handdator

Visa fullständig version : regplåt på framskärm

wildstaren
2007-06-18, 20:54
Ja nu är de bara en tidsfråga när vi får borra i framskärmen för att fästa
registreringsplåten:cool:

Kent@
2007-06-18, 21:04
Tror inte det.
Rent juridiskt kan inte ägaren vara ansvarig för hur föraren kör.
Det är även praktiskt svårt att koppla ett ansikte bakom en integralhjälm med reg.numret på hojen.

Idiotiskt förslag från NTF som inte är genomtänkt.

Maria Nordqvist
2007-06-18, 21:14
Vad tycker SMC? Det hittar du här: http://www.svmc.se/templates/Topical.aspx?id=287

Hasse
2007-06-18, 21:29
Maria!
Detta är ingen kritik mot SMC!

Vägverket förstår/vill inte förstå att det finns andra lösningar.

Det är nog inget avundsvärt jobb att försöka ändra
på en betongkultur.

hasse

Adler
2007-06-18, 23:58
Ja nu är de bara en tidsfråga när vi får borra i framskärmen för att fästa
registreringsplåten:cool:

Är jag helt ute och snurrar??? Men visst hade jag skylt fram på mina första hojar. (Tog lättkort 1971). När försvann det?

Jag tror inte att vi skall vara så oroliga för detta. Föraren måste ju kunna identifieras och därmed uppstår en rättssäkerhetskonflikt jämfört med bilarna, som påpekats. Eller skall de förbjuda intergralhjälmar och visir? :D

Fast nog är det jävligt många hojar ute nu, som kör som skållade troll. Har själv en glidare och jag kör oftast för fort (erkännes) men passeras trots detta nästan jämt av diverse "inte-glidare" som kommer upp bakifrån i god slör och 100+ km/h på 70-väg. Inte bra! Jag tycker att folk skall ge fan i att köra i 130 knyck på vägar som är skyltade 70. Vanligt är det! Liksom bakhjulskörning, omkörningsslalom och andra lekar som man tydligen tycker är OK på allmän väg.

Sett ur det perspektivet tycker jag det är helt rätt av samhället att reagera. Trött blir jag när jag gång på gång solidariskt tvingas bära och försvara kollektivet och denna sorts hojar och hojförare. Och dessutom tvingas höra och dementera statistikförfalskningar av typen att det är 50+ med gratiskort som sliter på röven och/eller krockar, trots att VV själva dementerar att detta skulle vara annat än statistiskt försumbart i sammanhanget. Det har i själva verket inte hänt ett skit hur olyckorna fördelar sig över olika sorters mc, även om de glädjande nog gått ned som andel av antalet reggade hojar.

Jag tror för övrigt inte ett smack på SMC:s strategi att utbilda bort detta. Utbildning är i och för sig alltid bra, men jag tror inte att den kommer att sänka farten. Särskilt inte som knäskrapsromantiken lever kvar i högönsklig välmåga inom så stora grupper av SMC-kollektivet. Det enda som hjälper är mer övervakning av polis. Dessvärre! Alltså: fartfånarna sabbar för oss andra och minskar min personliga frihet - oavsett om det nu ger oss straffavgifter, mer poliskontroller eller en jävla nummerskylt fram. På sikt vill jag inte vara med i en organisation som inte tillräckligt starkt brännmärker detta beteende.

Pingo
2007-06-19, 07:34
Tror inte det.
Rent juridiskt kan inte ägaren vara ansvarig för hur föraren kör.
Det är även praktiskt svårt att koppla ett ansikte bakom en integralhjälm med reg.numret på hojen.

Idiotiskt förslag från NTF som inte är genomtänkt.

Vitsen med en regskylt fram handlar väl mest om att kunna ta ut vägtullar även för motorcyklar. Jag har fått intrycket att vägtullar just nu är lite inne i vissa kretsar (läs vägverket) för att finansiera dyrbara vägar som annars kanske skulle dröja många år att bygga eller helt enkelt för att dra in pengar till andra välgörande ändamål som att ta bort fastighetsskatten för lyxvillorna i Danderyd;-)

I en värld med betydligt fler vägar belagda med vägtullar skulle just tvåhjuliga fordon som mc-scootrar och motorcyklar bli enormt populära som pendlarmaskiner. Under försöket i Stockholm såldes visst många mc-scootrar och myndigheterna uppfattade tydligen dem som tullsmitare och vill nu täppa till detta kryphål.

Man vill tydligen inte säga rent ut att man kräver regskylt fram på motorcyklar för att kunna debitera vägtullar för dem utan väljer att framhålla att de behövs för just hastighetskamerorna. Att föraren i alla fall inte kan identifieras låtsas man inte om vilket tydligt indikerar att detta bara är ett svepskäl. Det hela kryddas av bilder på havererade motorcyklar i TV.

Vägverket talar helt enkelt med kluven tunga för att uppnå sina eller regeringens syften.

//Gunnar

Maria Nordqvist
2007-06-19, 09:49
Hittills i år har 23 motorcyklister omkommit i Sverige. SMC har tittat var olyckorna skett och omständigheterna kring olyckan enligt pressklipp. Tre dödsolyckor skedde på vägar där det enligt Vägverkets hemsida finns kameror. En olycka kan ha berott på våt vägbana, en var en kollision med en bil som svängde ut på RV 50 och den tredje var en motorcyklist som körde in i vajerräcket på E4 i Norrbotten. De flesta mc-olyckorna sker på vägnät där det saknas kameror.

Roma55
2007-06-19, 12:58
Är jag helt ute och snurrar??? Men visst hade jag skylt fram på mina första hojar. (Tog lättkort 1971). När försvann det?

Visst hade vi skylt fram i början av 70-talet. Jag har fortfarande kvar min framplåt till min första Mc (O912). Tror men vet inte säkert att den lagen försvann 1972.

Vad gäller debatten är det väl bara att gratulera alla som inte kan sköta sig framför kameran. Detta var väl deras mål eller?

nico.c@spray.se
2007-06-19, 13:23
Nästa regeringsförslag är att tatuera alla ett personnummer på vänsterarmen..

Kent@
2007-06-19, 15:10
Hej Pingo.
Jag tror inte reg.skylt handlar om att få in vägtullar eller att att VV tycker det finns en "smitgrupp" kvar att beskatta.

Jag tror det är ett dåligt underbyggt förslag från NTF som saknar verklighetsförankring. Idag finns redan bilar och mc som helt saknar reg.skylt. Vem är så dum så han eller hon tror att dom kommer att ha skyltarna kvar när dom redan idag plockar bort skylten. Dom enda tillräckligt korkade personerna som tror detta, är några stycken personer från NTF tillsmmmans med några lika korkade politiker.

Det är ett förslag som är gjort för att skapa en debatt och peka på att det finns problem med mc-körning. Problemet är bara att man pekar på fel målgrupp.
Många av olyckorna som sker beror på att bilar är inblandade och kör in i en mc, att några kör på tok för fort och med huvudet under armen, att några kör utan hjälm och drogpåverkade.
Ta och kom åt dessa problem så är säkert mycket vunnet.

Håller med Adler fullt ut om hans åsikter.

Pingo
2007-06-19, 16:24
Hej Pingo.
Jag tror inte reg.skylt handlar om att få in vägtullar eller att att VV tycker det finns en "smitgrupp" kvar att beskatta.

Jag tror det är ett dåligt underbyggt förslag från NTF som saknar verklighetsförankring. Idag finns redan bilar och mc som helt saknar reg.skylt. Vem är så dum så han eller hon tror att dom kommer att ha skyltarna kvar när dom redan idag plockar bort skylten. Dom enda tillräckligt korkade personerna som tror detta, är några stycken personer från NTF tillsmmmans med några lika korkade politiker.

Det är ett förslag som är gjort för att skapa en debatt och peka på att det finns problem med mc-körning. Problemet är bara att man pekar på fel målgrupp.
Många av olyckorna som sker beror på att bilar är inblandade och kör in i en mc, att några kör på tok för fort och med huvudet under armen, att några kör utan hjälm och drogpåverkade.
Ta och kom åt dessa problem så är säkert mycket vunnet.

Håller med Adler fullt ut om hans åsikter.

Jodå nog har Adler bra åsikter som jag också instämmer med till 100% men jag tror som sagt att skon egentligen klämmer någon annanstans.

Vad jag menar är att om man planerar att just använda sig av vägtullar i större omfattning framöver så skulle just mc-scootrar och motorcyklar bli riktigt populära fordon om de blir befriade från vägtull. Att popularisera motorcykelåkandet är kanske inte avsikten och man vill kanske hitta på något för att förhindra detta. Alltså mota Olle i grinden så att säga.

Vår kamrat Adler beskriver mycket väl vad många trafikanter ser på vägarna och som skapar en negativ attityd mot oss motorcyklister.

Problemet att hormonstinna ynglingar ägnar sig åt livsfarliga aktiviteter och förolyckas kan inte samhället göra så mycket åt. Visserligen kan man med olika medel förhindra att de ägnar sig åt motorcykelåkning men då hittar de bara på något annat kul och farligt att ägna sig åt med snarlikt resultat. Visst skulle det vara trevligt om vi fick bort dessa aktiviteter från vägarna men det är inte säkert att vi kan rädda dem från en för tidig död i alla fall. Underskatta inte dessa människors önskan att leka med döden för att därmed känna sig riktigt levande.

//Gunnar

Kent@
2007-06-20, 06:29
Jodå nog har Adler bra åsikter som jag också instämmer med till 100% men jag tror som sagt att skon egentligen klämmer någon annanstans.

Vad jag menar är att om man planerar att just använda sig av vägtullar i större omfattning framöver så skulle just mc-scootrar och motorcyklar bli riktigt populära fordon om de blir befriade från vägtull. Att popularisera motorcykelåkandet är kanske inte avsikten och man vill kanske hitta på något för att förhindra detta. Alltså mota Olle i grinden så att säga.

//Gunnar

Om jag tolkar dig rätt tror du att våra politiker kommer att använda sig av vägtullar för att minska antalet scoortar och hojar??? Neeeeej det tror inte jag. Så korkade är inte ens våra politiker.

Vägtullarna är ett sätt att minska trafiken i storstäderna, minska avgaserna och skapa en bättre miljö. Tullarna är bara aktiva under dagarna, alltså från 6 eller 7-tiden fram till ca 18-tiden på kvällen. Kväll, natt och tidig morgon är det fritt att passera tullarna utan avgift....än så länge i varje fall.

Jag tror på biltullar som ett sätt att skapa en bättre miljö, för det är vi skyldiga dom som kommer efter oss.
Att sätta ihop det här och tro att reg.skyltar fram på en mc är ett led i att "mota olle i grind" tror jag inte ett dugg på. Däremot kan det vara ett sätt att finansiera statens eller komunens verksamhet...vilket INTE är något jag tror på eller uppskattar så där rätt upp och ner.

Pingo
2007-06-20, 07:52
Om jag tolkar dig rätt tror du att våra politiker kommer att använda sig av vägtullar för att minska antalet scoortar och hojar??? Neeeeej det tror inte jag. Så korkade är inte ens våra politiker.

Vägtullarna är ett sätt att minska trafiken i storstäderna, minska avgaserna och skapa en bättre miljö. Tullarna är bara aktiva under dagarna, alltså från 6 eller 7-tiden fram till ca 18-tiden på kvällen. Kväll, natt och tidig morgon är det fritt att passera tullarna utan avgift....än så länge i varje fall.

Du underskattar kanske omfattningen av de vägtullar som väntar trafikanterna framöver och hur populära motorcyklar då skulle bli i stortäderna.

SMC har ju vid tillfällen framhållit hur miljövänliga våra motorcyklar är och hur lite plats de tar på parkeringar vilket även bör framhållas framöver. Varför inte också kräva särkilda motorcykebanor intill cykelbanorna där det är mycket hård trafik för att minska irritation och olyckor.

//Gunnar

Kent@
2007-06-20, 13:10
Du underskattar kanske omfattningen av de vägtullar som väntar trafikanterna framöver och hur populära motorcyklar då skulle bli i stortäderna.

SMC har ju vid tillfällen framhållit hur miljövänliga våra motorcyklar är och hur lite plats de tar på parkeringar vilket även bör framhållas framöver. Varför inte också kräva särkilda motorcykebanor intill cykelbanorna där det är mycket hård trafik för att minska irritation och olyckor.

//Gunnar

Tror inte jag underskattar omfattningen...än så länge är det bara Stockholm som har vägtullar. Tveksamt om någon annan stad än Göteborg är kvalificerad om man tittar på trafikintensiteten. Tror du på fullt allvar att ex Luleå eller Piteå aspirerar på vägtullar??

Du får ursäkta mig Gunnar men jag tror du ser spöken bakom hörnan.

Pingo
2007-06-20, 15:46
Tror inte jag underskattar omfattningen...än så länge är det bara Stockholm som har vägtullar. Tveksamt om någon annan stad än Göteborg är kvalificerad om man tittar på trafikintensiteten. Tror du på fullt allvar att ex Luleå eller Piteå aspirerar på vägtullar??

Du får ursäkta mig Gunnar men jag tror du ser spöken bakom hörnan.

Spökena kommer från uttalanden i TV från olika håll om finansiering av diverse vägar och broar genom vägtullar.
Det har varit lite väl många sådana uttalanden för min smak.

Vad gäller Luleå och Piteå har jag ingen aning men man ska aldig säga aldrig. Man kanske vill "förbättra miljön" även där ;-)

//Gunnar

Pingo
2007-06-20, 18:04
Vad gäller Luleå och Piteå har jag ingen aning men man ska aldig säga aldrig. Man kanske vill "förbättra miljön" även där ;-)
//Gunnar

Om drygt en vecka kommer jag till Kalix och där har jag en splitter ny mc-scooter på 200cc som väntar på mig. Det blir väl en tur till Luleå i alla fall då Biltema öppnas. Piteå blir det nog inte för jag kör nog hellre upp till Nordkap och förståss några provianteringsresor till Torneå för lite stärkande dryck från Alko.

//Gunnar