handdator

Visa fullständig version : Steg 5/6 - Vad är planen?

EmilB
2013-05-22, 20:13
Körde en hel hög steg 4 kurser förra året och fick i slutet på säsongen uppmaningen att jag inte skulle gå steg 4 mer utan flytta upp till steg 5/6 istället. Tyckte då att jag sett lite väl få sådana tillfällen, men fick försäkrat att det va gott om tillfällen att köra.

När man nu, 2013, går igenom årets kalender så inser jag att av 52 kurstillfällen (om jag räknat rätt) så är fem st steg 5/6 och då är tre av dom i Norge samt Finland. Dvs totalt två tillfällen i Sverige under hela säsongen.
Därav min fråga, vad är planen? Hur ska folk komma ur steg 4 och vidare till steg 5/6 om det inte finns några tillfällen att köra?

Om man lyckas boka 52 tillfällen på olika banor under en säsong så borde man kunna viga eller dela fler av dessa för dom som vill gå vidare.
Borde man inte kunna ha en steg 5/6 grupp på varje bantillfälle? Vad skulle nackdelen vara med att kombinera steg 1-4 med steg 6?

I den situationen som jag är i nu så är jag förpassad till andra arrangörer än SMC då jag inte kan känna mig välkommen på steg 1 - 4 kurserna och det finns inte tillräckligt med steg 6 kurser.

mojja
2013-05-22, 20:33
Helt enig med ovanstående.

Galne Dansken
2013-05-22, 23:26
Kort svar: Korrekt det är för få tillfällen. det jobbas aktivt med saken. Återkommer, när några bitar faller på plats..

Lite längre svar:
Det som händer är följande - SMC SPORT är MC sports klubb just nu för sporthojs åkare, nångång kanske vi tar in Motard och Enduro. Klubben är ansluten till Svemo.

Dvs klubben följer som huvudregel Svemo´s reglemente - fast vi gör det enkelt, för körningar i vår egen klubb. Därför kan man, efter steg 5 (licens kursen*) köra med sin gatgodkände landsvägs hoj, dock efter regskylten tas bort under körning på banan. Enklare kan det inte bli!

Ett krav som som klubben absolut måste följa är att det finns funktionärer, träningsledare som är utbildade och godkända av Svemo. Där har vi fram tills nu - fått köpa tid av tävlings sportans hårt belastade ideella - och den som har bara lite insikt i svensk RR vett att det är resurs brist..
Innan sommeren är över har SMC SPORT sannolikt 7+ utbildade ideella - Vi har sökt bland klubbens medlem.
- Har du tävlings erfarenhet, och lust att dra ditt strå - hör av du flux till patric.ericsson@svmc.se

På banor som är godkände av Svemo (det är ett krav) och vart SMC har kurser - är målet att vi kan ha en licens grupp, som kör parallellt - med en vanlig trafikkurs.

Så det står absolut inte still - men, allt tar sin tid - och vi får inte svar på alla frågor vi själva har, samma dag som vi frågor.. Men, risken finns det kommer bli skittbra och kanon kul..

* En kväll och några enstaka timmer på banan - för dom som gått SMC Steg1234.

enhjuling
2013-05-23, 07:34
Tänk också på att en genomgången steg5 (licenskursen) öppnar möjligheten att delta på alla träningar som anordnas av nån svemo-ansluten klubb.
Licensträning med coachning är det förstås bara SMC-Sport som har och det behövs det kanske fler tillfällen till.

/Stefan

Hansi
2013-05-23, 11:55
Jag tycker det är synd att man fått dig att känna dig mindre välkommen till steg 4.

Med "rätt" inställning till vad man vill göra på en steg 4 kurs så är den alltid nyttig.

Vill man testa gränser, jaga varvtider och träna rejsåkning så hör man nog hemma på licensträning/bankörning/steg 6.

Om man ställer in sig på att man går på en KURS-dag och vill förbättra grunderna i sin körning i ett tempo där man har kapacitet över för att tillsammans med sin instruktör köra med genomtänkta övningar under passen så skall man definitivt gå kursdagar med steg 4. Tycker jag.

Agile
2013-05-23, 14:37
Jag tycker det är synd att man fått dig att känna dig mindre välkommen till steg 4.

Med "rätt" inställning till vad man vill göra på en steg 4 kurs så är den alltid nyttig.

Vill man testa gränser, jaga varvtider och träna rejsåkning så hör man nog hemma på licensträning/bankörning/steg 6.

Om man ställer in sig på att man går på en KURS-dag och vill förbättra grunderna i sin körning i ett tempo där man har kapacitet över för att tillsammans med sin instruktör köra med genomtänkta övningar under passen så skall man definitivt gå kursdagar med steg 4. Tycker jag.

Så nån som vill slipa sin teknik för att äntligen komma under 1.12 är fortfarande lämplig som deltagare på en steg 4?

Peter1980
2013-05-23, 15:13
Så nån som vill slipa sin teknik för att äntligen komma under 1.12 är fortfarande lämplig som deltagare på en steg 4?

Känns som att "slipa sin teknik för att äntligen komma under 1.12" faller under Hansis exempel "jaga varvtider" ?

Hansi
2013-05-23, 15:42

Jag tror inte det är fel om man med "vill slipa sin teknik" är öppen för att fila på detaljer i sin körstil i ett 5 sekunder långsammare tempo för att sedan ta med sig det till nästa rejsträning. För MIG är inte tempot/varvtiden under en KURS det viktiga, utan vad man har för syfte med att vara på banan.

Säg så här då, om övningarna känns vettiga att köra på Arlanda Test Track där man får tugga krossad sten och krama stubbar om man avviker från asfalten, då är man nog rätt ute att köra på en steg 4 kurs.

Förståelse för spårval, timing i blick, kroppsförflyttning och manövrering av reglagen, bolla tankar om hur man arbeta systematiskt med att utveckla sin körning samt mental träning. Det kan man nog ägna sig åt om man har en förstående instruktör även om man annars tränar på att åka skitfort på bandagar och licensträningar.

EmilB
2013-05-23, 16:43
Jag tror inte det är fel om man med "vill slipa sin teknik" är öppen för att fila på detaljer i sin körstil i ett 5 sekunder långsammare tempo för att sedan ta med sig det till nästa rejsträning. För MIG är inte tempot/varvtiden under en KURS det viktiga, utan vad man har för syfte med att vara på banan.

Säg så här då, om övningarna känns vettiga att köra på Arlanda Test Track där man får tugga krossad sten och krama stubbar om man avviker från asfalten, då är man nog rätt ute att köra på en steg 4 kurs.

Förståelse för spårval, timing i blick, kroppsförflyttning och manövrering av reglagen, bolla tankar om hur man arbeta systematiskt med att utveckla sin körning samt mental träning. Det kan man nog ägna sig åt om man har en förstående instruktör även om man annars tränar på att åka skitfort på bandagar och licensträningar.

Till att börja med, tack för alla svar.

Tyvärr så är det inte 1.17-tider vi pratar på en normal steg 4-kurs för att hamna i flytet tillsammans med övriga deltagare. Snarare 1.20 - 1.23. Nu det inte varvtider som det är fokus på när man går kurs, men ändå så är det ett bra sätt att mäta tempot på banan.
Jag kan bara tala för mig själv, men att ligga och harva i 1.20-tempo lär jag mig väldigt lite på. Jag blir ofokuserad och slarvig. Att ligga och pressa på 80 - 90 % av kapaciteten är betydligt roligare och mer lärorikt i min mening. Men alla är ju olika.

Jag känner själv att jag har passerat steg 4. Dom sista kurserna jag gick förra året gav inte mycket mer än en väldigt rolig bandag med trevliga människor. Men det känns som om man ligger på ungefär samma nivå som instruktörerna (med vissa undantag såklart) och då blir det inte lika lärorikt tyvärr.

Där av önskan till fler tillfällen med steg 6 och undran vad planen för fortbildningen var. Främst eftersom instruktörer och funktionärer trycker på att man ska gå vidare dit. Då hade man ju hoppats på att det fanns fler tillfällen, då det i min mening är en trevlig miljö kring SMCs bandagar/kurser.

Agile
2013-05-23, 18:50
Jag tror inte det är fel om man med "vill slipa sin teknik" är öppen för att fila på detaljer i sin körstil i ett 5 sekunder

5 sekunder är en evighet och det vet du också. 5 sek under max kör man i princip med en hand på styret (-ish). De 80% vi normalt pratar om ger kanske 1.14 (känsla och subjektivitet är aldrig lätt), och det det tempot blir det snabbt trångt.

För egen del blir mina spår helt galna om man inte får ett grundtempo med sig. Kroppsförflyttning, diverse finlir t.ex passar sig bra för ett rejält lågt tempo (typ våga bromsa ända in till apex första gångerna, börja möta med gas innan man helt släppt bromsen osv). Men det förutsätter också att man är "där" i sin körning just vid kurstillfället. Är problemet att man missar ingångarna så fort tempot skruvas upp så är det svårt att förändra det i ett flera sekunder för lågt tempo.

Sorry om jag är kritisk. Men jag tror som TS att steg 6 behövs för att fånga de andra än den normale steg 4 deltagaren. Har man kanske 1.15 i kroppen, så blir ett medeltempo på 1.23 direkt trångt. Jag åkte som deltagare en gång när jag körde runt 1.19 för några år sen, just den dagen var tempot rätt lågt överlag och trots att vi bara var <10 på banan så blev det flera omkörningar per varv som "störde" min körning. För jag var där just för att jobba med mig själv, inte racea mot alla andra. Det löste sig ok sen efter lite ommöbleringar i grupperna, men det är inte lätt. Är man ytterligare 3-5 sek snabbare så har jag svårt att se hur det ska bli givande utan att få sin rytm sabbad varannan kurva.

(Nämnas bör att jag i ovan utgår ifrån att man också ska visa sedvanlig hänsyn till den man kör om. Även om jag är trygg i att smaska förbi nån med några dec marginal så är det ju knappast säkert att det som blir omkörd upplever det lika härligt. Jag har själv blivit sådär löjligt omkörd när jag var noob, och det ÄR skrämmande.)

EmilB
2013-05-26, 08:43
Kort svar: Korrekt det är för få tillfällen. det jobbas aktivt med saken. Återkommer, när några bitar faller på plats..

Lite längre svar:
Det som händer är följande - SMC SPORT är MC sports klubb just nu för sporthojs åkare, nångång kanske vi tar in Motard och Enduro. Klubben är ansluten till Svemo.

Dvs klubben följer som huvudregel Svemo´s reglemente - fast vi gör det enkelt, för körningar i vår egen klubb. Därför kan man, efter steg 5 (licens kursen*) köra med sin gatgodkände landsvägs hoj, dock efter regskylten tas bort under körning på banan. Enklare kan det inte bli!

Ett krav som som klubben absolut måste följa är att det finns funktionärer, träningsledare som är utbildade och godkända av Svemo. Där har vi fram tills nu - fått köpa tid av tävlings sportans hårt belastade ideella - och den som har bara lite insikt i svensk RR vett att det är resurs brist..
Innan sommeren är över har SMC SPORT sannolikt 7+ utbildade ideella - Vi har sökt bland klubbens medlem.
- Har du tävlings erfarenhet, och lust att dra ditt strå - hör av du flux till patric.ericsson@svmc.se

På banor som är godkände av Svemo (det är ett krav) och vart SMC har kurser - är målet att vi kan ha en licens grupp, som kör parallellt - med en vanlig trafikkurs.

Så det står absolut inte still - men, allt tar sin tid - och vi får inte svar på alla frågor vi själva har, samma dag som vi frågor.. Men, risken finns det kommer bli skittbra och kanon kul..

* En kväll och några enstaka timmer på banan - för dom som gått SMC Steg1234.

Har full förståelse för att saker och ting tar tid.

Tar tillfället i akt och erbjuder mina egna tjänster, om det kan hjälpa till på något vis.
Har ingen erfarenhet av racing, så kan nog inte hjälpa till i steg 6. Men har 20+ SMC-kurser i bagaget och lika många vanliga bandagar i Sverige och Spanien, så om jag kan hjälpa till som instruktör eller liknande på andra kurser för att få fart på steg 6 så står jag till förfogande.

Hansi
2013-05-29, 13:48
5 sekunder är en evighet och det vet du också. 5 sek under max kör man i princip med en hand på styret (-ish). De 80% vi normalt pratar om ger kanske 1.14 (känsla och subjektivitet är aldrig lätt), och det det tempot blir det snabbt trångt.

Kan man hitta något sätt att hålla en sådan rytm på banan att man sänker varvtiden 5 sekunder men ändå kan öva för att hitta ÄNNU högre kurvhastighet i t.ex. sin annars "sämsta" kurva?

På just Gelleråsen tycker jag man rätt snabbt tappar 5 sekunder om man inte går på attack precis överallt...

Robbie
2013-05-29, 14:39
Min åsikt är att det går bra att förbättra sig utan att behöva ligga nära sitt maximala tempo. Att jag tänker så har att göra med att jag anser att en stor del av utvecklingen sker i huvudet på deltagaren. Då är det inte nödvändigt att köra särskilt fort, bara att ha ett sådant tempo att man bekvämt kan reflektera över vad man gör.

Visst förstår jag samtidigt att man, för slutgiltigt utvärdera en förändring, behöver göra saker i ett autentiskt tempo. Men just den biten kanske då får vänta tills en "vanlig träning". Det som jag tycker att jag isåfall kan erbjuda en deltagare som är så pass mycket snabbare än vad jag själv är hjälp att analysera deras körning. Inte en helt oviktig och okomplicerad sak.

Jag misstänker att jag kommer ha "den här deltagaren" förr eller senare så jag kanske får omvärdera min inställning efter det, men detta är min åsikt så här långt.

Agile
2013-05-29, 18:56
Min åsikt är att det går bra att förbättra sig utan att behöva ligga nära sitt maximala tempo. Att jag tänker så har att göra med att jag anser att en stor del av utvecklingen sker i huvudet på deltagaren. Då är det inte nödvändigt att köra särskilt fort, bara att ha ett sådant tempo att man bekvämt kan reflektera över vad man gör.

Visst förstår jag samtidigt att man, för slutgiltigt utvärdera en förändring, behöver göra saker i ett autentiskt tempo. Men just den biten kanske då får vänta tills en "vanlig träning". Det som jag tycker att jag isåfall kan erbjuda en deltagare som är så pass mycket snabbare än vad jag själv är hjälp att analysera deras körning. Inte en helt oviktig och okomplicerad sak.

Problemet är ju tvådelat. Å ena sidan VET jag att jag kan köra lite hur fan som helst om jag kör långt under mitt maxtempo, vilket gör att jag inte alls är lika fokuserad som jag brukar och därför gör fel som kanske inte ens är reella problem för en. Å andra sidan blir analysen baserad på en situation som är hyfsat irrelevant. Det är sjukt lätt att köra mjukt och avslappnat om man VET att man har massa marginaler, problemen med att man spänner sig finns ju dock likförbannat kvar (om det nu är problemet) så fort man skruvar upp tempot.

Handlar det om att lära sig rent motoriska saker, som t.ex att lägga på gas innan man är helt av bromsen, då är det som att lära sig spela gitarr. DET går att göra i lågt tempo. Men blick, spårval, högerhand osv får ju sina felkällor så fort man blir lite pressad.

Notera nu att vi pratar om folk som med marginal är under 1.16 och inte en random deltagare som gått några kurser..

Hansi
2013-05-29, 19:34
problemen med att man spänner sig finns ju dock likförbannat kvar (om det nu är problemet) så fort man skruvar upp tempot.

...

Men blick, spårval, högerhand osv får ju sina felkällor så fort man blir lite pressad.

Att man spänner sig och får problem med blick/spårval/gaskontroll handlar om överlevnadsreaktioner för att man kör över sin egen förmåga. Jag tror inte det är effektivt att köra varv efter varv i det tempot om man vill bli bättre/snabbare.

Constant progress, even if only inch by inch, will get you to your ultimate goal much faster than trying to force rapid progress at the risk of losing good performance altogether.

Often when we seem to show no progress in a skill, no matter how much we practice, it is because we are trying to improve two or more things at once. Practice is not shaping. Repetition, by itself, may ingrain mistakes just as easily as improvements.

Taget "out of context" från boken "Dont shoot the dog - the new art of teaching and training" av Karen Pryor.

Personligen har jag gjort ägnat massor av tid åt att nöta en sak i taget, och började inte ens öva riktig inbromsning förrän förra säsongen. När jag sedan har kört bandag / steg 6 och bara pangat på / blivit taggad av snabbare förare framför så har jag helt plötsligt sänkt mina normala varvtider med 4-5 sekunder rakt av. Nu är det ju för min del fortfarande höga 1.15 tider (med samma 12 år gamla oljerykande hoj som jag pendlar till jobbet med) men utan att jag spänner mig eller andra överlevnadsreaktioner.

Jag har fortfarande aldrig kört av banan eller ut i någon escape för att jag bromsat på mig eller inte vågat styra in i kurvan. Endast pga släpp jag inte hanterade korrekt eller för att undvika att krasha in i framförvarande förare som överraskade med en oväntad inbromsning.

mojja
2013-05-29, 19:44
Att man spänner sig och får problem med blick/spårval/gaskontroll handlar om överlevnadsreaktioner för att man kör över sin egen förmåga. Jag tror inte det är effektivt att köra varv efter varv i det tempot om man vill bli bättre/snabbare.

Personligen har jag gjort ägnat massor av tid åt att nöta en sak i taget, och började inte ens öva riktig inbromsning förrän förra säsongen. När jag sedan har kört bandag / steg 6 och bara pangat på / blivit taggad av snabbare förare framför så har jag helt plötsligt sänkt mina normala varvtider med 4-5 sekunder rakt av. Nu är det ju för min del fortfarande höga 1.15 tider (med samma 12 år gamla oljerykande hoj som jag pendlar till jobbet med) men utan att jag spänner mig eller andra överlevnadsreaktioner.

Jag har fortfarande aldrig kört av banan eller ut i någon escape för att jag bromsat på mig eller inte vågat styra in i kurvan. Endast pga släpp jag inte hanterade korrekt eller för att undvika att krasha in i framförvarande förare som överraskade med en oväntad inbromsning.

Så talar en sann reflexväst ;) Är bäst kan bäst vet mest :)

Reflexvästarna har suttit på sportmopeder i 10 år ägnat 5 av dom på bana och 80% av dom har knappt satt en 1.18 men ändå ska dom tala om hur duktiga och bäst dom är..

Jag har suttit på sport moppe 1 säsong körde sist stadiga 1.16 tider med en cykel som var vidrig. Visst har jag varit i sandfållan och visst besöker jag escapen till och från men so what vill man bli snabb fort så är det ett pris man får betala.

Vet att jag nu kastar sten i glashus men är innerligt trött på att höra detta eviga mantra.

Hansi
2013-05-29, 19:58

Reflexvästarna har suttit på sportmopeder i 10 år ägnat 5 av dom på bana och 80% av dom har knappt satt en 1.18 men ändå ska dom tala om hur duktiga och bäst dom är..

Jag har suttit på sport moppe 1 säsong körde sist stadiga 1.16 tider med en cykel som var vidrig. Visst har jag varit i sandfållan och visst besöker jag escapen till och från men so what vill man bli snabb fort så är det ett pris man får betala.

Vet att jag nu kastar sten i glashus men är innerligt trött på att höra detta eviga mantra.

Vilket mantra är det du tänker på?

Det JAG vill förmedla har ingenting med min egen förmåga att göra. Jag har inte motivationen att ägna den mängd tid och pengar som krävs för att bli RIKTIGT snabb. Det jag är intresserad av är pedagogik (vilket jag inte heller är BRA på men jobbar på det!) och hur man lär sig saker effektivt. Och för säkerhets skull utgår jag från djurförsök, intresset startade med att jag lärde mig klickerträning av hästar och senaste året även hundar :-)

Jag skulle tycka det var roligare om jag kunde coacha dig till 1.04 tider än att själv komma ner till säg 1.10.

Robbie
2013-05-29, 22:46
Problemet är ju tvådelat. Å ena sidan VET jag att jag kan köra lite hur fan som helst om jag kör långt under mitt maxtempo, vilket gör att jag inte alls är lika fokuserad som jag brukar och därför gör fel som kanske inte ens är reella problem för en. Å andra sidan blir analysen baserad på en situation som är hyfsat irrelevant. Det är sjukt lätt att köra mjukt och avslappnat om man VET att man har massa marginaler, problemen med att man spänner sig finns ju dock likförbannat kvar (om det nu är problemet) så fort man skruvar upp tempot.

Handlar det om att lära sig rent motoriska saker, som t.ex att lägga på gas innan man är helt av bromsen, då är det som att lära sig spela gitarr. DET går att göra i lågt tempo. Men blick, spårval, högerhand osv får ju sina felkällor så fort man blir lite pressad.

Notera nu att vi pratar om folk som med marginal är under 1.16 och inte en random deltagare som gått några kurser..

Vet inte om du tänker på att det är möjligt att analysera en deltagares körning utan att se personen köra. Att sen testa och förbereda förändring tror jag är möjligt i ett lägre tempo.

Dessutom för att arbeta med specifika problem behöver väl inte betyda att man ska hålla maximal fart runt hela varvet.
Så har jag iallafall inte angripit problem i min egen körning.

Men gällande tråden huvudämne så hoppas jag att det blir fler tillfällen att köra steg 6. För det är klart att det inte är lämpligt för alla att gå steg 4 gång på gång.

Verkar som att åsikterna går isär när det gäller nyttan av en steg fyra kurs för en riktigt snabb förare. Tror inte att det kommer bli någon konsensus kring det här...

Agile
2013-05-29, 23:19
Vet inte om du tänker på att det är möjligt att analysera en deltagares körning utan att se personen köra. Att sen testa och förbereda förändring tror jag är möjligt i ett lägre tempo.

Dessutom för att arbeta med specifika problem behöver väl inte betyda att man ska hålla maximal fart runt hela varvet.

Jag menar inte heller att 100,1% är ett lämpligt tempo att träna i. Men ligger jag några tiondelar under mitt max så är det ett hanterbart tempo, 5 sekunder är en evighet. Att sätta perfekta apex och va grymt perfekt på bromsen i 1.18 tempo betyder knappast att man kan översätta exakt samma beteende till 1.13.

Det jag opponerade mig emot var just fartskillnaderna inom grupperna. Att pressa absolut max är nåt annat. Åker jag 1.02 blankt på Sviestad så är 1,03 rätt lugnt att testa nya saker i om det inte är extremt stora förändringar (och jag gör aldrig extremt stora förändringar, medvetet iaf). 1,06 är rentav långsamt (då)..

Agile
2013-05-29, 23:30

Om problemet är att jag inte vågar styra in (tar escape) eller missar apex så fort tempot går upp ett klick.. Hur ska jag då förändra det?

Jag vet hur man gör, jag vet att det går.. Men hjärnan säger ifrån vid en viss gräns. Hur gör man då?

Skillnaden mellan att känna att det är hur lugnt som helst och att banga och ta escepen är bara nån ynka km/h..

Vad hjälper det mig att sänka från 132km/h = hur lugnt som helst, 134 km/h = bangar.. Till att lära mig nåt i 110km/h.

Robbie
2013-05-30, 06:41
Men du bör ju ha en plan när du ska köra snabbare! Är det bara frågan om att "nu höjer jag hastigheten 1-2 km/h"?!

Det är tänkbart att det finns fler saker som behöver ändras än bara hastigheten.

Jag tycker det verkar bättre att analysera lite och kanske komma fram till en plan för hur du ska kunna bli mer tillfreds i just den kurvan.

Vi kanske kommer fram till några förändringar! I så fall kan det vara möjligt att träna dom i lägre fart och sen långsamt höja för att få en känsla av hur det fungerar.

En slutgiltig bedömning kanske inte är lämplig den dagen om det blir så stor fartskillnad.

Robbie
2013-05-30, 07:15
Men problemet kan ju vara att det finns tre till fyra andra deltagare i en steg fyra.

Det kan vara så att tiden inte räcker till för att gå in på den detalj nivå som krävs för att analysera din körning samtidigt med tre andra.

Men å andra sidan, det kanske är fullgod valuta för dig att ha satt upp en ny potentiellt bättre plan för en enda kurva på en hel dag.

Avarage
2013-05-30, 07:53

Är det "mojja" som körde på Kinnekulle med SMC Väst för ett par veckor sedan?

Det finns flera sätt att lära sig på. Inget sätt är fel men det finns sätt som gör mindre ont på och kostar mindre. Vilket sätt man väljer är upp till var och en.

Som en passus kan dock nämnas att även en del riktigt snabba förare (Moto GP) har valt att ta hjälp av folk som är långsammare än dem själva men trots det varit lyhörda och villiga att pröva. Mål: Bli snabbare!

Sedan finns dem som bara inte klarar av att ta hjälp. Eller att ta hjälp från dem som de inte har förtroende för. Men då handlar frågan om vari förtroendekrisen består av. En fråga som nog bara en person kan svara på.

Om du faller under någon av ovanstående exempel vet jag inte, och bryr mig inte heller. Men om du är den jag tror du är så hade jag dig som elev på Kinnekulle. Min enda målsättning för dagen (så som den uttvecklade sig) blev att hjälpa dig att hålla dig på hjulen. Ett mål som vi tillsammans lyckades med.

Så jag tycker att du gjorde ett bra jobb den dagen och kunde känna mig lite tillfreds med mig själv också. För du var sannerligen en utmaning må jag säga.

Det finns dock en sak som jag skulle vilja förmedla till dig personligen men det tar jag helst via PM eller ännu hellre live. Fram tills dess kan jag rekommendera att studera de riktigt snabba killarna och då inte bara fokusera på deras resultat och körteknik utan även hur de agerar/är som människor för att nå dit där de är idag. Där finns förbättringspotential för oss allihop, inklusive dig!

// Niklas

JanHjalmarsson
2013-05-30, 08:14
Undrar just vad försäkringsbolagen tycker? :-S

He rik
2013-05-30, 08:18
Undrar just vad försäkringsbolagen tycker? :-S

Inte ett skvatt om steg6. ;)

Avarage
2013-05-30, 08:49
Inte ett skvatt om steg6. ;)

Exakt, inte ett skvatt om varken steg 5 eller 6 som denna tråden handlar om!

Hansi
2013-05-30, 08:50
Om problemet är att jag inte vågar styra in (tar escape) eller missar apex så fort tempot går upp ett klick.. Hur ska jag då förändra det?

Jag vet hur man gör, jag vet att det går.. Men hjärnan säger ifrån vid en viss gräns. Hur gör man då?

Skillnaden mellan att känna att det är hur lugnt som helst och att banga och ta escepen är bara nån ynka km/h..

Vad hjälper det mig att sänka från 132km/h = hur lugnt som helst, 134 km/h = bangar.. Till att lära mig nåt i 110km/h.

Ahh, ett konkret exempel. Kul!

Jag har inte ett färdigt svar/recept.

Men jag föreslår att vi försöker bryta ner problemet i så små detaljer som möjligt så att vi stegvis kan öva på en sak i taget.

Till att börja med, verkar det vettigt att välja EN specifik kurva där du vill öka ingångshastigheten från 132 till 134 och strunta i resten av banan så länge?

Har du verktyg för att mäta resultatet, t.ex. att den ökade ingångshastigheten i kurvan ger x km/h högre topphastighet inför nästa kurva eller x km/h högre hastighet ut ur kurvan?

Är du konsekvent med din ingångshastighet varv efter varv?

Är du konsekvent med din svängpunkt när du övar i kurvan?

Är du konsekvent med ditt apex? Utgång?

Måste du ha en specifik bromspunkt + bromsa 100% för att nå din ingångshastighet eller kan du välja bort inbromsningsmomentet medan du övar i kurvan för att lägga mer fokus på ingångshastighet, blick, motstyrning och gaskontroll?

Beskriv dina tankar, känslor och vad din kropp vill/vägrar göra när du närmar dig gränsen för den hastighet där du inte vågar styra in.

Hansi
2013-05-30, 09:02
Exakt, inte ett skvatt om varken steg 5 eller 6 som denna tråden handlar om!

Fast jag har råkat gå off topic och skrivit om hur man kan få ut något av sina pass i en steg 4 även om tempot på banan är flera sekunder långsammare än det man annars trivs med. My bad :-) Anledningen var att jag läste lite mellan raderna i trådstartarens inlägg och tyckte det vore tråkigt om han kände sig "icke välkommen" till steg 4 endast för att tempot började bli högt.

För mig handlar det mer om inställning till hur man vill jobba med att utveckla sin körning än vilket tempo man har. Och med det vill jag inte säga att steg 4 passar alla, men det är alltid roligt att starta tankeprocesser.

Agile
2013-05-30, 12:05
Ahh, ett konkret exempel. Kul!

Ja, en specifik kurva. (Esset på Sviestad. Snabb vänster in, gropig i mitten. Man behöver mkt höjd och sen bryta ner snabbt till höger för att få ett rakt spår upp mot crossböjen).
Nej, inte GPS-laptimer.
Njaoe, körde inom ett par tre tiondelar på varvet.
Ja, bromsar alltid 100% (bakhjulet fjäderlätt/i luften)
Ja, fasta bromspunkter
Nja, samma svängpunkt.. Knepig kurva där man bromsar grymt djupt in i sväng.

Om jag försöker rulla konstant fart in mot kurvan så tappar jag alla referenser och allt blir helt galet, då måste jag verkligen ta ned tempot för att inte riskera göra bort mig. Sen jag började få upp tempot är bromsen en viktig komponent för att få instyrningen att funka, hojen svänger ju inte om gaffeln är i jämvikt, och så blir det instabilt som fan runt apex pga att komprimeringen kommer under sväng istället.

Tanken är att göra precis som vanligt. bromsningen känns osm den brukar (det hoppar, studsar och far mao), släpper av och stabiliserar, allt grönt so far.. Sen precis när instyrningen inleds så kickar ÖR in då kurvan känns som ett självmordsuppdrag helt plötsligt.

Rent logiskt ger en så liten förändring att jag i sämsta fall missar både och utgång och får ett idiotspår UT ur esset. Men om jag låter bli att rulla på gas i utgången och satsar på överlevnad så finns det massa marginal i utgången att kompensera med, så det är helt ologiskt.

Min metod ovan har gett rätt stora resultat ska tilläggas, jag har kickat upp tempot flera steg.. Men du påstår ju att jag inte alls behöver va nära mitt max för att kunna utvecklas i samma takt. Då är jag givetvis enormt intresserad av att veta HUR, eftersom alla banor/böjar inte har escape och i vissa fall är direkt läskiga att åka av i.

Robbie
2013-05-30, 13:00
En av de första frågorna att ställa sig då är väl varför du måste öka farten just där? Är dom flesta snabbare än dig just i den kurvan? Var är det isåfall som du tappar tid, är det i ingången eller utgången? Skiljer sig ditt spår mycket från andras? Om du har några referenspunkter mitt i kurvan? Sen kan jag undra hur mycket du skulle tappa tidsmässigt på att bromsa lite tidigare...det känns ju som att du stressar dig själv väldigt mycket inför instyrningen. Och vilken precision blir det på svängpunkten och hur du använder din blick just före och efter svängpunkten?

t.ex.

Jag skulle ha goda förhoppningar om framsteg efter att ha diskuterat igenom relevanta frågor (som kanske ovan!?). När det är gjort står man i en bättre position att ta ett beslut om något behöver ändras och isåfall vad, var och när. Sen är det väl bara att sticka ut och kolla efter t.ex. nya referenser eller vad man nu kommit fram till kan hjälpa.

Ungefär så tänker jag iallafall

Hansi
2013-05-30, 13:07
Agile, medan jag går på lunch och grunnar lite, beskriv detaljerna i hur du styr in i kurvan.

Är det alltså vänstern in i esset du vill få upp tempot i?

Är det en snabb instyrning som krävs, eller kör du med broms under visst nerlägg för att förbereda positionen och en mjukare instyrning?

Kan det hjälpa att träna motstyrning generellt? Hur förankrar du dig för att få kraft i motstyrningen? Har du testat tryck-tramp/pivot steering där du aktivt spänner upp motsatta benet för att ta kraften till motstyrningen diagonalt genom kroppen hela vägen från foten till styret?

Kan det hjälpa om du faktiskt hittar en referenspunkt för instyrningen? En referenspunkt behöver ju inte alltid vara en tydlig markering, det kan även vara hur man uppfattar att kurvan ser ut, vad som helst som hjälper dig bli ännu mer konsekvent.

Är du trygg i hur snabbt du kan tippa över hojen från vänster till höger genom esset? Kan det hjälpa dig bli tryggare redan i instyrningen om du förbättrar din teknik i det momentet? (tänker på hip-flick)

Hur är marginalerna du har nu?

Kan du lägga ner hojen mer?

Har du marginal i utgången?

Hansi
2013-05-30, 13:08
En av de första frågorna att ställa sig då är väl varför du måste öka farten just där? Är dom flesta snabbare än dig just i den kurvan? Var är det isåfall som du tappar tid, är det i ingången eller utgången? Skiljer sig ditt spår mycket från andras? Om du har några referenspunkter mitt i kurvan? Sen kan jag undra hur mycket du skulle tappa tidsmässigt på att bromsa lite tidigare...det känns ju som att du stressar dig själv väldigt mycket inför instyrningen. Och vilken precision blir det på svängpunkten och hur du använder din blick just före och efter svängpunkten?

t.ex.

Jag skulle ha goda förhoppningar om framsteg efter att ha diskuterat igenom relevanta frågor (som kanske ovan!?). När det är gjort står man i en bättre position att ta ett beslut om något behöver ändras och isåfall vad, var och när. Sen är det väl bara att sticka ut och kolla efter t.ex. nya referenser eller vad man nu kommit fram till kan hjälpa.

Ungefär så tänker jag iallafall

+1 på den :-) Lite därför jag ställde frågor om det fanns verktyg för att mäta resultatet :-)

He rik
2013-05-30, 13:47
Du kanske ska sluta försöka göra något som hojen uppenbarligen inte vill eftersom du avbryter och ställa in hojen så den vill det du försöker istället. . .

Hansi
2013-05-30, 14:31
Du kanske ska sluta försöka göra något som hojen uppenbarligen inte vill eftersom du avbryter och ställa in hojen så den vill det du försöker istället. . .

Han ger ju inte hojen en chans :-)

Av någon anledning triggas ÖR för mycket, där skillnaden mellan "inte ÖR" och "ÖR" är en hastighetsökning som Agile upplever som +2Km/h

Eftersom det inte sitter någon GPS laptimer på hojen så skriver jag "upplever som"

Jag frågar mig nu, hur exakt är Agiles känsla för att uppskatta hastighet/förändring inför denna kurva?
Det är i samband med en temperamentsfull inbromsning, vilket gör det svårt att uppskatta hastighet.
Att öka 2Km/h är faktiskt ganska mycket! Det vore bättre att öka 0,5Km/h.

Eftersom det är enklare att bedöma hastighet om man kan plocka bort momentet inbromsning försöker jag fiska efter om Agile kan tänka sig att skippa den, eller åtminstonde förlänga tiden/sträckan där man bromsat nästan klart och bara har kvar den sista finjusteringen av att anpassa hastigheten inför kurvan.

Jag frågar efter referenspunkter, för om man inte är konsekvent med sitt spårval så får man för många parametrar som påverkar resultatet.

Om referenspunkterna sitter och Agile är konsekvent med spårvalet så frågar jag mig hur mycket marginal det finns kvar för nerlägg och utgång. Finns det inte mer marginal så går det inte att öka hastigheten innan man ändrat något annat som påverkar spårvalet. T.ex. senare svängpunkt, kraftigare instyrning.

Jag vill även komma fram till om det kan vara problem med blicken. Finns det klara referenspunkter så är det lättare att vara aktiv med blicken. Har Agile inte hunnit hitta sin väg in i kurvan, t.ex. mot apex, blir det svårare att våga styra in.

Agile
2013-05-30, 14:58
1. Är det alltså vänstern in i esset du vill få upp tempot i?

2. Är det en snabb instyrning som krävs, eller kör du med broms under visst nerlägg för att förbereda positionen och en mjukare instyrning?

3. Kan det hjälpa att träna motstyrning generellt? Hur förankrar du dig för att få kraft i motstyrningen?

4. Har du testat tryck-tramp/pivot steering där du aktivt spänner upp motsatta benet för att ta kraften till motstyrningen diagonalt genom kroppen hela vägen från foten till styret?

5. Kan det hjälpa om du faktiskt hittar en referenspunkt för instyrningen? En referenspunkt behöver ju inte alltid vara en tydlig markering, det kan även vara hur man uppfattar att kurvan ser ut, vad som helst som hjälper dig bli ännu mer konsekvent.

6. Är du trygg i hur snabbt du kan tippa över hojen från vänster till höger genom esset? Kan det hjälpa dig bli tryggare redan i instyrningen om du förbättrar din teknik i det momentet? (tänker på hip-flick)

7. Hur är marginalerna du har nu?

8. Kan du lägga ner hojen mer?

9. Har du marginal i utgången?

1. Ja
2. Broms sent in i böj och mjuk instyrning
3. Tveksamt, det är höger som kräver snabb styrning i så fall, men den är inte riktigt problemet (även om det går att åka fortare där också såklart)
4. Se ovan
5. Skulle möjligtvis kunna göra instyrningen bättre. Problemet är att man inte riktigt ser runt hörnet, och då har man blicken 1 meter framför sig. Jag håller x meter från yttre bankant (sparar meter) och viker mjukt in och siktar på att hålla vänsterkant mot posteringsbåset. Jag har där ett "bättre" (håller in mer til vänster) spår än många som är jämnsnabba med mig, men tappar ändå metrar.
6. Ja hyfsat.. Missar väldigt sällan apex i högern sen och på t.ex Gelleråsens ess har jag inga problem att kasta runt alls.

7. Åt helvete för stora.. Det är knappt att knät går i backen i vänstern ens, var 3e varv kanske.
8. Japp.. I vänstern går det att åka MYCKET fortare

9. Mindre där.. Högern ut känns rätt korrekt som det är oftast. Vilket delvis beror på ett för snålt spår (ingång).

Det stora problemet är ju att vänstern om man undantar högern efteråt skulle gå att ta sjuhelvetes snabbt. Problemet är nog att jag inte vågar bromsa hårt nog under nedlägget, vilket tappar väldigt mkt fart tidigt i sektionen vilket i sin tur direkt kostar mkt tid och metrar. Kollar man på eliten så mellangasar de tom inför högern vilket indikerar att de bromsar och styr mer uppdelat än vad jag gör.

Det finns säkert massa fel jag gör som går att jobba på. Men för att återkoppla till huvudfrågan, hur gör jag det i ett 1.11 tempo? (Sviestad-tid) som är ungefär vad snabb smc grupp snurrar i om jag gissar rätt.

Agile
2013-05-30, 15:02
Han ger ju inte hojen en chans :-)

Av någon anledning triggas ÖR för mycket, där skillnaden mellan "inte ÖR" och "ÖR" är en hastighetsökning som Agile upplever som +2Km/h

Det är i samband med en temperamentsfull inbromsning,

Det bör tilläggas att JAG inte upplever bromsningarna som temperamentsfulla, det brukar vara andras uppfattning. Jag är faktskt helt bekväm med att åka på ministoppie även när det går fort. Och även om jag bromsar HÅRT, så maxar jag ju inte hela vägen utan mjkuar upp den sista biten för att låta allt sansa sig (svårt att svänga med bakhjulet i luften).

Hansi
2013-05-30, 15:04
Det finns säkert massa fel jag gör som går att jobba på. Men för att återkoppla till huvudfrågan, hur gör jag det i ett 1.11 tempo? (Sviestad-tid) som är ungefär vad snabb smc grupp snurrar i om jag gissar rätt.

Du fokuserar på kurvan och detaljen du filar på. Och ägnar resten av varvet åt vila och eftertanke. Hitta en rytm som funkar för dig utan att gå på hörntänderna hela varvet runt.

En sak som händer när du plockar escapen är ju att du tränar på att misslyckas med att klara instyrningen. Så försök skala bort så mycket onödigt som möjligt. Kanske till och med resten av spåret genom esset, du skrev ju att du kunde "fega" där i nödfall.

Fokusera på att lära dig känsla för hastighet så att du kan öka mindre steg än vad du gör nu när du går från "inga problem" till "ÖR och escape"

Hansi
2013-05-30, 15:07
Det bör tilläggas att JAG inte upplever bromsningarna som temperamentsfulla, det brukar vara andras uppfattning. Jag är faktskt helt bekväm med att åka på ministoppie även när det går fort. Och även om jag bromsar HÅRT, så maxar jag ju inte hela vägen utan mjkuar upp den sista biten för att låta allt sansa sig (svårt att svänga med bakhjulet i luften).

Japp, jag tror inte inbromsningen i sig triggar din ÖR, däremot kan du medan du försöker hitta en bättre ingångshastighet ägna mindre fokus på att bromsa och ge dig själv lite mer tid/sträcka i slutet av inbromsningen för att bedöma hastighet.

När du hittat rätt ingångshastighet och utnyttjar så mycket du trivs med av nerläggningsvinkel och banbredd så lägger du givetvis på bromsmomentet igen. Stegvis om så krävs för att minska tiden som krävs för att hitta den där rätta ingångshastigheten.

enhjuling
2013-05-30, 15:57
Har du nån hoj på gång Johnnie så du kan träna eller ska du bara sitta hemma och drömma om kurvorna på Sviestad i år?

/Stefan

Agile
2013-05-30, 16:06
När du hittat rätt ingångshastighet och utnyttjar så mycket du trivs med av nerläggningsvinkel och banbredd så lägger du givetvis på bromsmomentet igen. Stegvis om så krävs för att minska tiden som krävs för att hitta den där rätta ingångshastigheten.

Stort eller litet så är ju problemet med det att hojen inte svänger som den bör utan komprimerad gaffel.

Vad jag försöker "komma över", som jag är rätt säker på är det direkta felet jag gör. Är att jag inte vågar släppa bromsen tillräckligt mkt när jag är ca 1/4 in i sväng. Då vågar jag som en följd av det inte lägga ner mer, det känns fort och instabilt då hojen inte finner jämvikt osv.. Jämför jag med de stora pojkarna så tror jag de bromsar mkt hårdare i början av instyrningen, svänger sen hårdare, gasar, bromsar igen och tar höger.. Mer uppdelat i sektioner och måhända mer kantigt faktiskt (vilket känns konstigt när jag säger det).

Ska se till att försöka analysera det på KM1 nu om ett par veckor så ska jag försöka återkomma med nån form av analys av hur man "borde" göra enl. dem som åker 57:or.. :)

Det är ju en grymt komplex sektion med så många olika variabler att det är svårt att teoretisera över den utan att va på plats och kunna testa samtidigt, och även om jag åkt både ett och tre tusen varv på den där banan så är det lite svårt att beskriva den i detalj.

Agile
2013-05-30, 16:08
Har du nån hoj på gång Johnnie så du kan träna eller ska du bara sitta hemma och drömma om kurvorna på Sviestad i år?

/Stefan

Njae.. Mest sannolikt blir det nåt gästspel på lånehoj. Men ev. blir det ändrade planer på inkomstsidan och då blir det ju annorlunda. Oklart än så länge.

enhjuling
2013-05-30, 18:15
Njae.. Mest sannolikt blir det nåt gästspel på lånehoj. Men ev. blir det ändrade planer på inkomstsidan och då blir det ju annorlunda. Oklart än så länge.

Hoppas det fixar sig så du kan förbättra passagen i esset i år

/Stefan

Avarage
2013-05-30, 20:58
Tänkte bara kommentera denna:

7. Åt helvete för stora.. Det är knappt att knät går i backen i vänstern ens, var 3e varv kanske.

Vad säger detta oss/dig om din precision vid instyrningarns och val av spår? Jo, att du väljer väldigt ofta olika spår med resultatet att din lutningsvinkel blir olika! ELLER att din ingångshastighet varierar stort i vänstern.

Båda dessa orsaker behöver man öva upp under kontrollerade former dvs 1.11-tider (som du uttrycker dig)!

Agile
2013-05-30, 21:31
Hoppas det fixar sig så du kan förbättra passagen i esset i år

/Stefan

Jo, Torparn hatar ju alla så den räknar jag inte ens.. Men esset var verkligen en tidstjyv för mig.. Du borde ju ha sett mig både en och 4 ggr på halkbanan där också, haha.. Blev nästan larvigt ett tag, men vilja löser inte ALLA problem.

mojja
2013-05-30, 21:37
Är det "mojja" som körde på Kinnekulle med SMC Väst för ett par veckor sedan?

Det finns flera sätt att lära sig på. Inget sätt är fel men det finns sätt som gör mindre ont på och kostar mindre. Vilket sätt man väljer är upp till var och en.

Som en passus kan dock nämnas att även en del riktigt snabba förare (Moto GP) har valt att ta hjälp av folk som är långsammare än dem själva men trots det varit lyhörda och villiga att pröva. Mål: Bli snabbare!

Sedan finns dem som bara inte klarar av att ta hjälp. Eller att ta hjälp från dem som de inte har förtroende för. Men då handlar frågan om vari förtroendekrisen består av. En fråga som nog bara en person kan svara på.

Om du faller under någon av ovanstående exempel vet jag inte, och bryr mig inte heller. Men om du är den jag tror du är så hade jag dig som elev på Kinnekulle. Min enda målsättning för dagen (så som den uttvecklade sig) blev att hjälpa dig att hålla dig på hjulen. Ett mål som vi tillsammans lyckades med.

Så jag tycker att du gjorde ett bra jobb den dagen och kunde känna mig lite tillfreds med mig själv också. För du var sannerligen en utmaning må jag säga.

Det finns dock en sak som jag skulle vilja förmedla till dig personligen men det tar jag helst via PM eller ännu hellre live. Fram tills dess kan jag rekommendera att studera de riktigt snabba killarna och då inte bara fokusera på deras resultat och körteknik utan även hur de agerar/är som människor för att nå dit där de är idag. Där finns förbättringspotential för oss allihop, inklusive dig!

// Niklas

Hallo!!

Tror nog du prickat rätt på person :tummenupp

Ja den dagen var jag själv väldigt missnöjd med så pass missnöjd att jag åkte hem och bokade en dag på Kinnekulle helgen efter med Racinworld för att komma igen!

Ett av dom största problemen jag har är mitt lokalsinne vilket gör att jag behöver väldigt många repetationer innan jag hittar både till vardags ute i den vanliga trafiken och på bana.

Åker jag av e18 för att tanka bilen och måste under en viadukt eller över en bro för att komma till macken så åker jag 9ggr av 10 fel när jag ska försöka ta mig ut på e18 igen så illa är det utan att överdriva.

Lyckades även den helgen att hålla mig på hjulen och hade väldigt skoj. vi hade 1 enda vurpa på hela dagen vilken typiskt nog orsakades av en Orange reflexväst men denna dag var personen instruktör åt Racingworld.

Det jag vill säga är att alla gör misstag och fel jag har gjort mer än min beskärda del av misstag och kommer i framtiden säkert göra ytterliggare 1000 och det sista man behöver då är en massa besserwissers som talar om hur duktiga dom själva är som aldrig gått om kull efter 5 år på bana och 10 år på hoj.

När man sedan träffar samma personer IRL och dessa efter 5 säsonger på bana kör runt i 1.23 tempo på Gelleråsen så blir man inte allt för förvånad över att dom lyckats hålla sig på hjulen.

En person jag lärde känna under fjolårets bankörningar har detta år valt att inte köra bana pga allt skit han tagit från reflexvästar på olika forum då han gått i kull och frågat om råd och hjälp för att komma till rätta med körningen.

Sedan har vi en del instruktörer som är riktigt djävxxla bra oxå synd att dom är i minoritet bara.

Det du vill få sagt till mig mellan två ögon får du gärna ta på PM eller alt ringa eller så kommer vi säkert ses runt banorna i sommar så får vi ta det IRL.

Kommer vara på Rudskogen med SMC i juli hoppas vi ses där!

Avarage
2013-05-31, 05:33
Hallo!!

Tror nog du prickat rätt på person :tummenupp

Ja den dagen var jag själv väldigt missnöjd med så pass missnöjd att jag åkte hem och bokade en dag på Kinnekulle helgen efter med Racinworld för att komma igen!

Ett av dom största problemen jag har är mitt lokalsinne vilket gör att jag behöver väldigt många repetationer innan jag hittar både till vardags ute i den vanliga trafiken och på bana.

Åker jag av e18 för att tanka bilen och måste under en viadukt eller över en bro för att komma till macken så åker jag 9ggr av 10 fel när jag ska försöka ta mig ut på e18 igen så illa är det utan att överdriva.

Lyckades även den helgen att hålla mig på hjulen och hade väldigt skoj. vi hade 1 enda vurpa på hela dagen vilken typiskt nog orsakades av en Orange reflexväst men denna dag var personen instruktör åt Racingworld.

Det jag vill säga är att alla gör misstag och fel jag har gjort mer än min beskärda del av misstag och kommer i framtiden säkert göra ytterliggare 1000 och det sista man behöver då är en massa besserwissers som talar om hur duktiga dom själva är som aldrig gått om kull efter 5 år på bana och 10 år på hoj.

När man sedan träffar samma personer IRL och dessa efter 5 säsonger på bana kör runt i 1.23 tempo på Gelleråsen så blir man inte allt för förvånad över att dom lyckats hålla sig på hjulen.

En person jag lärde känna under fjolårets bankörningar har detta år valt att inte köra bana pga allt skit han tagit från reflexvästar på olika forum då han gått i kull och frågat om råd och hjälp för att komma till rätta med körningen.

Sedan har vi en del instruktörer som är riktigt djävxxla bra oxå synd att dom är i minoritet bara.

Det du vill få sagt till mig mellan två ögon får du gärna ta på PM eller alt ringa eller så kommer vi säkert ses runt banorna i sommar så får vi ta det IRL.

Kommer vara på Rudskogen med SMC i juli hoppas vi ses där!

Jag känner till problemet med lokalsinnet. Det är inget du/jag eller någon annan kan påverka och är självklart ett stort hinder. Men likväl som bristfälliga däck är ett hinder för att åka fort kan man anpassa sig (dina ord) efter de förutsättningar som finns. Så jag antar att om du vill lära dig och samtidigt inte skada dig eller hojen allt för mycket/ofta/svårt kanske en anpassning skulle vara på sin plats. Jag är mån om dig och din hälsa, vilket jag också sa på kursdagen. Därav min input i frågan.

Skall/måste/kan alla "reflexvästare" vara perfekta? Kan/måste/skall alla "reflexvästare" gå bra ihop med alla motorcyklister?

Jag gillar inte sättet du "målar ut" oss instruktörer på när du väljer en enskild händelse samt en enskild individ som själv väljer hur att förhålla sig till det han/hon råkat ut för.

Jag skulle kunna "hänga ut" motorcyklister (läs deltagare och instruktörer) som gjort/sagt än det ena än det andra. MEN jag väljer att låta bli och tycker även du skall låta bli!

Vill du ha hjälp med din körning KAN jag hjälpa dig, kunskapen finns hos såväl mig som hos våra övriga instruktörer oavsett hur snabba eller långsamma de är runt en bana. Men förändringen av din körning kan bara du själv åstadkomma och för att det skall vara möjligt krävs att du själv vill och därmed är beredd att pröva något nytt.

Jag tycker du och jag skall prata lite (dels om detta men mest om din körning) när du och jag träffas på Rudskogen. Du är hjärtligt välkommen precis som alla andra trevliga motorcyklister.

Vi är inte en så stor grupp som man först kanske kan tro. Vi måste försöka hålla sams och hålla samman.

Mvh!
// Niklas