handdator

Visa fullständig version : Parkering i Ua?

sealjo
2006-09-26, 10:23
Var ställer ni era cyklar om ni parkerar i uppsala? Betalar ni avgift etc? Om ni t.ex. ska ned på stan och handla på clas ohlson eller gå på bio, var parkerar ni då?
Någon som blivit lappad?

Lucky Luke
2006-09-26, 17:52
Var ställer ni era cyklar om ni parkerar i uppsala? Betalar ni avgift etc? Om ni t.ex. ska ned på stan och handla på clas ohlson eller gå på bio, var parkerar ni då?
Någon som blivit lappad?
Centrala mc-parkeringar finns vid Fyristorg och en liten utanför Burger King på Sankt Pers Gatan.

Det finns en till någonstanns men jag minns inte var.

Kortstubina
2006-09-26, 18:19
Centrala mc-parkeringar finns vid Fyristorg och en liten utanför Burger King på Sankt Pers Gatan.
Det finns en till någonstanns men jag minns inte var.

Det skall även finnas en avgiftsfri parkering på Österplan vid gamla mejeriet.

avgiftsbelagd parkering för MC skall finnas på S:t Eriks Torg mo jag inte missminner mig.

sealjo
2006-09-27, 20:00
Ska kolla efter den vid BK, verkar vara en bra placering om inte annat..

JoS
2006-09-27, 20:14
Ska kolla efter den vid BK, verkar vara en bra placering om inte annat..
Den är perfekt placerad utanför Burger King. Det är den eller parkeringen vid Fyris torg som jag använder när jag skall ner på sta'n.

Det enda abret är att man är tvungen att flytta på cyklar för att kunna parkera utanför BK. :mad:

Någon gång skall jag släpa dit en cykel som jag demonstrativt skall parkera Tigern över. Förhoppningsvis är det någon cyklist som parkerat fel som får sig en tankeställare. :p

Redan
2006-09-27, 21:06
Den är perfekel som jag demonstrativt skall parkera Tigern över. Förhoppningsvis är det någon cyklist som parkerat fel som får sig en tankeställare. :p

:rofl

hehe

Kortstubina
2006-10-17, 19:50
Regler för MC-Parkering
Parkeringsbestämmelser för MC är det samma som gäller för bilar. Reglerna finns i trafikförordningen och omfattar exempelvis att man inte får stanna eller parkera på gång- eller cykelbana eller för nära ett övergångsställe eller en vägkorsning. Viktigt är att man inte heller får parkera i terräng, det vill säga på ytor som ligger utanför vägen (gatan) och inte är iordningsställda för trafik med motorfordon. För olika fordon finns särskilt skyltade parkeringsplatser, så även för MC. Om det under vägmärket (P) finns en tavla med MC-symbol får endast MC parkera där. Är det tidsbegränsad parkering gäller begränsning även för MC och är det avgiftsbelagd parkering skall avgift erläggas och biljetten väl synlig på motorcykeln.

JoS
2008-03-02, 12:07
Finns det bara 3 eller 4 mc-parkeringar i stan?! Det borde väl finnas fler?

Ullis
2008-03-02, 17:37
Alltså, hur betalar man för hojen?

Jag vet var lapplisorna sätter sina lappar, man var sätter vi våra??

Kortstubina
2008-03-02, 19:11
REGLER FÖR MC-PARKERINGParkeringsbestämmelser för MC är desamma som för bilar.

Reglerna finns i trafikförordningen och omfattar exempelvis att man inte får stanna eller parkera på gång- eller cykelbana eller för nära ett övergångsställe eller en vägkorsning. Viktigt är att man inte heller får parkera i terräng, det vill säga på ytor som ligger utanför vägen (gatan) och inte är iordningställda för trafik med motorfordon. För olika fordonsslag finns särskilt skyltade parkeringsplatser, så även för MC. Om det under vägmärket P finns en tavla med MC-symbol får endast MC parkera där.

Är det tidsbegränsad parkering gäller begränsningen även för MC. På avgiftsbelagd parkering ska avgiften betalas och biljett placeras väl synlig och lätt att avläsa för kontroll på motorcykeln. MC-föraren får bedöma hur han/hon ska säkra detta genom att t.ex. placera biljetten i sådana kartfickor som finns till packväskor för placering på tanken, eller låta göra en särskild hållare som kan fästas i MC:ns låsbygel.

här är en mycket bra länk när det gäller detta eller 2
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/p-boter.pdf
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957

JoS
2008-03-03, 09:39
Kartväskan tar man ju med sig (om man har en) och att tillverka en hållare för låset låter ju inte direkt som något man planerar innan man för ovanlighetens skull parkerar på en avgiftsparkering.

Jag undrar om det inte går att ta med sig biljetten och visa upp den i efterhand om det blir en bot? Jobbigt att chansa, men då har man ju bevis iaf. Eller att riva av halva lappen?

n'Lasse
2008-03-09, 22:36
Är det tidsbegränsad parkering gäller begränsningen även för MC. På avgiftsbelagd parkering ska avgiften betalas och biljett placeras väl synlig och lätt att avläsa för kontroll på motorcykeln. MC-föraren får bedöma hur han/hon ska säkra detta genom att t.ex. placera biljetten i sådana kartfickor som finns till packväskor för placering på tanken, eller låta göra en särskild hållare som kan fästas i MC:ns låsbygel.

Kan ju bli lite jobbigt för lapplisorna att hitta biljetten om den kan sitta lite överallt...:rolleyes:

Man kan ju säga om man får en bot att "jamen, kollade du inte vid övre stötdämparfästet bak?? Där har jag en plastficka för biljetten.":p

johnny_samuelsson@msn.com
2008-03-17, 19:52
REGLER FÖR MC-PARKERINGParkeringsbestämmelser för MC är desamma som för bilar.

Reglerna finns i trafikförordningen och omfattar exempelvis att man inte får stanna eller parkera på gång- eller cykelbana eller för nära ett övergångsställe eller en vägkorsning. Viktigt är att man inte heller får parkera i terräng, det vill säga på ytor som ligger utanför vägen (gatan) och inte är iordningställda för trafik med motorfordon. För olika fordonsslag finns särskilt skyltade parkeringsplatser, så även för MC. Om det under vägmärket P finns en tavla med MC-symbol får endast MC parkera där.

här är en mycket bra länk när det gäller detta eller 2
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/p-boter.pdf
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957

:p Jag brukar skriva mitt registreringsnummer på biljetten. Det gör det lite svårare för andra att använda den.

@nderz
2008-03-17, 20:35
Kan ju bli lite jobbigt för lapplisorna att hitta biljetten om den kan sitta lite överallt...:rolleyes:

Man kan ju säga om man får en bot att "jamen, kollade du inte vid övre stötdämparfästet bak?? Där har jag en plastficka för biljetten.":p

Jag brukar ta några kort med mobilkameran. Minst ett på hur hojen är parkerad och ett där biljetten med tid och datum syns.
Förhoppningsvis räcker det som bevis om problem uppstår

JoS
2008-04-05, 12:20
Kommunens parkeringskarta över Uppsala centrum 2008: www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Trafik_o_gator/kommu_parkkarta08_C.pdf (http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Trafik_o_gator/kommu_parkkarta08_C.pdf)

Tror ni att mc-parkeringarna finns utmärkta?

Marie
2008-04-05, 13:57
Jag brukar ta några kort med mobilkameran. Minst ett på hur hojen är parkerad och ett där biljetten med tid och datum syns.
Förhoppningsvis räcker det som bevis om problem uppstår

Lysande idé!

Komplettera med:
Be att få låna biljett av nån bilist, ta fotot, lämna igen biljetten och tacka för lånet...;)

Kortstubina
2008-04-27, 17:38
Såg att MC-parkeringen vid Fyristorg våran vanligaste samlingsplats inför touringar har byggts ut!!

JIPPI!!!!

Titania
2009-04-25, 21:41
Såg att MC-parkeringen vid Fyristorg våran vanligaste samlingsplats inför touringar har byggts ut!!

JIPPI!!!!

Vid flera tillfällen har jag sett fyrhjuliga mopedbilar parkerade på MC-parkeringen vid Fyris torg...

Såhär ser det ut vid Piazza Dante i centrala Genua. Ett helt torg med parkering bara för tvåhjulingar. :)

http://i240.photobucket.com/albums/ff171/Glittret/CIMG2019.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff171/Glittret/CIMG2020.jpg