handdator

Visa fullständig version : Trafikförsäkringen............

clazza
2006-09-21, 07:24
NU JÄVLAR HAR VÄL BORGARNA KOMMIT IGÅNG,KNAPPT HAR VÄL VALCIRKUSEN AVSTANNAT FÖRÄNN DETTA VANSINNSESFÖRSLAG ANG HÖJD TRAFIKFÖRSÄKRINGS-PREMIE.
DET ÄR TYDLIGEN BARA MYCKET VÄLBESTÄLDA SOM SKALL FÅ KÖRA MC I FRAMTIDEN.
VAD TYCKER NI? KOMMER DET ATT PROTESTERAS FRÅN SMC:S HÅLL?
DET ÄR VÄL PÅ TIDEN ATT VI BÖRJAR PROTESTERA PÅ NGT VIS MOT DESSA DÅRAKTIGE PREMIER SOM ÄR PÅ G.:mad: :mad: :mad: :mad:

/CLAZZA

lime
2006-09-21, 07:35
1. Skrik inte.

2. Det är inget nytt... de hade förslaget i sitt valmanifest och det baserar sig på en drygt 10 år gammal utredninge.

3. Sätt dig in i ämnet... Jo, det kommer att bli dyrare initialt men när väl trafikförsäkringen börjat jämna ut sig så kommer det troligtvis, om inte mc-kollektivet fortsätter att köra som de gör, att bli billigare. Finland införde denna modell för ett antal år sedan och där har trafikförsäkringen skjunkigt för de bilar och hojar som sällan är med om olyckor.

clazza
2006-09-21, 07:44
1. Skrik inte.

2. Det är inget nytt... de hade förslaget i sitt valmanifest och det baserar sig på en drygt 10 år gammal utredninge.

3. Sätt dig in i ämnet... Jo, det kommer att bli dyrare initialt men när väl trafikförsäkringen börjat jämna ut sig så kommer det troligtvis, om inte mc-kollektivet fortsätter att köra som de gör, att bli billigare. Finland införde denna modell för ett antal år sedan och där har trafikförsäkringen skjunkigt för de bilar och hojar som sällan är med om olyckor.
Det verkar som om du känner till en del om detta,tycker ändå att premierna här i sverige hela tiden höjs till sanslösa nivåer både för bilar och mc.
Kan inte klaga för jag tycker att min egen premie är relativt OK.Men vad händer med Mc-branchen om nu det kommer att bli "mycket dyrare"i början?
Kommer det att bli omöjligt att åka en sport-tourer i framtiden?
Känns i alla fall mycket oroande.........../

Jåke
2006-09-21, 07:50
Jo, det kommer att bli dyrare initialt men när väl trafikförsäkringen börjat jämna ut sig så kommer det troligtvis, om inte mc-kollektivet fortsätter att köra som de gör, att bli billigare. Finland införde denna modell för ett antal år sedan och där har trafikförsäkringen skjunkigt för de bilar och hojar som sällan är med om olyckor.
När ändrade Finland? På SH nämns året 1959. Rätt eller fel, det är ett tag att vänta på att den ska jämna ut sig...

Om så var fallet går det inte ens att dra parallelen och säga hur bra det är där. Förhållandena i Finland på trafikfronten var då knappast vad de är i Sverige idag, så jämförelsen haltar.

Ungefär som när man ändrade reglerna för övergångsställen i ett nafs efter att ha tittat på utlandet där de haft de reglerna så länge att de ingått i den långsamt ökande trafikmängden. Här skulle reglerna appliceras rakt av på redan hög intensitet...

Men årtalet kanske är fel, Finland kanske ändrade för bara nåt år sedan?

Bajen-Sam
2006-09-21, 08:20
Är inte insatt men man undrar om man kommer att ha råd med både hoj och bil, och då får hojen gå då jag har familj. Hur går det för de med familjer som har fler bilar och kanske andra fordon? Kan nog bli en riktig chock, speciellt om man bor i en storstad. :eek:

Är riktigt orolig, och med tanke på att man kommer få typ en 1000kr extra om året efter skattesäkning, men hur mycket kommer allt annat gå upp tro? :confused:

Att det kommer bli billigare med tiden tror jag inte på utan det kommer nog bli väldigt mycket dyrare för den typ av fordon som ofta är inblandade i olyckor och bara dyrt för oss andra. :mad:

Jåke
2006-09-21, 08:28
bara dyrt för oss andra. :mad:
Undrar om man från politiskt håll tänkt på den varianten; de som får stor höjning kör oförsäkrat istället. Vem betalar då?

Observera en sak här, jag vet ännu inte riktigt vad jag tycker om förslaget då jag inte orkat sätta mig in i detaljerna. Jag försöker bara resonera utifrån argument utan att lägga nån värdering i det.

ulson
2006-09-21, 09:13
Det jag inte tycker rimmar, är att detta vill man införa för att avlasta den allmänna sjukförsäkringens kostnader. Man vill att alla fordonsförare skall bära sina egna kostnader för sjukvård och rehabilitering för skador orsakade av trafikolyckor.
Då borde ju i rättvisans namn även de som utövar idrott, t.e.x fotboll eller ishockey och skadar sig titt som tätt även de finansiera sina egna sjukvårdskostnader orsakade av utövandet av en hobby. Detta skulle ytterligare avlasta de allmäna sjukvårdskostnaderna.

Jåke
2006-09-21, 09:40
DDå borde ju i rättvisans namn även de som utövar idrott, t.e.x fotboll eller ishockey och skadar sig titt som tätt även de finansiera sina egna sjukvårdskostnader orsakade av utövandet av en hobby. Detta skulle ytterligare avlasta de allmäna sjukvårdskostnaderna.
"Snälla nån, inte kan vi ge oss på dem. De är ju heliga och det är ju nåt jag själv eventuellt pysslar med..."

:rolleyes:

Smartswede
2006-09-21, 10:17
Nog kommer mcförsäkringspremien öka när förslaget blir verklighet. Ytterligare några yngre sporthojsåkare inte ha råd med att köra sporthoj på gata. Några till kommer köra skenförsäkrat eller helt utan försäkring (precis som de som inte har råd köpa en sporthoj stjäl en istället). Till det positiva är att varochen i större utsträckning får betala för de kostnader de orsaker och detta även leder till större försiktighet i trafiken. Förändringen kommer troligtvis även leda till fler av sporthojjarna körs på bana och inte ute i trafiken.

Sportandet som fotboll, hockey, innebandy anses nog fortfarande som mer nyttigt med tanke på allmänhälsan för att även de ska omfattas. För annars borde i rättvisans namn de som inte håller sig i form få den högsta höjningen av premien då de har betydligt högre sjukvårdskostnader och fler sjukdagar från jobbet. Så att kräva idrottsutövarna betalar sin försäkring leder troligtvis högre premier för de som inte gör det.

Kortfattat är jag för förändringen även om jag räknar med jag kommer att få betala mer för mitt mcnöjje. Inte så trevligt förslag för plånboken men bra för samhället i stort.

Galne Dansken
2006-09-21, 13:19
NU JÄVLAR ...VAD TYCKER NI?
KOMMER DET ATT PROTESTERAS FRÅN SMC:S HÅLL?
DET ÄR VÄL PÅ TIDEN ATT VI BÖRJAR PROTESTERA PÅ NGT VIS MOT DESSA DÅRAKTIGE PREMIER SOM ÄR PÅ G.:mad: :mad: :mad: :mad:

/CLAZZA

Problemet, om man nu skall kalla det för problem, är att vi har inget att ta på. Det finns ett förslag om att systemet skall göras om men hur det kommer att se ut vet ingen i dagsläget, inte ens alliansen.

Det har varit så mycket spekulationer och felaktiga uppgifter från båda de politiska blocken. Ex.vis har socialdemokraterna sagt att trafikförsäkringen betalas via skattsedeln och alliansen sagt att förslaget endast skall gälla sjukpenningersättningen, ej rehabilitering, trots att de skriver motsatsen.

Det senare fick vi kritik för att vi angett felaktiga uppgifter men det verkar som de inte själva vet vad de vill. Detta är bara ett par exempel på felaktigheter/tveksamheter som förekommer, det finns fler.

Det troliga är att det kommer att tillsättas en utredning som skall komma fram till något, vilket lär ta tid, och så länge vi inte vet vad det kommer ut av den så är det svårt att agera. Att få detta genomfört redan till 1 januari 2007, som alliansen trott och sagt, ser vi idag som omöjligt. Om det inte finns någon hemlig plan som ingen känner till...

Och skulle det vara så då är det i stort sett omöjligt att stoppa det. Det senare skulle dock förvåna oss storligen, för då borde vi åtminstone ha hört något "viskande".

Vad vi gjort är att vi haft det här förslaget under bevakning under en längre tid, ca 10 år, och samlat på oss motargument. Förslaget dök nämligen upp redan i mitten av 90-talet och har vid ett par tidigare valrörelser lyfts fram utan att det skett något mer.

Vi har framfört bl.a. i debattartiklar om det inte är dags att införa en obligatorisk friluftsförsäkring eftersom det är nästan dubbelt så många idrottande människor som uppsöker sjukvården än vad det är trafikskadade.

Vi fortsätter nu att försöka få fram fakta genom att vi pratar med olika instanser såsom politiker och företrädare för försäkringsbranschen.
Förslaget skall med stor sannolikhet inte ses som något försök att få bort oss två-hjuligar utan detta handlar mer om en annan politisk filosofi än vänsterblocket som bygger i stort på lägre skatter och mer ekonomisk frihet för den enskilde.

SMC har numera fått sak kompetens in i styrelsen, idet att Johhny Gylling från Riksdagen börjar i styrelsen på fullt när hans uppdrag i Riksdagen och Trafikutskottet upphör om några veckor. Johhny kommer med hela SMC att jobba stenhårt för rimliga försäkrings förhållende för oss motorcyklister.

Vi börjar i veckan som komer att träffa olika sakkunniga instanser i frågan och reagera därefter, när det kommer hard-facts fram.

Hoppas att jag fick förklarad hur sitsen är just nu..

(tack till Bjucken här på kansliet som har jobbat med frågan i +10 år..)

LÄNK Pressmedelande (http://www.svmc.se/templates/Topical.aspx?id=1151)

VFunRider
2006-09-21, 15:05
Det jag inte tycker rimmar, är att detta vill man införa för att avlasta den allmänna sjukförsäkringens kostnader. Man vill att alla fordonsförare skall bära sina egna kostnader för sjukvård och rehabilitering för skador orsakade av trafikolyckor.
Då borde ju i rättvisans namn även de som utövar idrott, t.e.x fotboll eller ishockey och skadar sig titt som tätt även de finansiera sina egna sjukvårdskostnader orsakade av utövandet av en hobby. Detta skulle ytterligare avlasta de allmäna sjukvårdskostnaderna.

...för att inte tala om rökarna, cyklister (år 2005 dog 43 och skadades 1041 cyklister i trafikolyckor i Sverige)...

jan-olovj
2006-09-21, 18:52
Hej jag kan tänka mig viket bråk det kommer att bli med försäkringsbolagen om följande händer. Jag får ett jack i panan vid en olycka på väg till anbulansen snubblar jag och bryter foten vem skall betala fotskadan.
Försäkringsbolaget eller den allmäna sjukvården. Jag ser långvariga diskusioner innan problemet är löst. Se på vipslach skadorna.
Måtte vi få sjukvården på det allmäna.
Jan-Olov

Galne Dansken
2006-09-26, 08:58
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=575299

PuchD
2006-09-26, 20:52
Om det handlar om flera år, som folksam hävdar i artikeln(länken ovan), så får alliansen kanske inte behålla makten länge nog att höja trafikförsäkringen...

Red Baron
2006-09-26, 20:55
Jag tycker att SMCs parallell med idrott mest liknar en femårings "får inte jag så ska ingen annan få".

Idrott på gräsrotsnivå handlar om folkhälsa och sparar kanske in mer sjukvårdskostnader än det skapar. Idrott på elit- och nära elitnivå ger miljoner svenskar underhållning och skapar förbilder.

Hojåkande i Sverige 2006 är nästan uteslutande en fritidssysselsättning, en riskfylld sådan.

Varför ska Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera det via sin skattesedel ?

Tycker SMC även att försäkringsbolagen ska ändra systemet man har idag, där högkostnadsgrupper betalar mer än lågriskgrupper, till ett där alla betalar ungefär lika mycket oavsett hojval ?

SvenneC
2006-09-27, 10:16
Jag tycker att SMCs parallell med idrott mest liknar en femårings "får inte jag så ska ingen annan få".

Idrott på gräsrotsnivå handlar om folkhälsa och sparar kanske in mer sjukvårdskostnader än det skapar. Idrott på elit- och nära elitnivå ger miljoner svenskar underhållning och skapar förbilder.

Hojåkande i Sverige 2006 är nästan uteslutande en fritidssysselsättning, en riskfylld sådan.

Varför ska Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera det via sin skattesedel ?

Tycker SMC även att försäkringsbolagen ska ändra systemet man har idag, där högkostnadsgrupper betalar mer än lågriskgrupper, till ett där alla betalar ungefär lika mycket oavsett hojval ?

...Så du tycker inte att fotboll och hockey är riskfyllda fritidssysselsättningar då?

Varför skall Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera DET via sin skattesedel? :rolleyes:

lime
2006-09-27, 10:34
...Så du tycker inte att fotboll och hockey är riskfyllda fritidssysselsättningar då?

Varför skall Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera DET via sin skattesedel? :rolleyes:

För att "det är meningsfull fritidsysselsättning som befrämjar hälsan i vårt land".

Seriöst, om jag inte hade haft mc:n att använda som avkoppling i fjol när jobbet var som värst så hade jag antingen blivit sjukskriven eller slagit ihjäl någon. Vilket som så sparade hojen en massa pengar till staten och drog in en del i bensinskatt.

Red Baron
2006-09-27, 15:57
Delvis, men utan att ha fakta så tror jag inte att de fritidssysselsättningarna genererar lika många invalider och lika stora kostnader i form av rehab, livränta etc.

Svaret står i det du citerade. Det är kanske inte en kostnad.

chili
2006-09-27, 19:14
Ingen idé att oroa sig över detta nu...

Hur mycket det blir och när visar sig förr eller senare och vi vanliga medborgare kan ändå inte gör ett skvatt åt saken.

Jag tror dessutom starkt på organisationer som SMC, Motormännen med fler i dessa lägen. De har stoppad andra idiotförslag förr.

Man kan väl ändå ifrågasätta varför en liten grupp av människor ska betala för sig själva när andra slipper. Ett bra exempel är hästsport vilket också bara är en hobby för många. Deras skador slår med råge mc-kollektivets skadekostnader. (Skillnaden är dödstalet, men den grymma sanningen är ju man som död är billigare än som invalid resten av livet.)

Red Baron
2006-09-27, 19:25

Hur mycket det blir och när visar sig förr eller senare och vi vanliga medborgare kan ändå inte gör ett skvatt åt saken.

Jag tror dessutom starkt på organisationer som SMC, Motormännen med fler i dessa lägen. De har stoppad andra idiotförslag förr.

Man kan väl ändå ifrågasätta varför en liten grupp av människor ska betala för sig själva när andra slipper. Ett bra exempel är hästsport vilket också bara är en hobby för många. Deras skador slår med råge mc-kollektivets skadekostnader. (Skillnaden är dödstalet, men den grymma sanningen är ju man som död är billigare än som invalid resten av livet.)
Ja ridning, och speciellt fälttävlan, är ett oerhört mycket bättre exempel. Ridning är ju dessutom ingen idrott :D

PS Vi medborgare kan göra något åt saken. En majoritet av oss har nyligen röstat för ett Sverige med annan fördelningspolitik med färre transfereringar. Förslaget om trafikförsäkringarna ligger i linje med vad de flesta vill.

lime
2006-09-28, 08:05
Ja ridning, och speciellt fälttävlan, är ett oerhört mycket bättre exempel. Ridning är ju dessutom ingen idrott :D

Sist jag tittade så var Svenska Ridsportförbundet medlemar i Riksidrottsförbundet så ridning, speciellt fälttävlan, räknas nog som idrott.

Carina G
2006-09-28, 13:28

Ett bra exempel är hästsport vilket också bara är en hobby för många. Deras skador slår med råge mc-kollektivets skadekostnader. (Skillnaden är dödstalet, men den grymma sanningen är ju man som död är billigare än som invalid resten av livet.)

Hej Chili. Skulle vilja veta var du har hämtat dina uppgifter om ridningens skadekostnader? Jag förmodar att du menar person skador?

mvh Carina

Red Baron
2006-09-28, 17:29
Hej Chili. Skulle vilja veta var du har hämtat dina uppgifter om ridningens skadekostnader? Jag förmodar att du menar person skador?

mvh Carina
Sök på EHLASS så hittar du hur mer statistik över skador än du vill ha...

Fotboll, Ridning och Ishockey borde förbjudas ur ett samhällsekonomiskt perspektiv :D

(OBS: :D indikerar ironi i mina inlägg, det verkar inte gått fram till fullo)

chili
2006-09-28, 18:44

mvh Carina

Hej Carina, ja det är inte konstigare än att jag har en nyutexaminerad läkare i släkten (= pluggat mycket av sådan statisik).

Jag menade dock inte att peka ut en speciell grupp, bara ett exempel på att det finns fler "grupper" i samhället som också kostar pengar för staten.

Red Baron
2006-10-02, 20:52

Nu har det gått en vecka så nu får du sluta slipa på svaren, och istället svara på mina frågor ;)

D_Sundsvall
2006-10-02, 21:37
Nu har det gått en vecka så nu får du sluta slipa på svaren, och istället svara på mina frågor ;)

Du får väl "leka med någon annan" ;)

Red Baron
2006-10-02, 21:45
Du får väl "leka med någon annan" ;)

Man ska inte vara spydig när man inte har fakta :cool:

Jag har varit i kontakt med Jesper förra veckan via PM och han ville då ha tid på sig att svara. Nu tycker jag dock att det är dags.

Salle
2006-10-02, 21:51
Förslaget har ju uppenbara brister.
När man säger att varje grupp ska bära sina egna kostnader, vilken grupp är det?
Svensk medborgare?
Skattebetalare?
Trafikant?
Bilist?
Motorcyklist?
Sporthojsåkare?
Jag och mina kompisar jag åker med?
Jag själv?
För mig är inte grupp-definition och tillhörighet en självklarhet.

Desto mindre grupp, desto mindre behov av försäkring. En enda olycka och en liten grupp kan få betala mångfalt.

Lite löjligt hur grupper tilldelas också. Ja, jag väljer var jag bor och vad för hoj jag kör - men jag väljer inte mitt kön eller ålder. Jag blir klassad in i en grupp. Problemet är att i denna grupp så finns det kanske styronyktra, hojtjuvar, de som åker utan hjälm, notoriska stuntare, de som försöker slå hastighetsrekord på vissa vägar etc. Min försäkring ska alltså täcka för dessa också?
Att systemet skulle bli mer rättvist är tveksamt. Att det skulle föda fram säkrare trafik är ju nonsens. Dyrare premier för oss hoj-åkare, stadsbor eller unga - har det vändt trenden? Allliansen har inte följt premieutv. de senaste 10 åren märker jag.
Skulle det påverka i rätt riktning så måste man ju få möjlighet att påverka sin premie. Det finns 24-åringar som är försiktiga, även hojåkare kan vara det. Kan man själv påverka premien i sitt sätt, sin utbildning etc. så kanske det kunde vara något. Men för ett f-bolag är jag bara en affärsidé, vilket telecenter som helst måste kunna inom ett par minuter kunna ge mig en premie. Att "diskriminera" kriminella, alkolister m.fl. låter sig väl inte göras?

Bil och hoj har jag, två trafikförsäkringar som då i alliansens förslag även ska täcka de som skadar sig i trafiken som inte har något fordon registrerat? T.ex. så får min familj samma skydd utan premie. Ryttarna i byn bredvid, cyklisterna i studentstaden här etc. Märkligt, hur menar man då att varje grupp ska betala för sig själv? Alla vistas f-n i trafiken nästan dagligen, hur kan det då vara att bara de med fordon i så fall måste ha en försäkring?

Förslaget är verkar mer vara en principfråga, enligt modellen privata intressen är driftigare. Försäkringsbolagsdirektörer är våra högst aktade samhällsmedlemmar, det vet alla vid det här laget. Klart de ska få 70 miljarder till att förvalta så att de kan fortsätta renovera sina lägenheter på Östermalm... Om jag verkligen trodde det så skulle jag inte rösta på politiker, då skulle jag röstat för att vi skulle privatiserat landet och sålt ut det snarast!

Är man 40-talist och bor i stor villa i förorten och har tjänstebil och stor Merca åker man ju inte på någon höjning precis. Men de har växt upp med ett gemensamt skydd.

Salle
2006-10-02, 21:53
Jag har varit i kontakt med Jesper förra veckan via PM och han ville då ha tid på sig att svara. Nu tycker jag dock att det är dags.
Han kanske prioriterar de som vill vara SMC-medlemmar även i framtiden :rolleyes:
Du presenterar inte alla fakta när du kör delar av det via PM och annat via publikt forum. I det senare så får man vara medveten om att det kan komma kommentarer.

Red Baron
2006-10-02, 22:45
Han kanske prioriterar de som vill vara SMC-medlemmar även i framtiden :rolleyes:
Du presenterar inte alla fakta när du kör delar av det via PM och annat via publikt forum. I det senare så får man vara medveten om att det kan komma kommentarer.
Då borde han och SMC uppskatta att vi som bryr oss berättar att det jäser i leden.

Angående mitt PM så har jag påmint Jesper om att han har obesvarade frågor i denna tråden, jag har inte "kört delar" i PM utan allt står här.

Salle
2006-10-03, 07:58
Då borde han och SMC uppskatta att vi som bryr oss berättar att det jäser i leden.

Angående mitt PM så har jag påmint Jesper om att han har obesvarade frågor i denna tråden, jag har inte "kört delar" i PM utan allt står här.

Ok. Angående ditt "Varför ska Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera det via sin skattesedel"
Så tycker jag det är lågt att vinkla detta med en bild av en gammal tant, det är knappast 73-åringar som är alliansens måltavla för förbättringar av systemet? Det är väl bl.a. för att finansiera borttagandet av förmögenhetsskatten?
Agda tillhör väl f.ö. det gamla pensionsystemet som betalas av oss? Sjukvård, tandvård och lite annat är hon kanske i behov av? Tillhör jag hennes "grupp"? Ska jag vara med och betala detta?
Jag är duktigt trött på att politiker försöker projicera bilden av en stackars ensamstående, pensionär, barn, handikappad eller liknande för att väcka sympatier för sina förslag - i synnerhet när förslagens innebörd går i motsatt riktning, där den enskilde och starke ska premieras.

Det där med gruppdefinition tycker jag är väldigt märklig fortfarande. Vem definerar gruppen och lämplig storlek på den? Antingen är vi alla med och betalar, eller så betalar man bara för sig själv.
Jag har i drygt 18 år enbart sett höjda f-premier för mig själv så när som vid ett enda tillfälle. Jag har ETT mindre försäkringsärende under denna tiden, för
elva år sedan. Jag betalar uppenbart till "gruppen". Trenden måste brytas, om premierna bara blir galnare så kommer bara de mest galna gå med i "gruppen". De försiktiga, riskmedvetna, utan attityd problem kommer ge upp först eftersom det är det sunda alternativet. Jag som vill ha kvar min underbara hobby vill verka för motorcykelintressets framtid, att jag och andra kan ha den kvar och t.o.m. nyrekrytera sunda människor in i mc-kollektivet.

Det är mest synd om våra ungdomar som aldrig kommer att kunna få åka hoj. Tråkigt att de ska bort genom förbud eller ekonomiskt svåra villkor istället för att vi skapar en miljö där även unga kan ta del av nöjet, t.ex. genom bra utbildningar och en säkrare trafikmiljö.

Galne Dansken
2006-10-03, 13:39
Jag har inte glömt att svara på frågan här - men, ibland är det så att dygnets timmar inte räckar till.. (Red Baron - jag har även epost som som du osså ska ha svar på..)

- Sen, är det viktigt också att veta att dom svar som jag, övriga anställda och även styrelses ledamoter - ger på forummet, inte per princip ska eller får jämnställas med dom synepunkter som kommer bli SMC:s officiella.
Vänligen ha i åtanke att debatten på ett internetforum ibland kan rasa iväg i ett ruskigt tempo. Och på SMC:s kansli jobbar vi brett med att undersöka faktuellt underlag innan vi tar beslut om vilken åsikt SMC:s kommer ha i viktiga frågor.

Frågorna ställde till mig kändes som såna - varför att jag har tagit tid att jobba med detta.

Vänligen förstå att i relation till artiklen i DN, är denne del av längre interview med mig - och journalisten har handpluckar citat ut av det samband som det är sagt i. Sen har DN utan min vetskap kombinered med SMC:s försäkrings partner Folksam.
Läsa även gärna debatt artiklen i nya MC Folket 6/2006

SMC har fått ros av parter i försäkrings branchen för vore uttalen om saken i fråga - och man har inte tyckt att vi är barnsliga, tvärtom; duktigt på-lästa och seriösa med objektivt synesätt.

Nya trafikförsäkringen* är uerhört komplicerad, och idag vett troligen inga hur det kommer bli, vilket är anledningen till att det inte är kristalklara svar från oss på SMC.
Vi har under veckan haft flera möten med olika parter i försäkrings industrin, för att förbättra vort faktuella underlag - och det jobb som vi kommer att dra igång för att säkra att motorcyklisterna ska ha "rättvisa försäkrings system i fortsättningen."

Vi söker härunder att förstå och jobba med tankerna bak Aliansens tänke. ex. kan forslaget vara bra, eftersom att dom kommerciella f-bolag ser ökonomisk vinst i få rehabiliterad bättra och snabbare (eftersom
f-bolagen kan ha möjlighet att spara kostnader på så sätt!).
SMC önsker såklart att en skaderamt motorcyklist ska ha bäst möjliga vård.
Samma sak kan ha annat förtecken; f-bolagen avsluttar rehab för tidigt, som kan medföra "smärta" för skadalidna!

Viktigt är det att vi i SMC har ett grundsyn som går på att alla ska ha samma behandling, detta uavset om det är försäkringsfrågor, polis kontroll, körkorts utbildng, etc..

* det pågår ju ett parallelt jobb med att ändra i trafikskade lagen - och SMC:s remiss svar är här på G osså..

(och nu har svarad på en dator borta från kansliet - utan att rådföra mig kansliets försäkrings kunniga ;))

Salle
2006-10-03, 14:41
Vi söker härunder att förstå och jobba med tankerna bak Aliansens tänke. ex. kan forslaget vara bra, eftersom att dom kommerciella f-bolag ser ökonomisk vinst i få rehabiliterad bättra och snabbare (eftersom f-bolagen kan ha möjlighet att spara kostnader på så sätt!).
SMC önsker såklart att en skaderamt motorcyklist ska ha bäst möjliga vård.
Samma sak kan ha annat förtecken; f-bolagen avsluttar rehab för tidigt, som kan medföra "smärta" för skadalidna!
Det där är bara ideologisk propaganda! Ingen politiker eller stat är intresserad av att ha sina medborgare sjukskrivna längre än nödvändigt. Att privata intressen skulle vara bättre på att ta hand om medborgarna än de offentliga betyder bara att vi i så fall har inkompetenta politiker.

Förslaget är sk-t eftersom det blir bättre för vissa, sämre för andra men ändå inget rättvist system. Nöten att knäcka är "grupptillhörigheten" och vilka som behöver ha en trafikförsäkring och hur många.
Hur ska unga få råd att köra bil? Alla 24-åringar är inte kamikaze-förare, hur ska vi fostra de unga så att de får komma med i trafiken?
Vem betalar för oförsäkrade?
Vem betalar för de kriminella (fordonstjuvar, de som kör påverkade av legala, illegala eller receptbelagda substanser etc.)?

Om något borde kanske de som äger vägarna tvingas teckna försäkring för sina vägar, det skulle få fart på att bygga bort farliga vägavsnitt.

Red Baron
2006-10-03, 22:25
Jag har inte glömt...
Tack för ett bra, nyanserat svar som förklarar citaten. Jag håller med om att det är viktigt att ta höjd för komplexiteten samt att de måste fram en konkret motion i riksdagen innan man kan till fullo se effkterna för individer och grupper.

Det är ju dessutom en ibland svår balansgång att diskutera denna fråga som en sakfråga utan att trampa in på området ideologi ;)

Mailet behör du inte lägga tid på att svara på. Det var ju mest en kul grej att vi hamnade i samma email-loop i ett helt annat ärende och jag ville att du skulle veta att det fanns en "kändis" bakom en av mailadresserna.

Ha det bra !

Lone Wolf
2006-10-04, 03:44

^ Håller med! ^
:mad:

Galne Dansken
2006-10-05, 00:04
1. Tack för ett bra, ;)

2. Mailet behör du inte lägga tid på att svara på. Det var ju mest en kul grej att vi hamnade i samma email-loop i ett helt annat ärende och jag ville att du skulle veta att det fanns en "kändis" bakom en av mailadresserna.

Ha det bra !

1. :) Jag uplevar olika nivå´r av bekymring eller mangel på samma i frågan runt om! Personligen, anser jag att detta är det största hot mott motorcyklismen vi har set på flera år..

(2. Oj fan - han inte att se din post här. Nu har du har du svar på din mail, om hur vi tänker att länka och drifta olika stora MC klubber´s forum..)

GS1000E
2007-01-06, 13:04
NU JÄVLAR HAR VÄL BORGARNA KOMMIT IGÅNG,KNAPPT HAR VÄL VALCIRKUSEN AVSTANNAT FÖRÄNN DETTA VANSINNSESFÖRSLAG ANG HÖJD TRAFIKFÖRSÄKRINGS-PREMIE.
DET ÄR TYDLIGEN BARA MYCKET VÄLBESTÄLDA SOM SKALL FÅ KÖRA MC I FRAMTIDEN.
VAD TYCKER NI? KOMMER DET ATT PROTESTERAS FRÅN SMC:S HÅLL?

/CLAZZA

Vem skall betala? Är du beredd att stå för andras utgifter?
Det är dags att vakna upp och inse att staten inte kan stå för allt.

Jag ger mig tusan på att du samtidigt gnäller över både momsen och de höga skatterna i övrigt.

jan-olovj
2007-01-06, 19:14
Du Gs1000i
Tycker du att vi skall skrota vårt relativt trygga sammhälle där vi tar hand och bryr oss om varandra. Det är ju genom att dela kostnader som har gett oss ett bra och framgångsrikt sammhälle. Är det bättre med att SkÖT DIG SJÄLV OCH SKIT I ANDRA.
Jan-Olov

GS1000E
2007-01-07, 20:41
Du har nog inte fattat vad det handlar om. Vi kan väl inte fortsätta att acceptera en ständigt ökad kostnad för skadade och enbart nöja oss med att staten betalar. Dessvärre verkar det som även SMC inte har begripit att vi måste få ner antalet skador omedelbart istället för att gnälla på staten.
Det är dags att se sanningen i vitögat och jag hoppas att man ser över hela systemet så att samtliga verksamheter är beredda att bära sina egna kostnader.

Med andra ord så handlar det om att TA ANSVAR FÖR DIG SJÄLV ISTÄLLET FÖR ATT SNYLTA PÅ ANDRA!

jan-olovj
2007-01-07, 22:59
Jag undrar vem som inte fattat, hela vårt sammhäle bygger på gemenskap.
Det finns stor risk att oskyliga hamnar i situationer som inte den enskilde kan klar av. Vill vi ha ett samhälle som frågar den sjuke om han har sjukförsäkring när han hamnar på sjukhus eller skall det fortfarande vara självklart att få hjälp. Det som är på väg att ske nu pekar på detta. Frågan rör inte bara mc åkandet utan kommer att drabba mycket vidare områden. Detta är min tolkning av den höjda trafikförsäkringen, måtte jag ha fel.
Jan-Olov

Hampe
2007-01-09, 10:28
...men, vad väntar vi oss att "Utrotningshotad...?"-kampanjen skall åstadkomma?

Att förslaget skrotas helt och hållet, eller att bara vi hojåkare undantas...?

Förslaget är som nämnts ingen nyhet, och det var tydligt aviserat i valdebatten.
Det är något vi själva röstat fram - är det inte lite LO-ser varning på att börja böla i efterhand och vilja ändra valutgången...?

Även försäkringsbolagen drar benen efter sig, kinkar och vill ha massor av tid på sig för att fundera - och det är då det verkligt underliga inträffar;

Moderaterna är faktiskt beredda att utforma förändringen som en "skatt" under en övergångsperiod för att få sjösatt systemet snabbast möjligt!

Fundera på det, och tänk tidningsrubrik:

Moderaterna inför ny skatt!

Så angelägen är man att få igenom förändringen att man faktiskt är väljer att kalla det för en "skatt" utan att man egentligen hade behövt det.
"Vänta och se" hade räckt för de flesta andra!

Frågan som uppstår hos mig är som följer;
Är det verkligen rätt strid man tar...?"

Det finns fördelar i det nya systemet - både omedelbart uppenbara och andra, mer dolda som behöver vaskas fram och förädlas för att komma oss hojåkare tillgodo.
Det sitter någon och jobbar på det, som en plan B - hoppas jag...?
Plan A tror jag inte mycket på, i sanningens namn!

Hampe

zynthaxx
2007-01-15, 14:27
Är man 40-talist och bor i stor villa i förorten och har tjänstebil och stor Merca åker man ju inte på någon höjning precis. Men de har växt upp med ett gemensamt skydd.

Jag är inte 40-talist, men jag har en gammal dieselhäck och bor på landet (därav bilen - den är helt enkelt det enda jag anser mig ha råd att köra, pga körsträcka). Min bil (1600kg, 92hk, 0-100 på en halv evighet, inga olyckor något försäkringsbolag behövt stå för någonsin (och det vid i snitt 4000 mil/år sen jag fick körkort)) kostar mig idag fortfarande bortåt 6500:-/år i halvförsäkring. Logiskt? Nja...

KimL
2007-01-18, 22:56
Satt och läste i senaste MC-folket som damp ner i lådan idag och jag får inte riktigt ihopa det här med hur hög den nya försäkringen skall bli. Nu har jag inte satt mig så mycket in i det hela för tillfället, men fattar verkligen inte det exemplet som är upptaget i tidningen. Där skriver dom att om en kille på 25 år har en hoj på 100 hästar så kan han t.ex ha en försäkring på 9236 kr och trafikförsäkringen skall bli 34% dyrare vilket stämmer med deras uträkning att han får en höjning på 3140 kr, så långt är jag också med. Men sen faller allt för mig, för sen skriver dom att när hela förändringen är genomförd kan försäkringen ha blivit så dyr som 18000 kr eller ännu högre, hur gick detta till? Om det "bara" skall öka 34% på trafikförsäkringen så blir väll ändån 9236 kr plus 3140 kr 12376 kr??? Ganska långt ifrån 18000 kr eller mer tycker jag. Är det så att den andra biten som nu gör att försäkringen stiger över 18000 kr är om du kör helförsäkring så finns ju den kostnaden redan innan också och försäkringen har likväl "bara" ökat 3140 kr i mitt tycke, eller har jag fel?

Skulle gärna vilja försöka få någon klarhet i det hela med vad som gömmer sig i "hela förändningen" som inte specas upp i tidningen så man kan försöka göra en egen preliminär uträkning på sin egna hoj.

Någon som kan förklara detta för mig måntro som har satt sig in i det hela?

/Kim

Maria Nordqvist
2007-01-19, 08:21
Jag gör ett försök till förklaring. Förslaget innebär att skador som redan uppstått och som tillkommer under tiden frågan om totalöverföring av alla trafikskador till trafikförsäkringen ska lösas genom en skatt. Skattens storlek är 34 % på trafikförsäkringspremien och det handlar om 3 miljarder kronor per år. Det är steg 1 i förslaget.
Kostnaderna för trafikskadades sjukpenning och sjukersättning uppgår till 8-10miljarder kronor per år. Den kostnaden ska i steg 2 föras över på fordonsägarna. Eftersom 3 miljarder motsvarar 34 % av trafikförsäkringen så är en höjning med ytterligare 100 % inte otrolig. När man tecknar en försäkring görs en generell riskbedömning. Motorcyklisterna är en förhållandevis liten grupp som ska stå för sina egna kostnader för skador. Dessutom är motorcyklisterna en sämre risk för ett försäkringsbolag jämfört med en bilist. Både steg 1 men framförallt steg 2 innebär att alla fordonsägare kommer att få betala mer i trafikförsäkring. En ung människa med nytt körkort och äger ett fordon i en storstad kommer att få betala en mycket högre premie än idag.

KimL
2007-01-19, 09:13
Jag gör ett försök till förklaring. Förslaget innebär att skador som redan uppstått och som tillkommer under tiden frågan om totalöverföring av alla trafikskador till trafikförsäkringen ska lösas genom en skatt. Skattens storlek är 34 % på trafikförsäkringspremien och det handlar om 3 miljarder kronor per år. Det är steg 1 i förslaget.
Kostnaderna för trafikskadades sjukpenning och sjukersättning uppgår till 8-10miljarder kronor per år. Den kostnaden ska i steg 2 föras över på fordonsägarna. Eftersom 3 miljarder motsvarar 34 % av trafikförsäkringen så är en höjning med ytterligare 100 % inte otrolig. När man tecknar en försäkring görs en generell riskbedömning. Motorcyklisterna är en förhållandevis liten grupp som ska stå för sina egna kostnader för skador. Dessutom är motorcyklisterna en sämre risk för ett försäkringsbolag jämfört med en bilist. Både steg 1 men framförallt steg 2 innebär att alla fordonsägare kommer att få betala mer i trafikförsäkring. En ung människa med nytt körkort och äger ett fordon i en storstad kommer att få betala en mycket högre premie än idag.

Ahaa.. så det är inte enbart de 34% då alltså som tillkommer utan det kommer att bli ännu mera då alltså om det nu skall täcka sjukpenning och sjukersättning också. Då förstår jag vart de andra tusenlapparna kom ifrån.
Tackar för förklaringen :)

zynthaxx
2007-01-19, 15:43
Är det någon som har räknat på vad det skulle kosta om man "spred" försäkringskostnaderna för alla sorters fordon över alla försäkringstagare (som det väl var tanken att försäkringar skulle fungera från början)?

Galne Dansken
2007-01-19, 17:58
Är det någon som har räknat på vad det skulle kosta om man "spred" försäkringskostnaderna för alla sorters fordon över alla försäkringstagare (som det väl var tanken att försäkringar skulle fungera från början)?

Försäkringsforbundet´s kalkyl under hösten gav då 700 kr per år i trafikförsäkringsskatt, om man delade upp jämnt på alla fordon. Vilket ju var bra bättra än Moderaternes ursprungs motion med ett klart högre belopp.

Dom 3 mia. kr som Maria nämner för gamla skador, var i början estimerad till strax under 2 mia kr. Nu är beloppet 3.x mia kr - dvs att det växer och en del adminsitrations kostnader kommer till.

Om man lekar lite med siffrorna;

Sportig MC, Storstad, Yngre man
Helförsäkring idag 10.000,- kr (vilket bör anses som en god pris f. en sporthoj.) Dom 10.000 kr besstår cirka av; 5.000 kr i trafikförsäkring och 5.000 kr i kasko = 10.000 kr i premie.

Sommer 2007 tillkommer altså 34% skatt på dom 5.000 kr. Dvs att trafikförsäkringen plötsligt koster 6.700 kr, och försäkringen årligen går upp till 11.700,- kr.

2008, övergår ekonomisk ansvar för skador till fordonsägerna. Om man räknar rakt av på exemplet ovan och fördelar kostnader för trafiksakade på 9 mia kr (3x dom 3 mia kr som vi satta till 34%) Då ska trafikförsäkringen höjes med 3 x 1.700 = 5.100 kr.
Så trafikförsäkringen som kostade 5.000 kr, koster nästa år då; 5.000 + 1.700 + 5.100 = 11.800,-
Sen bör det inte bli förändring för helförsäkringen +5.000 = 16.800,- kr.

Sen finns det en mängd faktorer som vi inte vett om, ex.:

Hur kommer f-bolagen att kalkylera?
Hur kommer f-bolagen att differentiera mellom olika fordons klasser, etc.?
Kostade skadorna mera / mindra än 10 mia?
Va händer om alla MC ställer av och på?
Kommer sjukhusen att ta högre priser när dom ska sälja vård till privata bolag?Vi hoppas att ha några preliminäre kalkyler från f-bolagen under närmsta framtid..

KimL
2007-01-19, 23:37
Hmm.. känns ju nästan som att man kommer att få göra av med bilen för att ha råd med hojen. För självklart är det ju bilen som ryker om dessa förändringar går igenom. LÄNGE LEVE HOJEN :)

Tyrannosaurus
2007-01-20, 20:38
Om det blir tillfälle på mc-mässan kommer jag att ställa en fråga till berörda skattehöjande socialistiska moderödpolitiker.
Om det inte blir tillfälle för frågestund hoppas jag att någon i panelen, t.ex. vår danske förbundsekreterare gör det i mitt ställe ;)
Därför lägger jag ut frågan här.

Det är en fråga med tvåldelat svarsalternativ.

Frågor på SMC:s hearing på Mc-mässan torsdag 25/1 kl. 12.45-14.00.

1. Ska även andra s.k. riskgrupper bära sina egna kostnader? Jag tänker då på t.ex. fotbollspelare, hockeyspelare, rökare, ungdomar, invandrare, takläggare, sotare, poliser, väktare, pensionärer, barnfamiljer osv.?

2. Om svaret är Ja, vad ska i så fall skatterna användas till om de nu inte ska gå till statlig och kommunal service till medborgarna?

3. Om svaret är Nej, och det alltså enbart är fordonsförare, däribland motorcyklister som ska bära sina egna kostnader. Betyder det då att ni gör skillnad på folk och folk? Är kanske inte alla människor lika mycket värda? Och har kanske inte alla människor samma rätt till vård och service för samma pris?

Eventuellt tillägg:
Vi hoppas att vi får ett rakt och tydligt svar på denna fråga och inte bara undanflykter eller en massa ord utan innehåll.

Det ska väl tilläggas att den här frågan kan få politikerna att vrida och vända lite på sig. Men det finns som jag ser det ingen anledning att vara snäll mot dom. Jag hoppas att SMC i det här fallet inte kommer att vara den lilla snälla knähunden som när politiker befaller "på knä" svarar "javisst, kan vi få den stora äran att få kyssa edra fötter också?" :eek:

Utan en stor elak pittbull som biter dom i ars... om man inte får raka och tydliga svar :D

Eventuell replik om det inte kommer några vettiga svar utan bara allmäns svammel:
"Eftersom vi inte har fått något rakt och vettigt svar så anser jag att väljarna har full rätt att kräva att förslaget skrotas med omedelbar verkan, alternativt att den här skattehöjande borgliga socialistregeringen avgår med lika omedelbar verkan."

Galne Dansken
2007-01-20, 22:15
;) Det går bra att ge oss flera frågor som vi kan tillägga arsenalet...

Jag kan informera att det blandt regeringens medlem, riksdagledamoter och även anställda på diverse departement - står stor respekt om SMC och det sätt som vi hanterar MC frågorna på.
Vi talar om vad vi tycker, vi har sakliga underbyggda argument - och vi har faktisk bra koll på spel-reglerna - enligt va´ vi får i feedback..

carpelux
2007-01-22, 11:26
Dom 3 mia. kr som Maria nämner för gamla skador, var i början estimerad till strax under 2 mia kr. Nu är beloppet 3.x mia kr - dvs att det växer och en del adminsitrations kostnader kommer till.

Vad menar du med mia kr? Är det miljarder kronor?

VFunRider
2007-01-22, 12:36
[QUOTE=Tyrannosaurus;4023]

[i]1. Ska även andra s.k. riskgrupper bära sina egna kostnader? Jag tänker då på t.ex. fotbollspelare, hockeyspelare, rökare, ungdomar, invandrare, takläggare, sotare, poliser, väktare, pensionärer, barnfamiljer osv.?

... du glömde cyklisterna som år 2005 dog 43 i trafikolyckor och 1041 skadades alvarlig ... skall dem också stå för sina kostnader? :rolleyes: Alla som bor i Stockholm och ser hur dem kör i stan fattar att dem är en riskgrupp också

Galne Dansken
2007-01-22, 18:04
Vad menar du med mia kr? Är det miljarder kronor?

Ja - miljarder - sorry mia. är dansk förkortning för miljarder... och kronor; Ja.

Tyrannosaurus
2007-01-22, 23:12
[QUOTE=Tyrannosaurus;4023]

1. Ska även andra s.k. riskgrupper bära sina egna kostnader? Jag tänker då på t.ex. fotbollspelare, hockeyspelare, rökare, ungdomar, invandrare, takläggare, sotare, poliser, väktare, pensionärer, barnfamiljer osv.?

... du glömde cyklisterna som år 2005 dog 43 i trafikolyckor och 1041 skadades alvarlig ... skall dem också stå för sina kostnader? :rolleyes: Alla som bor i Stockholm och ser hur dem kör i stan fattar att dem är en riskgrupp också

Närå, Dom får väl ingå under "osv" :D

"EPO" Tog föresten upp fler grupper i tråden Trängselskatt på mc (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=415)

Svensk skattehumor har inga gränser

- Ta bara höjningen av "Trafikförsäkringen"
Om du skada dig när du kör ett fordon så skall du betala detta via en särskild avgift. Men om du t.ex. röker, knarkar, super, hopparfallskärm, flygerflygplan, går på lina och skadar dig så betalar samhället.

Jag ska föresten svara även i den tråden för det var jävligt bra synpunkter :)

kenta
2007-01-29, 09:19
Man får ju bara ont i magen när man läser/hör förslaget och uttalandet från film-hearingen blir jag bara än mer förbannad.

Tänker på alla däribland jag själv som har flera fordon.

Skulle det inte gå att lösa det med personliga trafikförsäkringar?
Tanken är att man kan ju bara köra ett fordon i taget.
En trafikförsäkring som följer med beroende på vilket fordon du använder för stunden och inkomst relatera densamma med en lägsta nivå som basis.
Sedan att kasko är knutet till ett å samma fordon e' ju precis som vanligt men att endast trafikdelen lyfts ut och följer person sas.

På så sätt borde den samanlagda premien bli lägre och mer rättvis.

SKP
2007-02-19, 17:26
Du har nog inte fattat vad det handlar om. Vi kan väl inte fortsätta att acceptera en ständigt ökad kostnad för skadade och enbart nöja oss med att staten betalar. Dessvärre verkar det som även SMC inte har begripit att vi måste få ner antalet skador omedelbart istället för att gnälla på staten.
Det är dags att se sanningen i vitögat och jag hoppas att man ser över hela systemet så att samtliga verksamheter är beredda att bära sina egna kostnader.

Med andra ord så handlar det om att TA ANSVAR FÖR DIG SJÄLV ISTÄLLET FÖR ATT SNYLTA PÅ ANDRA!

Ska företagen bära kostnaden för arbetsskadade eller samhället?..

-ah
2007-02-19, 18:45

Tjoohoo!
Tillbaka till sjuttiotalet! Bara svart eller vitt - inga nyanser här...
Kul!:D :D :D

SKP
2007-02-19, 19:01
Tjoohoo!
Tillbaka till sjuttiotalet! Bara svart eller vitt - inga nyanser här...
Kul!:D :D :D

Vet inte hur kul du tycker att arbetsskadade är, men ett sätt att få ner skadorna är uppenbarligen att låta företagen bära kostnaderna själva... lätt att skita i allt när andra pröjsar eller hur? kul vart det & svart & vitt dessutom.:rolleyes:

jan-olovj
2007-02-19, 19:34
Hur skulle det se ut om vi arbetare skulle enbart förlita oss på arbetsgivaren när det gäller arbetsskador, det är ju bara att anställa en duktig advokat så ligger vi alla anstälda i lä. Här i sverige gäller ju sedan lång tid tillbaka sveriges rikas lag. Ett annat bra sätt för dem att slippa undan är ju bara att gå i konkan och sedan börja om med nytt namn. Vi bör alla vara rädda om vår välfärd där alla hjälps åt och inte endast tänka egoistiskt.
Jan-Olov

SKP
2007-02-19, 19:44
Hur skulle det se ut om vi arbetare skulle enbart förlita oss på arbetsgivaren när det gäller arbetsskador, det är ju bara att anställa en duktig advokat så ligger vi alla anstälda i lä. Här i sverige gäller ju sedan lång tid tillbaka sveriges rikas lag. Ett annat bra sätt för dem att slippa undan är ju bara att gå i konkan och sedan börja om med nytt namn. Vi bör alla vara rädda om vår välfärd där alla hjälps åt och inte endast tänka egoistiskt.
Jan-Olov

Jag menar att sveriges företag solidariskt skall stå för notan genom att tvingas teckna en täckande olycksfallsförsäkring & denna försäkring skall bära sig själv.. det är tydligen tidens melodi..

jan-olovj
2007-02-19, 19:51
Om du talar om trafikförsäkringen så ser jag faran med att det blir någon som hamnar utanför om tex. du blir påskörd av ett oförfäkrat fordon vem betalar?
Det fins stor risk som jag ser det att det skapar många tvister om vi inte har det allmäna som ser till att du inte blir utan hjälp. Det är viktigt att alla hjälps åt.
Jan-Olov

-ah
2007-02-19, 21:47
Jag menar att sveriges företag solidariskt skall stå för notan genom att tvingas teckna en täckande olycksfallsförsäkring & denna försäkring skall bära sig själv.. det är tydligen tidens melodi..

Företagen betalar ju redan en stor del av olycksfallskostnaderna - vem upparbetar f.ö. mervärdet som företagen får pengar att betala den delen av försäkringen för? - vissa delar betalas av kollektivförsäkringar och andra delar betalas solidarisk genom beskattningen i stort.
Ska pengar till en utökat försäkring tas från löneutrymmet?
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår hur du tänkt dig upplägget.:confused:

jan-olovj
2007-02-19, 22:35
Kanhända jag inte reder ut allt men min åsikt är att om man strikt ser på varje område tex trafiken eller arbetsskador med själv täckande försäkring måste samhället måste ligga bakom som en garant för oss enskilda individer annars spricker våran trygghet. Låter vi särskilda försäkringar ta över kommer det garanterat bli så mycket tvister i sakfrågor att den lilla mäniskan inte har en möjlighet att få rätt.
Jan-Olov

SKP
2007-02-19, 22:39
Företagen betalar ju redan en stor del av olycksfallskostnaderna - vem upparbetar f.ö. mervärdet som företagen får pengar att betala den delen av försäkringen för? - vissa delar betalas av kollektivförsäkringar och andra delar betalas solidarisk genom beskattningen i stort.
Ska pengar till en utökat försäkring tas från löneutrymmet?
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår hur du tänkt dig upplägget.:confused:

Ansvar, vi ska ta ansvar & bära kostnader mer & mer men inte arbetsgivarna? Om jag skadar mig i arbetet vem betalar min sjukpenning fullt ut eller om det går illa & en sjukpensionering blir aktuell, arbetsgivaren eller du genom din skatt?

Antingen tänker vi solidariskt eller så bär var & en sina egna kostnader man skapar/orsakar..

-ah
2007-02-20, 11:35
Ansvar, vi ska ta ansvar & bära kostnader mer & mer men inte arbetsgivarna? Om jag skadar mig i arbetet vem betalar min sjukpenning fullt ut eller om det går illa & en sjukpensionering blir aktuell, arbetsgivaren eller du genom din skatt?

Antingen tänker vi solidariskt eller så bär var & en sina egna kostnader man skapar/orsakar..

Menar du att din arbetsgivare ska ta ansvar för de skador du ådrar dig eller tillfoga andra när du kör hoj? Nej, det menar du inte, men diskussionen är den samma.
Kom igen nu SKP, ge en idé om finansieringen av ditt förslag - det är ändå där diskussionen hamnar så småningom.

SKP
2007-02-20, 15:35
Menar du att din arbetsgivare ska ta ansvar för de skador du ådrar dig eller tillfoga andra när du kör hoj? Nej, det menar du inte, men diskussionen är den samma.
Kom igen nu SKP, ge en idé om finansieringen av ditt förslag - det är ändå där diskussionen hamnar så småningom.

Finansieringen sker genom att arbetsgivaren själv tecknar försäkringen & inte genom att staten kollektivt ansluter dom genom arbetsgivareavgiften... vilket resulterar i att vi får mindre kostnader i samhället, likaså gäller giftutsläpp & dyl. arbtesgivaren får teckna privata försäkringar som fullt täcker upp alla kostnader som det blir.. samhället dvs. vi skattebetalare skall icke belastas med dom kostnaderna.. eller det är bättre att ha någon form av solidariskt tänkande?

Edit: När det kommer till trafikförsäkringen så är jag personligen inte så orolig med mina 1383:-/år i helförsäkring för min CBR 1000F -87.

Kjellsson
2007-02-21, 14:37
Det är nog tyvärr så att även om kostnaderna för skador på sikt skulle minska så är det nog så att försäkringspremien kommer att ligga kvar på en hög nivå.

Jag antar att man resonerar så att här handlar det inte om hur mycket man behöver ta ut utan snarare om hur mycket tål mc åkare och branschen i sin helhet att man plockar ut.

Beträffande andra idrotter som hockey o fotboll som nämns i debatten så betalar föräldrar/ klubbar kraftiga premier mot olycksfall, detta vet de flesta som har barn inom ex hockeyn.

Jag tror att det bästa man kan göra är att hålla ner premiesättningen så mycket det går redan i början, får dom möjlighet att sätta höga premier kommer dom aldrig att backa på dessa

//Kjellsson

jan-olovj
2007-02-21, 17:20
Att hålla ner försäkringskostnaden låter vettigt, men jag tvivlar starkt på att idrotsrörelsen betalar all rehabilitering eller förlorad arbetsförtjänst om tex en förälder får vara hemma och se till sitt barn. Trafikförsäkringen är ju tänkt att göra så.
Jan-Olov

VFunRider
2007-03-07, 10:05
Idag läst jag att fetma i Sverige kostar staten 16 miljarder !! Undrar hur alliansen tänker sy ihopp en privattförsäkring åt dem överviktiga, för visst är det mening numera, enligt alliansen alltså, att alla skall bära sina sjukvårdskostnader efter livsstil och risker man utsätter sig, eller är det bara vi hojåkare det gäller? Efter att har läst Socialstyrelsens statistiken om döda i riket efter samtliga dödsorsaker, känner jag mig som hojåkare utpekad och diskriminerad som grupp av det nya regeringen.

GS1000E
2007-03-28, 20:58
Du jämför väl inte en hobbyverksamhet som hojåkning med ett arbete?

SKP?

SKP
2007-04-06, 17:10
Du jämför väl inte en hobbyverksamhet som hojåkning med ett arbete?

SKP?

Jag frågar om vem som skall bära kostnaderna, skattebetalarna eller slarviga arbetsgivare?

SKP? :confused:

jan-olovj
2007-04-07, 08:49
Jag frågar om vem som skall bära kostnaderna, skattebetalarna eller slarviga arbetsgivare?

Slarviga arbetsgivare finns det många men de har flera som har tummen i ögat på sig, så inte mycket att oroa sig för, tillhör du bara facket och inte åker snålskuts på oss andra kan du nog vara lugn. Mycket större oro bör vi alla ha nu när vi ser hur regeringen börjar montera ner allas vår sociala trygghet med minskade ersättningar, vi har inte samma föresättningar i livet.
Jan-Olov

Peter Östvall
2007-04-07, 11:39

Jag har funderat på varför man inte hör något om att endast 20% av alla skatter och avgifter på fordon går tillbaka till trafiken. Av dom 80% som återstår borde enligt min mening täcka den del som man nu anser sej sakna för att ge fullgott försäkringsskydd. Att bara låta alla dessa miljarder gå rätt in i offentliga sektorn kan aldrig vara shyst.

benkar
2007-06-25, 18:33
Är antagligen relativt lindrigt "drabbad", men idag kom det som ett brev på posten, höjd försäkringspremie på hojen från 1 juli pga "Trafikförsäkrings-skatten", blev för min del relativt lindriga 870 kr/år. (Men undrar vart det landar när "reformen" är helt genomförd, 2-3.000 kr per år för min del? och vågar inte ens tänka på vad det kostar för en yngre hojåkare med nytaget KK)

Skulle inte svära och skrika om det hela, om det skulle vara en "rättvis" skatt, dvs att även dom som tuffar runt på hästar, håller på med idrott, dykning, bergsklättring, transporterar sig med trampcykel osv osv även dom skulle få betala för sina egna risker/kostnader via en obligatorisk skatt på en lika obligatorisk försäkring.

Är givetvis SMC-medlem, och uppskattar jobbet SMC gjort med att skapa opinion mot skatten, lägga fram sakliga argument osv osv

Hoppas att SMC kan dra i kampen mot att det blir ännu värre, och att vi alla på hoj vaknar till och ställer upp ännu mer när det är dags att protestera igen, känns nästan som om det är dags att dra igång någon form av återkommande protest/kampanj mot "Trafikförsäkrings-skatten", samling varje onsdag från och med augusti vid Riksdagshuset innan vi drar iväg på en hojrunda... :p

Nu är jag f...n grinig :mad:

/B

Robford
2007-06-25, 19:26
kan bara hålla med ovanstående jag blir också grinig för det verkar som vi inte har nåt att säja till om längre.Det spelar ingen roll hur mycket man tar i och protesterar så händer ingenting och det retar mej till vansinne.
Ett stort tack till er som orkar kämpa för vår sak för ni behövs även om det måste kännas j..ligt motigt ibland.
/R

benkar
2007-06-25, 19:56
Börjar få en aning/känna att kampen mot "Trafikförsäkrings-skatten" kräver en helt ny angreppsmetod, dels att ALLA hojåkare, oavsett om man nu drabbats av 500 kr eller 5.000 kr höjning/år i detta första steg ställer upp och hjälper till, oavsett om man kör glidare, sporthoj, motard osv osv...

Samt att det behövs en ny uppsjö argument, och helt nya protestmetoder. (Man behöver ju inte göra som Franska bönder, dumpa ko-skit på Riksdagstrappan, men kanske något annat som väcker lika mycket uppmärksamhet i alla fall...)

Borde ju i vårt stora hojkollektiv finnas någon/några som arbetar med opinionsbildning som kan leda oss i rätt rikting/ge tips?

/B

lime
2007-06-25, 21:11
Borde ju i vårt stora hojkollektiv finnas någon/några som arbetar med opinionsbildning som kan leda oss i rätt rikting/ge tips?

/B

En helt laglig protestaktion är ju att hojar samlas i centrala city varje dag klockan 16.40 och sedan kör man ut på de stora utfarterna och kör en sisådär -10 på laglig fart. I alla körfälten. Så kör man så en 5-6 mil ut och så vänder man och tokgasar hem.

Efter en 3-4 veckor börjar det nog bli hyffsat irriterande att alla utfarter är totalt igenkorkade.

jan-olovj
2007-06-26, 08:59
Alla bor inte i Stockholm så aktion borde täcka hela landet för att vara efektitv, även bilismen är drabbad så en aktion som tar rakt över skulle vara mycket bättre. En misstoende mot nuvarande regering skulle nog vara ett bättre alternativ för det är ju inte bara trafikförsäkringen som helt fel. Ett nyval skulle sitta fint för nu har nog alla som röstade efter sin egen börs fattat vad de ställt till med.
Jan-Olov

Tyrannosaurus
2007-06-26, 17:44
Idag fick jag trafikförsäkringskatten. Det var iofs ingen stor summa, 133 kr för resten av året är ganska överkommligt.
Men det är inte vad det handlar om, utan frågan är om man ska betala dubbelt för det man redan betalar för via skattsedeln för socialförsäkringen?

Den nya skatten är inte bara ogenomtänkt, den är också olaglig, och inte så lite olaglig eftersom den strider mot konstutitionen om att alla medborgare ska ha samma rättigheter till t.ex. vård.
Det man nu har gjort är att man har ryckt ut en stor befolkningsgrupp - fordonsförare, och säger att socialförsäkringen inte gäller dessa utan att de inte bara ska betala dubbelt för detta, utan dessutom förpliktas att göra det.

Jag vill på en gång klargöra att det för mig inte handlar om något allmänt ogillande mot den borgliga regeringen (som är en uppfattning man kan få av trådskaparen). För mig personligen spelar det ingen roll om det är borgare, sossar (före 2006) eller andra som gör bort sig. Oavsett vilka så ska dom ha på skallen för det. Sen gillar jag inte några av dom, men det är en annan sak ;)
Eller som det står på tröjan jag har sett på ett antal hojfolk: "Jag är inte rasist, jag hatar alla" :D

Jag ringde mitt försäkringsbolag (Bilsport & MC) och frågade vad som skulle hända om man inte betalade. Svaret var enkelt och tyvärr nedslående, det dras av på försäkringens tidsperiod. Alltså, istället för en årsförsäkring så har man då kanske en 10-månadersförsäkring för samma peng, så skatten undkommer man inte på det sättet.
Jag hade hoppats på att det skulle övergå till ett krav från staten (ungefär som fordonsskatten) för då hade man kunnat göra rättsprocess av det, men icke tyvärr :( Att starta ett civilrättsligt mål mot staten är döfött, och det vet dom nog, inte bara i det här fallet utan i många andra där dom jävlas med och pungslår medborgarna även om det inte handlar om så stora pengar. Men många bäckar små... Dessutom är det totalt åt h-vete att behöva betala dubbelt för det man redan betalar via skatten.

Eftersom jag inte tror att man som enskild kan göra det har jag tidigare uppmanat SMC att tillsammans med andra motororganisationer anmäla denna lagstridiga skatt till KU (Konstitutionsutskottet) (http://www.riksdagen.se/templates/R_SubStartPage____6373.aspx) och även erbjudigt min hjälp.

Och med anledning av det: You have mail, Jesper "Galne Dansken" Christensen

Om det skulle ha förkommit kan jag skicka det igen.

benkar
2007-06-26, 17:51
Alla bor inte i Stockholm så aktion borde täcka hela landet för att vara efektitv, även bilismen är drabbad så en aktion som tar rakt över skulle vara mycket bättre. En misstoende mot nuvarande regering skulle nog vara ett bättre alternativ för det är ju inte bara trafikförsäkringen som helt fel. Ett nyval skulle sitta fint för nu har nog alla som röstade efter sin egen börs fattat vad de ställt till med.
Jan-Olov

Givetvis borde protester vara landstäckande, och det borde tas ännu närmare kontakter mellan alla drabbade trafikantgruppers intresseorganisationer för att samordna protesterandet mer än nu. (Har varit förvånandsvärt tyst från andra än SMC, som synts ofta i media kring ämnet, bra jobbat av SMC :) )

Ett dilemma i nuläget/utformandet av "skatten" är att det är en %-sats på trafikförsäkringspremien. Om jag tar den försäkring jag har, så blir det som skrivet för mig 870 kr/år när jag bor i zon 1, hade jag bott i zon 3-7 hade skatten antagligen blivit runt 400 kr/år (trots att sjuk och rehab-kostnad borde vara densamma vart man än bor, hmmm)

Det gör väl att storstadsbor (zon 1-3) är mer/mest benägna protestera/känna sig drabbade, men om någon kan komma på något lysande bra sätt protestera, över hela landet, skulle det vara kanon! Känns som om vi Svenskar ofta tenderar att knyta näven i fickan, svära inombords, skrika lite på ett forum liknande detta, och så blir det inget mer, skulle vara mums om vi kunde hitta ett sätt säga "nu får det f...n vara nog" som får dom styrande att darra och ta sig en tankeställare.....

/B

benkar
2007-06-26, 18:02
En helt laglig protestaktion är ju att hojar samlas i centrala city varje dag klockan 16.40 och sedan kör man ut på de stora utfarterna och kör en sisådär -10 på laglig fart. I alla körfälten. Så kör man så en 5-6 mil ut och så vänder man och tokgasar hem.

Efter en 3-4 veckor börjar det nog bli hyffsat irriterande att alla utfarter är totalt igenkorkade.

Är en tankvärd idé, men kanske begränsa det till 1 dag/vecka, tex samling varje torsdag vid 17-tiden, "torsdagsprotesten", samlas i city, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit :D Gissar att det inte tar allför många gånger innan media uppmärksammar det hela.....och undrar "varför", så får någon/vi förklara vad det är vi inte gillar.... :cool:

/B

lime
2007-07-04, 09:19
Är en tankvärd idé, men kanske begränsa det till 1 dag/vecka, tex samling varje torsdag vid 17-tiden, "torsdagsprotesten", samlas i city, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit :D Gissar att det inte tar allför många gånger innan media uppmärksammar det hela.....och undrar "varför", så får någon/vi förklara vad det är vi inte gillar.... :cool:

/B

Problemet är att bilisterna och VV klara av att göra detta så bra själva just nu så det skulle inte märkas. :(

Tyrannosaurus
2007-07-04, 22:25

Något liknande har faktiskt genomförts tidigare, men det var länge sen och på den tiden det fortfarande fanns sammanhållning på stan och det kunde vara 300 eller fler hojar vid McDonalds på Sveavägen t.o.m. på en vardag.

Det förekom s.k. bullermöten (det vara en del som körde med rensade system) och vid ett tillfälle fick politikerna och polisen för sig att det skulle bli parkeringsförbud utanför "macken" och vi fick välja på att åka därifrån eller få P-böter hela gänget.
Snabbt som attan gick vi ihop och en kille ställde sig på muren och ropade "ok, om vi inte får står här så kör vi".

Det blev köra i 10 km/h fram och tillbaka på Sveavägen och blockera allt. För varje vända stannade vi kort vid "macken" vilket resulterade i att polisen hotade med "blocket", ok ett varv till osv.

Om jag inte minns fel höll vi på varje kväll i över en vecka med totalt trafikkaos som följd, och vi vann! :)
Så det funkar bevisligen, det blev en stor grej av det och jag har kvar flera tidningsurklipp som minne. Idag skulle det troligen bli effektivare av flera anledningar, bl.a. finns det fler hojar och de flesta är vattenkylda så risken för överhettning är mindre.
Men som sagt, det som tyvärr inte finns längre är dels den sammanhållningen som fanns då, och dels någon slags naturlig ledarfigur som tar tag i det och får med sig folket :(

Lelle K
2007-07-09, 11:53
Har funderat en del på vad som händer poltiskt i landet (svedala) och jämför med för 20-30 år sedan. Rapport 13, hur många kommer ihåg den? Då åkte hojåkare i karavan och protesterade mot ett förslag som dåvarande kommunikationsministern hade lagt, att ALLA hojar över 250 kubik skulle förbjudas. Och de som skulle tillåtas, skulle få gå i max 70 km/h. Hur kul hade det varit? Hade Ni kört mc idag i så fall? Jag hade troligen inte gjort det....

Resultatet av protesterna DÅ, var att förslaget lades ner (mig veterligt). Skulle samma - eller liknande förslag - läggas idag, har jag en otäck känsla av att det skulle gå igenom. Därför att de flesta svenskar har tappat lusten att strida för vad vi anser är rätt och fel. Vi lägger tid på våra jobb/karriär och familj - det gjorde vi då också - samt en del på de föreningar vi var med i.

Jag upplever det som, att "det egna" engagemanget;

1 - har minskat radikalt, därför att vi uppfunnit en person som inte finns. En person som de (troligen) flesta av oss hänvisar till och vi hoppas på ska lösa problemen. "Någon Annan".

2 - Genom vår tystnad och vår (inom mc-kollektivet) oförmåga att samarbeta med andra organisationer (exempelvis Motormännen) i den här frågan, gör det politikerna hoppas på - vi protesterar inte så det märks.

Jag har i alla fall inte märkt, läst eller hört talas om någon SYNLIG protest i riket. Förutom någon enstaka namnlista. Tror ni att politikerna bryr sig om det? En namnlista är måhända en besvärlig påminnelse om att de stört ett antal människor med ett förslag eller beslut, i bästa fall väger den några kilon.

Jag säger inte att vi ska blockera motorvägar, eller barrikadera oss framför riksdagshuset, men jag blir alltmer övertygad om att så länge vi spelar politikernas spel allt mer på deras villkor, kommer vi snart att vara "marginaliserade". I alla fall de som inte vill vara "storebror lydiga" i varje bokstav, kommatecken och punkt.

Galne Dansken
2007-07-11, 02:02
...
2 - Genom vår tystnad och vår (inom mc-kollektivet) oförmåga att samarbeta med andra organisationer (exempelvis Motormännen) i den här frågan, gör det politikerna hoppas på - vi protesterar inte så det märks.

Jag har i alla fall inte märkt, läst eller hört talas om någon SYNLIG protest i riket. Förutom någon enstaka namnlista. Tror ni att politikerna bryr sig om det? En namnlista är måhända en besvärlig påminnelse om att de stört ett antal människor med ett förslag eller beslut, i bästa fall väger den några kilon.
....

2. SMC har haft konstant kontakt med Motormännen (M), sedan nya regeringen kom till, bl. a om försäkringsfrågan och en del annat.
M är fulla av beundran över det effektiva protest apperat som SMC snabbt kan mobilisera, vis strykturen med Distrikts-organisationer som har en tät och djub förankring i klubborna - vilket M avsaknar.
Senast stod SMC som föredragende på hearing i Riksdagen, arrangerad av oppositionen. Här var även M föredragende också. Och i sakens natur, har vi under ett utal möten under senasta perioden avstämd och delvist koordinerad båda organisationers synepunkter i saken.

SYNLIG Protest - tjaa! Bilisterna har inte förmått att mobilisera annat än några tidningsartikler. Enligt min pressklips service har SMC och motorcyklismen fått mera presse!
5.500 motorcyklister har fysisk visat upp sig på +20 kortege körningar. Talar och diskussioner har hållits när SMC har överrakt protestlistor till riksdagföreträdera eller lokalpolitikere.

Under avstämningen i Riksdagen, var SMC på plats framför Riksdagshuset - och vi var flittigt besökt av riksdagsledamöter.

TYVÄRR, fick vi inget genomslag i pressen alls! Begrebbet MC-DÖDEN, säljar tidningar, inte en höjning eller införelse av en ny skatt!
Ej heller att vi överlämnade 55.000 namn på skattedepartementet - vilket annars var mäkta imponerande enligt cheferna på departementet..

Men, nog är det rätt att man inte i dagens sits går upp på barrikaderna!

benkar
2007-07-11, 19:44
Luftat frågan lite både här och på SH

Känner för min del, trots att jag är vansinnigt upprörd över den nuvarande (från 1 juli) trafiksäkerhetsförsäkringsskatten på 38%, och utifrån att tråden legat här och även på SH ett tag, och lyssnat runt med lite hojåkare på jobbet, bekanta med hoj, osv, att...

.. det helt enkelt inte är så att det finns tillräckligt många hojåkare som tycker det här är värt att "röra om i grytan ordentligt", det finns åsikter om om att protester i mer livlig form gör mer skada än nytta, dom som inte har "drabbat SÅ hårt" bryr sig inte, vilket visar att majoriteten väljer att gny i någon tråd i ett forum på nätet, knyta näven i fickan a la Svensk metod, men mer än så orkar/vill man inte, och utifrån det så ser jag ingen framtid för en STOR protest just nu.

Hoppas dock att fler vaknar upp med tiden, kanske när folk inser det stora felet i hela tanken, inser vad det kommer kosta när/om reformen är fullt genomförd, så får vi kanske ta tag i det hela då?

Är förvånad över att så få hojåkare orkar bry sig... :( Visst har vi tex SMC som bryr sig, men man kan ju inte luta sig tillbaka och tro att tex SMC "ska fixa det hela", i den här frågan krävs det uppslutning från alla hojåkare!

/B

benkar
2007-07-11, 20:26

Varför inte? Har SMC något i "bakfickan" som kan fixa det hela, som kan störas av att hojåkarna protesterar mer livligt? (Inte för att jag tror att hojåkare i största allmänhet orkar lyfta sitt arsle och protestera... :p )

/B

Galne Dansken
2007-07-11, 21:12
Sorry Benkar - det finns inga secret solutions!

Nu rör det sig om att få det bästa ut av sitsen - sen kan vi stryla om miljöavgiften som vi ska ha på suppan!

benkar
2007-07-12, 19:48
Sorry Benkar - det finns inga secret solutions!

Nu rör det sig om att få det bästa ut av sitsen - sen kan vi stryla om miljöavgiften som vi ska ha på suppan!

Dvs att SMC nu lägger ned striden/arbetet mot/kring "trafiksäkerhetsförsäkringsskatten" ?

Jag förstår IOFS er/SMC, verkar ju ändå inte vara så många hojåkare som orkar bry sig.... :( Trist att det är så.

/B

Lelle K
2007-07-18, 12:36
2.

SYNLIG Protest - tjaa! Bilisterna har inte förmått att mobilisera annat än några tidningsartikler. Enligt min pressklips service har SMC och motorcyklismen fått mera presse!
5.500 motorcyklister har fysisk visat upp sig på +20 kortege körningar. Talar och diskussioner har hållits när SMC har överrakt protestlistor till riksdagföreträdera eller lokalpolitikere.

.................................

Kanske är det från någras synvinkel intressant att jämföra med vad bilisterna förmått mobilisera, det intressant ur min synvinkel är dock vad sveriges hojåkare åstadkommer, 5500 hojåkare låter mycket. Delar man upp det på - som du skriver - över 20 kortegekörningar, blir i alla fall inte jag imponerad. Det kanske är så, att det är väldigt få hojåkare i sverige som gör något åt "den politiska sakens gång"?

Hade jag sett något (läst, hört eller fått utskick) från mitt läns (Västra götalands län - gamla Skaraborg) förbund, hade jag blivit mer intresserad att vara med och påverka än jag är idag. Jag har sedan en flytt för ett tag sedan endast sett en chopperklubb och en "gammelhojklubb" som lyckats hamna i tidningen som ställt ut eller arrangerat något. Möjligt att jag missat något evenemang?

Varför inte gå upp på barrikaderna? Syns vi så finns vi, det intressanta borde vara HUR vi gör det. Självklart ska det finnas frontfigurer som kan snacka med myndighetspersonerna på ett språk som dom tar till sig, men det hindrar väl inte att vi som vill ha våra hojar kvar, utan regskyltar fram, straffskatter på fordon och drivmedel genomför demonstrationer när vi står inför hot?

Till exempel snigelköra i en större stad vid rusningstid, täcka upp gatorna runt NTF:s och VV:s huvudkontor med rullande motorcyklar.

Galne Dansken
2007-07-18, 16:50
Dvs att SMC nu lägger ned striden/arbetet mot/kring "trafiksäkerhetsförsäkringsskatten" ?

..

/B

FEL, vi kämper vidare - men, i fortsättningen får vi liksom nog acceptera riksdagens beslut. Nu är det vi kan påvärka utformingen av Steg 2 i forslaget, och här kommer vi sätta in.

Syns vi så finns vi, det intressanta borde vara HUR vi gör det. Självklart ska det finnas frontfigurer som kan snacka med myndighetspersonerna på ett språk som dom tar till sig, men det hindrar väl inte att vi som vill ha våra hojar kvar, utan regskyltar fram, straffskatter på fordon och drivmedel genomför demonstrationer när vi står inför hot?

Hojåkarna, representerad av SMC har absolut varit ultra synliga i debatten, sedan valet. Vi har deltagit som sakkunninga på ställen vart vi inte tidigare har varit bjudna - eller fått access.
Jag vågar nog postulera att vi SMC har haft mera mediaytrymme än vi annars har på 3 vanligt aktiva år. Specifikt på TV har vi haft mycket exponering, båda på lokalt som riks nivå.

Personligen, anser jag att ett större genombrott är att man kallar in SMC i sakfrågor och mediatäckning, eftersom att vi har faktuella och välplacerade argument i sakfrågorna.

Klart att vi ska ha mycket mera ytrymme i media och det i visse sitser nog ku krävas lite mera aktion orienterade protester. Och det jobbar vi på med vore beskedliga resurser.

Sen är det krig om plats i media och inget säljar så bra som död, olycka och ny förbudslagstiftning. ex. när Skogö på TV provocerades att ta upp hotet om nummerskylt fram - var vi på TV med replik. Inslaget var från SVT Dalarna, och SVT Rapport valde endast att ta Skogö´s provokation med i rapport som går på Riksnyheterna.
Från regeringsmaktens sida vett vi sedan vintern att skylten fram vill man inte ha, när det stridar med ägareansvar.
Men, förhandlingsteknisk kanske är detta en del av den "business" SMC driver med VV - för att nå en mängd andra mål. (9 punkts avtalen med bl.a väsentliga ändringar runt räcken..)

Det var endast lite spontana kommentarer här under semester tiden...

benkar
2007-07-18, 18:23
Om man ska vara ärlig...

..så är SMC helt rätt instans att gå via i en hel del frågor, genom SMCs kunskap/styrka är dom/ni dom rätta att framföra hojåkarnas ståndpunkt/åsikter inom området trafiksäkerhet, fortbildning, vägstandard osv. Vägverket lyssnar på SMC i dom frågorna.

Men vad det gäller förändringar i socialförsäkringens utformning (inkl den nya trafikförsäkringsskatten) och tex bensinskatt, då är SMC (och andra organisationer som tillvaratar olika trafikantgruppers intresse) en fjärt i rymden, dom styrande skiter fullständigt i åsikterna.

Det enda sättet att påverka dom styrande i sådana frågor är genom STORA protester/manifestationer, inte bara hojåkare, utan alla trafikangrupper, gemensamt.

En dröm skulle vara att få se ALLA som kör bil, hoj osv, som inte MÅSTE köra, ställa undan fordonet i en månad, tänk bara Stockholms Län, kaos i kollektivtrafiken, tomma stormarknader (och tomma hyllor hos dom lokala handlarna), tomma utflyktsmål, helt tomt på fiket i Rosenhill :eek: osv osv.

Dom styrande kalkylerar helt kallt, in med trafikförsäkringspremie, höj soppaskatten, in med biltullar, blir en del muttrande och knytna nävar i fickan, men stannar där, och det vet/tror dom, skulle vara mums att röra om i den grytan lite.....

/B