handdator

Visa fullständig version : Göteboorg - dags- eller kvällstur.

wbr
2012-04-29, 14:35
Här kan vi skriva in planerad eller hastigt påkommen TUR, - kanske någon känner för att hänga på eller att köra åt samma håll. Skriv VART du ämnar dig, NÄR och VÄG du tänker ta...:)

wbr
2012-04-29, 14:38
Tisdag (1 maj) tänker jag (och sonen) åka till Kungälv (Shell vid Rödbo) och kolla på "Cylinderloppet", ett mopedrally.
Det är nostalgi det - tänk om någon har en röd Puch med trampor, oj oj oj.
http://cylinderloppet.zoomin.se/index.html

wbr
2012-05-01, 18:04
Tisdag (1 maj) tänker jag (och sonen) åka till Kungälv (Shell vid Rödbo) och kolla på "Cylinderloppet", ett mopedrally.
Det är nostalgi det - tänk om någon har en röd Puch med trampor, oj oj oj.
http://cylinderloppet.zoomin.se/index.html
Du milde vad mopedfantaster det finns...
Ingen hade dock exakt sådan som jag hade på 50-talet, men nära, en modell nyare fanns det flera stycken av. Kul att höra, se och lukta. Ett blått dis genom hela Kungälv med rök från oljeblandad bensin. Roligt att ha sett.
Bilder under racet: http://cylinderloppet.zoomin.se/A144962

wbr
2012-05-15, 00:03
17 maj 2012 går "KUNGSRALLYT" i Kungsbacka, då skall jag dit o kolla in veteran MC o mopeder.
Kl.09:30 kör dom ut på en 7-mila rallysväng, innan dess kan dessa rariteter beskådas på torget.
Man brukar i högtalare berätta vid starten om både åkdon och förare på ett roligt och detaljrikt sätt.
Skall bli kul...

wbr
2012-05-17, 17:20
17 maj 2012 går "KUNGSRALLYT" i Kungsbacka, då skall jag dit o kolla in veteran MC o mopeder.
Kl.09:30 kör dom ut på en 7-mila rallysväng, innan dess kan dessa rariteter beskådas på torget.
Man brukar i högtalare berätta vid starten om både åkdon och förare på ett roligt och detaljrikt sätt.
Skall bli kul...
Kul med dessa äldre "smycken", vädret var inte det bästa men det glömde man av. 17,5 mil blev det för min del som åskådare.
4727_4728

wbr
2012-05-25, 14:50
Har någon en tanke på att åka till stor flyguppvisning i Linköping 3/6 då militärflyget fyller 100 år?
Kanske en MC-kortege på låg höjd från västkusten?
Kolla: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Ovningar/Forsvarsmaktens-flygdag-2012/

- Åkte kl.04 från götet på lördagen, hem igen söndag.
- Det blev lite dugg vid starten av hemresan ca 2 mil, sedan toppenväder, ja lite blåsigt förstås.
Massor av flyg blev det...

wbr
2012-06-08, 19:36
I morgon blir det en repa till Fjällbacka.

- Det blev en fin tur. I Fjällbacka tog jag båt ut till Väderöarna och där en annan båt till Väderöbods fyrplats, som dagen till ära av "Föreningen Väderöbod" förevisade, guidade och fixade fika. Väl tillbaka på Väderöarnas Storön fick man en mycket god fisksoppa, mums. Varför allt detta? Jo det var "Väderödagen". Uppe i lotsutkiken på Storö kunde jag köra ett QSO (samtal) med min lilla handapparat (E90) till en kille i Lysekil, också han hade en liten handapparat.
En lyckad dag att för första gången få komma ut till Väderöbods fyrplats där min farmors pappa en gång arbetade 1870-74 som fyrbiträde. Vilket liv att leva och arbeta på denna klippa, Sveriges blåsigaste plats, med så dåliga tilläggsplatser att då det blåste kraftigt kom man varken dit eller därifrån.

wbr
2012-06-14, 17:31
Hondas jubileum på Stora Holm på lördag måste besökas så klart.
Bara vädret kan ställa till det, inte hindra ett besök men kanske korta av det om det blir snö och minusgrader.

- Kanonfint väder blev det, massor med hojar att prova och mycket annat kul.
Provkörde fem olika modeller. STORT TACK till HONDA och GRATTIS till de 50 åren.

wbr
2012-07-12, 11:53
Lördag 14 juli ser det ut att bli en tur till Varberg och Getterön.
http://www.wheelsnwings.se/Om_Wheels-Wings/13/Information
Stort arrangemang runt hjul och vingar som hobby, snygga bilar, flygplan och besökande MC med för den delen. Kolla in bilderna från förra årets träff, dessa visar vad det handlar om.

Hampe
2012-07-12, 21:20
Kvack!?
En eloge till dig wbr som vevar positivet i denna tråden, kommer med utflyktstips och så - men med absolut noll i respons.

Så, ni andra: far nu ner till Varberg, ät en glass och titta på spektaklet. Gamla E6an ner, och inlandet på vägen hem.

Är det någon som funderar på att övernatta så skall ni veta att VMCK är den där gamla sortens hojklubb där vettiga MC-åkare är välkomna att slå upp sitt tält i trädgården mot en symbolisk summa. http://www.varbergsmcklubb.se/

Promenadavstånd ner till crusingrundan, för den som vill göra mer av sitt WaW-besök.

Have fun!

H

TMax500
2012-07-13, 08:28
Bra kommentar, Hampe. Jag läser också inläggen, men det är ofta väldigt korta puckar i fall man skulle få för sig att hänga på. T ex "I morgon blir det en repa till Fjällbacka". Skrivet kvällen innan kl 20.36. Inte så lätt att hinna med med i svängarna... Med lite mer framförhållning skulle du kanske få med dig fler åk-kompisar! :)

EDIT OT: Hampe, "Kvack!?" Betyder vad?? :D

wbr
2012-07-13, 15:18
...Inte så lätt att hinna med med i svängarna... Med lite mer framförhållning skulle du kanske få med dig fler åk-kompisar! :)

Japp, jag är medveten om detta, men det är så mycket annat som också styr, familj, andra hobby m.m. för att inte tala om vädret som minst sagt är ombytligt. Hade vädret varit lite stadigare, regn eller inte regn, så hade det varit lättare att planera. Vi får se om det rättar till sig fram över. Lite regnskurar skall man ju klara men det tar emot att starta i regn.
Kul att någon läser i alla fall. Tack Hampe för "glada tillrop".
Men ni får inte uppfatta det som att det är min "tråd" och sitta o vänta på att jag skall föreslå en tripp som passar. Jag råkade bara starta den för jag tyckte det behövdes en sådan. Det är lika mycket ER "tråd", föreslå något så kanske jag hakar på.:lemon:

wbr
2012-07-14, 18:33
Lördag 14 juli ser det ut att bli en tur till Varberg och Getterön.
http://www.wheelsnwings.se/Om_Wheels-Wings/13/Information
Stort arrangemang runt hjul och vingar som hobby, snygga bilar, flygplan och besökande MC med för den delen. Kolla in bilderna från förra årets träff, dessa visar vad det handlar om.

- Det var häftigt - strålande väder, massor massor av fina bilar och hundratals MC, en del riktigt fina. Som grädde på moset en mycket bra flyguppvisning och massor av marknadsstånd som sålde allt man kan behöva om man är costomfreek, (eller vad det heter). Skulle vara intressant att se siffror på antal besökare, utställda bilar och antal marknadsstånd osv.
Det var stort. Här syns en liten del...

http://youtu.be/z5_L49u7Aq0

wbr
2012-07-24, 19:54
Här är en "snabb puck" till...
Nu blir det av, en tripp jag filat på ett tag, onsd. 25/7 - fred. 27/7. Kl.07 från Göteborg, först Gammelvala i Brunskog som har veteranfordonsdag på onsdag, sedan till museet Beredskapsåra i Koppom och på tordag till Hjemmefrontmuseet i Rakkestad för att på fredag dra sig hemåt via lanthandelsmuseet i Flötemarken.
Vi övernattar i Töcksfors, det blir säkert närmare 70 mil.:lemon:

- Snacka om tur med vädret, strålande fint onsd.-fred. Riktigt gott o varmt. Mycket intressant att se, ett antal cacher avslöjade, någon liter kantareller, många sköna vägar i vacker natur, svalkande bad i värmlandssjö och 48 mil blev det på tre dagar. Det blir minnen att minnas till vintern.:tummenupp

wbr
2012-08-06, 01:01
I min planering ingår nu två dagsturer:
1. - fredagen 31/8 till Dals-Eds MC-museum (http://mc-dalsland.se/) på den av SMC-Väst arrangerade turen från platsen för SMCs årsmöte. Den utställningen har jag sett tidigare, men den tål att ses många gånger.
2. - lördagen 1/9 till Vann hotell & Spa och SMCs årsmöte. GPS-koordinater: LAT: 58,4436 LONG: 11,5744

Årsmötet bör man ju hedra med sin närvaro för att visa att man gillar vad SMC uträttar, tycker jag...
Tänker övernatta någonstans på Stångenäset för att slippa åka fram och tillbaka varje dag från Torslanda.

- Fredag, kul var det, först en tur till Ed, 22 cyklar, för att bese motormuseum, som var knôkat med nostalgi.
Sedan till fästningen i Halden, där man höll på att demonstrera tre olika typer kanoner från tre olika tidsepoker för en mängd skolklasser. Det var tidsenligt klädda soldater som sköt med kanonerna med öronbedövande knallar, förtjusta barn och massor av krutrök som resultat. (Den ena av "kanonerna" var nog egentligen en mösare.)
Sedan tillbaka till hotell Vann igen bl.a. på en MYCKET slingrig väg från Halden till svenska gränsen. Vägen lär ha lika många krökar som året har dagar, den verkar vara byggd för MC-trafik.
- Lördag, toppenväder, en tur med 23 cyklar till Smögen. Vi körde på mycket vackra vägar mellan Bohusläns blånande kullar, igenom bl.a. Kungshamn och över bron till Smögen där en promenad på bryggan och en räksmörgås är ett måste. Anmärkas bör att vädrets makter ordnat med klarblå himmel utan ett moln och vindstilla. Från Smögenbron kunde vi se långt ut på Skagerack som för ovanlighetens skull låg helt blank, det händer inte ofta kan jag lova.
Väl tillbaka på Vann hotell startade årsmötet kl.13. Det avlöpte som jag tyckte mycket smidigt och fint i en riktigt gemytlig stämning.
Detta vad vad jag deltog i, det förekom vad jag förstod mycket annat också som jag avstod ifrån. 64 mil blev det för min del. Det var kul och trevligt närvara på SMCs årsmöte med kringaktiviteter - tack.

wbr
2012-08-11, 23:14
VROM på Arendal i Göteborg är ett måste på söndag 12/8.
http://www.pavag.volvocars.se/nostalgi/stor-bilfest-nar-vrom-kommer-till-volvo-museum/
Massor att titta på från PV4 Jacob till "världens snabbaste lastbil" och mycket där emellan.
Allt måste ju inte vara MC, man har ju även haft många Volvo genom åren.

- Fint att se hur man vårdar sina gamla bilar, gärna i sällskap (olika Volvoklubbar). För mig har alltid bilen varit ett "verktyg" för transport, av mig själv och de mina, vilket ger en stor frihetskänsla, eller av gods, från A till B. Men andra tycks vårda bilen som ett smycke, det är fint att se för vissa äldre fordon på liknande träffar är förmodligen i bättre skick än de var då de rullade av bandet. De har t ex fler lackskikt och på alla ställen, även under. En del av de bilar som var där transporterades säkert hit i skåp för att inte bli smutsiga under färd. De var deltagare från hela Europa, mycket sevärt.