handdator

Visa fullständig version : Lite motvikt till de religiösa tendenserna

powerglide
2012-05-16, 18:26
Flera trådar på forumet har på de sista dagarna avhandlat SMC:s involvering med Svenska Kyrkan.

Det finns de som tycker det är en bra linje att promota gudstjänster genom SMC:s kanaler och andra (som jag) som tar anstöt av att det lyfts upp religiösa tillställningar.

Som motvikt vill jag därför pusha för att du som länge funderat på att gå ur Svenska Kyrkan (oavsett orsak) gör slag i saken.

Det är jätteenkelt och det finns ett enkelt formulär på Ut ur kyrkan (http://uturkyrkan.se/) som gör nästan allt åt dig.

Diverse motargument och eventuella personangrepp göres i resten av tråden.

Marie
2012-05-16, 22:53
Jag har inga synpunkter på att du uppmanar till utträde ur Svenska Kyrkan, tvärtom, eftersom jag själv inte heller är medlem i Svenska Kyrkan......

Däremot kan jag inte se några problem med att det görs reklam för mc-gudstjänster med kollekt till SMCs skadefond.

Undrar just hur många affärer här i Hermagor som du skulle kunnat handla i? Det hänger nämligen ett krucifix i de absolut flesta av dem.... :lemon:

powerglide
2012-05-17, 05:57
Så länge båda synpunkterna förs fram aktivt genom SMC:s kanaler så känns det bättre.
Jag har inget emot religiösa personer eller att umgås med sådana. Bara de inte ska hålla på att missionera.

SGM
2012-05-17, 08:49
Jag har inga synpunkter på att du uppmanar till utträde ur Svenska Kyrkan, tvärtom, eftersom jag själv inte heller är medlem i Svenska Kyrkan......

Däremot kan jag inte se några problem med att det görs reklam för mc-gudstjänster med kollekt till SMCs skadefond.

Undrar just hur många affärer här i Hermagor som du skulle kunnat handla i? Det hänger nämligen ett krucifix i de absolut flesta av dem.... :lemon:

Dags för isglass med lucifer igen, jag håller med Marie! :)

Det märks att inte bara jag är less på vädret, det är grinigt både här och var...många vattenglas med stormar i.

powerglide
2012-05-17, 10:43
För dig som funderar på det där med begravning så försvinner inte den rätten för att man går ur kyrkan.

[...]sakerna här [...] betalar alla via begravningsavgiften.

"Detta ingår i Begravningsavgiften:
· Gravplats
· Gravöppning och återfyllning, återställning av gravplats yta.
· Skötsel, renhållning och underhåll av allmänna kyrkogårdsytor
· Cermonilokal (gravkapellet)
· Kremering
· Transporter till gravplats inom förvaltningsområdet, samt till krematorie för kremering"

Paerhc
2012-05-17, 13:11
Det är klart att alla ska respekteras i sin tro, och de som inte vill tro ska inte behöva känna sig besvärade av att något förbund eller medlemsorganisation har kontakter med relgiösa samfund. Personligen skulle jag känna mig i det närmaste kränkt av om SMC anordnade kurser eller andra saker tillsammans med scientologerna, mormonerna eller Jehovas vittnen. Den kursen eller samkvämet skulle jag hålla mig borta från. Detsamma gäller ju er som inte tror på någon GUD att ni inte heller ska behöva närvara eller ta del av någon religiös tillställning. Däremot tror jag att de seriösa samfunden inte har det aggressiva missionerandet som sekter har. Svenska kyrkan brukar inte gå ut och missionera och inte de andra stora kristna kyrkorna heller oavsett om det anordnas träffar med SMC eller andra. Men är detta också för mycket för er som inte är troende?

Agile
2012-05-17, 13:28
Det är klart att alla ska respekteras i sin tro, och de som inte vill tro ska inte behöva känna sig besvärade av att något förbund eller medlemsorganisation har kontakter med relgiösa samfund.

För 99% av oss spelar det lika liten roll om SMC deltar vid en gudstjänst som om vi deltar vid en träff för HD-åkare. Jag skulle aldrig delta i något av dem, men det rör mig inte.

Om SMC däremot arrangerar gudstjänsten, då tar man aktivt ställning och lägger gemensamma resurser på det. Stor skillnad för mig som betalande medlem. Att däremot delta i ett av kyrkan arrangerat möte som dessutom bidrar till vår skadefond kan jag omöjligen se något fel i.

Många medlemmar är med sin fulla rätt kristna, andra är det inte. Så ett deltagande i kyrkliga aktiviteter för de som delar tron är väl ungefär lika rätt som att arrangera tävlingsträning för de som brinner för det!? Knappast något en Krompråmsskeppare vill lägga medlemspengar på. Ideell verksamhet är att ge och ta, förstår man inte det kanske inte frivilligorganisationer är rätt forum helt enkelt.

powerglide
2012-05-17, 13:30
Denna tråd handlar om att gå ur Svenska Kyrkan.

Paerhc
2012-05-17, 13:34

ok.

Agile
2012-05-17, 13:47

Och den förra som du totalt körde sönder handlade om en MC-träff, varför ska du respekteras när du inte ger detsamma tillbaka?

powerglide
2012-05-17, 14:22
Den handlade om en gudstjänst som jag anser inte har ngt med SMC att göra.

BiviusII
2012-05-17, 15:04

Den ende som tar upp religiösa spörsmål på detta hojforum är du, alla andra verkar tycka det är en skitsak, kanske dags att fundera på om du håller på att bli en rättshaverist?

Den ende som missionerar för en viss religiös inställning är du.
Du lyckas i varenda j*vla tråd du skriver i ta upp frågan, oavsett vad tråden handlar om.
Inser du hur obstinat korkad du framstår? Din första tråd i ämnet kan jag se som motiverad, men där reddes missförstånden ut, kan du nu ta och lägga ner ditt enmanskorståg i frågan så vi kan återgå till att prata motorcyklar?

powerglide
2012-05-17, 16:01
Tror inte jag ens behöver bemöta det här inlägget :)
Du gör bort dig själv rätt bra på egen hand.

BiviusII
2012-05-17, 17:09
Tror inte jag ens behöver bemöta det här inlägget :)
Du gör bort dig själv rätt bra på egen hand.

Argumenten har tagit slut?

tersan
2012-05-17, 18:05
Den handlade om en gudstjänst som jag anser inte har ngt med SMC att göra.Men att gå ur kyrkan har med SMC att göra? Kan du inte åtminstone vara lite konsekvent i dina tokerier?

SGM
2012-05-17, 19:32
....urk.

Ut och kör hoj med er. Boka upp er på lite bandagar, åk på fikatouring, polera kromet, kamma fransarna, gör vad ni vill - men SLUTA tjöta om det här, politik och religion är o-bra att diskutera om man vill hålla en trevlig stämning, det är en grundregel alla borde kunna om man har åldern inne att framföra en motorcykel...

Trams som den gode Lidbom sade.

powerglide
2012-05-17, 19:46
Instämmer absolut.
Radera alla religiösa trådar.

Lotek
2012-05-17, 20:20
Instämmer absolut.
Radera alla religiösa trådar.

Ja, håller med. Börja med den här, ta sedan resten...fundamentalister finns uppenbarligen i alla läger.

Oldbiker
2012-05-17, 22:31
Den ende som tar upp religiösa spörsmål på detta hojforum är du, alla andra verkar tycka det är en skitsak, kanske dags att fundera på om du håller på att bli en rättshaverist?

Den ende som missionerar för en viss religiös inställning är du.
Du lyckas i varenda j*vla tråd du skriver i ta upp frågan, oavsett vad tråden handlar om.
Inser du hur obstinat korkad du framstår? Din första tråd i ämnet kan jag se som motiverad, men där reddes missförstånden ut, kan du nu ta och lägga ner ditt enmanskorståg i frågan så vi kan återgå till att prata motorcyklar?

Powerglide är inte ensam om att tycka att SMC inte ska ha något med religiösa organisationer att göra. Det tycker även jag och att de ska ägna sig åt exakt det du efterlyser, nämligen hojar och hojåkning. Jag ser med ett visst nöje att det är fler och fler som reagerar på detta och följer mig i spåren och lämnar SMC. Jag kan fortsätta att argumentera på det här forumet, eftersom jag ännu inte blivit utkastad. Däremot gillar jag inte din översittarattityd över oss som anser att SMC ska hålla sig ifrån allt vad religiösa samfund heter. Men det är kanske så religiösa fanatiker fungerar i skallen...
Ni som försvarar det gör det med hänvisning till att det samlar in pengar till skadefonden och att SMC kan samarbeta med alla organisationer. Frågan är naturligtvis varför Svenska kyrkan lyckats med detta, att få smarta svenskar att sitta i kyrkbänkarna som lamm och sedan vara översittare på nätet.
Enda syftet som kyrkan har är att kristna fler och på vilket sätt gynnar det SMC och dess medlemmar? Inte ett förbannade dugg.

Förutom att det är lätt att lämna kyrka, så ger det en slant i plånboken också för den som tjänar 250000 kronor om året ger det 250 kronor i månaden, ett litet tillskott man kan köpa hojgrejer för.....eller skänka bort

Lotek
2012-05-17, 22:50
bla bla bla(som vanligt)

Här skulle jag ju kunna ställa frågan om vilka mer än du och din kamrat som lämnat SMC av denna anledning, men ärligt talat...nej, jag kunde inte bry mig mindre. Svaret torde dessutom inte rendera i mer än ni två för övrigt.
Fundamentalister som sagt...av alla kulörer. Allt från talibaner, till höger/vänsterextrema, i förekommande fall rabiata agnostiker/ateister och övriga intressanta inriktningar. Ber om ursäkt för att jag skär alla över samma kant. Fast var är skillnaden?
Svara inte, utan låt tråden bara dö istället är ni snälla...
Kör hoj eller gör något av era liv istället...missionerande lönar sig inte här(heller), oavsett inriktning på sagda missionerande.

powerglide
2012-05-17, 23:14
Men att gå ur kyrkan har med SMC att göra? Kan du inte åtminstone vara lite konsekvent i dina tokerier?

Så länge religionsivrarna får fritt fram på SMC:s medier ser jag ingen anledning till att vi andra inte får ha motarrangemang.

De vill ha fler medlemmar, jag vill ha färre till Svenska Kyrkan.

Vare sig Gudstjänster eller antireligiösa aktiviteter hör hemma inom SMC.
Men har vi det ena så måste det vara ok med det andra.

BiviusII
2012-05-18, 00:59
Powerglide är inte ensam om att tycka att SMC inte ska ha något med religiösa organisationer att göra. Det tycker även jag och att de ska ägna sig åt exakt det du efterlyser, nämligen hojar och hojåkning. Jag ser med ett visst nöje att det är fler och fler som reagerar på detta och följer mig i spåren och lämnar SMC. Jag kan fortsätta att argumentera på det här forumet, eftersom jag ännu inte blivit utkastad. Däremot gillar jag inte din översittarattityd över oss som anser att SMC ska hålla sig ifrån allt vad religiösa samfund heter. Men det är kanske så religiösa fanatiker fungerar i skallen...
Ni som försvarar det gör det med hänvisning till att det samlar in pengar till skadefonden och att SMC kan samarbeta med alla organisationer. Frågan är naturligtvis varför Svenska kyrkan lyckats med detta, att få smarta svenskar att sitta i kyrkbänkarna som lamm och sedan vara översittare på nätet.
Enda syftet som kyrkan har är att kristna fler och på vilket sätt gynnar det SMC och dess medlemmar? Inte ett förbannade dugg.

Förutom att det är lätt att lämna kyrka, så ger det en slant i plånboken också för den som tjänar 250000 kronor om året ger det 250 kronor i månaden, ett litet tillskott man kan köpa hojgrejer för.....eller skänka bort

A) Jag är ateist, benhårt, och anser att religion är ett gift som bör utrotas.
B) Jag anser att SMC är fel forum att göra det genom.
C) Jag är tillräckligt ödmjuk för att inse att jag kan ha fel i frågan om eventuella gudomliga väsen, går ju inte att motbevisa i någon vetenskaplig mening.
D) Om några kristna inom SMC anordnar en gruppkörning till en gudstjänst där kollekten går till SMC:s skadefond, ser jag inga som helst motsättningar med SMC:s stadgar.
E) Om jag inte vore medlem, skulle jag inte yttra mig i ärendet öht.
F) Eftersom SMC är en demokratisk organisation, och om detta vore av stor vikt för mig, skulle jag lämna in en motion om att förbjuda SMC:s engagemang i kyrkliga sammankomster, och låta årsstämman avgöra det i demokratisk ordning.
G) Det är bra för själen och blodtrycket att acceptera att det finns olika syn på saker här i världen och att man i en stor organisation kan stöta på de mest underliga avarter.
H) Powerglides inlägg motarbetar det långsiktiga arbetet med att utrota religion genom att hårt polarisera åsikterna, varför inte ta chansen att deltaga i sammankomsterna och arbeta subversivt för ateismens sak?

powerglide
2012-05-18, 01:18
Gillar H. He, he. :)

Ove 60+
2012-05-18, 09:19

;) Ursäkta att jag citerar dig, för det är några stycken som är lika säkra i sin tro. Ateism är alltså en tro precis som alla andra religioner.

Dessvärre finns avarter inom alla trosinriktningar bl.a. fundamentalister, som jag brukar kalla bokstavtrogna med dyslexi eller också är de bara dåligt pålästa. Det är lätt att kolla - lyssna på vad dom säger och läs sen vad som står i dom aktuella skrifterna, bibeln, koranen, big bangteorier, o.s.v. - tolka själv och bilda en egen uppfattning.

Jag har en uppfattning, som ev. kan passa in i flera religioner, men som ändå är min egen mix. Det enda jag vet är att det är mycket jag inte vet.......

powerglide
2012-05-18, 09:35
;) Ateism är alltså en tro precis som alla andra religioner.

Agnostiker är väl de som ställer sig sidan om och är öppen för vilket som.

adrian_vg
2012-05-18, 09:59

Att gå ur Svenska kyrkan har inte heller med SMC att göra, så vad är din poäng?

powerglide
2012-05-18, 10:15
Att gå ur Svenska kyrkan har inte heller med SMC att göra, så vad är din poäng?

Det är exakt det jag menar.
Antingen kör vi både och eller inget på SMC.

Vad är det du inte förstår?

BiviusII
2012-05-18, 11:43
;) Ursäkta att jag citerar dig, för det är några stycken som är lika säkra i sin tro. Ateism är alltså en tro precis som alla andra religioner.

Dessvärre finns avarter inom alla trosinriktningar bl.a. fundamentalister, som jag brukar kalla bokstavtrogna med dyslexi eller också är de bara dåligt pålästa. Det är lätt att kolla - lyssna på vad dom säger och läs sen vad som står i dom aktuella skrifterna, bibeln, koranen, big bangteorier, o.s.v. - tolka själv och bilda en egen uppfattning.

Jag har en uppfattning, som ev. kan passa in i flera religioner, men som ändå är min egen mix. Det enda jag vet är att det är mycket jag inte vet.......

Nej, ateism är inte en tro eller religion, det är total avsaknad av detta. Ateismen tar sitt avstamp i en vetenskaplig syn på världen och då är det upp till den som hävdar att något är på ett visst sätt att bevisa detta, enligt vetenskapliga kriterier. Det finns ännu ingen som har lyckats med detta när det gäller gudomliga väsen, därför anser ateister att gudatro är att jämställa med vidskepelse och likställt med att tro på tomten.

Den som nu hävdar att vetenskapen ibland har fel, har givetvis rätt i det, men det fina i kråksången är att då kan vi ändra våra teorier och är således inte fast i medeltidens teorier om hur saker och ting fungerar.

Ove 60+
2012-05-18, 12:27
Nej, ateism är inte en tro eller religion, det är total avsaknad av detta. Ateismen tar sitt avstamp i en vetenskaplig syn på världen och då är det upp till den som hävdar att något är på ett visst sätt att bevisa detta, enligt vetenskapliga kriterier.

:wink: Jodå! Visst är ateismen en tro, en tro på att inga gudar finns! Att det är så och att den kan jämställas med andra religioner kan man bland annat se på allt ateistiskt missionerande som förekommer i detta, eller kanske före detta, MC-forum.

Agile
2012-05-18, 12:30
Nej, ateism är inte en tro eller religion...

Ove har faktiskt lite rätt. Som ateist ska du vara så övertygad att du inte ens tror på gud om han så kliver ner och tar dig i hand. Min gissning är att du som de flesta som säger sig vara ateister egentligen är agnostiker.

I am.

BiviusII
2012-05-18, 14:34
Ove har faktiskt lite rätt. Som ateist ska du vara så övertygad att du inte ens tror på gud om han så kliver ner och tar dig i hand. Min gissning är att du som de flesta som säger sig vara ateister egentligen är agnostiker.

I am.
Nej vi ateister tror inte, vi ansluter oss till det vetenskapliga synsättet på världen, antingen vet man något som kan bevisas, eller så är det obevisade hypoteser. Kunskapen utvecklas över tiden, vi kan ta Newtonsk fysik som exempel, den funkar som specialfall men observationer av vetenskapsmän gav indikationer på att den inte var helt rätt, alltså ställdes nya hypoteser upp och testades och Einsteins teorier var de som bäst stämde in med verkligheten. Nu letas det efter ännu bättre teorier för att förklara världen vi lever i. D.v.s. en ständig förbättring av vår kunskap. Religion är den raka motsatsen, en fix och färdig förklaringsmodell, där verkligheten anpassas efter dogmerna, istället för det vetenskapliga sättet där teorierna anpassas efter verkligheten.

Edit: Om gud klev ner och tog mig i hand(och kunde bevisa att han var gud ) och jag kunde bevisa att så skett, vore det vetenskapligt bevisat att han finns och således inte religion längre, utan helt i linje med det ateistiska synsättet skulle jag erkänna hans existens.
Nu kommer det med tillräckligt stor sannolikhet inte att ske, så därför lever jag trygg i förvisningen att jag inte kommer att hamna i helvetet för att jag både gökar och krökar utan någon välsignelse från någon högre makt.

Edit 2: Och med "vet" menar jag inte att vi är bergfast övertygade, utan att givet vår nuvarande kunskap så är det rätt, men det kan ändras med nya rön.

Ove 60+
2012-05-18, 18:04
Nej vi ateister tror inte, vi ansluter oss till det vetenskapliga synsättet på världen, antingen vet man något som kan bevisas, eller så är det obevisade hypoteser. Kunskapen utvecklas över tiden, vi kan ta Newtonsk fysik som exempel, den funkar som specialfall men observationer av vetenskapsmän gav indikationer på att den inte var helt rätt, alltså ställdes nya hypoteser upp och testades och Einsteins teorier var de som bäst stämde in med verkligheten. Nu letas det efter ännu bättre teorier för att förklara världen vi lever i. D.v.s. en ständig förbättring av vår kunskap. Religion är den raka motsatsen, en fix och färdig förklaringsmodell, där verkligheten anpassas efter dogmerna, istället för det vetenskapliga sättet där teorierna anpassas efter verkligheten.

Edit: Om gud klev ner och tog mig i hand(och kunde bevisa att han var gud ) och jag kunde bevisa att så skett, vore det vetenskapligt bevisat att han finns och således inte religion längre, utan helt i linje med det ateistiska synsättet skulle jag erkänna hans existens.
Nu kommer det med tillräckligt stor sannolikhet inte att ske, så därför lever jag trygg i förvisningen att jag inte kommer att hamna i helvetet för att jag både gökar och krökar utan någon välsignelse från någon högre makt.

Edit 2: Och med "vet" menar jag inte att vi är bergfast övertygade, utan att givet vår nuvarande kunskap så är det rätt, men det kan ändras med nya rön.

Som Agile och Powerglide påpekar så är det agnostikern som lämnar alla möjligheter öppna och egentligen inte har någon tro. Ateisten däremot är så stark i sin tro att han missionerar sin lära, vilket vi nu sett i flera trådar här, trots att vetenskapen hela tiden kommer fram till nya rön.

Tror inte att man kommer till helvetet på grund av lite göka och kröka. Vin serveras ju i kyrkan även om tilldelningen inte är så stor. Barn fick man på biblisk tid också och jag tror inte att den Helige Ande var så aktiv som det påstås. :angel:

powerglide
2012-05-18, 18:35
He, he. Jag försöker inte predika ateism (ännu).
Jag vill mest påpeka den orimliga retoriken inom Kristendomen om hur/vad Gud är.
Jag behöver inte ens ta till vare sig logik eller vetenskap för att korthuset ska rasa ;)

TheDuck1
2012-07-14, 09:43
För dig som funderar på det där med begravning så försvinner inte den rätten för att man går ur kyrkan.

Konstigt att man inte vill vara med i kyrkan när man lever men när man är död vill man bli begraven av denna samma kyrka. http://forumbilder.se/images/a242012104306f480.jpg (http://forumbilder.se)

powerglide
2012-10-15, 11:32
Konstigt att man inte vill vara med i kyrkan när man lever men när man är död vill man bli begraven av denna samma kyrka.

Tja, om man har en familjegrav redan så blir det så kladdigt att gräva upp och flytta de som redan ligger där ;) :glömdet

zettan
2012-10-15, 21:44
Något man ska ha i åtanke när man funderar på att gå svenska kyrkan är att man, på sikt, även väljer bort tradition och kultur.

Avarage
2012-10-16, 05:45
Så länge båda synpunkterna förs fram aktivt genom SMC:s kanaler så känns det bättre.
Jag har inget emot religiösa personer eller att umgås med sådana. Bara de inte ska hålla på att missionera.

Det kan väl anses rimligt att man inom SMC gör reklam för något som gagnar majoriteten av våra medlemmar nämligen insamlig till skadefonder för motorcyklister i alla dess slag!?

Men att avkräva motreklam för något som inte gagnar oss alla (ex. att gå ur kyrkan eller gå med den eller gå med i...vad som helst) UTAN att det genererar något tillbaks ser jag ingen vinning med!

Mvh!
// Niklas

powerglide
2012-10-16, 09:22
Det kan väl anses rimligt att man inom SMC gör reklam för något som gagnar majoriteten av våra medlemmar nämligen insamlig till skadefonder för motorcyklister i alla dess slag!?

Men att avkräva motreklam för något som inte gagnar oss alla (ex. att gå ur kyrkan eller gå med den eller gå med i...vad som helst) UTAN att det genererar något tillbaks ser jag ingen vinning med!

Mvh!
// Niklas

Kommer en hundring på PG nästa månadsskifte om det är vad som krävs...

Avarage
2012-10-16, 10:34
Kommer en hundring på PG nästa månadsskifte om det är vad som krävs...

Och så var det det här med organisation och marknadsföring/målgrupp.

challe
2012-10-16, 10:42

Det räcker väl med att utrota fundamentalism. I övrigt håller jag med dig.

powerglide
2012-10-16, 11:15
Och så var det det här med organisation och marknadsföring/målgrupp.

Alla som kör hoj och är trött på den här tråden. Ideell förening kan jag regga i veckan. ;)

Avarage
2012-10-16, 12:34
Alla som kör hoj och är trött på den här tråden. Ideell förening kan jag regga i veckan. ;)

Be my guest! Ingen hindrar dig att starta en förening. Vilka föreningar SMC sedan väljer att sammarbete med elle rpå annat sätt låta stoltsera med SMC:s namn avgör ju vi medlemmar så skriv en motion och lyft frågan på nästa årsmöte.

Ser man detta som ett stort problem, vilket kanske du och flera gör så är mitt förslag att ni engagerar er för att förändra. Årsmötet och göra din röst hörd är ett bra sådant tillfälle. Du kan till och med engagera dig lokalt i styrelsen i ditt distrikt. Det finns alltid plats för engagerade och arbetsvilliga människor med en bred förståelse för SMC:s och våra medlemmars bästa. Så sätt igång!

By the way är man trött på tråden kan man ju sluta läsa!

För mig är det inte en stor grej om SMC samlar in pengar till en skadefond för oss motorcyklister så länge arrangemanget som sådant i huvudsak är mc-relaterat ELLER organisationen som arrangerar har mc som huvudtema så länge verksamheten de sysslar med inte är förbjuden enligt lag. Och som det är just nu är ju religion lagligt. Vilket jag anser är bra för då kan vi själva välja.

Personligen har jag valt att inte engagera mig då jag idag inte är troende på något sätt men ser inget hinder för att man KAN bli. För vem vet hur vi mår och vilket stöd vi ev. kan behöva i morgon, om 10 år när vi är 80 bast etc. Många har försökt sia in i framtiden men få har lyckats.

powerglide
2012-10-16, 13:11
Öh, har ngn skrivet en motion till SMC om att aktivt stödja Svenska Kyrkan? :va :brynad

Avarage
2012-10-16, 13:32
Öh, har ngn skrivet en motion till SMC om att aktivt stödja Svenska Kyrkan? :va :brynad

Öh, varför skulle det behövas. Styrelsen/kansliet och de aktiva fattar ju beslut efter eget huvud om vad de tror/anser gagnar medlemmarna bäst. Om ingen säger ifrån finns ju ingen anledning till förändring, eller?

powerglide
2012-10-16, 16:20
Ingen hindrar dig att starta en förening. Vilka föreningar SMC sedan väljer att sammarbete med elle rpå annat sätt låta stoltsera med SMC:s namn avgör ju vi medlemmar så skriv en motion och lyft frågan på nästa årsmöte.
Din retorik är en aning bristfällig när du gör en kovändning i dina argument.

Avarage
2012-10-17, 05:05
Din retorik är en aning bristfällig när du gör en kovändning i dina argument.

Jasså? Medlemmarna väljer sina styrelser (som de har förtroende för) som består av medlemmar. Styrelerna fattar sedan beslut, på styrelsemöten, vilka arrangemang man skall engagera sig i. Således är det medlemmarna som avgör vilka arrangemang man skall engagera sig i. Så vill du påverka se till att bli invald i en styrelse. Det är bara att börja jobba och lobba för det DU tror på. Ingen hindrar dig mer än du själv!

För övrigt svarade du aldrig på frågan varför man skulle vara tvungen att skriva en motion för vilka arrangemang man skall engagera sig, i eller undvek du den med vilje?

powerglide
2012-10-17, 14:52
Ok, glöm bristfällig retorik.

Tror mer icke läskunnig/glömsk passar bättre :tungan

Det var inte jag som påstod att man skulle motionera på årsmötet.

Avarage
2012-10-18, 04:56
Ok, glöm bristfällig retorik.

Tror mer icke läskunnig/glömsk passar bättre :tungan

Jag märker det, då du fortfarande inte svarat på frågan!

Det var inte jag som påstod att man skulle motionera på årsmötet.

Who cares, det är ETT sätt som du kan använda för att försöka få till en förändring. Om du nu anser att det behövs/krävs! Gör du det?

powerglide
2012-10-18, 06:17
Varför skulle man behöva reglera exponering av religion inom en MC-organisation? :va

Räcker ju med sunt förnuft (för de flesta).

Och hur skulle en sådan motion se ut?
"Man får inte säga Gud när man sitter på en hoj"? :rolleyes

Förstår inte riktigt vad du är ute efter här.

Agile
2012-10-18, 06:47
5293

Avarage
2012-10-18, 07:53
Varför skulle man behöva reglera exponering av religion inom en MC-organisation? :va

Räcker ju med sunt förnuft (för de flesta).

Och hur skulle en sådan motion se ut?
"Man får inte säga Gud när man sitter på en hoj"? :rolleyes

Förstår inte riktigt vad du är ute efter här.

Jag har inga problem med de arrangemang som SMC låter ragga pengar till skadefonder medan du inte har samma åsikt. Jag försöker bara guida dig i hur du skulle kunna få till en förändring. Men för det krävs ju att du vill!

powerglide
2012-10-18, 07:53
5293

Amen på det :)

powerglide
2012-10-18, 08:53
Jag har inga problem med de arrangemang som SMC låter ragga pengar till skadefonder medan du inte har samma åsikt. Jag försöker bara guida dig i hur du skulle kunna få till en förändring. Men för det krävs ju att du vill!

Förändring av vad?

Det är helt ok att vi tar emot pengar av Svenska Kyrkan och andra samfund.

Däremot är det inte ok med SMC-gudstjänster. Men så länge jag får utrycka min åsikt mot det så är jag ganska nöjd.

Vissa går ur SMC, jag väljer att gå ut ur Svenska Kyrkan.

Avarage
2012-10-18, 09:42
Förändring av vad?

Det är helt ok att vi tar emot pengar av Svenska Kyrkan och andra samfund.

Däremot är det inte ok med SMC-gudstjänster. Men så länge jag får utrycka min åsikt mot det så är jag ganska nöjd.

Vissa går ur SMC, jag väljer att gå ut ur Svenska Kyrkan.

Sorry, jag trodde att du var missnöjd! Men är du nöjd med så som det funkar bara du får säga vad du tycker behövs ju inget förändras!

Trevlig helg!

adrian_vg
2012-10-18, 09:49
Däremot är det inte ok med SMC-gudstjänster.

Hur menar du nu? Vad är en "SMC-gudstjänst"?

powerglide
2012-10-18, 10:44
Hur menar du nu? Vad är en "SMC-gudstjänst"?

Det är en MC-gudstjänst arrangerad inom SMC.

powerglide
2012-10-18, 10:50
Fast det finns lite väl extrema effekter av att vara religionsfri i Sverige.

Jesusbarnet portat från julspel på Fredriksdal (http://hd.se/helsingborg/2012/10/18/jesusbarnet-portat-fran-julspel-pa/)

Fredriksdal utlovar massor med julstämning men Jesusbarnet och de tre vise männen är inte välkomna. "Är Jul på Fredriksdal bara ett kommersiellt jippo? Kyrkofullmäktiges ordförande Eva Åsare (M) ställer frågan efter att kyrkan fått nej till att medverka med en levande julkrubba.

HELSINGBORG. "En religionsfobi som överskrider alla gränser". Så kommenterar kyrkofullmäktiges ordförande Eva Åsare (M) det besked som Svenska kyrkan i Helsingborg fått av ledningen på Fredriksdals museer och trädgårdar.

Tanken var att barn och ungdomar från Raus och Maria församlingar skulle medverka i en levande julkrubba på det traditionella – och populära – arrangemanget Jul på Fredriksdal.

En tjänsteman på Fredriksdal tyckte från början att det var en bra idé och planerna fortskred. Men så kom beskedet till kyrkans personal via ett mejl: Tyvärr blir det inget av eftersom Fredriksdals uppdrag är att vara politiskt och religiöst oberoende.

Eva Åsare har reagerat starkt på stadens agerande.

– Jag är bedrövad, och tycker att man här går över en gräns. Vad är det man firar på Fredriksdal? Är det bara ett kommersiellt jippo? Beslutet föder en mängd andra frågor, får man sälja en halmstjärna som också är en religiös symbol. Får man sjunga O Helga natt på Konserthuset? Hur ska det bli med adventskalendern...

På tisdagens kyrkoråd kom frågan upp. Eva Åsare berättar att många blev upprörda och att flera ledamöter överväger att inte besöka årets arrangemang.

Eva Åsare har svårt att acceptera att anledningen till julfirandet i Helsingborg och i stora delar av världen inte har en naturlig plats när Fredriksdal firar högtiden.

– Det är ingen som skulle tvingas att titta på julkrubban, men jag är övertygad om att många skulle uppskatta en påminnelse om vad som hände i ett litet stall i Betlehem för 2000 år sedan. Och var skulle det passa bättre än i den fina miljön på Fredriksdal.

Hon är säker på att det är betydligt fler som blir upprörda över att inte få se de utklädda barnen i julspelet än de som hade reagerat negativt.

På onsdagseftermiddagen visar det sig att kulturförvaltningen ska återuppta dialogen med kyrkan. Kulturchefen Andrea Danielsson medger att det har gått för fort.

– Vi kommer att ta reda på vad det är de vill göra. Det betyder inte att det kommer att bli ett ja men möjligheten finns.

Ann Stensman
ann.stensman@hd.se
042-489 90 22

Inom MC-världen är det dock varken en bred kultur eller tradition att arrangera gudstjänster.

Luciakorteger däremot är ju ett arrangemang som de Kristna snott rakt av från hedningarna från innan Jesus :yoparty

Oldbiker
2012-10-18, 11:26
Jag tillhör den grupp som varit kritisk till att SMC arrangerar gudstjänster tillsammans med Svenska kyrkan. Jag har dessutom lämnat SMC, men fått veta att jag får vara kvar på forumet, så länge jag följde de regler som gäller.
Nyligen läste jag i en rapport från ett av distrikten om vad de gjort under sommaren. Där stod att läsa : Vi har hållit en MC-gudstjänst i Malingsbo kyrka.
Alltså hade SMC varit medarrangör och det är det jag kritiserat. Om kyrkan arrangerar en gudstjänst och bjuder i SMC är det helt okej, men SMC ska hålla fingrarna borta från detta.
Det handlar inte om att stänga ute troende från SMC, men deras tro får de sköta i kyrkan och inte i SMC, där ska det handla om hojar och det som rör det.
Jag har pratat med flera inom SMC om detta och de ger mig rätt i kritiken, men det verkar som ingen riktigt vågar ta i frågan och göra något åt det hela.

adrian_vg
2012-10-18, 11:30
Det är en MC-gudstjänst arrangerad inom SMC.

Aha! Har inte hört talas om såna. Än mindre att SMC skulle arrangera en sån grej.

powerglide
2012-10-18, 11:35
Aha! Har inte hört talas om såna. Än mindre att SMC skulle arrangera det en sån grej.

Därav uppkomsten av den här tråden.

adrian_vg
2012-10-18, 12:12
Därav uppkomsten av den här tråden.

Samarbete ja, men att arrangera det, nej.

powerglide
2012-10-18, 15:39
Samarbete ja, men att arrangera det, nej.

Du har ju själv lagt upp en länk här i forumet till ett sådant arrangemang i SMC Uppsala.

Om ingen specifik arrangör anges i anslaget utgår i alla fall jag att det är SMC som är arrangör.

5297

5298

Hur tänkte du nu?

Agile
2012-10-18, 16:05
Pwnd

Hagbard
2012-10-18, 16:15
Så länge man inte blandar ihop religion och politik är jag nöjd!
Hade SMC centralt gått ut med att de var en religiös organisation skulle jag gå ur direkt, som läget är nu så bryr jag mig inte om det görs enstaka gudstjänster oavsett tro.
Själv är jag så in i helvete ovetande eller något.
🚲

Paerhc
2012-10-18, 20:02
Jag tycker att det är ett väldigt missionerande i den här tråden! :D

powerglide
2012-10-18, 20:04
Förstår inte vad det är som lockar ;)

Marie
2012-10-18, 20:27
Och jag för min del är väl tvärkorkad, för jag förstår ännu inte vad allt gnällandet gäller???

Att delta i en mc-gudstjänst är så vitt jag förstår fullständigt frivilligt?

5311 5310

5312

Om det sen är SMC eller Red Biker Hermagor som är medarrangör kan väl kvitta?

kimelliz
2012-10-18, 20:38
Kul tråd...

HrHptm
2012-10-18, 20:43
Jorå.......!

adrian_vg
2012-10-19, 08:14
Du har ju själv lagt upp en länk här i forumet till ett sådant arrangemang i SMC Uppsala.

Om ingen specifik arrangör anges i anslaget utgår i alla fall jag att det är SMC som är arrangör.

Hur tänkte du nu?

Lite snabbt, jobb väntar. :)

Jag reagerade på att du skrev att SMC arrangerar gudstjänster. Mig veterligen gör SMC inte det. Det står i stadgarna att SMC inte ska göra det.

Angående länken du refererar till; Om du kollar på PDF:en du länkar till, står det inget om att SMC skulle arrangera religiösa tillställningar. Det handlar om ett samarbete. Samarbete och att arrangera saker är inte samma sak.

Ditt antagande, och vad du utgår i från, är ditt eget.

Vi har pratat om detta tidigare i tråden, där jag försökt få fram detta.

Personligen, eftersom jag inte gillar att älta gamla saker fram och tillbaka, speciellt om det inte leder någon vart, väljer jag att ta ett steg tillbaka nu. Ajöss och tack för fisken typ!

Avarage
2012-10-19, 11:14
Och jag för min del är väl tvärkorkad, för jag förstår ännu inte vad allt gnällandet gäller???

Vem gnäller? Inte Powerglide hen är nöjd eftersom hen får utrycka vad hen tycker. Men nöjd är hen! Eller var det fler än jag som inte uppfattade att så är fallet?

tersan
2012-10-19, 11:21
Eller var det fler än jag som inte uppfattade att så är fallet?Jo, jag har nog haft lite svårt att förstå resonemanget jag också... men det brukar jag å andra sidan ha när det gäller religiösa fanatiker i stil med powerglide och Oldbiker... :wink:

HrHptm
2012-10-19, 11:37
Vem gnäller? Inte Powerglide hen är nöjd eftersom hen får utrycka vad hen tycker. Men nöjd är hen! Eller var det fler än jag som inte uppfattade att så är fallet?

Jag hoppas verkligen det!

Agile
2012-10-19, 12:34

För det första är det märkligt att blanda svenska och engelska på det där sättet. För det andra är det rätt oförskämt att kalla någon för höna sådär helt ur luften.

HrHptm
2012-10-19, 13:25
För det första är det märkligt att blanda svenska och engelska på det där sättet. För det andra är det rätt oförskämt att kalla någon för höna sådär helt ur luften.

Oförskämt?
Trodde det var Health Evidence Network som åsyftades.....
Annars håller jag med dig. Vi ska inte blanda svenska och utrikiska.....

Avarage
2012-10-19, 13:30

Ber om ursäkt om det tolkades som något annat än vad avsikten var. Men då jag inte vet könet eller ens namnet på personen bakom nicket valde jag att använda en annan skrivning av han/hon. Så nu är detta utrett!

Agile
2012-10-19, 18:20
Ber om ursäkt om det tolkades som något annat än vad avsikten var. Men då jag inte vet könet eller ens namnet på personen bakom nicket valde jag att använda en annan skrivning av han/hon. Så nu är detta utrett!

Det finns ingen annan skrivning av "han" eller "hon" än just han/hon. "Hen" är ett socialistiskt genushittepå för att förvilla in oss på villovägar och förvanska det svenska språket på värre villovägar än en katolsk präst kan få in en skolpojke på. Farligt är vad det är.

Slutsatsen blir alltså, eftersom jag utgår ifrån att du inte har för avsikt att leda oss i fördärvet på det viset, att du blandade språk. Men då tyckte jag att hön-förolämpningen var lite obefogad!

[Kvasi-irony mode: off]

Marie
2012-10-19, 19:34
Ja, bevare oss milde Herre Gud, för en sådan hönsgård (sic!) ;)

Bansaie
2012-10-19, 22:27
5314

F.ö. så betyder ordet 'hen' brynsten enligt svenska akademiens ordbok. I ljuset av detta blir Avarage inlägg ganska roligt :p

Vem gnäller? Inte Powerglide brynsten är nöjd eftersom brynsten får utrycka vad brynsten tycker. Men nöjd är brynsten! Eller var det fler än jag som inte uppfattade att så är fallet?
5315

Avarage
2012-10-20, 05:19
Det finns ingen annan skrivning av "han" eller "hon" än just han/hon. "Hen" är ett socialistiskt genushittepå för att förvilla in oss på villovägar och förvanska det svenska språket på värre villovägar än en katolsk präst kan få in en skolpojke på. Farligt är vad det är.

Slutsatsen blir alltså, eftersom jag utgår ifrån att du inte har för avsikt att leda oss i fördärvet på det viset, att du blandade språk. Men då tyckte jag att hön-förolämpningen var lite obefogad!

[Kvasi-irony mode: off]

Jag gillar "i fördärvet" teorin bättre. Tänka sig att jag är farlig socialistisk katolsk präst! Mycket man inte vet om sig själv!? ;-)

Oldbiker
2012-10-20, 08:41
Jo, jag har nog haft lite svårt att förstå resonemanget jag också... men det brukar jag å andra sidan ha när det gäller religiösa fanatiker i stil med powerglide och Oldbiker... :wink:

Jag vet inte var "tersan" fått det ifrån att jag skulle vara religiös fanatiker. Jag har hela tiden hävdat att SMC ska inte ha något med religion eller religiösa organisationer att göra. SMC ska hålla på med det som har en rak koppling till motorcyklar och motorcyklister, inte arrangera gudstjänster med religiösa samfund. Om det är att vara religiös fanatiker så skulle jag vilja vilja citera det gamla talesättet, "han läser bibeln som fan gör det"

Lotek
2012-10-21, 17:02
Jag gillar "i fördärvet" teorin bättre. Tänka sig att jag är farlig socialistisk katolsk präst! Mycket man inte vet om sig själv!? ;-)

I de lugnaste vattnen...

Ove 60+
2012-10-21, 18:14

:confused: Och vad i hellskotta har en sån tråd i ett MC-forum att göra? :p

990 Adventure
2012-10-22, 05:02
[QUOTE=Oldbiker;100168]Powerglide är inte ensam om att tycka att SMC inte ska ha något med religiösa organisationer att göra. Det tycker även jag !

Viss likhet med kristendomen har du ju iallafall Oldbiker, du återuppstår ju.

Avarage
2012-10-22, 07:10
I de lugnaste vattnen...

Ånej, jag är lugn som en filbunke! :-)

powerglide
2013-01-09, 10:57
Nu börjar det bli riktigt knas när folk försöker använda "vetenskap" för att "bevisa" sin tro :brynad

Who Knew It Was All So Simple? http://zite.to/11eRr6x via @zite

Ove 60+
2013-01-09, 11:41
Nu börjar det bli riktigt knas när folk försöker använda "vetenskap" för att "bevisa" sin tro :brynad

Who Knew It Was All So Simple? http://zite.to/11eRr6x via @zite

:confused: Vad är problemet? Är det inte så att vetenskap uppstår, genom att man tror något och sen försöker leda det i bevis?

HkanB
2013-01-09, 15:10
:confused: Vad är problemet? Är det inte så att vetenskap uppstår, genom att man tror något och sen försöker leda det i bevis?

Det är en viss skillnad på: En hypotes är ett kvalificerat (https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotes)antagande (https://sv.wikipedia.org/wiki/Antagande) om (https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotes)verkligheten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Verkligheten) och tro (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tro).
Inte ens samma serie...än mindre samma match.

Ove 60+
2013-01-09, 18:15
Inte ens samma serie...än mindre samma match.

:D Vad än Wikipedia föreslår så är tro och hypotes två ord för samma antagande om verkligheten. Tro är vardagsspråket och hypotes akademiskt ordbajseri. ;)

HkanB
2013-01-09, 21:47
:D Vad än Wikipedia föreslår så är tro och hypotes två ord för samma antagande om verkligheten. Tro är vardagsspråket och hypotes akademiskt ordbajseri. ;)

Nu skall man väl inte ta det här på allt för stort allvar men...

Det är verkligen stor skillnad på ord och ord...

Oavsett om det är "ordbajseri" eller inte.

Hypotesen är i och av sig själv i grunden ett överlagt och vanligtvis genomtänkt antagande som förutsätts ifrågasättas och prövas och vid behov omprövas och ev. förkastas.

Tro(n) [i religiös bemärkelse] däremot är mer eller eller mindre antitesen till hypotesen då den har som utgångspunkt att den är!
Händer något med den så är det inte då ifrågasättande utan en metamorfos till dogm som sker.
Tro inbjuder inte till ifrågasättande.

Jabb, fetsmäll och högerkrok borde i så fall alla betyda samma sak, det gör ju liksom väldigt ont i alla tre fallen?!
Mord och dråp borde det också analogt med resonemanget ovan inte vara någon skillnad på heller? Död som död, eller?

Det går visserligen att använda språk och deras ord på ett nedsättande och nedvärderande sätt vilket jag förmodar att det var det du ville antyda att jag gjorde [eller ngt sådant].
Språkbruk med mer än ett nyansläge är inte "ordbajseri" utan emellanåt en livförsäkring. Jag har tyvärr med egna öron hört triviala språkliga missförstånd eskalera till riktiga obehagligheter pga oförmåga att värdera mycket enkla ord på rätt sätt...

Där orden tar slut så tar knytnävarna vid! Låter det bekant...

powerglide
2013-01-10, 11:08

Bevisen ska vara reproducerbara och kvantifierbara över ett statistiskt oomstridigt underlag.

Hörsägen (såsom hela bibeln) räknar inte jag som bevis.

jan-olovj
2013-01-10, 19:16
Jag fick lära mig för länge sedan, "att tro är samma sak som att inte veta".

zettan
2013-01-11, 18:26

Vetenskap uppstår inte. Det gör ingen person heller :angel:.
Religion kommer aldrig att bevisas och det finns ingen anledning att göra det heller. Religion går heller inte att motbevisa och även det är onödigt. Låt de troende tro och resten tro på sitt och låt bli att försöka överbevisa varandra.

Min uppfattning om de monoteistiska religionerna är att de skapades och används fortfarande som maktmedel för män.
Vetenskap är heller inget jag "hänger upp" någon absolut sanning på. Med tanke på hur mycket och många gånger vetenskapliga bevis ändrats känns det naivt att tro att allt vi "vet" 2013 stämmer.

Vänd nu andra kinden till och sluta tjabba :wink:...

powerglide
2013-01-11, 18:34
Vetenskap är heller inget jag "hänger upp" någon absolut sanning på. Med tanke på hur mycket och många gånger vetenskapliga bevis ändrats känns det naivt att tro att allt vi "vet" 2013 stämmer.
Det är liksom det som är grejen med vetenskap.
Om en hypotes blir motbevisad så ändras den (brukar finnas ett visst motstånd givetvis).
Men det är hela grejen. Vi lär oss hela tiden lite mer.
Hela det samhälle vi har fått från och med den industriella revolutionen kommer till största del från det vi lärt oss genom vetenskapliga metoder :)

Lotek
2013-01-12, 00:53
Det är liksom det som är grejen med vetenskap.
Om en hypotes blir motbevisad så ändras den (brukar finnas ett visst motstånd givetvis).
Men det är hela grejen. Vi lär oss hela tiden lite mer.
Hela det samhälle vi har fått från och med den industriella revolutionen kommer till största del från det vi lärt oss genom vetenskapliga metoder :)

Ehh. "Redan de gamla grekerna".. Dessutom, lär oss hela tiden lite mer ja. Vilket skulle påvisa att vi ingenting vet idag heller egentligen. QED.
Så att försöka hävda vetenskap över religion torde alltså vara fåfängt eftersom även den har "fel" vilket påvisas genom nya rön och så börjar det om igen.
Förvisso har religion avlivat rätt mycket folk genom tiderna, men skillnaden tycks inte mig särskilt stor gentemot andra som vill förvägra några människor rätten att tro på precis vad de önskar. Må det sedan vara att man tror på Stephen Hawking eller någon form av Gudom. Leva och låta leva...
Själv tror jag på Robert Lind i Kramfors.

StefanB
2013-01-12, 01:34
Sju månader mellan första och senaste inlägg..... intressant....eller? Har ni löst något?

Marie
2013-01-12, 01:52
Sju månader mellan första och senaste inlägg..... intressant....eller? Har ni löst något?

Ja vi är överens om att vi inte är överens... :very_drunk:

Ove 60+
2013-01-12, 07:29

:tummenupp Möjligen att var och en är salig i sin tro. :D

Jag är nog en av tvivlarna när vi pratar om en specifik religion men tror inte obetingat på att vetenskapen har absolut rätt. Om det vore så skulle jorden fortfarande vara platt och atomen skulle vara odelbar. Att jorden var rund visste man efter en hel del bråk när det begav sig, även om den sen blivit tillplattad en del från polerna. Att atomen är delbar visades med all önskvärd tydlighet i Japan 1945. BigBang-teorin verkar trolig men ännu vet ingen hur gas och stoft som behövdes för att få till den bigga bangen kom till. Einsteins teorier som bevisats av studenter, matematiker och fysiker i ett halvt sekel och har gällt för absoluta sanningar har börjat krackelera.
Om vetenskapsmännen visste att dom var klara och visste allt funnes ingen anledning till fortsatt forskning, alltså kan man tro på det som gäller för tillfället men vad är vetenskaplig sanning imorgon?

jan-olovj
2013-01-12, 09:43
:Alltså kan man tro på det som gäller för tillfället men vad är vetenskaplig sanning imorgon?
Bra sakt:tummenupp

powerglide
2013-01-12, 11:39
Den stora missuppfattningen här verkar vara att vetenskapen ska "veta" och "lösa" allt.

Vetenskap är ett metodiskt sätt att förhålla sig till omvärlden och successivt förbättra sin vetskap om det universum vi lever i och vara öppen för förändringar i denna uppfattning efterhand som nya hypoteser ställs upp och bevisas.

Resten är bara hitte-på och oföranktat bull.

Vetenskap kommer förmodligen aldrig att kunna lära oss hur exakt allt hänger ihop (såvida man inte har oändlig tid och oändligt antal hypoteser att testa).

Men det är en fungerande metod som leder oss framåt i vårt sökande efter hur saker faktiskt fungerar.