handdator

Visa fullständig version : Hantering av skador gokart-bana?!

Ella
2007-06-01, 16:12
Här är den återkommande frågan: hur gör vi om det blir skador på en gokartbana som vi hyrt för att hålla utbildning? Det känns som att vi behöver lösa den frågan för att gokartbane-ägarna ska vilja släppa in oss på banan...

Vad har ni för deal på banorna ni använder idag? Har ni statistik på hur många omkullkörningar det är per år samt om det blivit några skador på beläggningen?

SMC - och allra minst en länsorganisation - har inte den ekonomiska möjligheten att ersätta asfaltering av banan vid eventuell skada. Finns det möjlighet att försäkra sig för såna här saker? Är det möjligt för SMC Riks att på något sätt teckna en försäkring som skulle täcka såna här saker som länsorganisationerna kan ta del av?

Jag vet att den här frågan är rikstäckande och inte bara ett problem i Västmanland, så jag skulle vara tacksam om vi kan hitta en gemensam lösning, eftersom vi alla vill satsa på mer utbildning för att öka säkerheten i trafiken.

sporTlovER
2007-06-04, 08:09
Här är den återkommande frågan: hur gör vi om det blir skador på en gokartbana som vi hyrt för att hålla utbildning? Det känns som att vi behöver lösa den frågan för att gokartbane-ägarna ska vilja släppa in oss på banan...

Vad har ni för deal på banorna ni använder idag? Har ni statistik på hur många omkullkörningar det är per år samt om det blivit några skador på beläggningen?

SMC - och allra minst en länsorganisation - har inte den ekonomiska möjligheten att ersätta asfaltering av banan vid eventuell skada. Finns det möjlighet att försäkra sig för såna här saker? Är det möjligt för SMC Riks att på något sätt teckna en försäkring som skulle täcka såna här saker som länsorganisationerna kan ta del av?

Jag vet att den här frågan är rikstäckande och inte bara ett problem i Västmanland, så jag skulle vara tacksam om vi kan hitta en gemensam lösning, eftersom vi alla vill satsa på mer utbildning för att öka säkerheten i trafiken.

Då många har försäkringar som även täcker för körningar på gokartbanor, borde då inte försäkringen för de som har det ialla fall täcka för ev skador på banan på trafikdelen:confused: Det borde väl vara samma vilkor som om man skulle förstöra asfalten ute på en allmän väg, el om man kör sönder ett staket, en vägskylt el belysningstolpe etc etc??
Man kan ju iofs förstå problematiken då den som har gokartbanan vill ha det fixat omgående och kanske vill ha ersättning för förlorad inkomst, och får temporärt ökade kostnader för inkomstförvärvet.

Denna fråga borde kunna lösas i försäkringsbolaget, undrar vad folksam/smc försäkringen säger, då det redan finns samarbete mellan dem borde detta kunna lösas försäkringsvägen.:confused: :confused:

Hasse
2007-06-04, 20:27
Hejsan Ella.

Frågan var uppe vid start av Tuvängen för väl 5 år sedan.
Sedan dess har vi haft ett antal omkullkörningar men ingen som gjort illa asfalten mer än obetydlig repa.

Då man kan ställa sig frågan hur ofta orsakar go-cartbilarna skador på en bana så man är tvungen att reparera ?

Vi tar skadan när den kommer.
Hur skall det gå till för att plöja upp asfalten , har det hänt något på storbana? Farten är ju betydligt högre där.

Att asfalten skall smälta av bensin som skulle rinna ut kan den väl göra om det skulle brinna okontrollerat längre tid
Det har hittills aldrig brunnit och vi har beredskap med brandsläckare utifall.
Om olja eller möjligen glykol skulle läcka ut så finns saneringsvätska och kvast i beredskap.
Så klart har banägarna olika bedömningsnivåer men realistiskt sett efter fem år så syns mig risken som näst intill obefintlig.
Rörken har vad jag vet inte heller haft några skador och de har ju hållit på längre ändå.

Men det är ju bara mina högst personliga åsikter En väldigt orolig banägare kanske behöver kontakta Tuvängens banansvarige så kanske de skulle bli lite lugnade när det gäller verksamheten och riskerna överhuvudtaget.
En dialog dem emellan vore nog att rekommendera.
hälsn hasse

Ella
2007-06-05, 14:39
Det är jättebra med alla tips!