handdator

Visa fullständig version : Långfredagstur / En Annan Tur

OH-
2014-04-07, 19:12
På långfredagen kör vi som vanligt, fattas turerna i den tryckta SMC-kalendern så strunta i det och använd kalendern för SMC Västra Götaland här på nätet. Snabbfakta:

- Långfredagsturen går på blandat underlag, drygt hälften grus. "Riktiga" deltagare kör efter road book (ja, precis som Dakar-piloterna på den gamla goda tiden), enskilt eller i smågrupper. Osäkra eller långsamma kör med mig. Fullt framkomligt med vanlig väg-hoj men en fördel om man har en gnutta grusvana.

- En Annan Tur går i princip bara på asfalt även om det blir en kort "strapats" i år. Banan lagd av äkta glidar-chaufför! Här är det gruppkörning som gäller.

För båda turerna gäller att starten går ifrån macken i Hällingsjö vid 09:30 (ska ni köra road book så kom i mycket god tid så ni hinner tejpa, rulla, hitta rätt gäng... ). Vi har inga arrangemang så ta med käk och dryck ni behöver under en heldag, å andra sidan kostar det inget heller. Körsträckan hamnar kring 20 mil.

Hampe
2014-04-17, 06:06
...åsso en liten puff för detta eminenta arrangemang!

Det är en synnerligen trevlig sammankomst med alla sorts hojar på startlinjen.
Själv tar jag fasta på det där med "vanlig väghoj" och kommer att testa mitt nyförvärv, men denna körning är som klippt och skuren för den som vill pröva sin äventyrshoj i ett nytt element.

En fullt fungerande roadbookhållare säljs av Biltema, nu prissänkt till 99 spänn! och sällskap att köra ihop med finner man enkelt på plats vid starten.
Långfredagsturen - ett bra sätt att få en lång dag att gå lite fortare...

Hampe

OH-
2014-04-17, 06:31
Tack för puffen!

Vissa antydningar har ju förekommit om vad för slags hoj den nya är (stor gissningstävling på annat forum). Därför vill jag bara varna för att eventuella begränsningar i fordonsvikt för vägarna inte finns i road-book:en. Går gissningarna i rätt riktning är det ju ingen tröst att en kvarts-tonnare kom fram utan att sjunka igenom eller orsaka ras.

Fredrik-s
2014-04-19, 16:04
Undrar hur många ni blev på grusturen? ni körde förbi mitt hus och jag tyckte att det var betydligt fler än förra året. Nästa år skall jag vara lite vaken och gå ut och fota lite när ni åker förbi.
Om jag inte åker med själv då.

Har ni några foton från turen att bjuda på?

Fredrik

CB_Tobbe
2014-04-19, 19:23
Undrar hur många ni blev på grusturen? ni körde förbi mitt hus och jag tyckte att det var betydligt fler än förra året. Nästa år skall jag vara lite vaken och gå ut och fota lite när ni åker förbi.

Fredrik
Det är nackdelen med en mc-aktivitet som flyttar nästan en månad på våren. Ena året i mars och nästa i slutet av april.
Det hade naturligtvis varit bättre lägga rallyt runt 20 april oavsett år, då hade rallyt sannolikt haft fler deltagare.

OH-
2014-04-19, 21:40

Förra året såg du inte särskilt många (om du var vid samma hus), då åkte vi norrut från Älvängen :) Startplatsen flyttar runt och rutten känner bara några få till innan noterna delas ut på långfredagsmorgonen. Foton har förekommit på adventureriders.se (http://www.adventureriders.se) , ett smutsigt forum.

OH-
2014-04-19, 21:48
Det är nackdelen med en mc-aktivitet som flyttar nästan en månad på våren. Ena året i mars och nästa i slutet av april.
Det hade naturligtvis varit bättre lägga rallyt runt 20 april oavsett år, då hade rallyt sannolikt haft fler deltagare.

En långfredagstur som inte går på långfredag? Knappast. Tack för omtanken men vi klarar oss bra med dom som gillar upplägget, att ha stora horder deltagare skulle faktiskt bli ett problem. Dessutom ger vädervariationerna omväxling, tillställningen blir sammanbiten i snöglopp och lite mer karneval i solsken.

mikael-carla
2014-04-20, 10:06
Det var som vanligt en trevlig tur , som vanligt på långfredagen .

janric
2014-05-06, 13:00
Håller nog med Ole om att Långfredagsturen en annan dag är omöjlig.
Däremot ser vi gärna engagemang för att SMC Väst ska kunna arrangera en vackertvädertur med valfritt datum. Bara att snacka in sig hos SMHI.:wink: