handdator

Visa fullständig version : SMC sport (steg 5 & 6)

Robbie
2013-05-01, 18:58
Vill passa på att slänga iväg en kommentar angående smc sport så att alla som inte är med vet vad som står på.

Under den gångna helgen var det då alltså min tur att gå licenskursen (steg 5) för att sedan få köra träning (steg 6).

Stor eloge till kursledarna Ola och Ago som öste ut nyttiga och roliga erfarenheter. Riktigt intressant och bra.

Sen var det dags att gå ut på banan för att träna på momenten sighting lap, warm up lap, och racestart. Ganska mycket nervositet hade jag byggt upp inför hur det skulle gå när alla skulle in i första kurvan.

Hade inte tänkt vara med på något race men här sitter man nu efter att ha tagit ut sin licens och även kört fem mini race tillsammans med de mer rutinerade i steg 6. Sen var det öppen depå där jag kunde träna på sådant som jag har haft på agendan sedan ett tag.

Var detta det roligaste jag gjort!? Kan mycket väl vara så!

Om du som har gått steg 1-4 känner att du är intresserad av bankörning och av att bli snabbare och att finslipa dina kunskaper...vad väntar du på!?

mojja
2013-05-01, 19:21
Även jag vill passa på att tacka Smc för denna dag!!

Även en stor Eloge för allt arbete ni måste ha lagt ner i vinter för att göra det till så mycket bättre för oss deltagare än vad det var i fjol. Märktes verkligen att ni tänkt till och förbättrat mycket av det jag och många andra förra året uppfattade som mindre bra fortsätter ni på inslagen bana kan det inte bli annat än väldigt bra i framtiden.

By the way så har jag idag avklarat min första RR träning och många fler lär det bli för det är ju skitkul :)

M|cke
2013-05-01, 20:37
Även jag vill tacka för denna dag, speciellt vädret :D

Sjukt jävla kul, blir flera steg 6 för min del :tummenupp

Juh@
2013-05-02, 00:18
Bland det roligaste jag gjort! Men starterna får jag nog öva lite på... Kändes som jag backade.

Håkan har lagt upp flera filmer som man kan roa sig med på http://www.youtube.com/user/Krax22?feature=watch

racermasen
2013-05-16, 13:12
Passar även jag på att tacka för kursen :)

Vi som lämnade in papperen för att få ut baslicensen, när kan vi förvänta oss att inbetalningskort mm kommer?
Eller kanske bara är jag som inte fått det än.

Galne Dansken
2013-05-16, 15:15
Det ska ku komma varje dag här - sku jag tro - det liggar hos Svemo, som lovat oss att det kommer inloggning till en sida vart man fixar allt.

Så fort vi har det från Svemo - skickat vi med mail info till alla.

daytona
2013-06-07, 11:14
Jag har inloggning till SVEMO TA och allt verkar grönt men på sidan där man köper licens står det bara ej tillgänglig http://ta.svemo.se/default.aspx
Föraren måste skapat sig en profil i Svemo TA. Manual för hur du skapar en profil hittar du på www.svemo.se/sv/SVEMOTA/Manualer/
Om du inte kan köpa licens när du loggat in kan det bero på två saker:

Din klubb har spärrat dig eftersom du inte betalat din medlemsavgift till klubben
Din klubb har inte lagt in medlemsregister i IdrottOnline Klubb. Kontrollera därför med din klubb så att de lagt in hela medlemsregistret i IdrottOnline Klubb.

Ricken
2013-06-07, 22:32
Jag har inloggning till SVEMO TA och allt verkar grönt men på sidan där man köper licens står det bara ej tillgänglig http://ta.svemo.se/default.aspx
Föraren måste skapat sig en profil i Svemo TA. Manual för hur du skapar en profil hittar du på www.svemo.se/sv/SVEMOTA/Manualer/
Om du inte kan köpa licens när du loggat in kan det bero på två saker:

Din klubb har spärrat dig eftersom du inte betalat din medlemsavgift till klubben
Din klubb har inte lagt in medlemsregister i IdrottOnline Klubb. Kontrollera därför med din klubb så att de lagt in hela medlemsregistret i IdrottOnline Klubb.

Det har varit lite strul med TA-systemet. Rng nån på Svemo o prata med dom så löser dom det säkert.

Lotek
2013-06-08, 08:50
Aj aj.. :eek: Vad var mantrat på licenskursen.
Ring inte SVEMO.

Skämt åsido. Maila dem istället. Gjort det med stor framgång och alltid fått hjälp.

daytona
2013-06-08, 11:30
Tack för det! Drar iväg ett mail.

Agile
2013-06-08, 12:26
Aj aj.. :eek: Vad var mantrat på licenskursen.
Ring inte SVEMO.

Skämt åsido. Maila dem istället. Gjort det med stor framgång och alltid fått hjälp.

Haha..

Ett mörkat "villkor" för att bli godkänd för att hålla licenskurs måste vara att lova att alltid säga just de orden :D Hört dem också, liksom alla andra som det verkar.

CAD-Ludde
2013-07-09, 15:16
Kan bara instämma, har du kört steg 1-4 och har funderingar på att gå vidare - gör det!
Steg 5 i torsdags på Sviesta, min bästa bandag hittills :-)

Thomas F
2013-07-09, 19:33
Kan också bara instämma, har du gått ett antal steg 4 och börjat snegla på nästa steg så "Just Go for it".
Steg 5 kursen på Sviesta i torsdags var den absolut roligaste bandagen jag haft så här långt.
Licenskurs kanske låter lite skrämmande vid första tanken men dessa suveräna instruktörer (Ola, AGO, Björn m.fl.) som bjuder på all sin erfarenhet från massor av år på banor runt om i världen får det att kännas rätt naturligt att redan efter lunchen ge sig ut och tampas med steg 6-orna i både start-träning och minirace. Kort sagt SKIT KUL :tummenupp

JanHjalmarsson
2013-07-09, 21:32
Skitkul att flagga era starter, det "kickar" lite att fortsätta att köra steg 6. Hade ni inte haft öron hade nog käften gått runt hela huvudet. :D

Thomas F
2013-07-10, 06:26
Hade ni inte haft öron hade nog käften gått runt hela huvudet. :D

Ja det gäller att dra åt hakbandet ordentligt :tummenupp

mazze
2013-07-10, 07:03
Ställer mig i kön och lovordar även jag steg 5. Det som man fick vara med om i torsdags på Sviestad är nog det trevligast jag gjort på hoj. Rekomederas det varmaste 6292 se så kul han har

druid
2013-07-17, 20:59
Hej

Vi håller på att se över möjligheten att viga en grupp för steg 6 på SMC Stockholms dubbeldag lördag-söndag 3-4 augusti på Gelleråsen.

Vill på detta sätt få reda på hur intresset ser ut bland er som redan har licens, för att veta om vi fyller en grupp.

Om du vill vara med som deltagare, skicka ett mail till storbana@smcstockholm.se för att göra en intresseanmälan.

Mvh
Håkan Edman

Galne Dansken
2013-08-23, 07:59
http://hd.se/sport/2013/08/23/60-arig-debutant-i-sm/

Jag blev bara väldigt glad när jag läste detta

Lycka till Rolf och Junior :tummenupp

@nderz
2013-08-23, 08:51
http://hd.se/sport/2013/08/23/60-arig-debutant-i-sm/

Jag blev bara väldigt glad när jag läste detta

Lycka till Rolf och Junior :tummenupp

För dom som inte vet så är Fredrik (junior) en av våra Rörken instruktörer

Avarage
2013-08-23, 10:52
För dom som inte vet så är Fredrik (junior) en av våra Rörken instruktörer

Och för dem som inte vet är Rolf både AI och HI i SMC Skåne! ;-)

Så lycka till Rolf!

Mvh!
// Niklas

e7danne
2013-08-27, 12:02
OBS: Ny Steg 6 möjlighet på Gelleråsen Söndagen 8 September! Anmälan här: https://www2.svmc.se/school/anmalan/473

putte01
2013-12-19, 18:08
steg 6 kemora 2014.

KRAVET för att vara med på denna träning är att du har en giltig SVEMO Internationell licens, skall kunna visas på plats.

Försökte köpa internationella licens på svemos hemsida men det gick inte, varför? Få bara köpa baslicens. Kan inte ändra eller köpa till något.

Iskall
2013-12-19, 21:00
steg 6 kemora 2014.

KRAVET för att vara med på denna träning är att du har en giltig SVEMO Internationell licens, skall kunna visas på plats.
.

Är du säker?

2013 gick det bra med Bas-licens :)

SMC hade något avtal eller dispens för denna körning i Finland

EDIT: Såg att det står "SVEMO Internationell licens" på SMC´s hemsidan :(

\Stefan

Thomas F
2013-12-19, 22:10
steg 6 kemora 2014.

Försökte köpa internationella licens på svemos hemsida men det gick inte, varför? Få bara köpa baslicens. Kan inte ändra eller köpa till något.

Du måste ta bort det förval som ligger där (Baslicens) sedan kan du lägga till den licens du vill ha

putte01
2013-12-20, 12:50
Du måste ta bort det förval som ligger där (Baslicens) sedan kan du lägga till den licens du vill ha

Det gick inte!!

putte01
2013-12-20, 12:51
Det gick inte!!

Få köpa bara BAS licens.

nir_scorpio
2013-12-20, 19:25
Få köpa bara BAS licens.

Det kom ett mejl från SVEMO där de bl.a. skrev "Classic-, och Elitlicens innehåller per automatik internationellt tillägg. För Guldhjälm-, och Baslicens är ej internationellt tillägg möjligt." Jag tolkar det som att man måste upp minst en licensnivå från baslicensen för att dessutom kunna skaffa ett internationellt tillägg. Dvs, för RR behöver du en Ungdom, Junior eller Senior-licens för att kunna välja ett internationellt tillägg.

putte01
2013-12-20, 20:16
Det kom ett mejl från SVEMO där de bl.a. skrev "Classic-, och Elitlicens innehåller per automatik internationellt tillägg. För Guldhjälm-, och Baslicens är ej internationellt tillägg möjligt." Jag tolkar det som att man måste upp minst en licensnivå från baslicensen för att dessutom kunna skaffa ett internationellt tillägg. Dvs, för RR behöver du en Ungdom, Junior eller Senior-licens för att kunna välja ett internationellt tillägg.

Måste jag gå nu licenskurs. Eller? Fattar Nada!!! jag ska läsa på svemos hemsida hur jag ska göra. Vill till kemora med smc steg 6

nir_scorpio
2013-12-20, 21:59
Måste jag gå nu licenskurs. Eller?...

Det ska inte behövas förutsatt att du haft en helårslicens någon gång under de senaste fem åren. Vad jag kan se på SVEMOs sidor så ska det gå att byta upp sig förutsatt att man inte redan betalt för nästa års licens:

"8. Jag vill ändra licensklass, exempelvis klassa upp från Motocross Bas till Motocross Bredd, innan jag betalar. Går det i TA?
Svar: Ja, det går bra. Tänk på att ta bort Motocross Bas innan du lägger till Motocross Bredd. givetvis gäller respektive grens regler för de olika licensklasserna, se SR." -- http://www.svemo.se/sv/Forforare/Licens/Fragorsvar/

Om du redan betalt för din baslicens för nästa år måste du nog kontakta SVEMO för att ändra licensnivå.

putte01
2013-12-20, 22:15
Det ska inte behövas förutsatt att du haft en helårslicens någon gång under de senaste fem åren. Vad jag kan se på SVEMOs sidor så ska det gå att byta upp sig förutsatt att man inte redan betalt för nästa års licens:

"8. Jag vill ändra licensklass, exempelvis klassa upp från Motocross Bas till Motocross Bredd, innan jag betalar. Går det i TA?
Svar: Ja, det går bra. Tänk på att ta bort Motocross Bas innan du lägger till Motocross Bredd. givetvis gäller respektive grens regler för de olika licensklasserna, se SR." -- http://www.svemo.se/sv/Forforare/Licens/Fragorsvar/

Om du redan betalt för din baslicens för nästa år måste du nog kontakta SVEMO för att ändra licensnivå.

Nej jag har inte betalat något än, men jag kan inte ändra något på Svemos hemsida, eller kanske jag gör nåt fel? Vi få se det löser sig nog!

Iskall
2013-12-22, 12:50
Det gick bra för mig att köpa :)

- Tabort Bas Licens
- Välj till en ny licens
- Välj Nästa År
- Välj Gren Roadracing

KÖP!!!!

\Stefan

putte01
2013-12-22, 16:05
Det gick bra för mig att köpa :)

- Tabort Bas Licens
- Välj till en ny licens
- Välj Nästa År
- Välj Gren Roadracing

KÖP!!!!

\Stefan

Jag har kommit på va det va felet, jag är över 55 år och måste skicka in läkarintyg, kanske måste jag ansöka ny licens också, men vet ej än. Men det löser sig. Jävla massa jobb bara och extra kostnader. För att man blir äldre, men det är värd det.

Vilken licens köpte du? blir det kemora v21 och med smc v.29.

Iskall
2013-12-22, 16:57
.... Vilken licens köpte du? blir det kemora v21 och med smc v.29.

Det blev Internationell licens ;)

Tänkte köra Kemora V21 , Kemora V26 (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267779-Kemora-i-sommar-Bankörning-23-6-25-6) & SMC v29

Kanske klämma in nått pass på Mo I Rana med BikePort.no , Baneviken.com eller bike-trondheim.com
\Stefan

Manne990
2014-02-12, 12:32
När man går steg 5, måste man betala licensen kontant på plats eller hur funkar det?

M|cke
2014-02-12, 12:50
Om du löser licensen så får du en faktura sen.

Peter1980
2014-02-12, 22:08
Om du löser licensen så får du en faktura sen.

Vi har ju snackat om det på tele, men ställer frågan så att andra som undrar samma sak får svar.
Om man av någon anledning väljer att INTE lösa licensen på plats på dagen man går steg 5.

Får man fortsätta köra resten av dagen? Eller är det 2400:- för teorin på kvällen, några startträningar på dagen, och sen hemfärd?

Galne Dansken
2014-02-13, 00:22
Vi har ju snackat om det på tele, men ställer frågan så att andra som undrar samma sak får svar.
Om man av någon anledning väljer att INTE lösa licensen på plats på dagen man går steg 5.

Får man fortsätta köra resten av dagen? Eller är det 2400:- för teorin på kvällen, några startträningar på dagen, och sen hemfärd?

Om jag nu inte har alldeles fel:

Man går licens kursen kvällen och har sin uppkörning på morgonen - blir sannolikt godkänd efter morgonens startövningar.
Detta bjussar SMC på, eftersom man har anmäld sig för körning resten av dagen (steg 6), och detta koster som en vanlig steg6 dag.

Om man väljer att inte lösa sin licens samma dag - har man trots detta försäkringsskydd som ingå i licensen under denna dags körning.
Det är altså Ok att inte handla sin licens denna dag - fast ett gott råd är att fixa det på direkten..

Om man vill lösa licensen, betalar man inte på plats - Vi hanterar aldrig kontanter ute på kurserna..

Galne Dansken
2014-02-13, 11:18
Lite roligt att läsa på Svemo´s hemsida..
http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/SM-kalender2014uppdaterad/

Peter1980
2014-02-13, 12:53
Om man väljer att inte lösa sin licens samma dag - har man trots detta försäkringsskydd som ingå i licensen under denna dags körning.
Det är altså Ok att inte handla sin licens denna dag - fast ett gott råd är att fixa det på direkten..

Det är precis tvärt emot vad Juh@ svarade mig i den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268187-SMC-Steg-5-6-26-27-april-2014&p=5959927&viewfull=1#post5959927

Bakgrunden till frågan är egentligen att jag tycker att anmälningssidan är lite otydlig. Och nu har jag fått 3 helt olika svar från 3 helt olika personer.

Det står att pris på steg 5 är 2400:-
Pris på steg 6 är 1300:-

Så frågan är egentligen, exakt vad ingår i dessa 2400:- ? Och tillkommer det en till avgift för att köra på banan hela den dagen man går steg 5?

Galne Dansken
2014-02-13, 12:57
Då är det enligt mitt tycke fel på anmäldningssidan ska kolla på detta

Peter1980
2014-02-14, 11:06
Då är det enligt mitt tycke fel på anmäldningssidan ska kolla på detta

Kanon, tack! Uppdatera gärna här sen så vi vet vad som gäller "officiellt"!

Juh@
2014-02-14, 22:42
Lita mer på Dansken :-)

Vi fick frågan om vi ville ta ut licensen efter startövningarna och alla tackade ja till det på vår kurs. Sedan ordnades det lite papper på det och efter det var fritt fram att köra resten av dagen. Licensen ordnas med Svemo i efterhand.

Det är precis tvärt emot vad Juh@ svarade mig i den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268187-SMC-Steg-5-6-26-27-april-2014&p=5959927&viewfull=1#post5959927

Bakgrunden till frågan är egentligen att jag tycker att anmälningssidan är lite otydlig. Och nu har jag fått 3 helt olika svar från 3 helt olika personer.

Det står att pris på steg 5 är 2400:-
Pris på steg 6 är 1300:-

Så frågan är egentligen, exakt vad ingår i dessa 2400:- ? Och tillkommer det en till avgift för att köra på banan hela den dagen man går steg 5?

Galne Dansken
2014-02-24, 12:47
Enligt SMC SPORT´s kansli, är det nu införd ändringar i prisbilden för Steg 5 - SMC SPORTs licens utbildning.

Lite förklaringar:
För att kunna delta på Steg 5, ska man ha gått SMC SCHOOL steg 1234 (vart körkort för MC är ett krav). Därmed vett vi och Svemo, att man har bra erfarenhet och goda kunskaper om att köra sin MC på bana. Med dessa kunskaper, kan Steg 5 licens utbildningen genomföras på kortare tid;
- Än på vanliga licens utbildningar, vart det inte är samma krav på föraren om bas-kunskaper.

Steg 5 - SMC SPORT LICENS Utbildning
Enkelt sagd om utbildningen får man material som SKA läsas på innan kursen starter, kvällen innan uppkörningen. Kvällen innehåller teori. Morgondagen börjar med diverse startövningar och annat som på en tränings/tävlings dag. Startövningarna, som är vansinnigt roliga - ger Licensutbilderna möjligt att värdera förarna - Och tills nu har alla SMC förare godkänds. Denna del av kursen har oftast även deltagande av Steg 6 (RR-träning) deltagare. Det är roligare med flera hojer på banan - och det ger även SMC SPORT att ha flera Steg 5 utbildningar.

I princip godkänns steg 5 deltagarens sålunda under förmiddagen - men, vi vill att man deltar på körningarna (steg 6) under dagen.

Vi försöker numera att ha en prisskillnad mellan steg 5 och steg 6 på endast "500 kr". Dessa "500 kr." ska altså täcka kostnader för administration, licensutbildare, utbildningsmaterial, lokalhyra.
När man tar steg 5, ingår även steg 6 (RR träningen), dvs man får båda kvälls kursen dagen innan, och steg 6 dagen därpå.
Om ex. vis steg 6 koster 1.300, läggs det 500 kr på för steg 5 delen - priset blir sålunda 1.800 kr (500+1.300).
Man kan självfallet inte endast ta kvällsdelen och startövningarna.

Jamen, vad gör jag nu - jag har ju anmäld mig redan till gamla priset?
ta det lugnt, vi håller på att gå igenom dom som anmälda sig via/till gamla systemet - och vi kommer ta kontakt med dig, och sen löser vi sitsen på ett sätt så det matcher nya prisbilden.

Vi kommer få en kul säsong med massor av körningar och nya licens förare.. :tummenupp

Galne Dansken
2014-02-25, 16:20
Kom på vi faktisk bör ha en egen Forum del för SMC SPORT - det kommer vid tillfälle..

Hursomhälst bifogar den kallelse som nu ska ha gått med epost till klubbens medlem - ang. förenings stämman som vi har på Gellersåsen 26 april.
Dvs det är möjligt att kombinera Sport körning, och gå på stämman runt lunchen..

Vi ses..

Peter1980
2014-04-04, 09:56
Hmm, hur gör man med hojen i Steg 6 om man inte har några kåpor? T ex kör en stor motard, nakenhoj, whatever. Då finns ju ingen kåpa för oljeuppsamling. Får man inte köra med en sån hoj? (i beskrivningen till steg 5 står det att man i princip kan dyka upp med sin gathoj, inte "med sin sporthoj" )

Galne Dansken
2014-04-04, 09:58
Självfallet får du köra kåplöst m. SMC SPORTs klubbkörningar. Du kan läsa om detta på www.smcsport.se

Peter1980
2014-04-04, 10:18
Självfallet får du köra kåplöst m. SMC SPORTs klubbkörningar. Du kan läsa om detta på www.smcsport.se

Strålande! Tack och bock!
Jag har mitt på det torra, men försöker få med en polare på en hypermotard :)

He rik
2014-04-10, 09:27
Är det fler än jag som vill att vi offrar ett pass till ljudmätning nu i april på åsen? Alltså förbifart 1 och 1 några varv med lucka mellan så vi får en fingervisning om var vi ligger. Kanske hinner fixa något och ut igen innan passet är slut med.

Galne Dansken
2014-04-10, 11:04
Bra idé
Kanske detta kan göras under lunch?
ta det gärna med TL på plats..

Manne990
2014-04-16, 21:14
Snart dags... Hoppas på bra väder och bra varvtider!

Manne990
2014-04-22, 06:09
Nu är vi redo för helgen (hoppas jag)! :D

Suget är stort och vädret ser bra ut!

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=403857&d=1398090336