handdator

Visa fullständig version : Kalla händer...

nilfons
2013-09-27, 10:05
Hej,

Första året jag pendlar till och från jobbet och nu visar det ju sig att det är svinkallt om händerna på morgonen. Känner mig som när jag var liten pojke och var i skidbacken och grinade för att händerna inte gick att röra. Nu grinar jag inte, men igår var det nära.

Så, vad göra? Finns det "varma" handskar? Jag har ett par ordentliga skinn just nu, men det kanske finns med mer foder (som ändå inte gör dem osmidiga)? Hur funkar det med värmehandtag, är det dyrt och krångligt att fixa i efterhand? Finns det några andra tips? Jag har satt en skotork i handskarna på timer, så att den drar igång tidigt på morgonen och värmer upp handskarna, men den värmen varar i 5 minuter av resan, sedan är det lika jävla kallt som vanligt.

Oldbiker
2013-09-27, 10:15
Det finns ett mycket stort utbud av handtagsvärmare. Från någon hundring till originalhantag för cirka 5000 kronor plus montering. Det hela beror nog på vad du har för hoj. Jag hade en modell som satt inne i styret och då skulle hela styret värmas först och det tog lång tid och var väldigt svårt att få en behaglig temperatur på.
Jag hade en ganska enkel på en av mina tidigare hojar och där fanns det i varje fall en termostat som gick att ställa in temperaturen med och den funkade bra, tror den kostade runt 800 kronor. På min hya hoj har jag elgas och då är det original för en packe tusenlappar som gäller. Men jag vill inte vara utan dem. Har man värmehandtag kan handskarna vara mer normaltjocka på insidan och kraftigare på utsidan för att bättre klara vinden som kyler.

Ove 60+
2013-09-27, 10:22
Styrmuffar! finns på Biltema. Vet inte vad du har för hoj. Styrmuffarna är inte förenliga med musöron, men för att inte vinden ska trycka till kopplings och bromshandtag behövs kanske en skyddsbåge framför handtagen. Finns också på Biltema.

Yxan
2013-09-27, 11:20
Jag gjorde det enkelt för mig (har lite av 'tummen-mitt-i-handen'). I samband med en vinterförvaring/service av min Honda VTX1300 bad jag dem att installera värmehandtag. Vill minnas att det gick på ca 1300 kr och då stod arbetskostnaden för merparten av beloppet. Har aldrig ångrat mig för en sekund - värt vart enda sekin! Rent 'empiriskt'; i somras (juni) körde vi mellan Umeå och Skellefteå 'nattetid' (0130~0230), tempen balanserade mellan ca +5 ~ +/- 0 grader och vi ångade på mellan 110~130 km/h, nog fan var'e kallt - men jag frös inte om händerna (förutom ngn enstaka fingertopp)!

På tal om Biltema, köpte för ett par år sedan deras 'vinterhandske' (artnr 82112, 349 kr), funkar skapligt vid kyligare väder (5-10 plusgr) - dock inte dessa jag använde i somras, utan ett par 'mindre tjockare' ;-)

Hälsar Mange
http://mc.beronius.eu

påK-en
2013-09-27, 11:35
Styrmuffar! finns på Biltema. Vet inte vad du har för hoj. Styrmuffarna är inte förenliga med musöron, men för att inte vinden ska trycka till kopplings och bromshandtag behövs kanske en skyddsbåge framför handtagen. Finns också på Biltema.

Har dålig erfarenhet av styrmuffar, åkte efter E4-an och hojen gick sämre och sämre, växlade ner men det gick saktare och saktare i alla fall - sen började det att "tugga".
Problemet - jo fartvindens inverkan på muffen gjorde att muffen tryckte på bromshandtaget, och vartefter skivorna blev varmare så bromsade det mer. "Tuggandet" var ABSen som gick in, bra med ABS en sån gång. Kan väl säga att skivorna hade lite konstig färg - men det var allt.

nilfons
2013-09-27, 14:59
Okej. Beställde nu en ordentlig vinterhandske på nätet. Skall in med hojen i ett garantiärende och har även skickat en förfrågan om vad de kan tänkas ta betalt för handtagsvärme. Jag börjar så, räcker inte det så får jag överväga muffar. Googlade lite och de såg ju inte klöokt ut. Här har jag köpt en italiensk skönhet till hoj, då kan man ju inte använda vad som helst... ;)

Tack för input.

Mathias
2013-09-27, 15:08
http://www.flyone.se/el-handskar-hybrid-gloves-storlek-m/331-0

Finns det också.

Bansaie
2013-09-27, 15:25
Styrmuffar och handtagsvärme i kombination borde ju klara hur kallt väder som helst. Testar själv styrmuffar just nu då jag fick låna ett par (dock inte Biltemas) och det funkar kanon, men som nån nämner ovan så en liten båge över broms och koppling skulle inte vara dumt när man kommer upp i motorvägsfart.

påK-en
2013-09-27, 16:49
.............................. men som nån nämner ovan så en liten båge över broms och koppling skulle inte vara dumt när man kommer upp i motorvägsfart.

Rekommenderas varmt!

JoHu
2013-09-27, 17:22
Kan rekommendera Oxfords handtagsvärmare.
Lätt att installera för den normal händige....

http://issuu.com/oxfordproductsltd/docs/hotgrips-instructions?e=1800879/2045528

TheGungner
2013-09-27, 18:46
Eftermonterade handtagsvärmare på min förra hoj och har fabriksmonterat på den jag har nu. Det är värt varje krona med handtagsvärmare.
När jag monterade själv köpte jag biltemas och de fungerade riktigt bra. En marginell nackdel är att högra handtaget blev fortare varmare än det vänstra samt om du har små händer kan de upplevas som tjocka.

Marie
2013-09-27, 19:24
En marginell nackdel är att högra handtaget blev fortare varmare än det vänstra samt om du har små händer kan de upplevas som tjocka.

Att höger handtag blir fortast varmt är ju helt naturligt. Där sitter handtaget på gasrullen, på vänster sida sitter handtaget direkt på styret, vilket ger kraftigare värmebortledning.

Själv har jag handtagsvärme (eftermonterad Oxford) på min Yamaha XJ900. Däremot har jag inte (ännu) monterat på min BMW K100RS, eftersom det där sitter "defrostermunstycken" som blåser varmluft från kylaren mot händerna, så jag känner inte behovet som akut där.

Skribenten
2013-09-27, 22:21
http://www.clasohlson.com/se/Handske-med-värmeslingor/Pr314817002 Håller värmen i drygt två timmar med tre batterier i varje handske. Går ganska lätt att förse dem med mer kräm från större batteri eller direkt från MC:ns 12 volt via en omvandlare till 4,5 volt.

Bansaie
2013-09-27, 23:26
http://www.clasohlson.com/se/Handske-med-värmeslingor/Pr314817002 Håller värmen i drygt två timmar med tre batterier i varje handske.
Fast jag hade nog satsat på en skinnhandske med lite skydd även om de är dyrare.
http://www.motobikers.se/sv/product/2762/Richa-Siberia-elvarme

Triumph int
2013-09-28, 07:55
En riktigt bra vinterhandske och en vindtät överdragshandske, det är receptet för varma händer

Håkan Runfeldt
2013-09-28, 10:02
Kalla händer...???
Har inte alla moderna motorcyklar elektriska värmehandtag?:confused:
Jag har bland annat en gammal hoj från 1983, med original värmehandtag.:angel:
Det är 2013 nu!
Varför accepterar folk detta?
Ska inte produktutveckling komma motorcyklisterna till del?

nilfons
2013-09-30, 12:52
Fast jag hade nog satsat på en skinnhandske med lite skydd även om de är dyrare.
http://www.motobikers.se/sv/product/2762/Richa-Siberia-elvarme

Aah, skulle sett ditt inlägg tidigare. Det är ju sådana jag bör ha!

OH-
2013-09-30, 14:23
Hej!

Lite tips och erfarenheter:
- Bra vinterhanskar finns men dom blir alltid lite klumpiga. Själv skulle jag aldrig köpa handskar på nätet, det är alldeles för noga med passformen och jag vill själv bedömma kompromissen stoppning gentemot komfort/rörlighet. Glöm inte att kragen på handsken måste vara lång, annars blir det aldrig varmt. Idealiskt skall kragen oxå gå att dra ihop så att den kan stoppas innanför jackärmen när det regnar så slipper man vatten som rinner ner i handsken när man kör sakta. Är det torrt brukar det bli både bekvämare och varmare med kragen utanpå ärmen. Jag utgår från att vi enbart diskuterar hanskar med vattentätt membran, vått = kallt.
- Innan man går till extrem-utrustning som muffar (håller med om att dom ser för jävliga ut) och kanske till och med innan man eftermonterar handtagsvärme skulle jag rekommendera att skaffa ett par handtagsskydd modell "äventyrsmaskin"/enduro. Eftersom du inte tänker bröta fram bland träd behövs inte dom tåliga modellerna utan ett par enkla "musöron" duger bra. Skillnaden när fartvinden och regnet inte kommer åt handsken med full kraft är ganska stor.

Hojkul!
2013-09-30, 14:36
http://www.clasohlson.com/se/Handske-med-värmeslingor/Pr314817002 Håller värmen i drygt två timmar med tre batterier i varje handske. Går ganska lätt att förse dem med mer kräm från större batteri eller direkt från MC:ns 12 volt via en omvandlare till 4,5 volt.

Rekommenderar att läsa recensionerna på Clas Ohlson´s sida innan man köper detta handskpar.

Bansaie
2013-10-01, 07:55
... Idealiskt skall kragen oxå gå att dra ihop så att den kan stoppas innanför jackärmen när det regnar så slipper man vatten som rinner ner i handsken när man kör sakta....
Jag måtte aldrig köra sakta då ;)

Jag har då mer problem med att kyla och fukt tränger upp i ärmen om jag har handskkragen innanför ärmen när jag kör, så jag tycker personligen att det är bättre att handskens krage går upp en bit utanpå ärmen.
Dessutom tycker jag att det blir tjock och klumpigt runt handled och underarm när man ska försöka dra ärmen över.

För att fortsätta detta med tips kring handskar.
Vill man inte krångla med elvärme i handskarna kan även en så här handske göra stor skillnad.
http://shop.northbike.se/personlig-utrustning/on-road/handskar/rukka/product/16075-gtx-lobster
2 fingrar separat rörliga för bromsen

Bob Sweden
2013-10-01, 09:07
Hej,

Första året jag pendlar till och från jobbet och nu visar det ju sig att det är svinkallt om händerna på morgonen. Känner mig som när jag var liten pojke och var i skidbacken och grinade för att händerna inte gick att röra. Nu grinar jag inte, men igår var det nära.

Så, vad göra? Finns det "varma" handskar? Jag har ett par ordentliga skinn just nu, men det kanske finns med mer foder (som ändå inte gör dem osmidiga)? Hur funkar det med värmehandtag, är det dyrt och krångligt att fixa i efterhand? Finns det några andra tips? Jag har satt en skotork i handskarna på timer, så att den drar igång tidigt på morgonen och värmer upp handskarna, men den värmen varar i 5 minuter av resan, sedan är det lika jävla kallt som vanligt.

Lager på lager.
Tunna sommarhandskar och ett vindskyddande / vindbrytande hölje räcker mycket långt och är prisvärt.

Regnhandskar, M90 vinterhandske etc gör underverk.
Tänk flera tunna (smidiga) lager med luft emellan.

Testa så först.
Värmehandtag och värmda handskar behövs aldrig på kortare turer (upp till ca 30-45 min).

Marie
2013-10-01, 20:36
Jag måtte aldrig köra sakta då ;)

Jag har då mer problem med att kyla och fukt tränger upp i ärmen om jag har handskkragen innanför ärmen när jag kör, så jag tycker personligen att det är bättre att handskens krage går upp en bit utanpå ärmen.
Dessutom tycker jag att det blir tjock och klumpigt runt handled och underarm när man ska försöka dra ärmen över.

Ja, jag har då inte heller någonsin handskkragarna annat än utanpå jackärmarna, och jag har aldrig heller råkat ut för att vatten någonsin runnit in där. Tvärtom är jag övertygad om att jag skulle få vatten ända upp till axlarna om jag hade ärmarna utanpå handskkragarna....

nilfons
2013-10-15, 10:59
Lager på lager.
Tunna sommarhandskar och ett vindskyddande / vindbrytande hölje räcker mycket långt och är prisvärt.

Regnhandskar, M90 vinterhandske etc gör underverk.
Tänk flera tunna (smidiga) lager med luft emellan.

Testa så först.
Värmehandtag och värmda handskar behövs aldrig på kortare turer (upp till ca 30-45 min).

Min tur till och från jobbet är på ca 40 minuter, och tro mig, det behövs någonting för händerna! Jag försökte knö in ett par tunna handskar i de skinnhandskar jag har, men de fick inte plats. Men efter att ha kollat lite på Oxfords värmehandtag så hittade jag deras värmehandskar istället... Läste ett par recensioner och de har fått fina omdömen. Stora fördelen skal vara att värmen är utanpå handen där vinden träffar, och det som ger upphov till frusna händer, till skillnad från värmehandtagen som "bara" värmer inifrån. Sitter fortfarande och väntar på leverans. Återkommer med recension så småningom.

Mathias
2013-10-15, 12:16
Ja, jag har då inte heller någonsin handskkragarna annat än utanpå jackärmarna, och jag har aldrig heller råkat ut för att vatten någonsin runnit in där. Tvärtom är jag övertygad om att jag skulle få vatten ända upp till axlarna om jag hade ärmarna utanpå handskkragarna....

Funkar inte på en VFR, där gör kåpa och vind så vattnet åker längs armen upp och när du sänker hastigheten så gör gravitationen sitt.
I vart fall på min, så jag har alltid handsken innanför jackärmen.

Bob Sweden
2013-10-15, 13:28
*klipp*
Jag försökte knö in ett par tunna handskar i de skinnhandskar jag har, men de fick inte plats.

ALDRIG "knô" när det gäller att behålla värmen!!
Det är LUFTEN som isolerar, pressar du in för mycket material finns ingen plats för luft. Gäller för skor och kängor likväl som för över- och under-kropp.

Mantra är VINDTÄTT.
Dra på ett par regnvantar utanpå dina vanliga sommarhandskar, eller ett par sådana här:
6467
M90

6468
Biltemas otäta regnhandskar

Det är lite samma tänk som det klassiska: "Fryser du om fötterna, ta på dig ett par långkalsonger".
Kroppens värmereglering är inte så där attans finkänslig, den reglerar inte direkt fingertopparna individuellt om man säger så.
Antingen är värmen till händerna "på" eller "av".
Problemet du har kanske egentligen är att du har för kallt om armar och axlar, då stryper kroppen blodet till händerna = du fryser om händerna.

Men det omvända funkar också:
Värmesulor (~10W per sula) fungerar utmärkt för att hålla benen varma!
Kroppen känner "30°C sommarvärme om tårna" och släpper på blodflödet genom benen, förutsatt att benen inte är alltför kalla då.

Jo jag vet, det är bitvis motsägelsefullt så det finns bara en sanning, och det är DIN sanning som gäller: Ut och provkör!

Men efter att ha kollat lite på Oxfords värmehandtag så hittade jag deras värmehandskar istället... Läste ett par recensioner och de har fått fina omdömen. Stora fördelen skal vara att värmen är utanpå handen där vinden träffar, och det som ger upphov till frusna händer, till skillnad från värmehandtagen som "bara" värmer inifrån. Sitter fortfarande och väntar på leverans. Återkommer med recension så småningom.

Jag fick sponsring på ett par "utvändigt värmda" handskar för ett par år sedan. Funkade väl sådär, skulle vara regntäta men läckte som såll så jag skickade tillbaka skiten. Kan trösta dig med att det inte var Oxford. :tummenupp
Kör man upp till 250 mil per dygn MÅSTE grejorna funka, inga halvmesyrer, funktion före flärd.

Jag tror du kommer bli förvånad över hur ojämt handskarna värmer.
Handskar är ju alltid lite "stela" så du kommer troligen inte få kontakt mellan värmeplattorna och huden över hela ytterhanden.
Den elektriska effekten på handskarna är troligen ganska så låg (10-15W / handske?) så det blir inte någon "strålningsvärme" att tala om, värmezonerna måste ligga emot huden för att det ska värma.
Räkna alltså med att fingertopparna inte värms alls. I kombination med värmehandtag funkar det bättre, handtagen kan man i vart fall "vira fingertopparna runt" för att tvinga in lite värme men ju mer du "knyter" handen, desto längre bort från fingertopparna kommer handskens värmezoner...

Så efter det där testet, förvisso var det ett par år sedan men ändå, är jag fortsatt en förespråkare för värmehandtag i kombination med "lager på lager" handskar.
Fördelen med värmehandtag är att dom inte blir fuktiga och måste bytas under resans gång och att man alltid har dom med sig. :)

Men fundera över hur det är med värmen i partiet axel / arm. Det påverkar troligen mer än du tror.
En tunn windstopper-fleece under jackan kanske?
Och ett par enkla överdragshandskar.
Klumpigt? Nejdå, det är bara en vanesak.

Det finns en aspekt till, men det är knappast relevant vid så kort resa som 40 minuter men jag tar ändå upp det:
Vad händer när elen strular...
För mig är elvärme OK för komfort, men inte för överlevnad.

Kör man med "tillförd sommar" i kläderna tror huden att det är varmt och skönt, alla kapillärer öppna.
När sedan den tillförda värmen försvinner blir det SVINKALLT direkt.

Du lär inte frysa ihjäl för att värmehandskarna strular i 40 minuter, men det är ändå värt att tänka på om man ska ut på längre vintertouring.
Elvärme är helt OK för komfort, men inte för överlevnad...
I -25°C blir man fiskpinne otroligt fort... :(

/B

nilfons
2013-10-16, 12:47
Tack Bob för kloka synpunkter. Jag är iofs ganska ordentligt påpälsad på resten av kroppen och fryser inte det minsta där, så det känns isolerat till händerna.

Jo, värmehandskarna är en chansning helt klart. Men de har fått väldigt goda recenssioner. Men som sagt, jag återkommer när jag testat dem.

nilfons
2013-11-07, 09:54
Nu har jag kört med handskarna en vecka och är på det hela taget nöjd. Man kopplar en sladdkablage till batteriet på hojen och en liten sladd sticker fram under sadeln. Till det kopplar man på sig när man sätter sig på hojen och har sladd dragen genom jackan och ärmarna. Lite meckigt blir det ju, man tycker att det räcker med brallor, ryggskydd, hjälm, jacka, men nu är det alltså en grej till. Jag har dock satt fast sladdarna i muddarna fram i jackan och anslutningen till batterisladden i fickan, så jag behöver inte hålla på att dra sladd varje gång, utan det är bara att hoppa på och koppla på sig på sladden från sadeln.

Beträffande värmen så känns det skönt. Värmen kommer ovanpå handen och lagom värme att man inte tänker någonting på det när man kör. Så det lilla extra besväret med sladd är värt det för mig, jag fryser inte längre om händerna. :)