handdator

Visa fullständig version : KNIX i Norrbotten?

Banditmannen
2012-07-28, 20:36
Hello!

Numera finns det ju KNIX-kurser på ett flertal ställen i landet, inte bara Rörken, men de lyser fortfarande med sin frånvaro här i Norrbotten.

För en massa år sedan ingick ett moment på gokartbanan vid avrostningen i Luleå och det var ett synnerligen uppskattat moment bland oss deltagare. Sedan dess vet jag inte om det arrangerats något liknande vare sig i Luleå eller någon annanstans i Norrbotten.

Finns det några agnar ute för att se om någon av de befintliga gokartbanorna nappar på att upplåta sin bana i syfte att köra KNIX-kurser?

/Anders, Luleå

roffe_s
2012-07-28, 23:48
Hej Anders,

Mjo, vid avrostningen på Hedenbasen körs varje år ett par, tre pass kurvteknik med deltagarna. Jag vet inte om Du varit där de senaste åren?

Den enda bana som tillåtit oss husera på deras område vid kusten är gocartbanan på Haraholmen i Piteå, med begränsningen att vi får tillgång till den när den inte är bokad för andra arrangemang. Vi körde en Knix där ifjol, jag tror den annonserades två veckor i förväg men endast fyra deltagare dök upp...

Så - vi har alltså försökt att sondera intresset men ännu inte hittat rätt, varken när det gäller bana eller deltagare. Nu finns ju Fyrkantens på Facebook vilket kanske kan underlätta marknadsföringen, det var lite krångligare ifjol...

Haraholmen kanske skulle kunna funka för en körning under hösten, Luleå är betydligt lämpligare men där är man, enligt vad jag förstått, oerhört aktsam om asfalten! Det är dock andrahandsuppgifter, med tanke på Risk-2 och att även trafikskolorna har intressen i anläggningen numera kanske en ny framstöt kunde göras?

Det finns tillräckligt med instruktörer inom distriktet för att dra runt i vart fall 3-4 st Knixkurser under säsongen. Vi är i varje fall två AI inom länet, vilket så vitt jag vet är den nivå som krävs av träningsledaren för en Knix-kurs.

Frågorna som må lösas är om intresset finns hos medlemmar/deltagare, var dessa kurser i så fall ska hållas och om kostnaderna kan hållas inom en rimlig gräns, säg 2-300:- ?

Goda idéer och initiativ emottages tacksamt:) Hans-Olof eller Eje kan säkert dra ihop något med vettigt kort varsel om vi bara hittar plats och intresse finns.

Banditmannen
2012-07-29, 09:25
Hej!

Jag har varit på Hedenbasens avrostningar men tyvärr inte de senaste två åren. Får ta mig i kragen och åka dit i vår.

Det vore hur kul som helst om det kom igång lite KNIX i Norrbotten med de kostnader du nämner ovan, Roffe.

Vad gäller Luleås asfalt så har jag själv varit i kontakt med dem för ett antal år sen. Då var de inte alls villiga att släppa till banan och sa "Ni förstör ju asfalten med era stödhjul". Det tog ett tag innan jag fattade att det var fotpinnarna han pratade om. Om man visar på de lyckade satsningarna i övriga landet kanske de tänker om.

/Anders