handdator

Visa fullständig version : Söker handledare att övningsköra med i Göteborg!

Naikon
2013-06-11, 13:12
Tjo allesammans!

Jag är 19 år, har B-körkort och har precis tagit studenten. Jag är sugen på att börja köra MC, men problemet är att jag har ingen handledare. Jag hade aldrig någon moped heller, så i så fall skulle jag börja från "scratch"!
Tänkte köpa någon billig skattebefriad MC med 25-35kw. Jag har inte bråttom med MC-kortet, så jag lägger gärna ner tid på att köra med handledare istället för lektioner på 1100kr/timmen.
Är inte ute efter någon direkt regelbunden körning, utan det blir lite mer när det passar handledaren.

Skulle bli jätteglad om någon kunde tipsa om frivilliga handledare runt Göteborg. Jag bor i Sävedalen, 5 minuter från centrum!

MVH Naikon

Hampe
2013-06-11, 20:47
Hej och välkommen till forumet!
Trist när ingen svarar, men kul att du vill in bland skaran som kör motorcykel och trivs med det.
Själv bor jag visserligen strax utanför Göteborg, och jag önskar att jag hade luckorna i livet till att säga:
"Vi träffas och ser om vi trivs med varandra".
Tyvärr har jag inte det just nu, men när jag blir pensionär - då jädrar!

Tills dess - hoppas någon har tid och lust att hjälpa dig en bit på vägen.

Hampe

Tips! Lås inte fast dig vid just "skattebefriad". Det finns modernare, mer lättskötta och lättkörda hojar för liknande pengar.
Själva vägskatten är ett par hundra spänn per helår, och överskjutande summa betalas tillbaka när du ställer av hojen.

Naikon
2013-06-11, 21:29
Hej och välkommen till forumet!
Trist när ingen svarar, men kul att du vill in bland skaran som kör motorcykel och trivs med det.
Själv bor jag visserligen strax utanför Göteborg, och jag önskar att jag hade luckorna i livet till att säga:
"Vi träffas och ser om vi trivs med varandra".
Tyvärr har jag inte det just nu, men när jag blir pensionär - då jädrar!

Tills dess - hoppas någon har tid och lust att hjälpa dig en bit på vägen.

Hampe

Tips! Lås inte fast dig vid just "skattebefriad". Det finns modernare, mer lättskötta och lättkörda hojar för liknande pengar.
Själva vägskatten är ett par hundra spänn per helår, och överskjutande summa betalas tillbaka när du ställer av hojen.

Tack för svaret! Schysst att du ändå skulle kunna tänkt dig ställa upp om du haft tid!
Jag har inte bråttom med körkortet, det får ta den tid det tar. Men det klart det vore roligt om man redan kunde börja köra redan i sommar :)

Just nu funderar jag på den ekonomiska delen. Jag har väldigt svårt att välja motorcykel.
Just nu kollar jag på en Suzuki GS450 och en Yamaha XS400, båda för ca 5.000kr.
Jag är alltså ute efter en A2-hoj som helst ska vara skattebefriad, hållbar och billig. En ganska svår kombination att få ihop. Men jag ska alltså bara ha en för att övningsköra, och så länge den funkar är jag glad.
Några råder mig till att "kör på, du ska ändå bara övningsköra med den, och sen sälja den".
Några andra säger det är riskabelt att köpa en MC så billigt, och att det nästan garanterat är något fel.

Hela dagen har jag suttit och jämfört dessa två motorcyklar, vägt alla för och nackdelar och snackat med ägarna. Just nu är jag så trött i huvudet så jag vet knappt vad jag pratar om. Lite sömn kan nog vara en bra idé.

MVH Naikon

Hampe
2013-06-12, 00:02
Just nu kollar jag på en Suzuki GS450 och en Yamaha XS400, båda för ca 5.000kr.
Jag är alltså ute efter en A2-hoj som helst ska vara skattebefriad, hållbar och billig. En ganska svår kombination att få ihop.

Faktiskt inte. Du anar inte hur många bra hojar, sparsamt körda och väl underhållna det finns där ute.
Om du klarar av att hänga kvar och fortsätta sondera marknaden i en månad till så kan du hitta en riktigt bra hoj för små pengar.
Just första juli brukar vara en vattendelare: är det inte sålt till dess så brukar det gå att pruta rätt hårt.

När det gäller hojar i denna prisklassen så är det 2 saker jag vill peka på:
Hojar som förvarats utomhus året rint eller rentav körts året runt brukar kunna kännas igen på oxiderad aluminium, rostangrepp och allmänt ärgat och härjat utseende.

Du tycker säkert att utseendet inte spelar någon roll - å det gör det inte, men saltlakemarinering brukar följas av trista elfel som spökar när man som minst vill det, och som kan vara ytterst tidsödande att felsöka.

Undvik även uppenbart hemmameckade exemplar med slarvigt ditsatta billjuddämpare, "motorrenoveringar" där någon rättat till akuta fel på enklaste sätt och krönt sitt arbete med packningscement istället för riktig packningssats och dessutom mekat på en massa konstiga tillbehör och kopplat kablar i kors och tvärs.
Undvik!

Titta på så många olika hojar du kan så att du verkligen känner igen ett klipp när du ser det!
Få ägare, välskött och gärna älskad med lagom mycket mil på mätaren - hellre mycket mil och välservad än få mil och ihoptorkad, det är min uppfattning.

Slutligen några ord om dina aktuella objekt;

Suzuki GS 450 är kompetent men trist.
Den kändes aningens gammal när den kom, och har inte direkt blivit yngre de senaste 30 åren.
Den behöver varvas mer än man tror för att göra bra ifrån sig, men kan upplevas som lite svårflörtad och ovillig ibland.

Även XS 400 behöver varvas, men den verkar mer som den tycker om att piskas lite. Den svarar på behandlingen på ett annat sätt.
Däremot har den en bitvis anstötlig design som inte ens kan kallas tidsenlig eller något annat urskuldande. Den var ful redan när den kom, och den blev aldrig någon succé.
Den har en aningens svagt chassi som man kan få att bekänna färg ganska enkelt. Absolut inget trafikfarligt, jag menar mer att det är enkelt att känna sina egna framsteg i utbildningen på just en XS 400 eftersom man tämligen snart närmar sig gränslandet där hojen inte längre förmår dölja vem den är.

Av dessa två hojar skulle jag välja... ...Honda CB 400 n.
Samma generation, inte riktigt lika trist som Sukan, men minst lika skottsäker.
Yamman är det lite nervigare alternativtet - men du måste ha klart för dig att detta är små hojar! Är du själv stor och grov är det inte alls säkert att ni funkar ihop.

Finns massa mer hojar på marknaden. Spana im dem också!

Hampe

(snart kommer Bob Sweden och sågar min sågning av Suzuki. Hoppas du blir klokare av det...)

Naikon
2013-06-12, 11:09
Faktiskt inte. Du anar inte hur många bra hojar, sparsamt körda och väl underhållna det finns där ute.
Om du klarar av att hänga kvar och fortsätta sondera marknaden i en månad till så kan du hitta en riktigt bra hoj för små pengar.
Just första juli brukar vara en vattendelare: är det inte sålt till dess så brukar det gå att pruta rätt hårt.

När det gäller hojar i denna prisklassen så är det 2 saker jag vill peka på:
Hojar som förvarats utomhus året rint eller rentav körts året runt brukar kunna kännas igen på oxiderad aluminium, rostangrepp och allmänt ärgat och härjat utseende.

Du tycker säkert att utseendet inte spelar någon roll - å det gör det inte, men saltlakemarinering brukar följas av trista elfel som spökar när man som minst vill det, och som kan vara ytterst tidsödande att felsöka.

Undvik även uppenbart hemmameckade exemplar med slarvigt ditsatta billjuddämpare, "motorrenoveringar" där någon rättat till akuta fel på enklaste sätt och krönt sitt arbete med packningscement istället för riktig packningssats och dessutom mekat på en massa konstiga tillbehör och kopplat kablar i kors och tvärs.
Undvik!

Titta på så många olika hojar du kan så att du verkligen känner igen ett klipp när du ser det!
Få ägare, välskött och gärna älskad med lagom mycket mil på mätaren - hellre mycket mil och välservad än få mil och ihoptorkad, det är min uppfattning.

Slutligen några ord om dina aktuella objekt;

Suzuki GS 450 är kompetent men trist.
Den kändes aningens gammal när den kom, och har inte direkt blivit yngre de senaste 30 åren.
Den behöver varvas mer än man tror för att göra bra ifrån sig, men kan upplevas som lite svårflörtad och ovillig ibland.

Även XS 400 behöver varvas, men den verkar mer som den tycker om att piskas lite. Den svarar på behandlingen på ett annat sätt.
Däremot har den en bitvis anstötlig design som inte ens kan kallas tidsenlig eller något annat urskuldande. Den var ful redan när den kom, och den blev aldrig någon succé.
Den har en aningens svagt chassi som man kan få att bekänna färg ganska enkelt. Absolut inget trafikfarligt, jag menar mer att det är enkelt att känna sina egna framsteg i utbildningen på just en XS 400 eftersom man tämligen snart närmar sig gränslandet där hojen inte längre förmår dölja vem den är.

Av dessa två hojar skulle jag välja... ...Honda CB 400 n.
Samma generation, inte riktigt lika trist som Sukan, men minst lika skottsäker.
Yamman är det lite nervigare alternativtet - men du måste ha klart för dig att detta är små hojar! Är du själv stor och grov är det inte alls säkert att ni funkar ihop.

Finns massa mer hojar på marknaden. Spana im dem också!

Hampe

(snart kommer Bob Sweden och sågar min sågning av Suzuki. Hoppas du blir klokare av det...)

Tack för ett långt svar. XS 400:n är nu såld så den går bort. Ägaren till GS 450:n har sagt att den misständer lite på 2000-3000 varv när man håller jämn gas, därför avråder några på Sporthoj mig från att köpa den, medans några säger det är bara att slå till, då det förmodligen inte är något allvarligt.

CB 400 har jag kollat lite på innan, men just nu finns det bara ett exemplar inom Göteborgsområdet.
http://www.blocket.se/halland/Honda_CB_400_N_47347479.htm?ca=15&w=2
Jag vill inte verka snål, men 5.000kr är nog mer vad jag tänkte mig. Kanske 5.500. Det är kanske en struntsumma när det gäller motorcykelköp, men med tanke på all utrustning jag måste köpa till så drar det lätt iväg. Men om den är uppe i några veckor till går det kanske att pruta rejält.

Dock har jag inget problem med vänta till första juli. Det klart det vore roligt att komma igång under sommaren, men två veckor hit och dit spelar ingen roll om det innebär större chans för ett lyckat köp.