handdator

Visa fullständig version : Varning Anten-Långared-Upplo m.fl.

janric
2012-08-14, 20:50
Löst flygande stödkantgrus!!

Inga varningsskyltar.

Sträckan Anten museistation-Långared utmed sjön Anten vidare till Upplo via Lo(o) och från Lo till 190:an har försetts med stödkantgrus av det värsta slaget.
Bitvis täcks hela körbanebredden så ta det vackert.

Sannolikt kan fler sträckor i området vara drabbade av denna entreprenörsanda av klåpighet.

Jag ska skriva till Trafikverkets beställare och påtala även för entreprenören om jag hittar denne.

Jan Rickardsson
SMC Väst

janric
2012-08-27, 12:19
Ja, detta vållade ju stor debatt ser jag.:rolleyes:

Körde nämnda vägar igen häromdan. Det såg lite bättre ut. Tydligen sopat något. Tyvärr sätter sig inte grusmaterialet särskilt bra. Det kommer nog att finnas grus på vägarna fortsatt under hösten.

I angränsande entreprenadområde (Landvetter) har man lagt ut bitumenbundet grus på sträckan Edsås-Hindås förbi "Hem till byn"-byn. Binder sig fort, ligger mer stilla och har mindre grusfraktion. Varför inte lägga ut sånt överallt?
Jag har påtalat.

norrlandsgrabb
2012-08-27, 12:35
Tack Jan.
Även om du inte fått mycket respons på inläggen :) så är jag säker på att flera uppskattar det. Bl.a. jag.

Hampe
2012-08-28, 20:53
Någon feedback från Trafikverket på dina anmälningar?

H

TMax500
2012-08-28, 22:19
Ja, detta vållade ju stor debatt ser jag.:rolleyes:Varför skulle det bli debatt, då? Du tipsar, ett antal av oss gillar/tackar för ditt tips. Vad skulle vi debattera? Det är väl ingen som tycker att det är bra med grus på vägen?? :)

(T o m Hampe - som brukar använda väldigt många bokstäver - var kortfattad och tystlåten. ;) Sorry Hampe, men det tål du nog! ;))

Men okej då, här kommer ett konkret förslag:
Det är sk-tdåligt att amatörerna till entreprenörer inte kan tänka längre än näsan räcker. Och att de därmed indirekt leker med hojåkares liv. Handlar det om bristande förståndsgåvor (dvs är de korkade?) eller dåliga instruktioner från närmsta chef, och dennes chef, osv...?

Hur får vi till en förändring, då? Jag tror på enkla, populistiska grepp. Sådant som ger presstäckning och får ansvarig chef att agera och eventuellt även att skämmas. Kanske skulle vi åka till Trafikverkets ansvarige, säg en grupp på 100 hojar, lämna över ett välskrivet dokument om att de måste skärpa upp sina rutiner "för annars finns risk att vi kör ihjäl oss pga dåliga/grusiga vägar."

Samtidigt sänder man ut en pressrelease om aktionen för att få media att haka på. En sådan demonstration bör väcka visst intresse på redaktionerna, om man bearbetar rätt journalister (som skriver om trafik/samhällsfrågor)

Med kopia på pressinfon till generaldirektören (eller vad han/hon nu har för titel) för Trafikverket samt en kopia till infrastrukturministern, så att det blir det diariefört och offentlig handling (= ännu fler journalister kan läsa det).

En busenkel plan som borde kunna funka! Maria (m fl) - är det något för SMC, som har kanalerna ut till 60 000+ hojåkare?

F-n, nu blev det nästan en debatt i alla fall! :)

janric
2012-08-28, 22:58
Nej, inte direkt.

Har pratat med en av beställarna. Slagsmål med väderkvarnarna är nog en bra jämförelse men vi får kämpa på.

Maria Nordqvist
2012-08-29, 05:38
TMax - jag gillar idén! Jag är så less på att hjälpa medlemmar att ansöka om skadestånd efter omkullkörningar. Varje svar är identiskt: Man tror på entreprenören som ljuger och säger att han satt upp en skylt. Man väljer att inte se gruset på foton som bifogas. Man låtsas inte om en hel film som visar flera mil utan varningsskyltar. Man lyssnar inte på vittnen - andra motorcyklister- som kan intyga att skyltar saknades, att det fanns massor av grus och att olyckan skedde på grund av detta och inte hög hastighet.

Jag har bett om ett möte i höst med berörda parter hos Trafikverket.
Alla snabelbilschaufförer i Sverige ska bjudas till ett möte på MC-mässan.
Vi ska försöka utbilda alla kommuner i frågan om MC-säkerhet och vägmiljö - det bygger dock på att frivilliga krafter kan bidra med tid för möten.
NMR, Nordiskt Motorsykkel Råd, kommer att publicera ett nordiskt ställningstagande nästa vecka på Tylösandskonferensen där vi lyfter frågan om kontroll av underhåll på vägarna.
Jag har ett antal ärenden på gång, bland annat hålländaren. Får vi inget svar inom kort, väntar rättegång.
Jag tar med mig din idé som är riktigt bra!

Hampe
2012-08-29, 15:53
Nej, inte direkt.

Har pratat med en av beställarna. Slagsmål med väderkvarnarna är nog en bra jämförelse men vi får kämpa på.

Det är så man får hålla på; vara obekväm och ifrågsättande utan att vara otrevlig enda fram till det att det blir jobbigare att lyssna på oss än att göra sitt jobb och åtgärda det som skall göras.

@ TMax500
*KrenCkt*

...men överlever.

H

Cawwa
2012-08-29, 20:03
Kanske försäkringsbolagen skulle vara intresserade att vara med på att reda ut denna idioti ... :very_drunk:

Hampe
2012-08-30, 09:55
Kanske försäkringsbolagen skulle vara intresserade att vara med på att reda ut denna idioti ...

Det där är ett scenario som hade kunnat bli verklighet om trafikförsäkringsreformens andra steg verkligen hade genomförts - då hade vi möjligen haft en hårdför och förhandlingskompetent huvudman med större ekonomiska incitament och -muskler som fört vår talan gentemot väghållaren på ett annat sätt än idag.

Men gråta över spilld mjölk, då!

H

janric
2012-08-30, 12:41
Varför skulle det bli debatt, då? Du tipsar, ett antal av oss gillar/tackar för ditt tips. Vad skulle vi debattera? Det är väl ingen som tycker att det är bra med grus på vägen?? :)

(T o m Hampe - som brukar använda väldigt många bokstäver - var kortfattad och tystlåten. ;) Sorry Hampe, men det tål du nog! ;))

Men okej då, här kommer ett konkret förslag:
Det är sk-tdåligt att amatörerna till entreprenörer inte kan tänka längre än näsan räcker. Och att de därmed indirekt leker med hojåkares liv. Handlar det om bristande förståndsgåvor (dvs är de korkade?) eller dåliga instruktioner från närmsta chef, och dennes chef, osv...?

Hur får vi till en förändring, då? Jag tror på enkla, populistiska grepp. Sådant som ger presstäckning och får ansvarig chef att agera och eventuellt även att skämmas. Kanske skulle vi åka till Trafikverkets ansvarige, säg en grupp på 100 hojar, lämna över ett välskrivet dokument om att de måste skärpa upp sina rutiner "för annars finns risk att vi kör ihjäl oss pga dåliga/grusiga vägar."

Samtidigt sänder man ut en pressrelease om aktionen för att få media att haka på. En sådan demonstration bör väcka visst intresse på redaktionerna, om man bearbetar rätt journalister (som skriver om trafik/samhällsfrågor)

Med kopia på pressinfon till generaldirektören (eller vad han/hon nu har för titel) för Trafikverket samt en kopia till infrastrukturministern, så att det blir det diariefört och offentlig handling (= ännu fler journalister kan läsa det).

En busenkel plan som borde kunna funka! Maria (m fl) - är det något för SMC, som har kanalerna ut till 60 000+ hojåkare?

F-n, nu blev det nästan en debatt i alla fall! :)

Nä, varför skulle man behöva debattera detta?
Vi är tydligen rörande överens om att sakernas tillstånd inte är som de borde vara.

Min start av tråden avsåg förvisso inte att starta någon diskussion i ämnet utan för att varna att nu sätts det igång med stödkantgrusläggning lite varstans.

Men se så det blev!:tummenupp

Skye
2012-09-05, 08:29
På tidigare nämnda väg Edsås - Hindås, så är det nu även där stödkantslagning vars grus lägger sig perfekt i körlinjen och får hjulen att rulla åt alla håll. Så tidigare nämnda lapptäcke av olika lagningar gör ingen nytta