handdator

Visa fullständig version : Svar som önskas men som verkar ignoreras av både SMC Riks och SMC Väst. Varför???

Lejonell
2012-05-14, 14:27
Artikel klippt från "Payback"

SMC Väst bojkottar Trollhättan Biker Meet på grund av felaktigt klientel! Läs brevet till SMC Riks längre ner.!

SMC Väst bojkottar Trollhättan Bike Meet på grundval av att “fel klientel” deltager. SMC Västs representant påstår att anledningen är att en person från Bandidos skulle ha varit närvarande som utställare/försäljare vid förra årets arrangemang. Ett påstående som vid kontroll inte visade sig vara sant + att personer klubbar antingen de är från Bandidos eller andra klubbar självklart har både rätt och möjlighet att delta. Vad gäller kriminalitet har ju SMC haft kampanjer tidigare som riktats mot såväl Bandidos som Hells Angels vilket inte fallit i glömska från bikerkulturens sida.

Arrangörerna för Trollhättan Biker Meet har skickat ett brev till SMC centralt som på över en vecka inte ens bemödat sig om att besvara skrivelsen. Brevet redovisas nedan.

Paybacks inställning är självklart att alla klubbar har en självklar rättighet att delta vid olika mc-arrangemang och vad gäller kriminalitet verkar SMC sitta på uppgifter om klubbar som inte ens polisen kunnat redovisa. Vi uppmanar nu SMC Centralt att inkomma med fakta och en förklaring till det lokala SMC Västs beteende och påstående.

Det är mycket dåligt beteende att det även inom kulturen sker negativ särbehandling. Vi uppmanar nu sveriges bikerklubbar att ompröva sitt engagemang i SMC och ta klar och tydlig ställning emot alla parter som står för och försvarar all form av negativ särbehandling av bikerkulturen och avsluta alla vidare engagemang i en förening som företräder sådan inställning.

Brev till SMC Riks.

Smc-väst bojkottar Trollhättans Biker Meet 2012.

Under Bike dagarna nu i helgen stod vi, med vårat tält mitt emot Smcväst tält, så vi gick fram och bjöd in dom till vårat biker meet den 19 maj i Trollhättans City. Då fick vi omedelbart besked av mannen medhästsvansen i Smc-väst att dom vill inte komma till detta, på grund av att det är fel klientel på vårt Biker Meet. Detta hade styrelsen beslutat, på grund av att dom förra året hade haft sitt tält mitt emot någon kriminell från eventuellt Bandidos.
Vid kontroll av förra årets karta, så stod dom intill Bike i Trollhättan och Ojalas Custom på gågatan.
Vi frågade då vilken av dessa han menade, men det visste han inte. För att klarlägga detta förklarade vi att vi inte bjudit in någon från Bandidos och att vi inte sett någon av deras anhängare förra året, vi känner inte ens någon från Bandidos. Vi förklarade för honom att vi Trollbikers MC, Kråkestans MC och Trollhättans MC, alla är SMC anslutna klubbar, så det skulle se lite konstigt ut om inte SMC ville ställa upp. Han uppgav att dom inte har någon skyldighet överhuvudtaget att komma, absolut inte när det är fel klientel som kommer. Vi kände oss kränkta över detta uttalande och sa att vi skulle ta upp detta med SMC centralt, men han sa att det var ingen ide, eftersom dom beslutar sådant här själva, det har Ni inget med Att göra. Vi frågade då varför dom inte kontaktade någon av oss i dessa klubbar och framförde detta, innan dom drar egna slutsatser om att vi skulle vara kriminella eller liknande. Vi klubbar blev upprörda över detta, så vi gick till vårat tält. Efter någon timma så kommer han och säger att vi klubbar i Trollhättan är dåliga på att hjälpa till i SMC. Han frågade också om alla är medlemmar i SMC i våra klubbar, vilket jag sa att så är inte fallet, eftersom det inte finns något krav på detta att alla måste tillhöra Smc, så länge man följer era regler som gäller. Han log då och gick i väg. Vi ställer oss nu frågan av om det finns någon bojkott av våra klubbar hos er, då vill vi ha alla papper på bordet omedelbart. Vi kräver ett skriftligt svar från Er angående detta ärende så fort som möjligt, annars går vi ut med detta i pressen och alla tänkbara ställen, för att medlemmarna skall få reda på hur Smc fungerar. Sådant här ger sällan bra reklam.
Trollhättans Biker Meet arrangeras i år av Trollbikers MC och Kråkestans MC tillsammans med City Trollhättan. Alla polistillstånd tillstånd från kommunen och brandmyndigheten är sedan länge godkända. Förra året hade inte polisen ett enda ingripande, som gällde vårat biker meet, inte ens till festen på Restaurang Swania på kvällen Vi har sponsorer som, MCM, Biltema, Bike Line, Bike Trollhättan, Hedins Bil, Honda center, Sharkspeed, Litab Lack, Toveks Bil och MC Donalds, plus ett förtiotal affärer i stan. Jag tror inte att dessa skulle ställa upp om det bara var ”fel klientel och kriminella” på vårat Biker Meet. Men givetvis kan det skada vårt arbete om Smc uppger detta, det kan varken vi eller våra sponsorer acceptera. Detta är en offentlig tillställning, så hur skall vi hålla koll på att det kan kommanågra som inte SMC-Väst godkänner. Detta är ett evenemang som alla skall vara välkomna till, givetvis. Det är fortfarande yttrandefrihet,enligt Sveriges rikes lag, som gäller.
Vi förväntar oss ett skriftligt svar omgående till våra klubbar.

Många besvikna hälsningar från:
Trollbikers MC i Trollhättan och Kråkestans MC i Trollhättan.
President Christer Lindberg Vice President Jörgen Berndtsson
Roadcapten Ben Brunsson, alla från Trollbikers MC, SMC anslutenklubb.
Sponsor ansvarig Janne Shratz, Kråkestans MC, Smc ansluten klubb.

Hampe
2012-05-14, 15:23
Fattar jag rätt:
Man har under under brinnande upptakt till hojsäsong inte fått svar på mer än en vecka, och finner det då nödvändigt att gå vidare till Payback, av alla ställen...?

Hampe 4708

Lejonell
2012-05-14, 15:59
Brinnande upptakt???
Visste inte att det fanns en specifik början...
Min hojsäsong började 1:e Jan.

Lejonell
2012-05-14, 17:26
Klubbarna känner sig uppenbarligen kränkta av SMC väst.
Dom vänder sig med sina frågor till SMC för att snabbt få en förklaring.

Om en person känner sig kränkt och kontaktar vederbörande för att snabbt få en förklaring till det som upplevs kränkande,
och sedan inte får något svar, Då blir det så här.

Ricken
2012-05-14, 17:37
Klubbarna känner sig uppenbarligen kränkta av SMC väst.
Dom vänder sig med sina frågor till SMC för att snabbt få en förklaring.

Om en person känner sig kränkt och kontaktar vederbörande för att snabbt få en förklaring till det som upplevs kränkande,
och sedan inte får något svar, Då blir det så här.

Har ni provat att lyfta telefonluren och ringt nån på kansliet?

@nderz
2012-05-14, 17:41
Brinnande upptakt???
Visste inte att det fanns en specifik början...
Min hojsäsong började 1:e Jan.

Kanske den gjorde. Å då menar du att den gjorde det för alla andra också ??

SGM
2012-05-14, 17:58
Har ni provat att lyfta telefonluren och ringt nån på kansliet?

:facit

Lejonell
2012-05-14, 19:31
Kanske den gjorde. Å då menar du att den gjorde det för alla andra också ??

Precis det jag menar,alla har olika tider att starta på. Jag kan bara säga vad min är.

Oldbiker
2012-05-14, 19:44
Av någon anledning blir jag lite förvånad, trodde inte SMC var så noga med vem de umgås med. I flera månader har jag försökt få ett besked om varför SMC arrangerar gudstjänster tillsammans med Svenska kyrkan. Samtidigt som det stor i stadgarna att organisationen ska vara politiskt och religiöst obunden.
Men nu har jag fått ett svar, vilket innebär att det inte är fel att SMC arrangerar gudstjänster, vad detta nu har med hojåkning att göra. Kopplingen är att kollekten går till skadefonden. Så ger det bara pengar i kassan, så är det fritt fram att bryta mot de regler man själv ställt upp.
Jag tycker det är allvarligt om representanter för SMC pekar ut andra hojåkare utan något som helst belägg. Men det kanske inte ger några pengar i skadefonden....

@nderz
2012-05-14, 20:12
Av någon anledning blir jag lite förvånad, trodde inte SMC var så noga med vem de umgås med. I flera månader har jag försökt få ett besked om varför SMC arrangerar gudstjänster tillsammans med Svenska kyrkan. Samtidigt som det stor i stadgarna att organisationen ska vara politiskt och religiöst obunden.
Men nu har jag fått ett svar, vilket innebär att det inte är fel att SMC arrangerar gudstjänster, vad detta nu har med hojåkning att göra. Kopplingen är att kollekten går till skadefonden. Så ger det bara pengar i kassan, så är det fritt fram att bryta mot de regler man själv ställt upp.
Jag tycker det är allvarligt om representanter för SMC pekar ut andra hojåkare utan något som helst belägg. Men det kanske inte ger några pengar i skadefonden....

Jag vet att du fick ganska många svar från personer insatta i hur SMC jobbar, bland annat av mig själv.
Kommer du inte ihåg, så kan du läsa här igen:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7326-Hur-%E4r-det-med-kopplingen-till-politik-och-religion-inom-SMC
Sen att efter det påstå att det är kollekten som styr om vi deltar eller inte , ursäkta men det är löjligt (OBS; min egen åsikt inte SMCs). Men jag ska ta det en gång till.
Vi har medlemmar som har olika religion, politisk åsikt o.s.v och där dom finns skall även vi finnas med förutsättningen att det pågår på rätt sida om lagen. SMC stöttar inte religiösa åsikter politiska parti eller någon form av konstigt samfund eller dyligt. Däremot finns det medlemmar som finns med i religiösa samfund politiska partier o.s.v som stöttar oss. Så länge det inte pågår någon brottslig verksamhet så anser jag att det är en självklarhet att ha en öppen diskussion med dom.

OBS: Eftersom de lokala styrelsena och riks-stryrelsen jobbar ideellt på sidan av ett vanligt jobb och andra engagemang inom SMC samt att kansliet servar 21 distrikt med knappt 70000 medlemmar kan man inte förutsätta att få svar på sina frågor omgående, men ha lite tålamod så kommer svaret

Galne Dansken
2012-05-14, 20:29
...
Arrangörerna för Trollhättan Biker Meet har skickat ett brev till SMC centralt som på över en vecka inte ens bemödat sig om att besvara skrivelsen....

INFO
SMC:s kansli fick ett mottagningsbevis 4 maj avseende rekommenderat brev från Trollriders MC. Brevet hämtas ut idag 14 maj kl. 12:30. Jag får beklaga dröjsmålet, och att en viktig avi tydligen hade hamnat på fel ställe. Samtidigt såg jag brevet på SMC:s centrala Facebook sida.
Direkt togs självfallet telefon kontakt med Christer på Trollbikers MC, som fick information om att brevet/innehåll, ville komma med på SMC:s Riksstyrelses ordinära möte under kvällen.
Ett färdig formulerat svar bör sålunda vara hos Trollbikers MC och Kråkestans MC, inom några dagar.

Lejonell
2012-05-14, 22:43
Vi har medlemmar som har olika religion, politisk åsikt o.s.v och där dom finns skall även vi finnas med förutsättningen att det pågår på rätt sida om lagen. SMC stöttar inte religiösa åsikter politiska parti eller någon form av konstigt samfund eller dyligt. Däremot finns det medlemmar som finns med i religiösa samfund politiska partier o.s.v som stöttar oss. Så länge det inte pågår någon brottslig verksamhet så anser jag att det är en självklarhet att ha en öppen diskussion med dom.

Då blir det ju ganska upprörande när det finns styrelseprotokoll för SMC Väst att inte deltaga i detta evenemang pga "Fel klientel"!

Lejonell
2012-05-14, 22:45
INFO
SMC:s kansli fick ett mottagningsbevis 4 maj avseende rekommenderat brev från Trollriders MC. Brevet hämtas ut idag 14 maj kl. 12:30. Jag får beklaga dröjsmålet, och att en viktig avi tydligen hade hamnat på fel ställe. Samtidigt såg jag brevet på SMC:s centrala Facebook sida.
Direkt togs självfallet telefon kontakt med Christer på Trollbikers MC, som fick information om att brevet/innehåll, ville komma med på SMC:s Riksstyrelses ordinära möte under kvällen.
Ett färdig formulerat svar bör sålunda vara hos Trollbikers MC och Kråkestans MC, inom några dagar.

Detta var ett svar jag önskade att få. Tackar för detta, ha en underbar hoj säsong.
Mvh. Lejonell.

uffe85
2012-05-15, 08:07
PAYBACK är den enda organisationen så vitt jag vet vunnit över polismyndigheter o även KU i riksdagen följde Paybacks väg, tänk er att polisen stormar era "kyrkomöten" och sliter ut er, ni har ju anslutning till MC världen.

Ulf

Galne Dansken
2012-05-15, 13:27
Då blir det ju ganska upprörande när det finns styrelseprotokoll för SMC Väst att inte deltaga i detta evenemang pga "Fel klientel"!

Vi har inte hittat ett sådant protokoll.
Har Du ett sådant, skicka gärna.

Detta var ett svar jag önskade att få. Tackar för detta, ha en underbar hoj säsong.
Mvh. Lejonell.

Svar är skickat från SMC:s styrelse med e-post till båda klubbarna, samt rekommenderat brev med mottagningsbevis till klubbarnas adresser i SMC:s adress register.
- Det har aldrig handlat om någon bojkott, enbart resursbrist.

Hojkul!
2012-05-15, 19:30
Lejonell;

För det första håller jag med om att det är tråkigt och beklagligt om någon dömer andra utan att ha rätt fakta till hands, eller pga. förutfattade meningar.
Det är även tråkigt och beklagligt (och inte acceptabelt) att er skrivelse (avin) till SMC hamnat på "villovägar". Inte bra SMC.

Ni skriver "För att klarlägga detta förklarade vi att vi inte bjudit in någon från Bandidos och att vi inte sett någon av deras anhängare förra året, vi känner inte ens någon från Bandidos."
Men vänta lite här nu, om ni inte känner någon av Bandidos anhängare, hur kan du då vara så säker på att ingen av dem befann sig på plats och att du inte sett dem?

Ni skriver också "Det är fortfarande yttrandefrihet,enligt Sveriges rikes lag, som gäller."
Menar ni att man "får säga vad man tycker"?

Undrar det jag - detta är från
Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469)
1 kap. Grundläggande bestämmelser

1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.
Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor samt innehållet i vissa offentliga uppspelningar ur en databas.
Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.
Med databas avses i denna grundlag en samling av information lagrad för automatiserad behandling. Lag (2010:1349).

Med enklare ord förstås härmed att man faktiskt inte muntligt och direkt får uttrycka vad man tycker om saker och ting, offentligt.

Tyvärr tycker många.

(I övrigt har jag väldigt svårt att läsa "sär skrivningar". Det finns en Otroligt enkel regel för de som inte vet hur man stavar; "Om det uttalas som 1 ord så skrivs det som 1 ord!" ;-) )

Lillemor Holm
2012-05-15, 20:15
Hej med anledning av inlägg här och publicering av brev angående SMC Västs deltagande vid Bikers meet vill jag göra några klarlägganden. Först och främst vill jag poängtera att det INTE handlar om någon bojkott av klubbarna i Trollhättan eller Biker meet. Jag vill också göra klart att vi INTE har diskuterat klientel på träffar när vi tar beslut om att representera. Efter Biker meet förra året rapporterades i styrelsen den 19 juni 2011 enligt punkt c nedan att Biker meet gav få besökare och att vi var tveksamma till deltagande i år pga detta. På styrelsemöte den 4 mars i år meddelade Fyrbodalsgruppen att de inte kommer att delta i årets Biker meet men ingen annan anledning än ovanstående angavs. Se nedan.
Bakgrunden är som nämnts tidigare att vi har många aktiviteter som vi bjuds in till och har dessutom egna kurser under hela hojsäsongen. Detta gör förstås att vi måste prioritera och fördela resurser på det sätt vi finner lämpligast vid beslutstillfället. I år blev det Biker meet som prioriterades bort. Andra år är det andra träffar av samma skäl.
Välkomna att ta del av SMC Västs aktiviteter på hemsidan och i Gulingen - kurser, mc-turer m.m. Vi diskuterar gärna med medlemsklubbarna om framtida aktiviteter för att undvika sånt här framgent.

c Fyrbodal – Diskuterade lite uppföljning av Bikedagar, konstaterade bl.a. att ban-prova-på-kursen lockade och att många nya medlemmar knöts upp. Biker meet 21 maj gav få besökare, tveksamt med deltagande nästa år.

c Fyrbodal – Har haft möte ang våraktiviteterna. Deltar vid Bikedagarna men inte vid Bikersmeet.

Oldbiker
2012-05-15, 20:41
Jag vet att du fick ganska många svar från personer insatta i hur SMC jobbar, bland annat av mig själv.
Kommer du inte ihåg, så kan du läsa här igen:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7326-Hur-%E4r-det-med-kopplingen-till-politik-och-religion-inom-SMC
Sen att efter det påstå att det är kollekten som styr om vi deltar eller inte , ursäkta men det är löjligt (OBS; min egen åsikt inte SMCs). Men jag ska ta det en gång till.

OBS: Eftersom de lokala styrelsena och riks-stryrelsen jobbar ideellt på sidan av ett vanligt jobb och andra engagemang inom SMC samt att kansliet servar 21 distrikt med knappt 70000 medlemmar kan man inte förutsätta att få svar på sina frågor omgående, men ha lite tålamod så kommer svaret

När jag fick svar från Bergström, SMC:s förbundsordförande, framhöll han att kollekten till skadefonden var bra. Jag vill inte att någon ska stängas ute från SMC, men när organisationen genom att samarrangerar en gudstjänst med Svenska kyrkan tar de också ställning för kyrkan. Och extra pinsamt blir det när kollekten framförs som ett argument. Jag har lämnat SMC och kan dock logga in på chatten ett tag till. Jag föreslog Bergström att de skulle skicka ut två inbetalningskort till medlemmarna, ett på en femyilapp mer och en dekal om att man stödjer fonden. Jag är övertygad om att det skulle ge betydligt mycket mer än de Judaspengar som gudstjänsterna ger.
Men så länge SMC delar säng med Svenska kyrkan, tänker inte jag vara med och jag vet att fler kommer att följa mig. Jag tror knappast att organisationen tjänar på att fortsätta med gudstjänsterna och få fler medlemmar, ingen lämnar heller den om de slutar med gudstjänsterna. SMC ska vara en motorcykelorganisation och inte hålla på och arrangera gudstjänster. Annars får de snart hålla sin egen begravningsgudstjänst...

Oldbiker
2012-05-15, 20:49
Klippt från Thomas Bergströms svar till mig angående min kritik kring arrangerandet av gudstjänster: "Några jag pratade med då höjde på ögonbrynen och tyckte inte att det hörde hemma i Smc. Men efter en stunds prat så tyckte vi att eftersom det är alldeles frivilligt att åka och att kollekten gick till skadefonden så var det ok"

roffe_s
2012-05-15, 22:46
Oldbiker - har det inte slagit Dig att Du verkar rätt ensam i Din häxjakt på "samarrangemang" i allmänhet och med Svenska Kyrkan i synnerhet? Du kanske skulle slå på lite mottagning då och då och inte bara sända?

Om jag förstått saken rätt råkar detta vara ett arrangemang där ett antal, förmodligen troende, medlemmar kallar ihop lite folk, åker till en kyrka, samlar pengar till skadefonden och tar en fika? Vari ligger SMC:s del i arrangemanget? Jag antar ju att både präst och kyrka tillhör den andra parten. Om medlemmarnas del i det hela är att koka kaffe och leda kortegen är det väl en liten insats?

De svar Du fått är att detta sker på lokalt initiativ av några medlemmar och att det inte utgör ett stadgebrott. Det samma skulle gälla om Assyriska, Giffarna, katolska församlingen eller Din lokala syjunta på motsvarande sätt vill stötta t ex skadefonden, så länge deras verksamhet inte strider mot SMC:s värderingar.

Nu har Du och Din vän valt att lämna SMC. Fine. Så varför fortsätta hamra in Din personliga uppfattning utan att ta minsta intryck av de svar Du fått, både i detta forum och uppenbarligen brevledes? Jag får uppfattningen att Du inser att Du gör en höna av en fjäder, annars borde Du väl ha stannat kvar och arbetat för Din sak via de demokratiska forum som föreningen erbjuder?

Så - ha ett underbart liv och välkommen tillbaka som medlem om och när Du så önskar:)

Oldbiker
2012-05-16, 13:11
Du har uppenbarligen inte sett att kallelserna till dessa gudstjänster sker i SMC:s namn och det betyder att SMC indirekt ställer sig bakom det budskap Svenska kyrkan förmedlar. Det är helt okej om några medlemmar samlas till en gudstjänst och samlar in en kollekt till skadefonden, det har jag inga synpunkter på. Det som stör mig är att SMC genom detta blir språkrör för en religiös organisation och det bryter mot stadgarna. Antingen ska SMC ändra stadgarna så de inte är religiöst obundna, eller också ska dessa gudstjänster inte utlysas i SMC:s namn. Sedan är det en annan sak att det inte strider mot SMC:s värderingar, det är det mycket som inte gör, men antingen följer man stadgarna eller också ändrar man stadgarna så de bättre passar verkligenhet.
För information till roffe_s så kan jag berätta att jag varken är medlem i svenska kyrkan eller i SMC numera, vilket det senare är tråkigt, eftersom jag gärna hade jobbat för att motorcyklisterna ska respekteras och få samma villkor som andra trafikanter i samhället. Men nu är det inte så och då är det också fritt fram för mig att kritisera organisationen. Att jag gör det är ett sätt för ledningen att inse att jag har rätt och de gör något åt det hela.

Agile
2012-05-16, 13:18
Du har uppenbarligen inte sett att kallelserna till dessa gudstjänster sker i SMC:s namn och det betyder att SMC indirekt ställer sig bakom det budskap Svenska kyrkan förmedlar. Det är helt okej om några medlemmar samlas till en gudstjänst och samlar in en kollekt till skadefonden, det har jag inga synpunkter på. Det som stör mig är att SMC genom detta blir språkrör för en religiös organisation och det bryter mot stadgarna. Antingen ska SMC ändra stadgarna så de inte är religiöst obundna, eller också ska dessa gudstjänster inte utlysas i SMC:s namn. Sedan är det en annan sak att det inte strider mot SMC:s värderingar, det är det mycket som inte gör, men antingen följer man stadgarna eller också ändrar man stadgarna så de bättre passar verkligenhet.
För information till roffe_s så kan jag berätta att jag varken är medlem i svenska kyrkan eller i SMC numera, vilket det senare är tråkigt, eftersom jag gärna hade jobbat för att motorcyklisterna ska respekteras och få samma villkor som andra trafikanter i samhället. Men nu är det inte så och då är det också fritt fram för mig att kritisera organisationen. Att jag gör det är ett sätt för ledningen att inse att jag har rätt och de gör något åt det hela.

Så länge inte medlemspengar/avlönade resurser går till kyrkan, eller motsvarande aktivitet för något annat samfund nekas så är det inte "bundet" till kyrkan.

Lägg ner nu, du har fel och alla vet det utom du.

roffe_s
2012-05-16, 15:29
Oldbiker, nu hoppas jag att Du har mottagningen aktiverad. Titta på de fetmarkerade styckena i Ditt inlägg. Det första återspeglar Din egen tolkning och värdering, de flesta tolkar det som att Svenska Kyrkan ställer upp på SMC:s värderingar - en organisation av och för motorcyklister. Det gör även många andra organisationer och föreningar. Finns tillräckligt många aktivt kristna och SMC-anslutna hojåkare för att göra en kortegekörning är det upp till var och en av oss andra att delta eller avstå. G D har redan svarat att SMC centralt inte avser att etablera något djupare samarbete - varför har Du inte tagit till Dig det tydliga beskedet? Vad mer begär Du?

Det andra exemplet är en flagrant egen tolkning och långsökt slutsats - redan besvarad i första stycket.

Den tredje markeringen är så självgod att jag häpnar. Att avstå från att driva Din tes i demokratiska processer och i stället mala sönder Din egna tolkning på ett forum med övertygelsen att Du har rätt och alla andra fel är inte särdeles imponerande.

Alla ideella krafter behövs, det är beklagligt att Du avstår från att driva och/eller stötta motorcykelns roll i samhället. Konstruktiv kritik är bra och ännu bättre om den sker inom ramen för demokratiska spelregler (som medlem). Vi motorcyklister kommer från alla möjliga håll och från alla möjliga bakgrunder. Det som förenar oss inom SMC är endast vårt mc-intresse och de värderingar som SMC står för. Det innebär också att våra medlemmar kan välja att samlas inom ramen för ett intresse kring kyrka, samfund, mc-modell, sport, geografi, resmål etc. Och så länge dessa aktiviteter inte strider mot våra värderingar eller kostar medlemspengar/avlönade resurser (som Agile så klokt påpekade) är det helt okey och synliggör motorcyklismen.

Dessutom är ändamålet med skadefonden att stötta mc-kamrater som av någon anledning råkat ut för en olycka och söker hjälp för att underlätta vardagen. Var inte så cynisk att Du blandar ihop det ändamålet med "snöd vinnings skull".

Nu sätter jag punkt - Ha en underbar MC-sommar:)

Du har uppenbarligen inte sett att kallelserna till dessa gudstjänster sker i SMC:s namn och det betyder att SMC indirekt ställer sig bakom det budskap Svenska kyrkan förmedlar. Det är helt okej om några medlemmar samlas till en gudstjänst och samlar in en kollekt till skadefonden, det har jag inga synpunkter på. Det som stör mig är att SMC genom detta blir språkrör för en religiös organisation och det bryter mot stadgarna...
...eftersom jag gärna hade jobbat för att motorcyklisterna ska respekteras och få samma villkor som andra trafikanter i samhället. Men nu är det inte så och då är det också fritt fram för mig att kritisera organisationen. Att jag gör det är ett sätt för ledningen att inse att jag har rätt och de gör något åt det hela...

@nderz
2012-05-16, 15:37
En massa text och dravel...... Att jag gör det är ett sätt för ledningen att inse att jag har rätt och de gör något åt det hela.

Kan det möjligen vara så att du har fel?? Har du funderat på det??

Da Hood
2012-05-23, 10:51
PAYBACK är den enda organisationen så vitt jag vet vunnit över polismyndigheter o även KU i riksdagen följde Paybacks väg, tänk er att polisen stormar era "kyrkomöten" och sliter ut er, ni har ju anslutning till MC världen.

Ulf
Ja Payback av alla ställen. Svenska mästare i att koka soppa på en spik och att få rykten att framstå som fakta. Nu har soppan kokt vidare och fejden de vill ha med SMC eskaleras.

http://www.payback.name/?p=6580