handdator

Visa fullständig version : Blir så innerligt trött!!!!

Mathias
2012-05-16, 10:29
OBS!!! DETTA ÄR MITT EGET TYCKE OCH INTE NÅGOT SOM HAR MED MITT ENGAGEMANG INOM SMC ATT GÖRA, EJ HELLER MITT ARBETE.

Jag blir så innerligt trött på de som klagar på att SMC Distrikt arrangerar saker i sammarbete med andra organisationer, AV ALLA SLAG. Just nu är jag irriterad över "klankandet" på "trossamfund". (trossamfund inkluderar även andra religioner för mig)

Av Sveriges befolkning så är det en övervägande majoritet som är med i något trossamfund, så varför i hela *pip* ska man då inte kunna arrangera något med dem?

Om man nu har hoppat av Svenska kyrkan, So what. Det är dags att vakna, världen kretsar inte kring dig!!

Om SMC ska vara oberoende, då kan man väll inte sammarbeta med någon, oavsett vad det gäller. Eller???

Mälaren runt, t.ex. Då favoriseras en tidning.
Försäkring, vänta här nu, man kan inte sammarbeta med Bilsport och mc för då kan de andra bolagen känna sig "putta".
Kan man inte köra kurser på alla banor i Sverige, får det vara, för någon "banägare" kan känna sig förbisedd.

Själv jobbar jag inom Svenska kyrkan och det första som slår mig är "Varför lämnade du Svenska Kyrkan i första hand?" Hoppas att det är för att du inte tror pådet som trossamfunden gör.

Detta är vad jag tycker och ingen missionsresa:

Vet Du egentligen vad du får/hjälper till med om man är med i Svenska Kyrkan? Länk till Svenska kyrkan (https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=642565)
Många av de som hoppar av Svenska kyrkan gör det för att tjäna några kronor.

Jag hoppas verkligen att ni som hoppar av kyrkan har tänkt efter.

Min personliga önskan är att ni som har hoppat av Funderar ordentligt innan ni sätter er fot i eller på kyrkansområde någonstans. (Tillspetsat)

Skulle du närvarnade när bäste polaren "som dog i en trafikolycka" ska ha begravningscermonin i kyrkan.
Eller när dottern eller sonen ska gifta sig i kyrkan.
Vill du verkligen inte besöka dina bortgågna, nära och kära som redan ligger på kyrkogården.
Kolla upp var kyrkan har mark och skog för, vem vet, du kanske råkar köra dit och ha en trevlig dag med familjen.

Detta är vad jag tycker och tänker.

Medlem i Svenska kyrkan och STOLT av att vara det.

(Skrivet under viss frustration så hoppas att poängen går hem.)

Tessan67
2012-05-16, 10:51
Bra skrivit Mathias!!
Jag håller med dig fullständigt!:tummenupp

tersan
2012-05-16, 10:58
Även jag håller med... som mångårig styrelsledamot i olika föreningar förstår jag frustrationen, och poängen.

Rootofevil
2012-05-16, 11:05
Ditt syfte med inlägget är något oklart, antingen försöker du spetsa till det och göra en hyperbole eller så har du haft lite otur när du tänkte.

SMC reflekterar sina medlemmar och då vissa är mer religiöst aktiva än andra så är det väl naturligt att verksamheterna blandas. Jag har ännu inte stött på någon på en kurs som vill tala om jag kommer till himlen eller helvetet när jag dör och gett mig en bibel och gott så långt. Som ateist är det ett väldigt klent påtryckningsmedel att hota med helvetet kan man väl kort sammanfatta det.

Som någon som påstår sig arbeta för Svenska Kyrkan som skall verka för öppenhet och tolerans så förefaller du vara en väldigt udda fågel. Om jag går på en väns begravning i kyrkan (hände senast för ett år sedan) så är det för att hedra den personen som då gjort valet att fortfarande vara medlem i svenska kyrkan, det har ingenting med mig eller min trosuppfattning (eller avsaknad därav) att göra överhuvudtaget.

Likaså folk som har kyrkliga bröllop, jag är glad för deras skull och dömer inte ut dem p.g.a. att de eventuellt har en mer spirituell verklighetsuppfattning än vad jag har.

Vill du även utestänga andra religioner som av förklarliga skäl inte är med i svenska kyrkan?

Jag tycker du ska ta en fundering över om du verkligen är en lämplig representant för ett trossamfund och din arbetsgivare på ett publikt forum.

Bighoj
2012-05-16, 11:15
Jag håller inte helt med dig.För att man inte är med i Svenska kyrkan och delar dess tro fullt ut betyder ju inte att man inte kan vara med på andras bröllop eller på begravningar.Jag delar personligen inte kyrkans tro men var på begravning för att personligen ta ett sista farväl men framförallt för att vara ett stort stöd för vissa av de anhöriga.
Jag gillar t ex inte allt som SMC håller på med men tycker dom gör mycket bra grejer också-Betyder detta att jag och alla andra som heller inte delar SMC:s tankar och värderingar fullt ut INTE ska få vara medlemmar ?
Man kan ju också vända på steken och säga-Jag hoppas verkligen att alla ni som är medlemmar i Svenska kyrkan är medvetna om vad det är för något ni stöttar.
I övrigt tycker jag att du har en poäng i vad du säger.

Agile
2012-05-16, 11:47
Nu känns det som att du försökte säga en sak, men slutade på en missionsresa...

Jag tycker inte heller att SMC ska arrangera gudstjänster, eller propagera för en partipolistisk agenda (oavsett om det är just det partiet som stödjer vår sak mest). Därifrån är dock steget långt till att inte kunna deltaga vid gudstjänster eller i den politiska debatten för de medlemmar som har den åsikten. Yttrande- och åsiktfriheten ska gälla inom SMC såväl som utanför.

----------------------------------------------------

Din syn på varför man väljer att gå ur svenska kyrkan däremot!?

Jag har gått ur, inte av snålhet, utan för att jag inte vill skänka pengar till någon verksamhet jag inte stödjer. Det skulle aldrig falla mig in att gifta mig i kyrkan, men menar du att jag inte ska få delta vid mina vänners bröllop som gör det?

Jag hade också gärna undvikit kristen mark i efterlivet, men lagen tillåter ju inte riktigt det. Och som du uttrycker det att jag "för helvete ska se till att undvika kristen mark"... Hur fick kyrkan den marken till att börja med?

Vidare verkar det som att du har en lätt fundamentalistisk ådra i dig. Jag har varit på bröllop i flera olika (religioners) kyrkor, begravt folk som varit både kristna, muslimer och ateister utan att ha några problem med det. Det är DERAS religion, jag är inte där för religionens skull, utan för att hedra min vän.

Mathias
2012-05-16, 11:52
Ditt syfte med inlägget är något oklart, antingen försöker du spetsa till det och göra en hyperbole eller så har du haft lite otur när du tänkte.

Otur kan jag inte säga. Ja, det är tillspetsat. Nej, jag talar inte för Svenska kyrkan, jag talar INTE för något trossamfund, jag säger vad JAG tycker.[/I]

SMC reflekterar sina medlemmar och då vissa är mer religiöst aktiva än andra så är det väl naturligt att verksamheterna blandas. Jag har ännu inte stött på någon på en kurs som vill tala om jag kommer till himlen eller helvetet när jag dör och gett mig en bibel och gott så långt. Som ateist är det ett väldigt klent påtryckningsmedel att hota med helvetet kan man väl kort sammanfatta det.
[I]Och det ska vi väll vara glada för, eller hur. ;-)

Som någon som påstår sig arbeta för Svenska Kyrkan som skall verka för öppenhet och tolerans så förefaller du vara en väldigt udda fågel. Om jag går på en väns begravning i kyrkan (hände senast för ett år sedan) så är det för att hedra den personen som då gjort valet att fortfarande vara medlem i svenska kyrkan, det har ingenting med mig eller min trosuppfattning (eller avsaknad därav) att göra överhuvudtaget.

Likaså folk som har kyrkliga bröllop, jag är glad för deras skull och dömer inte ut dem p.g.a. att de eventuellt har en mer spirituell verklighetsuppfattning än vad jag har. Tanken var att sätta igång lite tankar om vad man får tillgång till.

Vill du även utestänga andra religioner som av förklarliga skäl inte är med i svenska kyrkan?
Absolut inte, Därför skriver jag "trossamfund"

Jag tycker du ska ta en fundering över om du verkligen är en lämplig representant för ett trossamfund och din arbetsgivare på ett publikt forum. Nej det är jag inte och det skrev jag i posten, "Detta är vad jag tycker" visserligen skrev jag inte att det INTE gäller min anställning heller,

I huvudsak är det att tillspetsat för att många tänker bara att det bara kostar, tyvärr är vi i ett sådant samhälle då man ser mer till "vad får jag", man tänker ofta inte på alla de som man hjälper.

Mathias
2012-05-16, 12:02
Man ska aldrig skriva i "lätt irriterat tillstånd". Det blir lite fel då.

Nej det var ingen Missionsresa.

Min tanke med detta var att få folk och medlemmar att tänka efter. Ja, det gäller mig också.

Hela inlägget ÄR tillspetsat, kraftigt. För att få folk att reagera. Tyvärr är jag inte någon som är bra på att formulera mig så att "poängen " blir riktigt tydlig.

JAG REPRESENTERAR INTE NÅGON ANNAN ÄN MIG SJÄLV.

EDITERAT första inlägget för att försöka förtydliga.

Lotek
2012-05-16, 12:05
För det första, vårda språket en aning så blir det kanske trevligare att läsa. Svordomar i tal är en sak, i skrift ser det oerhört illa ut.

För det andra, vad du avser i första delen är redan avhandlat och avdömt i tidigare tråd. En eller möjligen två, numera tidigare medlemmar har luftat sin åsikt och verkar vara rätt ensamma om densamma.

För det tredje, enligt andra delen i ditt inlägg, måste jag vara medlem i Svenska Kyrkan för att hedra en vän vid dennes bortgång om den nu tar plats i kyrkan (som hen är medlem av, förutsätts då)? Jag hoppas verkligen att du driver med mig.
Dessutom, medlem eller inte, man betalar ju begravningsavgiften oavsett, vilken täcker kostnader för bl.a. anläggning och skötsel av kyrkogårdar? Men får inte beträda marken? Mina avlidna släktingars gravvårdar, (de var medlemmar i Svenska Kyrkan f.ö.) får jag inte heller besöka alltså?
Om du på något sätt skulle vara representativ för Kyrkans medlemmar och så intolerant, så är det kanske inte konstigt att vissa har svårt att ställa sig bakom Kyrkan...
Svenska Kyrkans budskap tycks ha gått dig en aning förbi, eller så har jag missat något och man har återgått till medeltidens häxjakter igen?

Dessutom, en anledning till att man skulle råka hamna på Kyrkans mark skulle ju kunna vara att Kyrkan äger så stora arealer att det är svårt att undvika...

Nåja, du må tycka och tro vad du vill. Det gör iaf jag. Därför är jag heller inte medlem i Svenska Kyrkan längre.

Agile
2012-05-16, 12:11
Dessutom, en anledning till att man skulle råka hamna på Kyrkans mark skulle ju kunna vara att Kyrkan äger så stora arealer att det är svårt att undvika...

Mark som de desutom med våld tagit/stulit under tidigare delar av historien. Så med vilket "rätt" den marken kan anses "tillhöra" kyrkan känner jag mig också oviss inför.

Bighoj
2012-05-16, 12:21
Mathias antydning om att han tycker en sak då han representerar kyrkan MEN tycker en annan sak "Privat" är för mig helt främmande.Personligen har jag samma åsikt oavsett i vilket läge jag befinner mig i.Vända kappan efter vinden kallar jag ett sådant beteende.
Får mig att tänka på han som beställde i baren,och sa till bartendern-Skriv upp det på Johansson.
Bartendern:-Men igår sa ni ju att ni hette Olsson !!
Ja,Ja -Men igår var jag inte mig själv.
Vet inte vilket skämt som är störst,Mathias eller han i baren ?

tersan
2012-05-16, 12:46
...Vet inte vilket skämt som är störst,Mathias eller han i baren ?Det där var genuint elakt. :(

Bighoj
2012-05-16, 12:55
Det där var genuint elakt. :(
Jag vet,men det är inte så illa menat som det låter.Jag tycker bara att han måste skämta vad gäller vissa saker i hans första inlägg.

Ducatista
2012-05-16, 13:29
Efter att ha läst några av trådarna som man hänvisar till så förstår i varje fall jag Mathias inlägg.
Det handlar om sakfrågan: Varför skulle det vara ok att ha samarbete med vissa men inte med andra?

Skit samma om det gäller religion, politik eller vad f-n som helst.
Vi har motorcyklismen som den gemensamma nämnaren, sedan får vi acceptera att vi är olika i tycke och smak.
Som ducatist har jag stått på HD och representerat SMC utan att få skit för det.
Likaså har vi arrangerat tjejkurser mitt under den heta debatten om könsdiskrimintering för ett antal år sedan.
Fler exempel på "tvivelaktiga samarbeten" har ni säkert själva, men är de egentligen så "tvivelaktiga"?
Se det possitivt istället: Man kan alltid lära sig av andra människor och du kanske träffar din framtida bästa vän där.

Carnivore
2012-05-16, 13:45
Efter att ha läst några av trådarna som man hänvisar till så förstår i varje fall jag Mathias inlägg.
Det handlar om sakfrågan: Varför skulle det vara ok att ha samarbete med vissa men inte med andra?

Skit samma om det gäller religion, politik eller vad f-n som helst.
Vi har motorcyklismen som den gemensamma nämnaren, sedan får vi acceptera att vi är olika i tycke och smak.
Som ducatist har jag stått på HD och representerat SMC utan att få skit för det.
Likaså har vi arrangerat tjejkurser mitt under den heta debatten om könsdiskrimintering för ett antal år sedan.
Fler exempel på "tvivelaktiga samarbeten" har ni säkert själva, men är de egentligen så "tvivelaktiga"?
Se det possitivt istället: Man kan alltid lära sig av andra människor och du kanske träffar din framtida bästa vän där.

Den biten är faktiskt jättelätt att besvara, för att det står i stadgarna att SMC är politiskt och religiöst obundet.

TMax500
2012-05-16, 13:51
Har ni inga viktigare problem är de här? Jaså inte, jag ber att få gratulera i så fall!

Mathias
2012-05-16, 15:06
Mathias antydning om att han tycker en sak då han representerar kyrkan MEN tycker en annan sak "Privat" är för mig helt främmande.Personligen har jag samma åsikt oavsett i vilket läge jag befinner mig i.Vända kappan efter vinden kallar jag ett sådant beteende.
Får mig att tänka på han som beställde i baren,och sa till bartendern-Skriv upp det på Johansson.
Bartendern:-Men igår sa ni ju att ni hette Olsson !!
Ja,Ja -Men igår var jag inte mig själv.
Vet inte vilket skämt som är störst,Mathias eller han i baren ?

Jag har inte sagt att jag representerar kyrkan, jag har sagt att jag arbetar där.
Varför ska man inte kunna tycka själv?

Lotek
2012-05-16, 18:30
Har ni inga viktigare problem är de här? Jaså inte, jag ber att få gratulera i så fall!

Jodå, många, men det nyttar föga att ägna sig åt annat än det möjligas konst, så vi håller oss till den här magnituden av problem.

Mathias
2012-05-16, 18:37
Vet inte om någon sagt det i historien men.......

Blandar man in antingen relion eller politik, ja, då tar det "hus i helsike".

powerglide
2012-05-16, 19:00
Religionsfrihet = Fri från religion? ;)
(och samma sak om politik)

puttepj
2012-05-16, 19:13
Jag har gått ur, inte av snålhet, utan för att jag inte vill skänka pengar till någon verksamhet jag inte stödjer. Det skulle aldrig falla mig in att gifta mig i kyrkan, men menar du att jag inte ska få delta vid mina vänners bröllop som gör det?

Möjligtvis skulle det stått "jag vill inte tvingas skänka pengar..." eftersom man själv måste ta ett aktivt beslut för att inte med automation anslutas till något som är så långt bort från ett modernt samhälle man kan komma.

Sen har jag inget problem med att trossamfund existerar det är snarare en ynnest att bo i ett samhälle där man får vara salig en övertygelse, vare sig jag personligen delar den eller inte.

dalis
2012-05-16, 21:39
Även om jag inte håller med dig Mattias så förstår jag första delen av inlägget och tycker att detta mycket väl kan diskuteras i detta forum (vilket det också gjorts)....Men andra delen borde flyttas till forumdelen OOOT (om den fans)

JoHu
2012-05-17, 07:18
Vad är problemet?

Det är frivilligt att delta, ingen tvingar dig.
Kyrkan är öppen för alla i detta land oavsett religionstillhörighet, medlemmar i SvK eller ickemedlemmar i SvK.
Ingen kommer tvinga på dig några som helst medlemskap om du skulle av misstag besöka sådan anrättning tillhörande SVK.
Fast å andra sidan så skulle nog lite "Guds ord" göra lite gott åt vissa militanta religionsmotståndare så dom slappnar av och lägger ner mer tid på att köra mer hoj istället.

SMC och SvK kommer definitivt inte att tvinga på dig tro och medlemskap i någon sekt, om du nu inte skulle se ljuset och bli omvänd vid ett besök i Guds hus så är du själv som måste välja att bli medlem.

Nej, jag är inte medlem i SvK eller annan religiös samfund, har ingen yrkesmässig koppling heller (så det argumenten kan du sudda :)).
I folkbokföringen så står det att min religion är Motorcyklist (med versalt M) :tummenupp

Nu ska jag ut och praktisera min tro i garaget...tillbedja och be om lov att få ta en av fyra hojjar ut på vägen idag....äsch....tar dom alla i tur och ordning....från vänster te höger.

........mamma mia...vicka problem folk skaffar sig.....

*SvK = Svenska Kyrkan*

powerglide
2012-05-17, 09:01
Varför blanda in religion över huvud taget? :(
Jag vill bara köra hoj :)

Strandell
2012-05-17, 09:01
Min personliga önskan är att ni som har hoppat av Funderar ordentligt innan ni sätter er fot i eller på kyrkansområde någonstans. (Tillspetsat)

Skulle du närvarnade när bäste polaren "som dog i en trafikolycka" ska ha begravningscermonin i kyrkan.
Vill du verkligen inte besöka dina bortgågna, nära och kära som redan ligger på kyrkogården.
Kolla upp var kyrkan har mark och skog för, vem vet, du kanske råkar köra dit och ha en trevlig dag med familjen.

Hej, Mathias. Några av dom sakerna här ovan betalar alla via begravningsavgiften.

"Detta ingår i Begravningsavgiften:
· Gravplats
· Gravöppning och återfyllning, återställning av gravplats yta.
· Skötsel, renhållning och underhåll av allmänna kyrkogårdsytor
· Cermonilokal (gravkapellet)
· Kremering
· Transporter till gravplats inom förvaltningsområdet, samt till krematorie för kremering"

Katarina
2012-05-17, 09:13
Som väldigt andlig och spirituell av mig så vet jag att det finns något efter detta liv. Jag bär alltid ett kors runt halsen och skäms inte för det. Jag ville gifta mig i kyrkan och gjorde det och jag ska när jag är färdig med mitt liv begravas i vigd jord. :)

powerglide
2012-05-17, 10:40
Det vet du ju inte.
Du har en övertygelse vilket är en helt annan sak.

Katarina
2012-05-17, 10:50
Det vet du ju inte.
Du har en övertygelse vilket är en helt annan sak.
Jag säger så här: jag har varit död men räddats tillbaka. ;)

Bighoj
2012-05-17, 12:13
Jag säger så här: jag har varit död men räddats tillbaka. ;)
Ett jävla skitprat du kommer med.Du har fan inte varit död så lägg ner.Du har möjligtvis varit på väg att dö,varit mycket nära men det är en helt annan grej.
Tror du att du är någon jävla jesus,eller ? Du vet inte ett skit.Komma här som nån förbannad profet och påstå sig veta om vad som händer när man väl är död,och då menar jag DÖD PÅ RIKTIGT.

Paerhc
2012-05-17, 12:31
Jag är också troende och jag VET att det finns ett liv efter detta, Powerglide och bighoj! :p Börja gå i kyrkan ni med! Jag är säker på att både Mathias och jag skulle hjälpa er att börja leva ut er nyvunna tro! Det finns visst kristna bikers också. Gå med där! :tummenupp :wink:

Agile
2012-05-17, 13:06
Jag är också troende och jag VET att det finns ett liv efter detta...

Intressant, hur VET du det när ingen hittills under 2000 år lyckats presentera något som helst bevis?

För mig är det lika befängt att vara ateist som troende, för det finns inga bevis!!!

De få riktiga bevis som däremot finns förklarar på vetenskaplig väg varför folk pratar om "ljuset" (ögats/hjärnans reaktion på syrebrist vid hjärtstopp+höga nivåer stresshormon) osv.

Ha gärna er övertygelse i livet om det hjälper er, men förstå att det är just en tro, och definitivt ingen allmängiltig sanning.

Agile
2012-05-17, 13:07
Ett jävla skitprat du kommer med.Du har fan inte varit död så lägg ner.Du har möjligtvis varit på väg att dö,varit mycket nära men det är en helt annan grej.
Tror du att du är någon jävla jesus,eller ? Du vet inte ett skit.Komma här som nån förbannad profet och påstå sig veta om vad som händer när man väl är död,och då menar jag DÖD PÅ RIKTIGT.

Och du borde editera hela din närvaro just nu. Ditt språk är inte lämpligt någon som passerat 13-års upproret.

Peter_senior
2012-05-17, 13:13
Kan inte låta bli att lägga mig i……..

Ni som tror att ni vet, ni vet ju inte att ni egentligen bara tror, fast vi som vet att man inte kan veta, vet att ni som tror att ni vet egentligen inte vet……….fast ni säger att ni vet.:lemon:

Mao man kan inte veta så länge det inte finns vetenskapliga bevis, (typ att hav delar sig, ett bröd en fisk blir bara flera på bråkdelen av en sekund). Här råder uppenbarligen oenighet.

Kristendomen har ju i många stycken bra regelverk. T.ex. 10 Guds bud. Många av budorden kan man som icke religiös individ acceptera till 100 % tycker jag. Vissa budord är av särintresse nummer 1,2 och 3, nr 1 och 2 osar rejält mycket jäv skulle jag vilja säga:

De tio budorden enligt katolsk och luthersk tradition

1.Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2.Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
3.Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

4.Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
5.Du skall inte dräpa.
6.Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7.Du skall inte stjäla.
8.Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
9.Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10.Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.

En god människa respektive en ond människa är ond / god oavsett religions tillhörighet och tro, TROR jag!:tummenupp Det är något som jag försökt lära mina barn.

/Peter – Nästa neutral i ämnet.

powerglide
2012-05-17, 13:25
Det är klart att alla ska respekteras i sin tro, och de som inte vill tro ska inte behöva känna sig besvärade av att något förbund eller medlemsorganisation har kontakter med relgiösa samfund. Personligen skulle jag känna mig i det närmaste kränkt av om SMC anordnade kurser eller andra saker tillsammans med scientologerna, mormonerna eller Jehovas vittnen. Den kursen eller samkvämet skulle jag hålla mig borta från. Detsamma gäller ju er som inte tror på någon GUD att ni inte heller ska behöva närvara eller ta del av någon religiös tillställning. Däremot tror jag att de seriösa samfunden inte har det aggressiva missionerandet som sekter har. Svenska kyrkan brukar inte gå ut och missionera och inte de andra stora kristna kyrkorna heller oavsett om det anordnas träffar med SMC eller andra. Men är detta också för mycket för er som inte är troende?
Det är första gången som jag sett SMC involvera sig i ett religiöst evenemang.
Och förhoppningsvis sista.

Paerhc
2012-05-17, 13:27
Intressant, hur VET du det när ingen hittills under 2000 år lyckats presentera något som helst bevis?

För mig är det lika befängt att vara ateist som troende, för det finns inga bevis!!!

De få riktiga bevis som däremot finns förklarar på vetenskaplig väg varför folk pratar om "ljuset" (ögats/hjärnans reaktion på syrebrist vid hjärtstopp+höga nivåer stresshormon) osv.

Ha gärna er övertygelse i livet om det hjälper er, men förstå att det är just en tro, och definitivt ingen allmängiltig sanning.

Jag överdrev mycket och mitt inlägg är inte seriöst menat. Det är klart att ingen kan bevisa Guds existens och det som en Gud skulle ge till någon människa är personligt och oftast inget som den personen pratar om med andra.

Jag vet också att när det handlar om tro måste man ta det lugnt eftersom det alltid finns icketroende som tar illa upp om man börjar prata om det. Det här forumet är inte rätt plats att föra fram en personlig tro. Här handlar det om motorcyklar. Fast det där med att bevisa Guds existens är svårt eftersom alla bevis försvann när Jesus uppstod! :p Man kan alltså inte hitta några benknotor efter honom.

Jag är inte ute efter att missionera eller övertyga någon. Däremot anser jag att SMC visst kan ha kontakter med religiösa samfund så länge det inte är sekter.

Men jag vet inte hur ni som inte tror reagerar eller känner inför det? Själv skulle jag ha svårt för om SMC anordnade någon aktivitet tillsammans med scientologerna, mormonerna, Jehovas vittnen eller någon annan sekt som har ett aggressivt missionerande. Jag skulle känna mig näst intill kränkt om jag råkade dyka upp på en sådan träff. Den träffen skulle jag inte vara med på. De stora kristna samfunden missionerar inte om man inte själv tar upp frågor om tro och vill prata om det.

powerglide
2012-05-17, 13:28
Jag är också troende och jag VET att det finns ett liv efter detta, Powerglide och bighoj! :p Börja gå i kyrkan ni med! Jag är säker på att både Mathias och jag skulle hjälpa er att börja leva ut er nyvunna tro! Det finns visst kristna bikers också. Gå med där! :tummenupp :wink:

Det är exakt sådant här jag menar.
Missionering :mad:
Fatta att det finns människor som inte behöver sociala kryckor för att leva.

Paerhc
2012-05-17, 13:32
Det var inget missionerande, Powerglide. Det var allt annat än seriöst. Något som jag gärna skulle vilja förstå och veta mer om är hur någon icketroende känner inför prat om Gud. Blir ni uppretade, kränkta, arga eller hur tänker/känner ni?

powerglide
2012-05-17, 13:32
För 99% av oss spelar det lika liten roll om SMC deltar vid en gudstjänst som om vi deltar vid en träff för HD-åkare. Jag skulle aldrig delta i något av dem, men det rör mig inte.

Om SMC däremot arrangerar gudstjänsten, då tar man aktivt ställning och lägger gemensamma resurser på det. Stor skillnad för mig som betalande medlem. Att däremot delta i ett av kyrkan arrangerat möte som dessutom bidrar till vår skadefond kan jag omöjligen se något fel i.

Många medlemmar är med sin fulla rätt kristna, andra är det inte. Så ett deltagande i kyrkliga aktiviteter för de som delar tron är väl ungefär lika rätt som att arrangera tävlingsträning för de som brinner för det!? Knappast något en Krompråmsskeppare vill lägga medlemspengar på. Ideell verksamhet är att ge och ta, förstår man inte det kanske inte frivilligorganisationer är rätt forum helt enkelt.
Jag ser inga problem i att de som är religiösa deltar i religiösa evenemang.

Vad jag inte fattar är varför SMC ska hålla på med sådant.

Agile
2012-05-17, 13:35
Jag är inte ute efter att missionera eller övertyga någon. Däremot anser jag att SMC visst kan ha kontakter med religiösa samfund så länge det inte är sekter.

Men jag vet inte hur ni som inte tror reagerar eller känner inför det? Själv skulle jag ha svårt för om SMC anordnade någon aktivitet tillsammans med scientologerna, mormonerna, Jehovas vittnen eller någon annan sekt som har ett aggressivt missionerande. Jag skulle känna mig näst intill kränkt om jag råkade dyka upp på en sådan träff. Den träffen skulle jag inte vara med på. De stora kristna samfunden missionerar inte om man inte själv tar upp frågor om tro och vill prata om det.

För min del är det same same om det är SvK, Islamistiska samfundet eller Jehovas det handlar om, principen är densamma. Ditt prat om "sekter" däremot spär på min negativa syn på kyrkan. Om SMCs medlemmar vill samordna ett möte hos Scientologerna så är det för mig helt ok. Nationalsocialistisk front däremot, nej.

Och som det är nu handlar det inte om att SvK smygarrangerar något, det är redan från start tydligt att det är ett kristet arrangemang. Samma princip gäller för övriga samfund. Skulle jag åka på träff/bandag och väl på plats förstå att det var arrangerat av SvK så skulle jag känna mig lika djupt kränkt som du säger ovan.. Det är dock inte fallet nu, jag har det enkla valet att avstå från närvaro vilket gör det väldigt enkelt.

Ps. läs mitt inlägg i den andra tråden.

Bighoj
2012-05-17, 13:39

Er nyvunna tro,exakt TRO,och ingenting annat.Du kan ju försöka ge mig ett enda bevis för det du påstår,och då menar jag BEVIS.
Berätta för mig varför du VET,och nu vill jag inte höra något skit om att du sett jesus och fan vet jag.
Jag har en väldig övertygelse att ett evigt liv kommer finnas på denna jorden,och att Gud finns.Detta gör att jag inte alls är rädd för att dö och detta hjälper mig väldigt mycket i mitt liv.Men att påstå att jag VET,ja,då är man ute på mycket farligt vatten.Det är precis sådana troende fanatiker som du som gör att världen ser ut så jävlig som den gör idag.
Tro är jätteviktigt och kan hjälpa en mycket,men att leva efter att tron är sann är väldigt illa för människligheten.
Fortsätt du att tro om du mår bra av detta,men något bevis för vad ni som påstår detta finns definitivt ICKE.

Agile
2012-05-17, 13:45
Det var inget missionerande, Powerglide. Det var allt annat än seriöst. Något som jag gärna skulle vilja förstå och veta mer om är hur någon icketroende känner inför prat om Gud. Blir ni uppretade, kränkta, arga eller hur tänker/känner ni?

Det känns befängt, och lika givande som att prata om huruvida Svedala eller Örkelljungas flicklag -91 är bäst på innebandy.

Vad som fascinerar mig gällande religion är sällan något som religiösa vill tala om. Nämligen vilken tomhet och brist på självkänsla/självförtroende som föranlett sökandet efter något "andligt". För mig är det ett substitut för att ha en stöttepelare i livet och något att tro på för de som inte tror på sig själva. Det är för mig absurt att tacka gud för maten, när jag sliter som ett djur för att ställa den där. När bonden pluggar agronomi i 5 år för att förstå jordnäringen och läkare lagar hjärnor med mikrokirurgi.

För 300 år sen så visst, vi visste väldigt lite om världen då så kyrkan fyllde ut kunskapsglappet med fiktion. Idag försöker "ni" däremot hålla fast vid historier som är motbevisade på flera olika oberoende sätt, gång på gång på gång. Då blir det bara pinsamt, och bilden av "den kristne" blir alltmer desperat för varje motbevis som levereras i mina ögon.

Det är min syn på det..

Bighoj
2012-05-17, 13:51
Jag överdrev mycket och mitt inlägg är inte seriöst menat. Det är klart att ingen kan bevisa Guds existens och det som en Gud skulle ge till någon människa är personligt och oftast inget som den personen pratar om med andra.

Jag vet också att när det handlar om tro måste man ta det lugnt eftersom det alltid finns icketroende som tar illa upp om man börjar prata om det. Det här forumet är inte rätt plats att föra fram en personlig tro. Här handlar det om motorcyklar. Fast det där med att bevisa Guds existens är svårt eftersom alla bevis försvann när Jesus uppstod! :p Man kan alltså inte hitta några benknotor efter honom.

Och vem är det som bestämmer att den ena tron är mer accepterad och riktig än den andre.Precis som du själv skriver är din tro den rätte,och den tro som ger dig ett evigt liv.Men har du någonsin haft en tanke på att alla andra sorters tro också har samma övertygelse.Det kanske rent av visar sig att Jehovas vittnen har den tron som är den rätta.
Allas tro är rätt för den som tror på den så att tycka att det är ok att Smc har med Svenska kyrkan att göra menkanske inte vill ha med andra sekter att göra är ju helt galet.
Det bästa vore av Smc att inte överhuvudtaget ta i tång med någon troende sekt samt heller aldrig beblanda sig i något som har med politik att göra.

Paerhc
2012-05-17, 13:57
Er nyvunna tro,exakt TRO,och ingenting annat.Du kan ju försöka ge mig ett enda bevis för det du påstår,och då menar jag BEVIS.
Berätta för mig varför du VET,och nu vill jag inte höra något skit om att du sett jesus och fan vet jag.
Jag har en väldig övertygelse att ett evigt liv kommer finnas på denna jorden,och att Gud finns.Detta gör att jag inte alls är rädd för att dö och detta hjälper mig väldigt mycket i mitt liv.Men att påstå att jag VET,ja,då är man ute på mycket farligt vatten.Det är precis sådana troende fanatiker som du som gör att världen ser ut så jävlig som den gör idag.
Tro är jätteviktigt och kan hjälpa en mycket,men att leva efter att tron är sann är väldigt illa för människligheten.
Fortsätt du att tro om du mår bra av detta,men något bevis för vad ni som påstår detta finns definitivt ICKE.

Det där inlägget du blir så sur på är inte seriöst menat. Därav alla smilisar. Och som jag skrev i ett annat inlägg här så finns det inga bevis för Guds existens. Men det finns heller inga bevis för att Gud inte existerar.

"Religiösa fanatiker" som du skriver har en tro och missionerar säkert. Själv kallar jag mig inte "religiös fanatiker" och har svårt att förstå hur det jag skriver här eller gör i mitt liv, har så stor inverkan på den värld vi lever i. Det måste ju innebära att jag är en otroligt hemsk människa. Du har ju också en tro och det är bra. Vi har båda en "social krycka" som någon framförde.

Paerhc
2012-05-17, 13:59
Det känns befängt, och lika givande som att prata om huruvida Svedala eller Örkelljungas flicklag -91 är bäst på innebandy.

Vad som fascinerar mig gällande religion är sällan något som religiösa vill tala om. Nämligen vilken tomhet och brist på självkänsla/självförtroende som föranlett sökandet efter något "andligt". För mig är det ett substitut för att ha en stöttepelare i livet och något att tro på för de som inte tror på sig själva. Det är för mig absurt att tacka gud för maten, när jag sliter som ett djur för att ställa den där. När bonden pluggar agronomi i 5 år för att förstå jordnäringen och läkare lagar hjärnor med mikrokirurgi.

För 300 år sen så visst, vi visste väldigt lite om världen då så kyrkan fyllde ut kunskapsglappet med fiktion. Idag försöker "ni" däremot hålla fast vid historier som är motbevisade på flera olika oberoende sätt, gång på gång på gång. Då blir det bara pinsamt, och bilden av "den kristne" blir alltmer desperat för varje motbevis som levereras i mina ögon.

Det är min syn på det..

Ok, då vet jag mer! :)

powerglide
2012-05-17, 14:01
Problemet jag har är dels när tro förväxlas med vetskap.
Och dels när man pratar om Gud som en person som bestämmer över världen.

För att få lite distans till den religiösa retoriken så prova det här:

Påståenden; Gud är din vän. Gud är osynlig.
Läs sedan högt vilken text som helst om Gud och byt ut ordet mot de egenskaperna (Gud = min osynliga vän) och lyssna på hur det låter.

Katarina
2012-05-17, 15:14
Tror du att du är någon jävla jesus,eller ? Du vet inte ett skit.Komma här som nån förbannad profet och påstå sig veta om vad som händer när man väl är död,och då menar jag DÖD PÅ RIKTIGT.Bighoj vet inte riktigt vem jag är ännu men tack för ditt inlägg och alla de tidigare mail du skickat till mig.

Katarina
2012-05-17, 15:28
Det är inget missionerande från min sida, jag bara berättar min tro. Ber om ursäkt om det stack somliga i ögonen, inte meningen att vi ska hacka på varandra för att några är ateister och andra är troende. Min andra religion är förstås mc-turer helt klart, finns så otroligt mycket här i livet att glädjas åt istället för att kasta pajer på ett forum.

Bighoj, jag förlåter dig för ditt inlägg, du förstod inte bättre.

Bighoj
2012-05-17, 16:34
Det är inget missionerande från min sida, jag bara berättar min tro. Ber om ursäkt om det stack somliga i ögonen, inte meningen att vi ska hacka på varandra för att några är ateister och andra är troende. Min andra religion är förstås mc-turer helt klart, finns så otroligt mycket här i livet att glädjas åt istället för att kasta pajer på ett forum.

Bighoj, jag förlåter dig för ditt inlägg, du förstod inte bättre.
Du berättade inte din tro utan du sa att du visste.Vad mig beträffar har ingen som varit stendöd kunnat återupplivas,men skit i det nu.Vad gäller kasta pajer får jag väl hålla med dig,och du-Jag förlåter dig också.

pne64
2012-05-17, 20:09
Jag måste säga att det är rätt kul att följa en såna här trådar som gör alla så upprörda. Då får jag också lägga mig i lite. För det första är jag ateist, men jag är fortfarande medlem i Svenska kyrkan. Den kristna etiken tilltalar mig, men jag tror inte inte på gud. Dom kronorna jag betalar till kyrkan gör jag inte av tro utan jag tycker faktiskt att kyrkan gör en hel del bra grejer. Det är fritt för alla att vara medlem i en organisation, vill man inte vara med är det bara att gå ur, svårare än så är det inte. Jag kan inte se vad problemet är om skadefonden får in pengar genom att samarbeta med kyrkan. Ingen tvingas till något. Den dagen SMC kräver ett medlemskap i svenska kyrkan kommer jag vara den första att gå ur SMC.
Men som sagt, det är alltid kul att följa trådar som denna.
Ha en underbar dag...............

Ove 60+
2012-05-17, 21:34
:p Jag hade tänkt hålla mig utanför religionsstriden men .......

Vi har väl friheten att ha religion som vi behagar i detta land oavsett om vi är hinduer, buddister, ateister eller tillhör någon av de religioner som har samma gud och utgår från Abraham d.v.s. judendom, kristendom och islam. Det finns ytterligare en massa religioner att välja på om man så önskar.

Om SMC som MC-organisation deltar vid arrangemang som anordnats av något av ovanstående samfund är det väl inte värre än om man deltar inbjuden av arrangör till en mässa eller annat jippo.

Förstår inte rädslan hos vissa här. Är ni oroliga för att bli tvångskonfirmerade eller vad gäller saken?:confused:

Oldbiker
2012-05-17, 23:11
Kan så här i slutet av mitt medlemsskap i SMC konstatera att jag uppnått lite av det jag ville när jag kritiserade SMC för att inte följa stadgarna om att vara religiöst obunden. Vi har fått en diskussion om SMC ska vara medarrangörer vid gudstjänster. Jag tycker diskussionerna varit intressanta och stimulerande och jag tror att de visat att en organisation som SMC ska hålla sig borta från politik och religion. Jag kommer med spänning att följa detta lite på distans för att se om MC-gudstjänster försvinner ur SMC:s agenda, då ska jag överväga om jag ska kliva in igen och jobba inom organisationen.

Men jag vill inte ha något med Svenska kyrkan att gör, jag har sett alldeles för mycket i mitt yrke av oegentligheter, falskspel, mygel, sexuella trakasserier, mobbning och annat skit för att vilja vara med. Noterar även i ett av de första inläggen att vi som inte är med ska hålla oss från kyrkan. Jag vill se den präst som inte vill se mig i min yrkesroll i kyrkan, oavsett om jag är medlem eller inte....

Sammantaget kan man konstatera att detta med kopplingar till olika religiösa organisationer, vilket även Svenska kyrkan är, är något som SMC måste ta tag i, även om jag under denna period mest mästrande svar från ledningen inom SMC. Detta kommer att bli en allvarlig fråga inom SMC, helt enkelt för den tar fokus från det som är viktigt och det som förenar medlemmarna inom SMC, nämligen hojåkningen och frågor som rör det...

Ha en bra sommar på era hojar, så kanske vi syns här på forumet eller efter vägarna i framtiden.
Lär skriva detta så länge jag kan logga in, efter att ha inaktiverat mitt medlemsskap.

Till Er som spytt er galla över mig: Jag vill inte påstå att jag gillar er, men jag lyckades i varje fall trigga fram era sämsta sidor...bara en sådan sak.
Byebye

Lotek
2012-05-17, 23:19
mer bla bla

Du har bara sett mina bra sidor än så länge. Du vill inte se de dåliga.
Att du vill väcka debatt är bra, men det är den enda credit jag ger dig.
Troll...

Peter_senior
2012-05-18, 00:37
Det finns många troende SMC medlemmar eftersom det totalt är 65.000 stycken. Utifrån detta faktum så är det inte konstigt att det görs ett arrangemang ihop med Svenska kyrkan. Ändamålet, skadefonden, var ju väldigt gott.

Som många påpekat, de som inte är intresserade ansluter ju inte – väldigt enkelt. Varför göra så stor affär av det.

Att göra jämförelser mellan Svenska kyrkan och extrema organisationer känns helt främmande för mig. Svenska kyrkan kan säkert fungera olika bra från församling till församling, ungefär som andra organisationer och företag. Det beror högst sannolikt på de individer som arbetar på respektive ställe.

Man vinner som bekant ingen diskussion på nätet……:wink:

powerglide
2012-05-18, 01:26
Religion är religion. Inget som går att snacka bort med "vi är ingen sekt".

Så länge det finns medlemmar som verkar för Gudstjänster i samarbete med SMC, kommer jag att verka för att de som vacklar på andra hållet tar steget ut och går ur Svenska Kyrkan.

Förekommer det propaganda på ett håll så ska det få finnas ett på andra hållet.

Ducatista
2012-05-18, 07:48
Religion är religion. Inget som går att snacka bort med "vi är ingen sekt".

Så länge det finns medlemmar som verkar för Gudstjänster i samarbete med SMC, kommer jag att verka för att de som vacklar på andra hållet tar steget ut och går ur Svenska Kyrkan.

Förekommer det propaganda på ett håll så ska det få finnas ett på andra hållet.
Dessvärre fick det motsatt effekt på mig.
Jag går normalt bara i kyrkan när jag blir "tvingad" (bröllop, dop och begravning) men denna diskussionen har fått mig att aktivt verka för ett liknande event som det i Uppsalaregionen, i min egen region (som dessutom råkar vara samma som ditt :p ). Jag tycker SMC ska vara öppet för samarbete som ska vara till gagn för oss motorcyklister, oavsett politisk tillhörighet, regligion, hudfärg eller kön.

Bighoj
2012-05-18, 09:30
Smc ska samarbeta med organisationer som är till gagn för oss motorcyklister,oavsett politisk tillhörighet religion,hudfärg eller kön.Detta är ju det värsta skitprat jag hört.
Säg t ex att SD (Som definitivt INTE är ett rasistiskt parti utan ett realistiskt)skulle tänka sig att gynna smc.Jag kan garantera att Smc INTE vill ha med detta parti att göra.
Säg t ex att Jehovas vittnen eller Guds barn skulle tänka sig att gynna Smc,jag kan här också garantera att Smc INTE vill ha med dessa att göra.
Däremot Svenska kyrkan som inte är ett dugg bättre,ja,det går hur bra som helst att blanda sig med.Svenska kyrkan är samma jävla pack som andra sekter enligt min åsikt,men det är helt och hållet upp till var och en som enskild person att tycka något annat.
Att det är valfritt för var och en att fritt välja om man ska gå på mc gudstjänster är inte hela sanningen.Sanningen är ju faktiskt att Smc ska vara för oss motorcyklister oavsett ställning vad gäller politik,religion m.m,Men när då Smc tar ett val att "ställa sig" på Svenska kyrkans sida så har vi som inte vill sympatisera med Svenska kyrkan ÄNDÅ förknippas med Svenska kyrkan genom Smc och detta är totalt fel.
Nu tycker kanske många att-Nä men gå ur Smc då om det inte passar.Men till er kan jag direkt säga-Är SMC:s tanke att vara på motorcyklistarnas sida eller på Svenska kyrkans sida ?
Smc ska vara öppet för alla motorcyklistar oavsett politik och religion,men från Smc:s sida däremot ska man inte på något sätt blanda sig med politik och religion även om detta gynnar Smc ekonomiskt.
Har Smc det så dåligt ekonomiskt att dom med glädje tar emot pengar från oseriösa samfund tycker jag att Smc kan lägga ner sin verksamhet omgående.

powerglide
2012-05-18, 09:51
Förutom att jag inte anser Svenska Kyrkan vara oseriös (de har mkt och bra verksamhet utanför den rent kyrkliga) så instämmer jag.

powerglide
2012-05-18, 10:16
Men vad är det här nu?
Hur kan det vara ok att göra inlägg i en stängd tråd :mad:

adrian_vg skrev i http://forum.svmc.se/showthread.php?p=100201

Aktiviteten samlade dussinet ekipage vid träffplatsen Helga Trefaldighet och processionen leddes av en skoteråkare i fladdrande kaftan.

Samlingen filmades, och arrangören Curth Andersson intervjuades en kortis, av en lokalkanal och skulle visas "nån gång i helgen" på lokaltv, kanalplats 6. SMC Uppsala Informatör hann också plugga för Motorcykelns dag i samband med intervjun.

Själva gudstjänsten blev ovanligt rockig, då coverbandet Stardust spelade bl. a. Sommarnatt (Snowstorm), 2 4 6 Motorway (Tom Robinson Band), Pride (In the name of love) (U2) och Johnny B. Goode (Chuck Berry).

Kollekt togs upp till förmån för SMC:s Skadefond; det blev ca 1700 kr. SMC Uppsala tackar å Riks vägnar för denna donation!

Efter det förstärkta fikat skedde en touring till Vira bruk.

Bilder från aktiviteten kommer så fort min telefon kommit till sans igen...

Att stänga ute från kommentarer på det sättet rimmar verkligen illa med den yttrandefrihet som råder i Sverige :brinnerupp

powerglide
2012-05-18, 10:21
denna diskussionen har fått mig att aktivt verka för ett liknande event som det i Uppsalaregionen, i min egen region
Får se hur länge den inställningen håller ;) :tungan

Bighoj
2012-05-18, 10:23
Förutom att jag inte anser Svenska Kyrkan vara oseriös (de har mkt och bra verksamhet utanför den rent kyrkliga) så instämmer jag.
Visst är det väl så att Svenska kyrkan tillhör bland det rikaste i vårt land ? Att skänka ett litet konkelbär när man har röven full tycker definitivt inte jag ska ha någon heder.
Är man ett seriöst samfund och VERKLIGEN vill förmedla den tro man tror är sann,och gör detta i Guds namn så ska man ICKE göra detta för egen vinnings skull.Svenska kyrkan handlar inte om någon som helst tro utan enbart om att tjäna pengar.Svenska kyrkans tro är enbart en täckmantel.
Att Svenska kyrkan sen skänker en pytteliten del,knappt märkbar i förhållande till vad dom tjänar tycker inte jag är speciellt seriöst.
Visst kan det vara skoj för dom som får ta del av kyrkans smutsiga pengar,men att Smc med glädje tar emot bidragen visar ju att det är pengarna som styr och att den sk hedern är som bortblåst.

powerglide
2012-05-18, 10:26
1700 SEK blev tydligen den enorma summan :rolleyes:

laban
2012-05-18, 11:16

Kan vara bra att veta även för den som jobbar inom Svenska kyrkan (vilket Mathias enligt egen utsago gör) att denna förening har begravningsmonopol i landet. Så vid sidan av att vara en tarvlig formulering så är ovanstående också ett väldigt dåligt argument.

Personligen tycker jag att en förening som är partipolitiskt och religiöst obunden ska hålla sig borta både från politik och religion, och samarbeten med politiska och religiösa organisationer.

Det finns många andra delar av samhällslivet som SMC kan och bör arbeta tillsammans med.

SMC:s medlemmar gör så klart vad de vill utanför föreningen och utanför SMC:s sajt. :)

Mathias
2012-05-18, 11:29
Kan vara bra att veta även för den som jobbar inom Svenska kyrkan (vilket Mathias enligt egen utsago gör) att denna förening har begravningsmonopol i landet. Så vid sidan av att vara en tarvlig formulering så är ovanstående också ett väldigt dåligt argument.

Personligen tycker jag att en förening som är partipolitiskt och religiöst obunden ska hålla sig borta både från politik och religion, och samarbeten med sådana organisationer.

Det finns många andra delar av samhällslivet som SMC kan och bör arbeta tillsammans med.

SMC:s medlemmar gör så klart vad de vill utanför föreningen och utanför SMC:s sajt. :)

Tanken var mer att om man nu går ur kyrkan varför ska man då sätta sin fot där igen. Vilket, tyvärr, inte blev helt tydligt.

laban
2012-05-18, 12:17
Tanken var mer att om man nu går ur kyrkan varför ska man då sätta sin fot där igen. Vilket, tyvärr, inte blev helt tydligt.

Ditt exempel var helt enkelt dåligt eftersom det handlade om situationer där man inte har fria val. Som anställd i Svenska kyrkan borde du kanske veta om det.

powerglide
2012-05-18, 12:29
Jag hoppas verkligen att ni som hoppar av kyrkan har tänkt efter.

Själva gudsceremonin står jag gärna över, ja.
Men det är inget moraliskt som hindrar mig att beträda "kyrkans" mark.

Att använda monopolet på vissa ceremonier för att mota in folk i verksamheten är ytterligare en orsak att säga ifrån och gå ur.

adrian_vg
2012-05-18, 12:33
Men vad är det här nu?
Hur kan det vara ok att göra inlägg i en stängd tråd :mad:

adrian_vg skrev i http://forum.svmc.se/showthread.php?p=100201

Att stänga ute från kommentarer på det sättet rimmar verkligen illa med den yttrandefrihet som råder i Sverige :brinnerupp

Jepp, inläggen förde inte handlingen vidare sas. Tråden du refererar till handlade om en aktivitet som vi ville informera om, inte att orera om huruvida SMC Uppsala eller SMC Riks gjorde rätt eller fel när de hade ett samarbete med Svenska Kyrkan, Gottsunda församling.

I övrigt hänvisar jag återigen till Petras inlägg.

1700 SEK blev tydligen den enorma summan :rolleyes:

Vad menar du? Räcker det inte? Är det för lite? För mycket? Hur mycket tycker du är rimligt att man skänker till SMC:s Skadefond?

powerglide
2012-05-18, 12:42
Jepp, inläggen förde inte handlingen vidare sas. Tråden du refererar till handlade om en aktivitet som vi ville informera om, inte att orera om huruvida SMC Uppsala eller SMC Riks gjorde rätt eller fel när de hade ett samarbete med Svenska Kyrkan, Gottsunda församling.

I övrigt hänvisar jag återigen till Petras inlägg.

Hur då jepp?
Vad är det för fega metoder du använder för att fortsätta göra inlägg i en stängd tråd???

Förmodligen ser du inte ens övergreppet i situationen :(

powerglide
2012-05-18, 12:44
Vad menar du? Räcker det inte? Är det för lite? För mycket? Hur mycket tycker du är rimligt att man skänker till SMC:s Skadefond?

Om 1700 var det enda som blev resultatet av detta samarbete så kan jag bidra med den summan till SMC:s skadefond själv om vi bara slipper Kyrkans involvering i SMC.

adrian_vg
2012-05-18, 12:59
Hur då jepp?
Vad är det för fega metoder du använder för att fortsätta göra inlägg i en stängd tråd???

Förmodligen ser du inte ens övergreppet i situationen :(

Jepp=ja. Jag är inte ute efter att raljera på något sätt, bara föra en intelligent diskussion. Om det är så du uppfattar, kan jag bara beklaga.

Tråden i SMC Uppsala-subforumet handlade om information för en aktivitet det distriktet hade tillsammans med Svenska kyrkan, Gottsunda församling. Det är rimligt att när aktiviteten är avslutad skriva några ord om hur det gått.

Det är inte relevant att i den tråden diskutera huruvida SMC Uppsala ska samarbeta eller inte med vissa organisationer. Supermoderatorn Petra syftar till detta i ett inlägg där. Vidare, normalt sett brukar det vara kutym på webbforum att man håller sig till ämnet, vilket jag har försökt göra i den stängda tråden, innan den gick överstyr. Jag har inte raderat inläggen, rätt eller fel, pga. att alla ska kunna se vad som avhandlades där - ingen censur på något sätt alltså. Du har fått komma till tals både i den tråden och i denna - mig veterligen är det ingen som försökt tysta dig på något sätt.

Om du har synpunkter på detta, föreslår jag att du tar det med supermoderatorn Petra, eller Swedie kanske, som i sin tur kommer att ta det antingen direkt med mig (som är moderator i SMC Uppsala-forumet) eller via distriktets ordförande.

adrian_vg
2012-05-18, 13:02
Om 1700 var det enda som blev resultatet av detta samarbete så kan jag bidra med den summan till SMC:s skadefond själv om vi bara slipper Kyrkans involvering i SMC.

Jisses... :rolleyes:

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du tycker att pengar som donerats till SMC:s Skadefond och som samlats upp via en kollekt, inte är lika bra som andra "vanliga" pengar.

Du inser hur du framställer dig själv med det uttalandet, eller hur?

adrian_vg
2012-05-18, 13:06
Att Svenska kyrkan sen skänker en pytteliten del,knappt märkbar i förhållande till vad dom tjänar tycker inte jag är speciellt seriöst.
Visst kan det vara skoj för dom som får ta del av kyrkans smutsiga pengar,men att Smc med glädje tar emot bidragen visar ju att det är pengarna som styr och att den sk hedern är som bortblåst.

Kollektpengar kommer från de närvarande personerna vid gudstjänsten, inte från Svenska Kyrkan.

laban
2012-05-18, 13:33
Kollektpengar kommer från de närvarande personerna vid gudstjänsten, inte från Svenska Kyrkan.

Kollekt är något som församlingen tar upp från de närvarande vid gudstjänsten. De närvarande ger kollekt till församlingen. De ger inte pengarna till SMC. Det är församlingen, dvs Svenska kyrkan, som skickar kollekten vidare, i det här fallet till SMC:s skadefond.

Jag förmodar att församlingen också står som avsändare precis som om pengarna hade samlats in med bössa av församlingen utanför själva kyrkolokalen.

Eller, kanske fick man pengarna i en påse/direkt i handen? :D

powerglide
2012-05-18, 13:39
Om du har synpunkter på detta, föreslår jag att du tar det med supermoderatorn Petra, eller Swedie kanske, som i sin tur kommer att ta det antingen direkt med mig (som är moderator i SMC Uppsala-forumet) eller via distriktets ordförande.

Man pillar inte på stängda trådar :mattias
Jag drar väl ett PM så kan ni diskutera sins emellan hur ni bäst löser det.

adrian_vg
2012-05-18, 13:40
Jag drar väl ett PM[...].

Gör så.

powerglide
2012-05-18, 13:47
Jisses... :rolleyes:

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du tycker att pengar som donerats till SMC:s Skadefond och som samlats upp via en kollekt, inte är lika bra som andra "vanliga" pengar.

Du inser hur du framställer dig själv med det uttalandet, eller hur?

Du vet mycket väl att det är skillnad på pengar och pengar.
Nu jämställer jag inte Svenska Kyrkan med ngn drogkartell. Men ett argument som förts fram är att arrangemanget stödjer SMC med pengar.

Motprestatitionen ser ut att vara att SMC då i sin tur promotar Svenska Kyrkans arrangemang gentemot sina medlemmar.

1700 SEK är inte mkt i sammanhanget och jag är övertygad om att den summan går att dra in på andra sätt utan att behöva blanda in religion i SMC:s arrangemang.

powerglide
2012-05-18, 14:01
Att kalla mig feg är ett direkt personangrepp som inte hör hemma på ett webbforum, men jag skippar att anmäla det till forummoderatorn. Håll till godo...

Så skrev jag ju inte.
Jag kallade metoden för feg. Dig vet jag inget om som person då jag inte känner dig.
Du måste skilja på sak och person.

adrian_vg
2012-05-18, 14:38
Så skrev jag ju inte.
Jag kallade metoden för feg. Dig vet jag inget om som person då jag inte känner dig.
Du måste skilja på sak och person.

Jag ber om ursäkt. Har redigerat det tidigare inlägget.

Petra
2012-05-18, 14:52
Det är fritt fram att ventilera sina åsikter i vårt forum, men jag ber er dock att vårda ert språk och undvika personangrepp. Alla tycker olika och det måste vi respektera!

Jag vill upprepa en sak - SMC bryter inte mot några stadgar. Jag hänvisar till vad jag skrev i en annan tråd. (http://forum.svmc.se/showthread.php?7725-MC-gudstj%E4nst-p%E5-torsdag&p=100044&viewfull=1#post100044)

Hur mycket ni än skriver så är det omöjligt att ändra SMC:s stadgar via detta forum. Tycker ni att det är fel att SMC är fria att samarbeta med partier/politiker/religiösa samfund och andra så länge de står bakom vår grundsyn på demokrati så måste stadgarna skrivas om.

Några här benämner SMC som om det vore en person eller en främmande organisation. Alla vi som är medlemmar i SMC är SMC. Alla är välkomna att lämna en motion till årsmötet som består av medlemmar och som är SMC:s högsta beslutande organ.

Ni som tycker att SMC ska sluta ägna sig åt politik, har ni verkligen tänkt efter? SMC arbetar med trafikpolitiska frågor dagligen. T.ex vajerräcken (underglidningsskydd), grus på väg efter vägarbete, körkortsreformen, MC-parkeringar, körning i bussfiler… listan kan göras oändlig. Läs gärna här (http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/)
SMC påverkar enskilda politiker och politiska partier att förbättra för motorcyklister. Man kan sannolikt kalla det att ”samarbeta” t.ex när en politiker lägger motion om något vi påverkat denne att göra. Ska SMC sluta med det? Isåfall uppmanar jag även er att lämna en motion till årsmötet. För det krävs rejäl stadgeändring och nya direktiv för att SMC ska lägga ner allt sådant arbete. Jag personligen hoppas verkligen inte att så blir fallet!

Till sist, det finns nu fyra trådar som avhandlar nästan samma sak. Att moderatorn gick in och kommenterade en stängd tråd (http://forum.svmc.se/showthread.php?7725-MC-gudstj%E4nst-p%E5-torsdag) med en rapport om det tråden egentligen handlade om känns åtminstone för min del okej i detta fall. Normalt ska man förstås inte göra det, men jag hoppas att ingen tar skada av det i detta fall. Alternativet hade varit att starta ytterligare en tråd endast för detta meddelande, vilket varit ganska onödigt. ...men som sagt, du har rätt Powerglide, moderatorer ska normalt inte skriva i stängda trådar.
Ingen kan dock påstå att han/hon är tystad eller inte får komma till tals. Det finns flera trådar som avhandlar nästan samma sak.

Än en gång, håll en god ton på detta forum.

powerglide
2012-05-18, 16:02
Jag är på. Fritt fram för SvK och Ateister (mfl) att fixa arrangemang :)

990 Adventure
2012-05-19, 07:20
Kan så här i slutet av mitt medlemsskap i SMC konstatera att jag uppnått lite av det jag ville när jag kritiserade SMC för att inte följa stadgarna om att vara religiöst obunden. Vi har fått en diskussion om SMC ska vara medarrangörer vid gudstjänster. Jag tycker diskussionerna varit intressanta och stimulerande och jag tror att de visat att en organisation som SMC ska hålla sig borta från politik och religion. Jag kommer med spänning att följa detta lite på distans för att se om MC-gudstjänster försvinner ur SMC:s agenda, då ska jag överväga om jag ska kliva in igen och jobba inom organisationen.

Men jag vill inte ha något med Svenska kyrkan att gör, jag har sett alldeles för mycket i mitt yrke av oegentligheter, falskspel, mygel, sexuella trakasserier, mobbning och annat skit för att vilja vara med. Noterar även i ett av de första inläggen att vi som inte är med ska hålla oss från kyrkan. Jag vill se den präst som inte vill se mig i min yrkesroll i kyrkan, oavsett om jag är medlem eller inte....

Sammantaget kan man konstatera att detta med kopplingar till olika religiösa organisationer, vilket även Svenska kyrkan är, är något som SMC måste ta tag i, även om jag under denna period mest mästrande svar från ledningen inom SMC. Detta kommer att bli en allvarlig fråga inom SMC, helt enkelt för den tar fokus från det som är viktigt och det som förenar medlemmarna inom SMC, nämligen hojåkningen och frågor som rör det...

Ha en bra sommar på era hojar, så kanske vi syns här på forumet eller efter vägarna i framtiden.
Lär skriva detta så länge jag kan logga in, efter att ha inaktiverat mitt medlemsskap.

Till Er som spytt er galla över mig: Jag vill inte påstå att jag gillar er, men jag lyckades i varje fall trigga fram era sämsta sidor...bara en sådan sak.
Byebye

Bye bye oldbiker, det är alltid tråkigt när någon lämnar en gemenskap, men delar man den inte så är det rätt att göra det, däri tycker jag du gör rätt.
Nackdelen är att då kan man inte längre påverka.

När det gäller SMC och deras medverkan på en mc mässa, där det fanns utställare med som har en image som är tvivelaktig, (kan vi säga så utan att gå närmare in på det) och skapad av personen bakom företaget tycker jag dom gör helt rätt, det är ett ställningstagande som jag står bakom, bara att ge sken av att man tillhör en organisation med hårt kriminelt belastade medlemmar räcker för mig.
Att sedan delta på en föreställning med kristet budskap, det gör mig inget, precis som när det står vägkyrka på en skylt kör jag bara förbi, men tid ät för dyrbar för att spekulera i om det hänt eller inte, dom som tror på någon form av gud eller bara har en tro på någon, det är jätte bra för dom och stärker förhoppningsvis dom som person, ganska likt hur vissa mc klubbar bildar en gemenskap.

När det gäller politiska organisationer så är det svårare, där skall nog inte SMC engagera sig, men hur gör vi när ett parti vill förbjuda mc åkning ! och det andra vill att vi ska få åka, ska SMC engagera sig då ?

powerglide
2012-05-19, 11:57
SMC är i högsta grad politiskt aktiva. Det måste vi vara för att kunna bevaka våra intressen.
Men vi är inte bundna till ngt speciellt parti.

Ducatista
2012-05-20, 19:26
Jag har just insett att jag sympatiserar med talibanerna i frågan om hundkamper.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/blodig-attack-mot-afghansk-hundkamp/

Det ger mig huvudbry:
Ska jag tycka hundkamper är ok bara för att talibanerna vill förbjuda dem
eller kan jag fortsätta stödja WSPC och riskera att associeras med talibanerna?

powerglide
2012-05-21, 08:28
@Ducatista

Du har nu säkerligen hamnat på alla flygbolags no-fly-lista ;)

Bodensaren
2012-11-21, 20:25
Religionsfrihet = Fri från religion? ;)
(och samma sak om politik)

Tycker det är lite trist att läsa den här typen av inlägg och trådar, att vara religiöst och partipolitiskt obunden innebär inte att man ska ta avstånd från allt eller alla som har någon form av religiös tro eller politisk åskådning, det innebär att man ska acceptera varandra för den man är oavsett vilken religion eller politisk åskådning man har. SMC har många klubbar som är anslutna dessa klubbar har byggt sitt medlemskapital utifrån en gemensam ide, att det är roligt att träffas och köra motorcykel, sen är vi människor mycket mera komplexa än att bara tycka om en sak, vilket är en himla tur. Om en klubb bygger på en gemensam tro så finns det inget som hindrar att dom är med på exakt samma villkor som de klubbar som vilar på helt andra grunder, ingen av dessa är dock bättre eller sämre än den andra, däremot kan dom vara olika varandra, det är detta som gör det till en mångfacetterad organisation.

Jag har många vänner och bekanta som har helt andra uppfattningar än mig vad gäller religion och politik, tack vare detta blir många gånger våra diskussioner intressanta. Det ger mig även en möjlighet att lära mig något om andra kulturer på ett helt annat sätt än om jag bara kan lita till andrahandsuppgifter.

P.S Såg att det var någon månad sen tråden var aktiv, kunde dock inte låta bli att kommentera den D.S

Avarage
2012-11-22, 05:58
Kort reflektion ang. stulen mark.

1.) Vem ägde marken från början (innan människan satte sin fot i landet XXX/YYY?

2.) Hur länge måste man besitta mark innan den kan anses MIN?

3.) Hur långt tillbaks i världshistorien måste vi gå för att anse att vi hittat den rättmätige ägaren till en bit mark i syfte att reda ut vem som stal av vem?

Frågeställningarna kan lätt bli absurda. Lik förbenat är det högaktuellt.

// Niklas

påK-en
2012-11-22, 09:43
Kort reflektion ang. stulen mark.

1.) Vem ägde marken från början (innan människan satte sin fot i landet XXX/YYY?

2.) Hur länge måste man besitta mark innan den kan anses MIN?

3.) Hur långt tillbaks i världshistorien måste vi gå för att anse att vi hittat den rättmätige ägaren till en bit mark i syfte att reda ut vem som stal av vem?

Frågeställningarna kan lätt bli absurda. Lik förbenat är det högaktuellt.

// Niklas

Och de frågeställningarna försöker man idagsläget lösa på samma sätt som för flera tusen år sedan - med våld!

Syster-Tysk
2012-11-22, 16:23
Är det hela inte bara helt enkelt så att SMC välkomnar alla motorcyklister och har aktiviteter med alla motorcyklister, oavsett religion eller politisk åsikt?
Att SMC är politiskt och religiöst obundna betyder att vi KAN sammarbeta med de som är religiöst eller politiskt bundna och även de som är obundna.

Vore det så att vi inte kunde samarbeta med politiskt och religiöst bundna kan vi inte samarbeta med någon annan än andra politiskt och religiöst obundna, och binder oss därmed till dessa.

Tankevurpan är ett faktum!
Genom att endast ställa sig bland de obundna så har man blivit bunden!!

/ Jonas

JoHu
2012-11-22, 19:25
?

Nu ska jag ut och skruva på "kåsa-lyset" på KTM:en, för jag ska ut och åka hoj fr o m imorgon till söndag stället för läsa dessa meningslösa inlägg på detta fora.

Avarage
2012-11-24, 07:07
Och de frågeställningarna försöker man idagsläget lösa på samma sätt som för flera tusen år sedan - med våld!

Vem står DU närmast? Jag rättfärdigar inte våld, inte i någon form. Men hur löser man en konflikt när alla parter anser att de har rätten på sin sida och vägrar föra ett vettigt resonemang? För drar du frågeställningen till sin yttersta spets så hamnar du ju i tidernas begynnelse. När det rent juridiskt är helt omöjligt att fastställa vem som har rätten till marken. Och OM så skulle vara fallet erkänns inte domstolen så...tillbaks till ruta ett. Trist men sant.

För dem som inte vill vara delaktig i varken konflikterna i sig eller riskera utsättas för våldet det kan innebära har inget annat val än att flytta. Elle rhar du en bättre reell lösning i bakfickan?