag kunde inte låta bli...nu när jag ändå är inne på Västernorrlands domäner...sorry

Snabba rackare de där på Moped och Motor, att göra det i farten....:D

Mvh,
Stefan